Kertokaa!

  • Viestiketjun aloittaja apua kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
apua kaipaava
Kertokaa odottajat uskallanko käyttää närästykseen ranilia?
Aiemmin käytin somacia jonka lopetin muutama päivä ennen kuin plussasin eli ihan alkuraskaudesta on kyse(plussasin muut.päivä sitten)

Ennen raskautta kyselin lääkäreiltä ja sanoivát että ei voi käyttää muuta kuin rennietä ja gavisconia.

Kysyin kuitenkin teratologisesta palvelusta ja siellä sanottiin että ranimexiä voi käyttää.
Itselleni annettiin ranimexin tilalle apteekista ranil, mutta eikö kyseessä kuitenkin ole sama aine.

Nyt en tiedä uskallanko käyttää tuota ranilia raskaudenaikana, koska lääkärit ovat olleet ei kannalla mutta terat.palv. taas toista mieltä.

Olisin tottakait ilman jos vain pystyisin, mutta kun närästys on kovaa.

Neuvokaa hyvät kanssasisaret miten toimisin.
 
'
Miksi et usko mitään, mistä asiaa kysyt, et lääkäriä etkä palvelunumerosta saatua vastausta. Sinuna uskoisin lääkäriä ja käyttäisin Gavisconia tai Rennietä, koska niillä ei varmasti ole sivuvaikutuksia sikiöön. Kyllähän lääkäri olisi sinulle Ranimexiä tai Ranilia määrännyt (joiden selosteessa muuten sanotaan, että pitää raskaana ollessa neuvotella käytöstä lääkärin kanssa), jos asian olisi sopivaksi katsonut.
Ymmärrän kyllä, että närästys on tympeä vaiva, mutta oletko kokeillut Gavisconia, se auttaa useimmille.
 
aloittaja
Joo kuten jo sanoin en söisi mitään lääkettä jos pärjäisin ilman!!
Mutta polttelee koko ajan ja varsinkin syödessä ja eikö raskaana ollessa kuitenkin pitäisi syödä...

Eipä oikein lohduta kun toiset sanoo niin ja toiset näin, joten en enää itsekään tiedä mihin uskoa.

Eikö tuo terat.palv. ole juuri sitä varten että neuvovat lääkkeissä
 
ap
olenko sitten jo vahingoittanut sikiötä jotenkin kun olen syönyt tuota ranilia?
Plussasin torstaina ja menkkojen ois pitäny alkaa edellisenä päivänä eli keskiviikkona pitemmän kierron mukaan (32) ja lyhyempi on ollu 28.
Oon ihan paniikissa tämän asian kanssa.
 
Raisa
Varmaan tyhmä kysymys, jos olet pitkään kärsinyt närästyksestä, mutta oletko koettanut ihan ruokavaliota säätelemällä vähentää närästystä? Mulla oli jatkuvasti ennen närästystä, mutta nyt raskauden aikana ei ole ollut kertaakaan.

Olen muuttanut ruokavaliota jättämällä pois kaiken närästystä aiheuttavan (mikä voi toki olla hankalaa, jos kaikki tuntuu sitä aiheuttavan) ja sitten olen vaan kertakaikkiaan ottanut tosi iisisti, niin stressinärä mennyt pois.. eilen meinasi tulla polttelua, kun meinasi tulla stressiäkin, joten se on kyllä iso osa sitä.

Olen myös varmuuden vuoksi selvitellyt lääkkeiden sopivuutta ja kyllä tuo rennie oli ainoa, mitä olen saanut luvan käyttää..
 
Cecilia
Lääkärit ja apteekkihenkilökunta on aika varovaisia suosittelemaan raskaana oleville muita lääkkeitä, kuin sellaisia joiden harmittomuudesta on varmaa tietoa. Eli siksi suositellaan aina ensin sellaisia miedoimpia, joista varmasti tiedetään haitattomuus.

Se, että tuolla teratologisessa tietopalvelussa sanottiin, että voi käyttää, tarkoittaa todennäköisesti, ettei ko. aineesta ole missään vaiheessa todettu olevan haittaa sikiölle. Mutta voi olla, ettei sitäkään ole 100 %.sti todistettu, että aine olisi täysin vaaraton. Myös annos tsm. ratkaisee: onko päivittäisessä käytössä vai silloin tällöin?

Tuskin lääke varsinaisesti vaarallinen voi olla, mutta ehkä kysyisin kuitenkin vielä joltakin lääkäriltä. Lääkärisikin voi olla halukkaampi miettimään muitakin vaihtoehtoja, kun kerrot, ettei vaivasi pysy kurissa noilla miedoimmilla lääkkeillä.
 
ap
Olenko sitten jo saanut jotain haittaa aikaiseksi kun oon jo jonkun aikaa sitä ottanut. Muutaman päivän plussaamisen jälkeen, tarkalleen 4 päivää.
Tämä asia tekee minut kohta hulluksi.
 
'
Älä nyt panikoi. Ei varmasti mitään vielä ole tapahtunut.
Varaa aika lääkäriin ja käytä siihen saakka Rennietä tai Gavisconia. Jos ne ei auta, niin sitten pyydät lääkäriä kirjoittamaan reseptin sellaisesta vahvemmasta närästyslääkkeestä, jolla saat vaivan kuriin. Tärkeintä on, että keskustelet asiasta lääkärin kanssa, et täällä, et apteekissa, et palvelunumerossa, vaan lääkärin kanssa.
 
Kuule ap,
helpoimmalla tossa asiassa pääset kun otat yhteyttä esim. neuvolalääkäriin. Jos kerrot ettei Renniet auta, niin hän kertoo seuraavan vaihtoehdon ja kirjoittaa tarvittaessa reseptin.

Omepratsoli ja ranitidiini on molemmat sellaisia aineita, joiden ei ole tähän mennessä havaittu aiheuttavan vaurioita sikiölle. Mutta koska asiaa ei kukaan voi varmasti tietää, niiden käyttöä pyritään välttämään raskausaikana. Eli toivotaan että Rennie auttaa tai oireet pysyy siedettävinä ruokavalio- yms. keinoin. Eli vastaus kysymykseen on: et todennäköisesti ole aiheuttanut vaurioita.

Lääkäri ja teratologisen tietopalvelun väki on koulutettuja alan ammattilaisia. Tämä on avoin nettikeskustelupalsta, jossa kuka tahansa voi vastata kenelle tahansa mitä tahansa. Toisin sanoen: soita sinne neuvolaan ja pyydä aika lääkärille. Täältä ei oikeastaan kannata asiantuntijaneuvoja kysellä (mistä voit tietää etten esim. minä puhu puuta heinää noista lääkkeistä...) ;-)

Tsemppiä, rauhoitu, ongelma hoituu kyllä!!! :)
 
ap
Teen näin heti arkena, mutta huoli siitä että jotain on jo aiheutunut tuon lääkkeen otosta ei poistunut.

Viikonloppu ainakin on pilalla.

Luotin vain niin tuohon teratologiseen tietopalveluun kun siellähän pitäisi olla viimeisin tieto ja suositukset mutta kait sitten olin väärässä.
 
voi höppänää
""Luotin vain niin tuohon teratologiseen tietopalveluun kun siellähän pitäisi olla viimeisin tieto ja suositukset mutta kait sitten olin väärässä.""

Et nyt tainnut ihan tajuta... Teratologisessa tp:ssa ne kertovat sinulle yksinkertaisestti vaan sen, tiedetäänkö jonkun lääkkeet aiheuttavan sikiöhaittoja vai ei. Lääkäri taas arvioi kokonaisuutta: onko potilaan vaiva sellainen, että se on hoidettava raskausaikanakin, onko muita vaihtoehtoja kuin lääkkeet, mikä lääke sopii juuri tälle potilaalle niin että vaiva hoituu tehokkaasti mutta haitat minimoitaisiin jne jne. Närästys raskausaikana ei ole vaarallista, joten sitä hoidetaan ""oikeilla"" lääkkeillä vasta jos äidin oireet on sietämättömät.

Sulla on kuule äkkiä koko loppuraskaus pilalla jos jäät säätämään joka asian kanssa noin! Juo kuppi kuumaa maitoa ja rauhoitu (saattaa helpottaa sitä närästystäkin ;-)).
 
ap
Jutun pointti on siinä että minua on närästänyt jo ennen tätä raskautta eli olen syönyt jo pitemmän aikaa somacia ja nexiumia päivittäin!
Eli kyse ei ole vain raskauden aikaisesta närästyksestä.

Ja kun minulle oli jo ennen raskautta kirjoitettu ranimexia reseptillä(raskaudesta ei silloin edes ollut puhetta lääkärin kanssa)

Ja kun kysyin terat.palv. tuostanexiumin käytöstä raskauden aikana että milloin täytyy lopettaa jne.
Sieltä nainen kertoi että ranitidiinia voi käyttää,
ja varmistin asian vielä moneen otteeseen, koska
lääkärit (joilta olin kysynyt raskautta suunniteltaessa)
sanoivat että gavisconia ja rennietä.

Terat.palv. vielä sanottiin ettei tuo gaviscon ole paras vaihtoehto koska siinä on alumiinia, varsinkin jos kovasti närästää!!

Että näin, olen tilanteessa jossa en tiedä mitä teen.
Närästää pirusti, lääkärit sanoo ei lääkettä ja terat.palv. neuvoivat että saa käyttää juuri tuota ranilia.

Että vähemmästäkin menee sekaisin...:((
 
Cecilia
Vielä ap:lle: rauhoitu nyt vain, olen varma, ettei ottamastasi lääkkeestä ole ollut haittaa alkiollesi, joka on vasta muutaman millin mittainen möykky. On varsin vähän sellaisia lääkkeitä, jotka aiheuttaisivat todella vakavaa haittaa, esim. epämuodostumia, ja näistä kyllä varoitetaan selkeästi. On ymmärrettävää, että alkuraskaudessa panikoi monenlaisista asioista, mutta koita nyt kuitenkin ottaa hieman rennommin. :)
 
häh
Hei. Tota noin. Synnytyssairaalassa annettiin närästykseen Gavisconia ja neuvolasta neuvottiin Rennietä tai Gavisconia. Eli molemmat noista ovat sallittuja raskautetuille.
Ranil ohjehan sanoo: ""Käytöstä raskauden aikana on rajallisesti kokemusta. Neuvottele sen vuoksi lääkärin kanssa, ennen kuin aloitat Ranilin käytön raskauden aikana."" HUOM: RASKAUDEN AIKANA. Sinähän olet ollut vasta tosi vähän aikaa raskaana, ei mitään dramaattista ole ehtinyt tapahtua, muutenhan tuo tetrat. palvelu olisi tyrmännyt lääkkeen myös. Ei sinun ennen raskautta tapahtuneella noiden lääkkeiden käytöllä ole mitään merkitystä tämän asian kanssa. Eli rauhoitu hyvä ihminen. Marssi apteekkiin, osta Gavisconia ja maanantaina soita aika lääkärille, jos Gaviscon ei pidä närästystä pois. Niin, ja jatkossa keskustele käyttämistäsi lääkkeistä vain lääkärin kanssa, niin ei tule tämmöistä kahtiajakotilannetta. Loppujen lopuksi vain lääkäri tietää kokonaistilanteesi.
Jos nämä monet kannanotot eivät sinua rauhoita, niin tämän täytyy olla provo.
 
ap
Joo minulla on sitä gavisconia olen ottanut sitä, mutta kuinka paljon sitä saa enimmillään ottaa vuorokaudessa, siinä oleva ohje ei anna selkeää vastausta?

Ja rennietä olen nyt pari päivää mussuttanut kuin leipää, mutta siltikin närästää ja tuntuu ettei voi edes syödä mitään kun polttelee ja nostaa karvasta vettä.

Epäilen vain ettei kukaan lääkäri määrää mitään sellaista joka tähän auttaisi ( esim. juuri tuo ranil )

Ei oikein jaksa hymyillä ja iloita...
 
Ansku
Edes Pharmaca Fennica ei anna selkeää enimmäismäärää vuorokautta kohden. Eli tässäkin kysyisin lääkäriltä neuvoa.

Toinen taho, josta neuvoa voi kysyä, on Kuopion Lääkeinformaatiokeskus eli KLIK. Sieltä voi kysyä neuvoa joka päivä klo 8-23. Nettisivut löytyvät osoitteesta www.klik.fi ja puh.nro on 0600-1-52253. Palvelu on maksullinen. Heillä on käytössään paljon eri tietolähteitä, joista vastaus pyritään löytämään.

Toiseksi. Kun kuukautistesi jäännistä on vielä niin vähän aikaa, on alkiolla erillinen verenkierto, joten vielä tuossa vaiheessa käyttämäsi lääkkeet (joissa nyt ei ole suoranaista varoitusta ""ei SAA käyttää raskauden aikana"") eivät ole varmastikaan tehneet mitään vahinkoa.
 
ap
Teratologisen tietopalvelun tieto: Ranitidiinia ( ranimex) voi käyttää, kuten myös vaikeisiin oireisiin omepratsolia ja tietysti helpompiin rennie ja gaviscon ymv.

Lääkäreiden mielipide: Gavisgon ja rennie
ja toisen lääkärin: Ei mitään!!! Ei närästykseen kuulemma kuole.!!

Että tämmöistä en kuule kyselisi enkä edes osaisi vaatia parempaa närästylääkettä jos todellakin pärjäisin noilla gavisconeilla ja muilla.

 
!
No jumankauta, käytä sitten kun kerran tiedät miten asia on!!!!
Mikä ihme tässä on ongelmana?

En muuten usko että kukaan lääkäri oikeesti kieltää ranitidiinin tai omepratsolin käytön, jos olet ensin kokeillut muut keinot JA KERROT lääkärille siitä ja ettet kestä oireita. Ensisijainen vaihtoehto ON AINA Renniet yms., eikä lääkri voi muita suositella ellei ole pakko.
 
:)
Itse kyllä uskoisin sinuna tuohon tietopalveluun.
Ei ne lääkärit välttämättä kaikkea tiedä.
Ja tuolla palvelussahan ei tietoa etsitä mistään pharmacasta vaan tieto tulee ihan muualta ja viimeisintä kuten esim. myrkytyskeskuksessa!!!!
 

Yhteistyössä