Kertokaas hyviä puolia kun lapsilla pieni ikäero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cassyput
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cassyput

Aktiivinen jäsen
28.04.2007
11 131
0
36
Meillä tyttö täyttää sunnuntaina 9kk, ja vauvakuume yltyy... Jotenkin järkikin mulle sanoo, että myöhemmin olis helpompaa jos lapsilla on pieni ikäero. Voivat leikkiä yhdessä jne. Ite en halua kokopäiväiseksi viihdyttäjäksi! Me ollaan päästy tän ekan kanssa todella helpolla, että mitään kammottavaa väsymistä en pelkää.

Mitä hyviä puolia lasten pienessä ikäerossa on? Antakaahan tulla, varsinkin järkeen vetoavia, jotka tehois mun mieheen. :D

No meillä on lapsilla 2 vuotta ikäeroa ja ovat aivan ihana pari,riitelevät ja rakastavat sujuvasti vuorotellen.Keksivät mahtavasti tekemistä keskenään ja ajavat mut yhdessä välillä hulluuteen. :D Kaikki vauvakamat kiertää sujuvasti ja jos sattuu olemaan samaa sukupuolta,niin vaatteetkin.

meillä lapsilla ikäeroa 1v9kk, ja hyvin on mennyt,kakkosen vauva aika humpsahti niin nopeasti ettei ehtinyt huomaamaankaan mitään vaikeuksia tai väsymyksiä. nyt leikkivät keskenään kun ikää on 3 ja 5 , tosin tappelevatkin ihan älyttömästi. enempää lapsia meille ei tulekkaan,

Nyt vielä kerkeisit niin, ettei esikoisella ole pahin uhmaikä päällä, kun vauva syntyisi... esikoinen ei kauaa enää sitten muistakaan aikaa, kun oli ainoa lapsi, joten mustasukkaisuuden kanssa pääsee vähemmällä... ja vaikka eka vuosi on varmasti melko rankka, nopeasti se palkitsee eli lapset leikkii toistensa kanssa ja muodostavat tiiviin ja kiinteän sisarussuhteen (ihan eri juttu, kun jos ikäeroa on 3-4 vuotta!

Hmm... Mitähän minä ossaisin sanoa :) Meillä tosin ikäeroksi jäi 1v1kk, joten teille olis tulossa sen verran enemmän ikäeroa, että eri tilanne joltain osin. Mein esikoinen oli vielä niin pieni, ettei sillain osannu olla mustasukkainen, ikäänkuin kasvoi vauvan kanssa :) Nyt jo pikkuhiljaa ovat alkaneet leikkiäkin keskenään, kuopus kuitenki vielä vauvamainen vaikka on "jo" 1v4kk vanha. Kuopus oli aika rauhallinen vauva, joten siltä osin ei mitenkään raskasta ollu, ajattelin että vois olla paljon raskaampaakin.

Enpä olis uskonut että sanon näin mutta... Emilyniltä hyvä pointti.

Tosta tappelusta. Eikös sisarukset aina tappele keskenään? Ja tappelu on varmaan sitä tasaisempi, mitä pienempi ikäero? :D Mulla on 4 vuotta vanhempi veli, ja HIEMAN olin alakynnessä meidän tappeluissa pienenä.

Toi on varmaan totta mitä mummy sanoo. Että ei kande odottaa siihen että on se uhmaikäinen ja vastasyntynyt talossa.

Hopeapaju, jos oikein pistän ranttaliksi niin ikäeroa tulisi ehkä 1v7kk. :saint:

Ainakin tuoreessa muistissa on vauvanhoito, yövalvomiset ja iltahuudot, väsymys ei tule yllätyksenä =) Siinä samassa rytäkässä menee sitten kaksi vaippaikäistä ja kohta se vaipanvaihto on ohi. Meidän tytöillä ikäeroa 1v5kk ja esikoinen ei ole ollut ollenkaan mustasukkainen, kohta saa pikkusiskosta leikkikaverin.

Meillä siis lapsilla ikäeroa juuri tuo 1 v 7 kk ja mustab se on tosi ihanteellinen. Esikoiselle tuli uhmaikä heti kaks vuotta täytettyään, ja silloin oli jo ite selvinny kuopuksen koliikkiöistä, niin jakso "vääntää" esikoisen kanssa. Nyt lapset 2 ja 3½ -vuotiaat ja leikkivät tosi hyvin keskenään (tietty aina niitä tappeluita tulee, mutta sehän kuuluu asiaan...) mä suosittelen, vaikka meillä olikin rankka kuopuksen vauva-aika allergioineen ja koliikkeineen... itse en varmaan enää jaksaisi tuota vauva-aikaa, jos ei olisi tavallaan mennyt samaan syssyyn. Ai niin, ja toisen synnytys oli huomattavasti helpompi ainakin mulla, kun "paikat olivat jo kerran venyneet"

Tasan 2 v ikäero on meidän muksuilla, ja se on ollut erittäin jees.
Tässä joitain hyviä puolia, mitä tulee mieleen:
-Esikoinen ei ollut pahimmassa uhmaiässä vauvan syntyessä
-Esikoinen ei osannut olla mustis, eikä muista aikaa ennen veljeä vaan pitää täysin luonnollisena sitä että heitä on kaksi
-Esikoinen nukkui vielä päiväunet, ja äitikin sai levätä tarpeeksi
-Esikoinen oli siinä mielessä iso, että osasi pukea ja riisua itse, syödä itse, oppi hyvin pian täysin kuivaksi, jne. Ei siis ollut kahta vauvaa hoidettavana samaan aikaan.
-Esikoinen osasi jo ihan oikeasti auttaa vauvanhoidossa
-Esikoinen ei ollut vielä niin iso, että hän olisi vaatinut jokapäiväistä kaveriseuraa, harrastuksiin kuskaamista jne, vaan saimme olla ihan rauhassa kotosalla.
-Esikoinen jaksoi jo kävellä hyvin, eli joka paikkaan ei tarvinnut mennä tuplarattailla, mutta tarpeen tullen hänet kuitenkin pystyi laittamaan tuplarattaisiin (ei ollut liian iso istumaan rattaissa) ja pitkätkin kävelylenkit sujui rivakasti.
-Nyt kun lapset ovat 2 v ja 4 v niin he leikkivät tosi hienosti yhdessä (ovat itse asiassa leikkineet jo kauan, reilusti yli vuoden päivät) ja heistä on toisilleen seuraa.
-Suunnilleen samanikäisten lasten tarpeet menevät hyvin yksiin eikä äidin tarvitse revetä niin moneen paikkaan
-Kotivuodet tulee samaan syssyyn, ja myöhemmin voi sitten ihan rauhassa keskittyä työelämään, ellei tee lisää lapsia =)
-Kaikki esikoisen vauvantarvikkeet ja vaatteet oli vielä tallella, eivätkä ne olleet ehtineet vanhentua ei-muodikkaiksi

No mä olen omasta mielestäni palautunut jo aikoja sitten. Tietty sisäelimistä en osaa sanoa mitään. Vitsit nyt alko hiukoon kyllä että soitan perhesuunnittelusta ajan kierukan poistoon.... :whistle:

Kyllä ne sisarukset tappelee oli mikä tahansa ikäero. Meillä tuli pojille ikäeroo 1v4kk, vauva nyt 4kk ja isoveikka on kova leikkii jo nyt pikkuveikan kans. Kaikkein paras posiitivinen puoli ettei tässä kerkee lihoo ku ikinä ei ole aikaa syödä :D *reps*

sanon ettei ole oikeestaa kovin hyviä puolia muita ku että on sit muksut tehtynä :)ja on seuraa toisilleen,itsellä siis 4 lasta: 5v,4v 2,5v ja 1v. en toiste enää haluis noin pieneillä ikäeroil :( henkisesti ihan poikki ja tuntuu että en jaksa yhtään.eikä kunnol pääse mihk'' asioille noin pienten kans,varsinki ku meillä noo pojat vilkasta sorttia..

Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Suositellaan että pitäisi ehtiä kunnolla palautua synnytyksesta ennen kö... mutta eikös se just helpota kun paikat on vielä edellisestä odotuksesta ja synnytyksestä pehmoset? :D

Kuulemma kaksi vuotta olisi ihanteellisin synnytysväli =)
Ja meikäläinen pääsi melkein siihen: lapsilla on ikäeroa 2 vuotta, 14 päivää ja 32 minuuttia (ja noinkin paljon ihan vaan siitä syystä, että kuopus meinasi jäädä sisälle ja syntyi vasta 10 päivää yli lasketun ajan).

En keksi vielä ainuttakaan: ehkä sitten, kun nämä kaksi ovat sen 8 ja 7 vee, saatan olla tyytyväinen tähän ratkaisuun. :D Mutta meillä siis vasta tulossa vauva tuon vuoden vanhan lisäksi.

Mä vaan koin päässeeni niin helpolla, kun esikoinen oli jo 5 vuotias kun kakkonen syntyi, ett en usko että tää voi helpompaa tulla olemaan..

Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
sanon ettei ole oikeestaa kovin hyviä puolia muita ku että on sit muksut tehtynä :)ja on seuraa toisilleen,itsellä siis 4 lasta: 5v,4v 2,5v ja 1v. en toiste enää haluis noin pieneillä ikäeroil :( henkisesti ihan poikki ja tuntuu että en jaksa yhtään.eikä kunnol pääse mihk'' asioille noin pienten kans,varsinki ku meillä noo pojat vilkasta sorttia..

Pojat on poikia :D Ja tytöt tekee lisää :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:

Pojat on poikia :D Ja tytöt tekee lisää :kieh:

totta :D eikä mua helpota ku oon yh.. mut ehkä sit joskus hamas tulevaisuudessa :)

Yhteistyössä