Kertokaas taasen tuleeko karenssi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen hoitovapaalla vakkarityöstä, mutta heitän keikkaa yhdessä toisessa paikassa. Olen ollut siellä jo pari kuukautta silloin tällöin, mutta nyt sijaisuus jatkuis näillä näkymin ainakin 1,5 kk eteenpäin jokapäiväisesti ja hyvin todennäköisesti pidempäänkin ( yksi työntekijä koittaa päästä sairasloman kautta eläkkeelle ). Olen joka tapauksessa lähdössä vakkaripaikasta pois, mutta en ole uskaltanut vielä sanoa itseäni irti, kun ei ole ollut uutta vakkarisopimusta tai edes säännöllisempää keikkaa olemassa. Olen siinä suhteessa vähän hermoheikko, että jos sitten tapahtuukin jotain, enkä saakaa vakipaikkaa, että jään "tyhjän päälle".

Niin kysymys kuuluukin, että tuleeko karenssia, jos jätän nyt tuon vakipaikan tuon määräaikaisen vuoksi ( mikä olis vähän niin kuin pakko, ettei nykyinen työnantaja, kela ym. tahot hyökkää kimppuun ) ja mistä lähtien? Alkaako se heti irtisanomiseni jälkeen ja saisin nyt tällä 1,5kk:n työllä kuitattua siitä mahdollisesta karenssista puolet vai alkaako se karenssi mahdollisesti vasta sen määräaikaisen työn loputtua???

Selvittelin tuoa karenssi asiaa kun itse suunnittelin lähtöä ennen määräaikaisen sopparin loppumista. Eli karenssi alkaa siitä kun irtisanominen astuu voimaan. Karenssi aikana voi tehdä työtä, opiskella yms. eli 1½kk päästä enää puolet karenssia jäljellä. Ja laskevat päivän päälle. Sisko vaihtoi osa-aikaisesta täyspäivätyöhön, jossa kuitenkin työt loppui 2 päivää vaille 3 kk edellisen irtisanomisen jälkeen. Vaativat tyött. lautakunnalle selvityksen, miksi irtisanoutunut kun jäi noi 2pvää jäljelle karenssia.. :whistle:

Eli siis se karenssi alkaa vasta irtisanomisajan jälkeen, eikä irtisanomispäivänä? Mutta päteekö hoitovapaalla samat irtisanomisajat, kuin ihan työssäolossa? :o :ashamed:

en ole satavarma, mutta luulen että karenssi tulee voimaan sitten, kun ilmottaudut työttömäksi. tuskin nyt, kun olet hoitovapaalla. mut työkkäristä se selviää, kun kysyt

Yhteistyössä