Kertokaapa miten saada lapsi syömään hedelmiä, marjoja, vihanneksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kultakimpale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kultakimpale

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
9 563
0
36
Kyseessä 2v4kk ikäinen tyttö joka just ja just syö pienen palan tomaattia mutta ei muuta hedelmää, marjaa tai kasvista.

Kaupan "vauvojen" hedelmäsoseet menee mutta ei jos itse soseutan hedelmiä/marjoja.

Syksyllä saattaa aloittaa päiväkodin/perhepäivähoitajalla ja olisi kiva jos silloin edes jotenkin noita söis ja muutenkin olisi kiva jos söisi kun ne olisi niin kivoja välipaloja ja eväitä reissuun.

Olisko kellään mitään hyvää toimivaa vinkkiä? Kiitollisena otan neuvot vastaan.

Mä teen niin, että laitan lautaselle hedelmäviipaleita (banskua, omenaa, päärynää, mandariiniä jne), sitten vien tytölle, kun se katsoo tv:tä tai leikkii jotain. Yleensä se samalla niitä alkaa napostelemaan ilman mitään erillistä käskyä. Mutta jos sitä käskee pöydässä syömään hedelmiä, niin ei taatusti maistu. Meidän tyttö on nyt 2v10kk.
Samalla tavalla maistuu myös porkkanaviipaleet, kurkkuviipaleet jne..
Omasta "eväsrasiasta" syötynä myös kaikki maistuu paremmalle :D

sitkeällä väsytyksellä.. tarjoamalla toistuvasti. meillä on ongelmana se että itse olen pahasti allerginen eikä lapset nää mallia niin eivät itsekään mielellään söisi. ennen ainoa mikä meni oli banaani ja marjat kiisselinä. nyt menee tytöllä jo banaanin lisäks omena ja rypäleet, pojallakin omena. tomaattia ja kurkkua on aina lautasella.. joskin vain kurkku syödään. porkkanaa piilottelen raasteena ruokiin ja keitoissa kasvikset menee. poika on intoutunut välillä maistelemaan porkkanaa myös raakana.

Syötkö itse/syökö teillä muut niitä? Se, että niitä on tarjolla ja niitä syödään (esimerkkinä), on varmaan paras keino. Laittaa aina vähän vaikka muun ruuan sekaan, eikä ala jättää pois sen takia, "ettei niitä kumminkaan syödä". Ja vaikka pikku paloja naposteltavaksi johonkin kippoon.?

Suostuuko maistamaan erillaisia hedelmiä? Meillä ei tosin mitään ongelmia ruokailujen kanssa ole, poika söis hedelmiä vaikka kuinka paljon. Meillä toimii hyvin sellanen et jos poika, on siis nyt tasan 2v, et sanotaan et maista ja saat sylkeä pois jos et tykkää. Ollan pyritty siihen et käytetään tätä sillon kun tiedetään et poika syö sitä jos vaan suostuu maistamaan.

Kannattas varmaan kokeilla jollain banaanilla tai muulla makeella hedelmällä.

Alkuperäinen kirjoittaja omppu:
Syötkö itse/syökö teillä muut niitä? Se, että niitä on tarjolla ja niitä syödään (esimerkkinä), on varmaan paras keino. Laittaa aina vähän vaikka muun ruuan sekaan, eikä ala jättää pois sen takia, "ettei niitä kumminkaan syödä". Ja vaikka pikku paloja naposteltavaksi johonkin kippoon.?

Itse olen varsinkin hedelmien suurkuluttaja :D joten esimerkkiä kyllä saa. Keitoissa porkkana ym. menee mutta ei jos laitan lautaselle/kippoon

Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Suostuuko maistamaan erillaisia hedelmiä? Meillä ei tosin mitään ongelmia ruokailujen kanssa ole, poika söis hedelmiä vaikka kuinka paljon. Meillä toimii hyvin sellanen et jos poika, on siis nyt tasan 2v, et sanotaan et maista ja saat sylkeä pois jos et tykkää. Ollan pyritty siihen et käytetään tätä sillon kun tiedetään et poika syö sitä jos vaan suostuu maistamaan.

Kannattas varmaan kokeilla jollain banaanilla tai muulla makeella hedelmällä.

Kunpa edes maistaisi. Olen yrittänyt ja yrittänyt mutta tuloksetta. Viimeisinpänä olen yrittänyt tarjota viinirypäleitä puolikkaina mutta ei.

Varmasti tuo meidänkin neitokainen ainakin jotain hedelmää söisi jos vain edes maistaisi. On aika epäluuloista sorttia...

Meillä minä syön paljon hedelmiä ja kasviksia, joten esimerkki tietty on valmis.
Toisekseen hokema, et lautasella pitää aina olla jotakin punaista ja vihreää (esim tomaatti ja kurkku) ei ole huono.
Toki sellaiset hassut asetelmat lautaselle tepsii lapsiin; leikkelet kurkun tomaatin, paprikan... tai hedelmiä niin, että voit rakentaa niistä lautaselle naamoja tai koiria tms, ja jo menee alas. Leikkimieltä ennemmin kuin pakottamista.
Kun lapsi menee hoitoon, moni asia loksahtaa kuitenkin paikalleen kuin itsestään kun siellä saa mallia muista lapsista, joten turha sinunkaan on stressata, kaikki aikanaan.

Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Maistuiskohan sitten, jos kokeilisitte ottaa hedelmiä evääksi vaikka leikkipuistoon mennessä?
Ja loppukesästä vois syödä ulkona itsepoimittuja mustikoita, viinimarjoja jne..

Luulen, että tuo tyttö on sitten mielummin vaikka nälissään kuin suostuu edes maistamaan. Mutta pitääpä ainakin kokeilla.

Yhteistyössä