Kertokaas, miten tapahtuu viisaudenhampaan poisto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gagga musti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pistetään puudutus, odotetaan muutama minuutti, vedetään hammas, laitetaan joku pieni tuppo haavaan. Kirjoitetaan paperit ja mennään maksamaan. Kesto alle 10min helpossa tapauksessa ja ehdottomasti hampaan paikkausta helpompaa.

Mulla leikattiin: puudutus, ien auki, hammas irti, palasiksi ja pöydälle tekemään palapeliä niillä palasilla että onko kaikki saatu ulos.
Monttu siistiksi ja ompelet.
Helpommalla se lähtee vetämällä kun on nitkutettu juuret irti.

Mulla alkoi ien ärtyä siitä vierestä ja se poistettiin päivystyksenä saman tien kun olin akuuttiajan hampilääkärille suun kurkkaamista varten saanut. Itsekin ihan kauhistuin siinä tuolissa, että nyt hetikö poistetaan, ja hammaslääkäri vaan vakavana nyökkäsi. Ja minä olin pyörällä liikkeessä ja kaikkea!

Hoitsu toi särkylääkkeen ja antibiootin, vetäisin ne huiviin ja avasin suun. Lääkäri rapsutti vähän hammasta, nitkutti kerran tuolle puolelle ja toisen kerran tälle puolelle, veti ja sanoi, että "irti on". Minä hämmästyneenä kysymään, että nytkö jo! Sitten hoitaja puristi minua nenästä ja lääkäri laittoi tupon mitä yritin varovasti purra että vuoto loppuu ja veripaikka pääsee muodostumaan.

Olin ulkona huoneesta viidessä minuutissa ja pyöräilin kotiin.

Mulle ois tehty raskausaikana, mutta peruin itse ajan, kun ajattelin ettei Panadolit riittäis kipulääkkeeksi tai jos tulehtuisi niin ei tarttis syödä antibiootteja.
Ehkä tekosyy, että pääsin pälkähästä :whistle:

puudutetaan, kiskotaan hammasta ulos, todetaan, ettei tule, kiskotaan lisää, joudutaan hajottamaan hammas palasiksi, jotta se saadaan. Lähdetään kotiin, ollaan pökerryksissä ja illalla mennään ambulanssilla sairaalaan. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja gagga musti:
Kiitos :flower: Itsellä on hamppilääkäri pelko, mut taitaa olla pakko noi alaviisurit poistaa, toinen ainakin tekee välillä niin kipeää.

Kyl se kannattaa että pääsee riesasta. Sano sinne jo varatessa että pelottaa ni tietävät.

Juu multa on poistettu kaikki. Osa meni helpommin kuin muut, mutta ei iso juttu. Kauhutarinoita ei kannata kuunnella, hyvin ne puuduttavat ja saa särkylääkettä mukaan. Nopeasti paranee :)

Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
puudutetaan, kiskotaan hammasta ulos, todetaan, ettei tule, kiskotaan lisää, joudutaan hajottamaan hammas palasiksi, jotta se saadaan. Lähdetään kotiin, ollaan pökerryksissä ja illalla mennään ambulanssilla sairaalaan. :saint:

aikalailla näin minullakin :( tosin ei onneksi ambulanssilla sairaalaan sitten illanpäätteeksi, mutta puudutusaineen vaikutuksen loputtua jomotus oli aika ikävä jonkin aikaa.. siis useamman päivän ja varmasti siksi kun niin rajusti ja kauan piti repiä.
Mutta tosiaan hammaslääkäri ei millään meinannut saada revittyä hammasta pois. Huomas ihan oikeasti että lääkärilläkin meinas usko jo loppua kun ei vaan lähtenyt vaikka kuin kisko ja kisko. ja lopulta se hajos palasiksi ja ihan loput lääkäri hajotti palasiksi että sai kaiken pois.
Meni kauan, varmaan lähemmäs tunti. Onneksi ei kuitenkaan sattunut kun oli kunnon puudutukset mutta oli se aika ikävän kuulosta ja olosta kun niin kauan revitään..
Toisen viisaudenhampaan poisto oli sitten muutama viikko tuosta ja ette arvaa kuinka pelotti jo etukäteen kun ajatteli taas että menee niin kauan.
No ei onneksi mennyt ihan niin kauaa ja oli pikkasen helpompi tapaus. Ja lääkärikin sanoi kun alettiin hommiin että toivottavasti nyt lähtee helpommin -ja siis oikeasti kuuli äänestä että toivoi niin...

Mutta ei sitä silleen tarvi pelätä, ei se satu :)

Yhteistyössä