Kertokaapas kokeneet esikoistaan odottavalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eka raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eka raskaus

Vieras
Mistä hakea tietoa imetyksen avuksi? Tekisi mieli lukea jotain rentoa imetykseen tukevaa tekstiä, onko jotain hyviä kirjoja?
Tuteista, mikä tutti olisi paras? Vai kaipaako vauva pakosti ollenkaan tuttia?
Vaipoista, kestovaippojen hyvät puolet ja huonot sekä kertakäyttövaippojen? Kuinka käynyt jos ekan kohdalla olette sunnitteleet kestovaippailua? Tähänkin tukevaa rentoa hyvää lukemista?
Minkälainen sänky on paras? Jollain ihmeellisillä keinujaloilla vai millä?
Sekä vielä paras vaunumerkki ja miksi?

imetystukilista.net :) tuttia vauva ei kaipaa pakosti ollenkaan jos imetät lapsentahtisesti että saa imemisen tarpeensa tyydytettyä. Meillä otettiin tutti käyttöön vasta puolivuotiaana kun jouduin yhtäkkiä lopettamaan imetyksen ja itselle tuli niin paha mieli siitä että halusin yrittää korvata jollain. Siihen saakka oltiin pärjätty ihan täydellisen hyvin ilmankin :)

Kestovaippailua suunnittelin ja osakestoiluksi meni, googlettamalla löytää netistä paljon tietoa (jotkut aika kiihkoilevasti mutta suurin osa ihan rennon asiallisesti).

Sänky ja vaunumerkki on niin yksilökohtaisia että siihen en ota kantaa parhaimmuudesta. Meillä oli kuitenkin Emmaljungat eikä niissä valittamista ollut, sänkynä ihan ilman keinujalkoja valkoinen pinnis ja sekin on toiminut tosi hyvin.

Imetyksestä tulee hyviä oppaita äitiyspakkauksesta.
Tuttia vauva ei välttämättä tarvitse lainkaan. Anna tuttia jos näyttää sellaista vaativan. Neuvoni on, että tarjoa tuttia vasta kun imetys on alkanut sujua.
Kestovaippoja ei kannata laittaa päälle, kun on poissa kotoa ja alussa vauva kakkaa lähes joka vaippaan niin itse käyttäisin alussa kertakäyttövaippoja. Itse käytän pelkkiä kertakäyttövaippoja laiskuuttani, joten siitä en osaa paljoa kertoa.
Meillä oli suunnitelmissa laittaa vauva omaan pinnasänkyyn nukkumaan, mutta synnäriltä lähtien vauva on nukkunut meidän vieressä. Yöheräämiset sujuu pienemmällä vaivalla perhepedissä.

Tutti on iahn kätevä kapistus ja tutkimusten mukaan ehkäisee kätkytkuolemia. Ei ainakaan minulla henk.koht. ole haitannut ainuttakaan lapsentahtista täysimetystä, mutta pelastanut muutaman kauppareissun, kun saanut "lisäaikaa" lastenhoitohuoneen etsimiseen. Meidän neidit vaativia, heti tänne jotain tai hermostun totaalisesti...
Kestoista en laiskuuttani osaa sanoa, kertakäyttöiset käytössä...
Sängyssä kannattaa valita sellainen, jossa pohjan saa vaikka kolmelle eri korkeudelle: vastasyntynyt, vähän isompi ja sitten kun jo sujuvasti liikutaan ihan alas... Ja jos reunan saa laskettua, se on mukava, jos haluaa sijoittaa sängyn omaan sänkyyn kiinni. Säästää selkää.
Imetykseen toivon kärsivällisyyttä, minulle ei kukaan etukäteen kertonut, että alkuun tuntuu kuin saisi sähköiskuja nänneihin ja että rintakumia voi käyttää, jos on nännit rikki.
Onnellista odotusta!

älä stressaa imetyksestä, se voi sujua ihan ongelmitta, moin vauva löytää helposti imuotteen, näin kävi meillä, maitokin nousi kunnolla kahdessa päivässä. Olin kuvitellut, että imetys on ilman muutan jotenkin vaikeaa ja ostanut korvikettakin varalta, onneksi vain 1 purkin.
Tuttia en antanut enkä antaisi heti vastasyntyneelle, mutta jos toinen tulisi kokeilisin tarjota nukahtamiseen noin kuukauden ikaisenä.
Kestovaippailu oli täysikestoilua alusta asti, mutta en enää laittaisi pikkuiselle sinappitykille yöksi kestoja, en enää siivoaisi jopa useampaa kertaa yössä yövaatteita. Meillä tosin oli sukulaisten kestot, jotka ei oikein olleet muutenkaan hyviä yöksi.
Sängystä en osaa mitään sanoa, meillä piti nukkua kehdossa, mutta aika nopeasti oli perhepedissä, kun se vaan oli niiin paljon helpompaa.
Vaunut on lähinnä makuasia, riippuu myös asuuko maalla vai kaupungissa.
ja kannatta tarkistaa, että mitat on sellaiset, että mahtuu hissiin tai auton takakonttiin (helposti) kasattuna, jos on tarvis.

Yhteistyössä