Kertovatko julkisella sukupuolen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Vieras
Miten on: Papereissa jotka meille tuli sanotaan että sukupuolta ei kerrota rakenneultrassa, koska siitä ei voida olla aivan varmoja. Kyseinen teksti on vielä alleviivattu.

Olen kuitenkin kuullut, että jos osaa oikein kiertäen ja kaartaen asiaa kysyä niin arvio sieltä on annettu.

Kerrottiinko teille nimenomaan JULKISEN ultrassa sukupuolta, ja jos, niin miten asian kysyitte? Itse olen menossa täällä Helsingissä joko Naistenklinikan tai Kätilöopiston ultraan, mutta toki koko Suomen käytäntö kiinnostaa.

Naistenklinikalla olen kahdesti ollut rakenneultrassa, eikä ole kerrottu. Tosin en ole kysynytkään, kun papereissa sanotaan, että tämä ei ole sukupuolen tarkistus ultra vaan katsotaan, että vauvalla kaikki on kunnossa!

Ei kerrottu naistenklinikalla mulle eikä tutuillenikaan. Mä kyllä kyselin sitä, mutta kätilö sanoi näkevänsä kumpi tulee muttei kerro meille, koska se on käytäntö. Sanoi kyllä jos itse osaatte päätellä voitte tuosta katsoa - eihän siitä mitään ymmärtänyt. Ollaan menossa 4D ultraan, jossa sukupuolen määritys jokatapauksessa tarkempaa.

meille kerrottiin. Lääkäri ultasi kun kätilö ei ollut aivan varma näkemästään (eipäili siis jotain häikkää) ja lääkäri kysyi lopuksi, että halutaanko tietää sukupuoli. Riippuu siis ultraajasta ja käytännöistä. Mutta aivan 100% varmahan tuokaan ei ole, joten jännityksellä odotan että kumpi sieltä tulee...

Tampereen keskusäitiysneuvolassa kerrottiin. Kahdella eri ultrakerralla, ekalla ei näkynyt ja toisella näkyi. Kyseessä oli kyllä sama lääkäri molemmilla kertaa.

Meillä rakenneultran tehnyt lääkäri tutki asian ihan mielellään ja tuumasi, että 75 % varmuudella tyttö. Käräjille ei kuulema tule todistamaan mikäli jostain syystä arvelu meneekin pieleen... :-).

Hussin alueella on tullut vuodenvaihteessa määräys ylilääkäreiltä, ettei sukupuolta kerrota. Syynä juuri tuo ettei se ole ollenkaan varmaa ja että siihen menee liikaa aikaa ja se on pois tärkeiltä ultrattavilta asioilta.

Voi voi... Onpa ikävää, jos/kun joutuu pelkästään tuon takia kenties menemään yksityiselle, ja se onkin sitten kallista... tai no ei siinä mitään, mutta kun että kaikki ei (tässäkään) asiassa ole yhdenvertaisia vaan käytäntö riippuu paikkakunnasta. Aika eriarvoisen törkeää... :o(

Kertooko muuten edes kaikki yksityisetkään? Näkyykö tuo 4d:ssä jotenkin varmemmin, eli maksaako sitten mieluummin itsensä kipeeksi siitä...?

Minä epäilen sitä, että jos ultrauksen tekee hoitaja, se ei saa kertoa, mutta lääkäri saa. Hoitaja/kätilö ei saa tehdä moista "diagnoosia". Mä olen käynyt Kättärillä 4 kertaa ultrassa (2 seulontaa + 2 ylimääräistä vauvan sydämessä olleitten lisälyöntien takia, jotka katosivat itsestään viikossa), 2 ekaa teki kätilö ja 2 viimeistä lääkärit, eivätkä sanoneet, tosin en kysellytkään, vaikka mieli vähän tekikin. Piankos tuon näkee, kumpi se on.

Kyllä meille HUS:n sairaalassa kerrottiin sukupuoli (tai arvelu) vielä tämän vuoden puolella. Edellisessä raskaudessa (-05 kesällä) lääkäri kertoi sukupuolen ihan viime viikoilla kun käytiin kontrolliultrassa, rakenneultrassa (kätilön tekemä) sukupuoli ei tuossa raskaudessa selvinnyt. Nyt kesällä rakenneultrassa kätilö sanoi, että saattaisi olla tyttö, mutta ihan 100% varmaahan se tietenkään ei ole.

Mulle kerrottiin mutta hoitohenkilö oli työn kautta tuttu, joten teki tälläisen ekstrapalveluksen. Muuten eivät ilmeisesti mielellään kerro. Samassa sairaalassa virolainen nuori naislääkäri vielä vahvisti tiedon.

Hei!

Lääkäri saa halutessaan kertoa sukupuolen halutessaan, mutta ymmärtääkseni kätilöillä on todella tiukka linja tässä asiassa, ainakin pääkaupunkiseudulla.

Voin kyllä lohduttaa, että on todella paljon tärkeämpää, että katsovat kaikki muut jutut (eli, että vauva on kehittynyt kunnolla ja mitään poikkeavaa ei löydy). Sitä ei tajuakaan kuinka tärkeää se on, kunnes kuulee ultrauksessa, ettei kaikki olekaan niin kuin pitää. Meillä oli aikoinaan sisäelimien kanssa jotain häikkää, joka kyllä korjaantui itsestään. Silloin kun niitä sisäelimiä tiirailtiin tarkemmin oikein lääkärin kanssa, hän tiedusteli olisimmeko halukkaita tietämään sukupuolen. Siinäkin tilanteessa ajattelin, että se yritti saada meille edes vähän hyvän mielen kaiken tylsän uutisien keskellä.

Muistaakseni kättärin seinällä oli sellainen artikkeli, että on tehty päätös, ettei sukupuolta kerrota, sillä se ei ole kaikkia kohtaan reilua. Reilua siksi, ettei aina sukupuolta voida täysin varmuudella sanoa ultraustilanteessa. Eli siellä tulisi varmaan aika rumba, jos osalle kerrotaan ja osalle ei. Kai sitä vanhemmat haluaisivat uuden ajan tms. Lisäksi artikkelissa otettiin vahvasti kantaa siihen, että on paljon tärkeämpää tarkkailla sikiötä ja sikiön vointia/ kehtiystä ja sukupuolen tiiraileminen veisi tätä arvokasta aikaa.

Yksityiselle joutuupi ikävä kyllä menemään, mikäli haluaa tietää sukupuolen. Mutta tässä kovin moni meneekin niihin 4D-ultriin ja saavat samalla sekä hyödyllistä tietoa sikiöstä (eli tarkastavat kyllä aina, että kaikki ovat kohdallaan eivätkä keskity pelkästään kasvokuvien saamiseen ja sukupuoleen) Ja mukavuutena siis saapi niitä kasvokuvia ja halutessa saa tietää vauvan sukupuolen.

ap: NKL oli paikka. Ja yhdyn siihen mielipiteeseen, että tärkeämpää on että ultrataan kaikki muu siksihän sinne rakenneultraan mennään eikä selvittämään sukupuolta. Itselläkin kun kätilö joutui kutsumaan lääkärin tuli hätä/paniikki, joten olisi ollut ihan sama saanko tietää sukupuolen vai en kunhan saisin kuulla, että kaikki on kunnossa. Kiva lääkäri halusi kuitenkin vielä lopuksi tutkittuaan muun kertoa sukupuolenkin. Mutta muisti kuitenkin mainita, että tämä on vain hänen mielipiteensä näkemästään eikä 100% varma.

Meillä ei kätilö kertonut, koska täälläpäin etniset ryhmät niin usein kysyvät sukupuolta, eikä heille kerrota (heille on se uskonto niin tärkeä) ties mitä sitten tekevät, jos tulokas olisikin tyttö!
On kuulemma rasismia, jos suomen kansalaisille sitten kerrottaisiin, muttei ulkomaalaisille. Justjoo :)

En tiedä, olisiko lääkäri kertonut mutta itse kysyttiin samalla 4d-ultrassa ja saatiin varma vastaus.

Meille kerrottiin Jorvissa (kätilö) ihan mielellään!
Kysyin varovasti että voitasko kurkata jos näkyy, painotin että tietenkään ei ole varmaa. Kätilö sanoi iloisesti että JOO! Katto monta kertaa ja oikeen ajan kanssa, kyllä sukupuoli selvisi. =)
Varmaan niitä on neuvottu olemaan kertomatta, mutta loppupeleissä riippuu ihan ultraajasta.
Tästä aikaa siis noin kuukausi.

Painotan vielä, että TIETENKIN kaikki muu oleellinen tarkistettiin ensin, ja ILMAN MUUTA terveys ja kohdallaan olevat rakenteet ovat tärkeimpiä! Onhan se nyt sanomattakin selvää, että kaikilla on lapsen terveys etusijalla.
Toiset nyt vaan tahtovat enemmän tietää vauvan sukupuolen kuin toiset.

Jos rakenneultrassa ei kerrota tai ei näy, niin vaihtoehtona on sitten se 4D ultra, missä 100% varmasti sukupuolen saa selville =)

Saan varmasti ihan hirveita kommentteja mutta kylla kai mina ne kestan. Me emme rakenneultrassa edes hoksanneet kysya onko vauvalla/sikiolla kaikki hyvin, meita kiinnosti ainoastaan sukupuoli. Ultraaja ilmoitti sukupuolen ja lisasi lopuksi, etta niin, sikiolla nayttaa olevan kaikki hyvin. Vaikka vauvalla olisi nakynyt ultrassa vaikka mita pielessa, en mina olisi pystynyt hanta sinne tappamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tintti:
Meillä ei kätilö kertonut, koska täälläpäin etniset ryhmät niin usein kysyvät sukupuolta, eikä heille kerrota (heille on se uskonto niin tärkeä) ties mitä sitten tekevät, jos tulokas olisikin tyttö!
On kuulemma rasismia, jos suomen kansalaisille sitten kerrottaisiin, muttei ulkomaalaisille. Justjoo :)

En tiedä, olisiko lääkäri kertonut mutta itse kysyttiin samalla 4d-ultrassa ja saatiin varma vastaus.

Liinu: "Saan varmasti ihan hirveita kommentteja mutta kylla kai mina ne kestan. Me emme rakenneultrassa edes hoksanneet kysya onko vauvalla/sikiolla kaikki hyvin, meita kiinnosti ainoastaan sukupuoli. Ultraaja ilmoitti sukupuolen ja lisasi lopuksi, etta niin, sikiolla nayttaa olevan kaikki hyvin. Vaikka vauvalla olisi nakynyt ultrassa vaikka mita pielessa, en mina olisi pystynyt hanta sinne tappamaan."

Jos meidän vaavilla todettaisiin vakava kehityshäiriö, päätyisin helpommin keskeytykseen, jos tietäisin sen olevan poika. Oikeasti. Niin kovasti olen tyttöä toivonut. Rakastaisin tietysti poikavauvaakin, mutta luopuisin hänestä helpommin. Olen aivan kamala ihminen, mutta luulen että monella on ainakin jonkiasteisia tämäntyyppisiä sukupuolimieltymyksiä...

Eli on meitä hirveitä suomalaisiakin, vaikkei pelkkä sukupuoli riitä perusteeksi abortille.

Monster: kuten varmaan arvasit, pakko sanoa, että olen järkyttynyt. Vakavan kehityshäiriön takia toki moni miettisi keskeytystä, mutta että siihen vielä sukupuolikin vaikuttaisi... Mahtaisitko todellisuudessa kuitenkaan toimia noin? Ja veikkaan, että sinulla ei ennestään ole lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinu:
Saan varmasti ihan hirveita kommentteja mutta kylla kai mina ne kestan. Me emme rakenneultrassa edes hoksanneet kysya onko vauvalla/sikiolla kaikki hyvin, meita kiinnosti ainoastaan sukupuoli. Ultraaja ilmoitti sukupuolen ja lisasi lopuksi, etta niin, sikiolla nayttaa olevan kaikki hyvin. Vaikka vauvalla olisi nakynyt ultrassa vaikka mita pielessa, en mina olisi pystynyt hanta sinne tappamaan.

Heippa, Liinu!
Vaihtaisitko nimimerkkiä, Liinu on jo käytössä. Kiitos ja onnea odotukseen! :)

Yhteistyössä