KESÄKUU 2011 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja Danni
  • Ensimmäinen viesti
Karoli
Sida82(28)......................ensimmäinen....... ..........................31.5
Karoli (30)……………......... ensimmäinen……………………................1.6
Danni(28)........................kolmas(04&06).... ............................3.6
Laurie(30).......................toinen(09).... ...................................8.6
emily80(30).....................kolmas(06&08)..... ..........................9.6
kesä mamma 2011 Jkl.....ensimmäinen........ ..........................16.6
Sara82(28).....................ensimmänen......... .........................18.6
Minzey(19)......................ensimmäinen....... ...........................19.6
Andy74 (36)....................toinen (01).....................................25.6
Empukka(27)...................toinen (09).....................................26.6
Jenny(27)........................toinen (01)............................. .......27.6
Nipsu(28)........................ensimmäinen...... .................... .......27.6
Noora(33).........................toinen (08).................................. .29.6
KaLa (28)........................ensimmäinen........... .......................29.6
Hansu (32)......................ensimmäinen....... ...........................30.6

--------------------------------------------------------------------------------------

Synnyttäneet <3 :

Nippe80 (30), toinen (02) LA 2.6.......................17.5. - poika - 50cm - 3685g (sektio)
Karoli (30), ensimmäinen, LA 1.6.......................27.5. - tyttö - 50 cm - 2820g (sektio)
 
Minzey
Onnea Karolille oikein paljon <3

Tänään oli neuvola ja se lisärauta on nyt nostanu mun hempan ihan sopivaks. Nauratti kyl se että nyt on rikottu 100kg raja :D En jotenkin voi uskoa et painan jo 100 kg, mut turvotusta on tosin tullu ihan sikana... Nyt on tullu 16kg sitten alkupainosta ja varmaan menee vielä sinne 20 kg. Karsee työ sit pudottaa et mahtuu hääpukuun, mutku ruoka on hyväää :DD

Ja taas kätilö muistuttelee että nauttikaa nyt toistenne seurasta kun voitte ;)

Ostettiin tänään vastasyntyneen vaippoja, kosteuspyyhkeitä ja hyttyssuoja vaunuihin. Vielä puuttuu ainakin sadesuoja ja miljoona muuta pientä juttua. Millaset kuumemittarit teillä on? Mä haluaisin kovasti sellasen korvamittarin, joka mittaa muutamas sekunnissa, kun muistan omasta lapsudesta että minuuttikin on aivan liian pitkä aika olla paikalla kuumetta mitattaessa.

Minzey 37+3
 
Jenny83
Siivosin eilen yli monta tuntia eli pesänrakennusvaihe edelleen menossa. Pesin myös kaikki matot. :)
Tänään kävin ostaa 3 isoo pussillist vadelmanlehtiteetä... ja join sitä jo litran. :) toivottavasti se auttaa niin ei mee vauva yliaikaseks. :)
Nyt meen taas miettii vauvalle nimee kun se ei viel yhtään selvennyt.

Onnea Karolille vauvan johdosta. :)

Ja eikö ookin ihanaa et on jo kesäkuu ja tässä kuussa pitäis meidän kaikkien loppujen saada vauvat.

Jenny 36+0
 
Karoli
Moi! Koitan ehtiä laittaa tänne synnytyskertomuksen, ennen kuin vauva herää. Eli aloitin paaston torstaina klo 24. Silloin vielä join lasin vettä ja söin Yosan ja menin nukkumaan. Aamulla mentiin vajaaksi seitsemäksi osastolle, johon jätin tavarat ja otettiin verenpaine ja verinäyte. Sitten mentiin synnytyspaikkaan, jossa ultrattiin, että vauva edelleen perätilassa. Sieltä mentiin takaisin osastolle (TYKS 311), jossa sain katetrin ja pukeuduin leikkauskaapuun. Sitten mut kärrättiin taas alakertaan leikkaukseen. Mulla oli kaksi tukihenkilöä, koska mun äiti on kätilö ja hän pääsi mukaan avustamaan vauvan vastaanotossa ja tutkimisessa. Ja toinen oli tietty oma mies. Olin kauhusta kankeana koska en oo koskaan ollu sairaalassa, enkä leikkauksessa. Kaikki alkoi leikkaustiimin esittäytymisellä ja epiduraalikatetrin asennuksesta ja spinaalipuudutuksesta. Äiti piti mua sellaisessa kippura-asennossa ja mies piti kädestä. Yhtään ei sattunut. Sitten kaikki kävikin nopeasti. Testattiin tuntoja ja verho vedettiin eteen ja yhtäkkiä alkoi kuulua imu- ym ääniä. Lääketokkurassa kesti hetken tajuta, että leikkaus on jo alkanut ja tuntui että aivan samantien kuulin kovaa itkua ja vauva kiidätettiin äidilleni. Se oli tosi pieni ja kaunis ja sopusuhtainen. Sitten vauva, äitini ja mieheni lähtivät vauvan kanssa lääkärintarkastukseen ja jäin itse leikkuriin. Luulin, että olisi tosi kolkot oltavat, mutta koko ajan oli joku hoitaja vieressä, joka suurin piirtein silitti päätä ja piti kädestä ja jutteli leikkauksesta. En kerta kaikkiaan tajua miksi TYKSillä on huono maine, että muka henkiläkunta olisi kiireistä ja tympeää!! En odottanut mitään paapomista, mutta olin aivan hämmästynyt henkilökunnan ystavällisyydestä ja empaattisuudesta sekä leikkauksessa, että osastolla! Koska mulla ei ollut paljon lapsivettä, vauva rassukka sai leikkausviillosta osansa ja pakaraan tuli muutaman sentin viilto, joka tikattiin. Napanuora oli melko lyhyt ja kaulan ympärillä. Taas kerran kiitokset TYKSiin, että eivät painostaneet alatiesynnytkseen, koska jos olisi mennyt yliajalle ja olisi tullut kiireellinen sektio, koko lyhyt äitiyslomani olisi mennyt toipilaana!

Heräämössä harjoiteltiin heti imetystä. Vauva sai heti juonesta kiinni :) Olin vähän tokkurainen, mutta virkosin omenamehulla äkkiä. Sitten lähdettiinkin osastolle, jossa hirveä kivun kanssa eläminen alkoi. Hoitajat olivat uskomattoman ystävällisiä koko ajan! Lähes poikkeuksetta, kun soitin kelloa, huoneeseen tuli levollinen ja hymyilevä lastenhoitaja tai kätilö. Vain yhtenä yönä oli hirveän kiireistä ja henkilökunta oli hermostuneen oloista ja kutsuja jouduttiin priorisoimaan, mutta silloinkin sai apua ja ystävällistä kohtelua.

Leikkauksen jälkeenhän mulle jäi selkään kipupumppu epiduraalikatetrin muodossa. Ekana päivän kipu ei siis ollut kovin pahaa. Illalla mut pestiin sängyssä ja nousun pystyyn sen verran että sain puhtaan yöpaidan ja alusvaateet päälle. Se sattui tosi paljon, siis pystyyn nouseminen. Lisäksi söin ibuprofeenia ja parasetamolia. Seuraavana päivänä pääsin autettuna vessaan ja kipupumpun annosta pienennettiin yhdellä portaalla. Olisi pitänyt tehdä myös toinen porras, mutta valitettavasti kävi niin, että katetri irtosi. Hyvä puoli oli se, että pääsin jo silloin suihkuun äitini avustamana. Huono puoli oli, että kun sain opiaattikipulääkettä tilalle, en saanut siitä mitään apua, eli menin sitten leikkauksen jälkeisestä päivästä pelkillä tulehduskipulääkkeillä ja kipu yltyi helvetilliseksi. Koska virtsakatetri poistettiin ennen kipupumpun irtoamista, kävin väikisin itsenäisesti vessassa, mutta muuhun en sitten pystynytkään.

Tämän kaiken ohessa vauva tuotiin mulle tarvittaessa imetykseen. Muuten kiva, mutta rinnanpäät hajosivat välittömästi, mikä aiheutti kovaa kipua. Lisäksi imetys laukaisi hirveät jälkisupistukset, jotka olivat järkyn kivuliaita. Olin aivan remontissa.

Vauva alkaa heräillä, joten kerron imetysasioista myöhemmin. Anyway, maanantai oli aivan karmea päivä kivun kanssa ja olin aivan epätoivoinen, mutta yhtäkkiä tiistaina olinkin kokonaan kivuton ja eilen keskiviikkona kotiin. Kipuja on taas reilusti, mutta pärjään.

TUlen kirjoittamaan lisää, kun ehdin.

Tsemppiä odotukseen :)

T: Karoli
 
Hansu...
Karoli: Onnea ihan mielettömästi pikkuisesta prinsessasta :) <3 Onneksi kaikki on kuitenkin vauvalla hyvin, vaikka oot joutunutkin kärsimään aikalailla. Miten sitä on aina ajatellutkin, että sektio olis jotenkin niin helppo. Nyt oon vain enemmän ja enemmän luonnollisen synnytyksen kannalla ja tuo epiduraalikatetri sanakin on jo niin ällöttävä, että tekee mieli yrittää synnyttää ilman sitäkin. Mulla on kyllä sairaalasta kokemusta kaiken maailman leikkauksista, joten tiedän sen puoleen mitä odottaa. Katotaan miten niitä kipuja sietää.. nyt tuntuu, etten mitään ylimääräsiä katetreja ja piikkejä halua :/ Inhottavaa, että oot joutunut kärsimään noin pahoista kivuista. Toivottavasti ne kohta helpottaa ja pääset nauttimaan vauva-ajasta täysillä :) Ihanaa, että imetys lähti heti käyntiin, sekään kun ei oo aina niin helppoa. Mä katoin just yhden videon, missä opetettiin oikea imutekniikka. Pitää olla tarkkana, että vauva oottaa tarpeeksi suuren otteen nännistä, ettei vain roiku siinä päässä kiinni. No säkin oot varmasti saanut tähän hyvät neuvot nännien säästämiseksi. Kaikki näyttää videolla niin helpolta :)

Niin ja kamalaa, että jossain muussa sairaalassa ne olis voineet väkisin yrittää alatiesynnytystä :/ Oliskohan tuo napanuora syy siihenkin, ettei vauva oo päässyt kääntymään. Onneksi tuo jäi vain JOS-tasolle.

Tänne ei mitään uutta, hb oli noussut viikossa vähän ja on nyt 118 eli multivitamiinit, joissa on rautaa kai alkaa pikkuhiljaa auttamaan. Saan myös nukuttua paljon paremmin, ainoastaan klo neljän vessareissun jälkeen alkoi jalat taas pakottamaan. Mutta oon tyytyväinen näin :) Kätilö sanoi eilen, että sikiö on jo sen verran laskeutunut, ettei oo ollenkaan varma nähdäänkö enää kahden viikon päästä :) Nyt tosiaan on semmoinen tunne, että jalkojen välissä on keilapallo ja ihan niinku sikiö kaivais käsillään itteänsä ulos tuolta :) Mutta siltikin oon vielä varautunut, että yli mennään :)

Mukavaa mahan kasvattelua kaikille ja Laurien uutisia odotellen :) Kukahan seuraavaksi poksahtaa :)

Hansu 36+1
 
Laurie
Poika 48 cm ja 3450 g, 1.6. Ei ollut jättiläinen! Aivan ihana, kaunis ja rauhallinen - täydellinen. Sektiossa tuli komplikaatioita. Ei ollut miellyttävä tilanne ollenkaan. Myöhemmin lisää. Nyt irti piuhoista ja kohta menossa ekaan suihkuun.
 
-KaLa-
Paljon Onnea Laurie!

Karoli: Kiva kun jaksoit käydä kuulumnisia kertomassa ja onneksi kivut ovat jo helpottaneet. Aurinkoisia päiviä vauvaperheen arkeen!

Jenny83: Täällä pesänrakennusta kaiketi ollut havaittavissa pitkin kevättä, kun on pitänyt tapetoida ja järjestää, ainut vaan et tavarat ei ole vieläkään kaikki löytäneet omia paikkojaan joten viikonloppuna on kirivaihteen vuoro, sitten alkaa olla koti siinä kunnossa että vauva saa syntyä milloin vaan. Siivoilen sitten lisää vaatehuonetta ja varastoa sen mukaan kun jaksan, enkä aio niistä ottaa paniikkia. Eilen pesin vauvapyykkiä ensimmäisen koneellisen ja kohta meinasin laittaa seuraavan pyörimään. Sairaalakassin pakkaamisesta eilen puhuin miehelle saunassa lähinnä ajatuksella että pitäisköhän tässä lähipäivien aikana vähän edes suunnitella sen pakkaamista... Jotenkin ei osaa ajatella että vauva saattaisi syntyä tässä lähiaikoina, kun ei ole mitään tuntemuksia eikä ole kyllä tyyppikään yhtään laskeutunut, mutta onhan tässä LA:han vielä aikaakin. Kaverilta on nyt nimikirja lainassa, en tosin ole vielä siihen yhtään paneutunut, kun oikeastaan riittää että nimi tulee päätettyä ristiäisiin mennessä jotka tod.näk ovat vasta elo-syyskuun vaihteessa riippuen vähän milloin tyyppi päättää maailmaan tulla. Onko tuo tee hyvänmakuista?

Minzey: Taidan tulla lähiaikoina perästä kolminumeroisiin painolukemiin, vaikka olen koko ajan ajatellut että yritän sen alapuolella pysyä, mutta nyt viimeiset pari viikkoa on kyllä ollut melkoista painonnousua, lämpimät ilmat ovat saaneet jonkin verran turvotusta aikaiseksi ja nyt luovuin sormusten käytöstä, kun ne iltapäivisin joutui useampana päivänä ottamaan pois niin ajattelin että taitaa olla parasta laittaa ne suosiolla korurasiaan säilöön. Hyvä että hemoglobiinin olit saanut nousemaan, varmasti olokin tuntunut paremmalta! Meidän pitäis suorittaa tuo "pikkusälän" ostaminen kanssa vaikka viikonloppuna tai ensi viikon alussa tai ostaa nyt edes jotakin jo vaikkei ihan kaikkea varmasti kerralla muistaisikaan ellei laadi ihan listaa. Kuumemittareista en osaa sanoa mitään, olen yhdellä tuttavalla joskus nähnyt tuon korvakuumemittarin ja se kyllä oli nopeata toimintaa!

Hansu: Hyvä että hemppa on noussut ja olet saanut nukuttuakin! Varmasti olo heti huomattavasti virkeämpi! Meinaatkin meistä loppukuun odottajista jo ottaa pientä pesäeroa, täällä ei tosiaankaan ole minkäänlaista merkkiä vauvan laskeutumisesta. Edelleen yrittää kohti kylkiluita tunkea pyllyään, vaikka joka ilta tulevan isän kanssa pitävät neuvottelua aiheesta ettei sieltäpäin ole ulos tuloa ja mies tosiaan yrittää puhua että suunta pitäis ottaa alaspäin. Jotenkin hauskaa seurata kun mies joka ilta mahaa taputtelee ja silittelee ja höpöttelee masukille, huomaa että kyllä hänkin jo alkaa odottaa sitä hetkeä kun näkee vihdoinkin vauvelin.

KaLa 36+2
 
Listapäivitys:
Sida82(28)......................ensimmäinen....... ..........................31.5
Danni(28)........................kolmas(04&06).... ............................3.6
Laurie(30).......................toinen(09).... ...................................8.6
emily80(30).....................kolmas(06&08)..... ..........................9.6
kesä mamma 2011 Jkl.....ensimmäinen........ ..........................16.6
Sara82(28).....................ensimmänen......... .........................18.6
Minzey(19)......................ensimmäinen....... ...........................19.6
Andy74 (36)....................toinen (01).....................................25.6
Empukka(27)...................toinen (09).....................................26.6
Jenny(27)........................toinen (01)............................. .......27.6
Nipsu(28)........................ensimmäinen...... .................... .......27.6
Noora(33).........................toinen (08).................................. .29.6
KaLa (28)........................ensimmäinen........... .......................29.6
Hansu (32)......................ensimmäinen....... ...........................30.6

--------------------------------------------------------------------------------------

Synnyttäneet <3 :

Nippe80 (30), toinen (02) LA 2.6 ...... 17.5. - poika - 50cm - 3685g (sektio)
Karoli (30), ensimmäinen, LA 1.6 ...... 27.5. - tyttö - 50cm - 2820g (sektio)
Laurie (30), toinen(09), LA 8.6........... 1.6. - poika - 48cm - 3450g (sektio)
 
Empukka
Lämpimät onnittelut Karoli ja Laurie! <3

Karolin sektiota kun luki,niin tosiaan tajus,että ei se ehkä olekkaan se "helpoin" reitti saada lapsi maailmaan.Ainakaan se leikkauksen jälkitila ei kuulosta kivalta.Tsemppiä imetykseen,itsellä se oli alkuun todella kivuliasta,onneksi helpottaa myöhemmin.

Laurie: tule sitten jahka kerkeät ja jaksat kertomaan mitä sektiossa tapahtui.onneksi teille sielä nyt kaikki hyvin.Ihania hetkiä pienen kanssa :)
 
Hansu....
Laurie: Onnea pikkuisesta poitsusta <3 Ei ollut todellakaan jättiläinen, just sopiva :)

KaLa: Just luin jotain synnytysketjua ja joillain oli mennyt laskeutumisesta 6 viikkoa synnytykseen, ettei tästä tosiaan vielä voi mitään päätellä :) Istuminen on tosin helpompaa, kun ei se pylly oo koko aikaa enää tossa kylkiluissa painamassa, mutta nyt tosiaan kävelessä vihloo aikalailla inhottavasti välillä tonne alas. Niitä sukkapuikkosupistuksia kai ne on. No jotain varmasti tapahtuu jo tuolla alakerrassa, toivotaan niin :) Ihanaa, kun saan nykyään nukuttua niin paljon paremmin!!! :)) Meilläkin mies juttelee mahalle ja käy välillä silittelemässä.. on kanssa viimeinkin tajunnut, että meille tulee oikeasti vauva :)

Meillä alkaa olla kanssa kaikki vauvaa varten valmiina. Täytyis vaan pakata se sairaalakassi nyt ihan oikeasti valmiiksi. Anoppiin on taas menny niin hermot. Sen mielestä ristiäisten järjestäminen on ihan huuhaata eikä voi käsittää miten jaksetaan sellaset järjestää. Kuulemma täällä monet jättää sen väliin. Sanoin ihan suoraan, että meidän perheessä se on perinne ja ne pidetään. Se tietty miettii taas rahanmenoa, kun yritti ehdottaa, ettei pidettäis rippijuhlia mun miehen tytölle edes. Nekin kyllä pidettiin. Ärsyttää niin koko akka, että pidän ne ristiäiset Suomessa enkä kutsu sitä. Samoin se sanoo, ettei itkuhälyttimellä ja rintapumpulla tee mitään. Mistä veestä se sen voi tietää??? Nyt oon uskonu sitä enkä oo ostanut lisää 50-kokoisia vaatteita, katotaan vaan niin mies joutuu lähteä Hennesille hakemaan lisää vaatetta. Ihan ok olla pihi, mutta olkoot sitä vaan oman kukkaron kanssa ja jättäis meidät rauhaan. Oon niin kiitollinen, ettei mun oma äiti sekaannu mitenkään mihinkään. Kysyttäessä neuvoo. Niin ja anoppi kanssa haluaa ostaa vauvalle kotiintulovaatteet, muttei uskalla vielä koska se voikin olla poika. Näytin sille ultrakuvaa, jossa näkyy pikkutytön varusteet maailman selkeimmin. Ei mee perille sekään. Niin eikä siinä kaikki, se vieläkin tyrkyttää niitä sen lempinimiä meille, vaikka oon sanonut suoraan, etten tykkää niistä. Sen se on nyt viimeinkin tajunnu, että kissaa ei viedä piikille. Sorry ku tänne purkaan, en vaan voi miehellekään valittaa tästä.

Vielä ei oo muuten yhtäkään luonnollista synnytystä tälle kuulle... katotaan kuka ehtii ekaks ;)

Hansu 36+2
 
Laurie
Kiitos onnitteluista! Elämä voittaa, kun on riittävästi särkylääkettä. Nyt menee Panadolia 3 g vrk, Burana 1,8 g vrk ja lisäksi kahta opiaattisärkylääkettä. Kipupumppu otettiin pois vuorokausi leikkauksesta. Virtsakatetri poistettiin sit muutama tunti myöhemmin, kun kaksi kätilöä vei vessaan ja poisti sen siellä. Sit aloin itse käydä pissalla. Huomenna pitäis kakata lääkkeiden voimalla. Leikkauksessa tuli heti iso verenvuoto, kun kohtu avattiin. Toinen lääkäri hälytettiin heti paikalle. Verta meni 1,2 litraa. Hb on nyt n. 90. En ole saanut lisäverta, vaikka olen pyytänyt monta kertaa. Leikkauksessa verenpaineet romahti monesti, ja sain sit efedriiniä ja kai noradrenaliinia. Puudutus alkoi hälvetä jo kesken leikkauksen, ja otin jo leikkurissa kipupumpusta lääkettä. Tunto palasi hyvin pian leikkauksen loputtua. Leikkaus kesti 45 minuuttia. Se tehtiin spinaalissa. Ei sattunut. Virtsakatetri laitettiin puudutuksen jälkeen, eikä tuntunut. Olo oli leikkauksessa kamala. Palelsi, tärisytti, oksetti, huimasi ja taju meinasi mennä monta kertaa. Ikävintä oli kohdun painaminen takaisin paikoilleen ja veren imemisen ääni. Oli minusta rankka kokemus, vaikka myös alatiesynnytyskokemukseni on tosi rankka. Nyt on onneksi lapsiluku täynnä. Imetys on lähtenyt paremmin käyntiin kuin viimeksi, mutta vauva oli eilen uninen eikä halunnut imeä paljoa. Yöllä verensokeri laski liian matalalle, ja nyt annetaan lisämaitoja. Toivottavasti tämä ei ole imetyksen loppu. Vauva on ihana, ja hän on ollut koko ajan mulla vierihoidossa. Mies oli kaksi ekaa päivää meitä auttamassa. Kätilöt on auttaneet imuotteen kanssa lähinnä.
 
Sara82
Sida82(28)......................ensimmäinen....... ..........................31.5
Danni(28)........................kolmas(04&06).... ............................3.6
Laurie(30).......................toinen(09).... ...................................8.6
emily80(30).....................kolmas(06&08)..... ..........................9.6
kesä mamma 2011 Jkl.....ensimmäinen........ ..........................16.6
Sara82(28).....................ensimmänen......... .........................19.6
Minzey(19)......................ensimmäinen....... ...........................19.6
Andy74 (36)....................toinen (01).....................................25.6
Empukka(27)...................toinen (09).....................................26.6
Jenny(27)........................toinen (01)............................. .......27.6
Nipsu(28)........................ensimmäinen...... .................... .......27.6
Noora(33).........................toinen (08).................................. .29.6
KaLa (28)........................ensimmäinen........... .......................29.6
Hansu (32)......................ensimmäinen....... ...........................30.6

--------------------------------------------------------------------------------------

Synnyttäneet <3 :

Nippe80 (30), toinen (02) LA 2.6 ...... 17.5. - poika - 50cm - 3685g (sektio)
Karoli (30), ensimmäinen, LA 1.6 ...... 27.5. - tyttö - 50cm - 2820g (sektio)
Laurie (30), toinen(09), LA 8.6........... 1.6. - poika - 48cm - 3450g (sektio)



Päivitin tuon oman lasketun ajan...

Onnea kovasti Nippe, Karoli ja Laurie!! <3 Tuntuu ihan oudolta ajatella että olette jo saaneet pikkuiset. Eikä mene kauan niin me kaikki ollaan saatu, tämä aika on menny kuitenki aika nopeaa. Onneksi ei tarvitse olla koko kesää vatsa pystyssä, kun jalkojakin turvottaa niin ettei meinaa kenkiä löytää..

Kävin tällä viikolla synnytystapa arvioinnissa, painoarvio vauvalla oli tällä hetkellä 2900g ja pää edelleen alaspäin ja hyvin jo laskeutuneenakin. Kovasti kuitenkin pyörii kun viikottain vaihtaa kylkeä. Hansu, miltä näyttää tytön varusteet ultrassa? ;) Minusta taas tällä kertaa lääkärin ultratessa varusteet näytti ihan tytölle kuuluvilta, mutten taas tiedä jos sitä ultrattiin siitä kulmasta ettei pojan kilkurat olisi näkyneetkään. Kuvassa varusteet näytti ihan tytön pimpsukalta, jossa sitten ultran kuva kulmaa muuttaessa näkyi reiät siinä keskellä..;) Noh, parin viikon päästäpä se selviää. :)

Kohdunkaula oli lyhentynyt noin 2cm:iin ja kohdunsuu oli sormelle auki. Just edellisenä päivänä mulla supistelikin kipeästi, mutta onneksi se loppui. Onko teillä kokemusta, voiko synnytyksen alkaminen kuitenkin kestää muutamia viikkoja, vaikka paikat on ruvenneet aukeneen? Voi voi, toivottavasti pysyis vielä sisällä kun huone ei ole vieläkään valmis. Toiveena ois että ensi viikon alussa pääsisin huoneeseen laittamman vauvan vehkeet valmiiksi.

Mullakin välillä on noita vihlomisia alapäässä, ei mitään kivoja. Myös nivusiin joskus tulee sellainen kipu kuin sieltä jotain olisi pullahtamassa ulos. Häntäluukin on ollut kipeänä. On melkein helpompi sanoa, mikä paikka ei ole kipeänä..

Ostin tässä mammateetä luontaistuotekaupasta ja sitä olen nyt juonut pari kuppia päivässä. Siellä ei ollut Weledan imetysteetä, mutta tämän pitäisi olla vastaavaa. saa nähdä onko teestä mitään apua. Jenny, mikä vaikutus vadelmanlehtipuun teellä on?

Sara 37+5
 
Jenny83
Onnittelut Laurille vauvasta! Täällä onkin jo koko alkukuu saaneet jo vauvat mut odotan kans et kuka synnyttää ekan luonnollisen syntymän.

Mulla on ollu tosi hyvä viikko ja vaivat senkun vähenee. Ei oo enää kramppeja jaloissa ollu viikkoihin ja mihinkään ei satu... mut keilapallo-olo on kyl lisääntyny ja välillä on kova paine jalkojen välissä ja ei pysty kävelee, mut se vaan tarkottaa et synnytys lähestyy joten oon ihan innoissani et vähän alkaa tulee merkkejä siit et loppumetreillä mennään... sit en tiedä et onx loppumetrit yhtä kun 3 vai 5 viikkoo, mut toivotaan et 3. :)

Ei oo taphtunu mitään uutta. tai esikoinen sai sängyn ja pinnis on vapaa vauvalle, mut muuten aika menee tosi nopee ja en oo vielkään käsittäny et on kesäkuu.

Vadelmanlehtiteen pitäis lisää kropan oxytoksinin tuotantoa. eli se hyvänolon hormoni ja mikä myös saa synnytykseks aikaseks supistukset.
Juon sitä 4 isoo kuppii päiväs... se on just hyvää, ja vaik ei auttais synnytyksen alkamiseen niin ei siit pitäis haittaakaan olla. Suomeks en löytäny yhtään linkkiä. hmmm... kummallista kun ruotsiks tulee sivuja vaik kuinka paljon... ja google ei osaa kääntää ollenkaan.. tsekkaan viel enkuks. paitsi et sielt ei löytyny mitään informatiivista sivuu kun kattoo googlest.. voitte kurkkaa ite jos kiinnostaa.

raspberry leaf tea in pregnancy - Sök på Google

kaikki mun tutut on ruotsis juonu tota teetä raskauden vikan kuun. Ja se maistuu must tosi hyvältä... se kun ei oo mustaa teetä niin ei oo kovin vahvan makusta.

Nyt ajattelin mennä urheilee ja sit onkin luvassa hellepäivä ja joku 26astetta lämpöö eli ulos... en kyl tiedä et mitä laittaa päälle kun vatsakin jo lämmitää. Mulla on raskausshortsit, mut mikään paita ei enää peitä mahaa kun vatsa on niin mega iso kuula. mut muuten en oo onneks turvonnu. Eilen otin vast ekaa kertaa sormukset pois kun vähän tuntu inhottavalt, ja niist viel jää rusketusjäljet on ollaan paljon ulkona. :)

Jenny 36+3
 
Karoli
Laurie: Paljon onnea <3 Vauva on vierellä ja se on tärkeintä :) Olin sairaalassa aika epätoivoinen ja loppu, mutta sain aina voimaa ja iloa vauvasta. Toivottavasti sustakin tuntuu siltä, vaikka kipuja olisikin. Voi ikävä, mikä leikkaus!!! Mulla ei ollut mitään tollaista. Leikkaus myös spinaalissa. Yhdessä vaiheessa tunsin, kun jalka alkoi pudota leikkauspöydältä. Ensin mua ei oikein uskottu, mutta kyllä ne se nosti takaisin. Kipua en tuntenut ollenkaan leikkauksen missään vaiheessa.

Hansu: Mä taas ostin 50-senttisiä vaatteita ihan reilusti, mutta ne on kaikki liian isoja. Tällä hetkellä vauvalla on vain 2 sopivan kokoista vaatetta. Harmi vaan, että pienempiä on tosi huonosti saatavilla, enkä tosiaan pääse tämän haavan kanssa vielä shoppailemaan. Toisaalta neiti syö kuin norsu ja on pulskistunut ja kerännyt painoa reilusti, eli kohta 50-senttiset vaatteet varmaan ovat sopivia. Yritä vähän jättää sen anopin kommentit huomiotta. Mun äiti taas sekaantuu paljonkin, mikä on tosi hyvä, koska se on ollut meillä melkein joka päivä auttamassa, tuonut ruokaa jne. Anoppi on vähän kauempana, eikä ole pahemmin sekaantunut, paitsi että huomaan että se pelkää kauhesti vauvan puolesta, kun se on useasti pyytänyt ettei nukutettaisi viereen ja että tulisiko kissa heille asumaan ja että en nukkuisi imetyksen aikana. No, ensimmäinen lapsenlapsi on kallisarvoinen hänelle ja itse teemme miehen kanssa kuitenkin päätökset.

Ensisynnyttäjille pari vinkkiä: Sairaalassa saattaa huomata, että yhtä sun toista puuttuu. Jos miehenne ovat aikaansaavia ja osaavat suorittaa tarvittavat ostokset, ihan hyvä, mutta jos epäilyttää, niin kannattaa sopia jonkun muun kanssa, että on käytettävissä. Mulla rinnat eivät aluksi kestäneet imetystä ollenkaan ja sairaalasta ehdotettiin maidonkeräimiä liivinsuojien sijaan. Liivinsuojat siis vain takertuivat veriseen ihoon, joka tuntui lähinnä pahalta palovammalta ja oli kamalaa repiä suojia irti. Eli äitini kävi ostamassa ja tuomassa jo sairaalaan Avent maidonkeräimet, jotka todella pelastivat imetyksen. Muuten olisin varmaan lopettanut koko homman. Sairaalassa selvisi myös, että tarvitsen ilman muuta sähkökäyttöisen rintapumpun kotiin jo paluupäiväksi, koska sen avulla pystyn lypsämään, vaikka iho olisi huonossa kunnossa. Sen kävi mies hakemassa. Äiti hankki vielä pieniä vaatteita lisää ja terveyssiteitä ym ja tuli kotiinpaluupäivänä (ja melkein kaikkina muinakin päivinä) meille siivoamaan ja toi ruokaa.

ELikkä imetys on lähtenyt hyvin käyntiin :) Maitoa tulee tuutin täydeltä ja vauva pulskistuu. Ainoa ongelma on nännien ihon kestävyys, mutta olen tehnyt niin, että päivisin teen pari syöttöä pullosta ja imetän aamuisin, öisin ja iltaisin. Oikeastaan koko ajan on ollut jompi kumpi rinnoista imetyskelvoton, joten olen imettänyt toisesta ja siihen perään nukutettuani vauvan, lypsänyt toisesta. Se tietysti tarkoittaa, että näihin syöttökuvioihin menee paljon aikaa ja odotan jo innolla, että saisin molemmat rinnat toimintakuntoon yhtä aikaa ja voisin välillä (mutta ei joka syötön yhteydessä) lypsää maitoa kaiken varalta pakkaseen. Meillä on tähän asti ollut onnea, sillä vauvamme nukkuu neljän tunnin pätkiä! Päivisin hän on virkeämpi ja haluaa välillä seurustella jopa yhden syöttövälin, mutta yön hän nukkuu 2x4h pätkissä ja aamullakin vielä vetäisee pitkät unet, jolloin pääsen itse suihkuun ja meikkaamaan.

Ne mun hirveät leikkauskivut on ilmeisesti ollu enimmäkseen hakasärsytystä! Kun viimeisetkin hakaset poistettiin perjantaina, tajusin vasta, että siis tämä on sitä haavakipua, joka on no problem, mutta kun koko ajan on tuntunut, että haavan iholla on happoa, mikä siis olikin hakasärsytystä. Nyt olen ollut pari päivää niin hyvässä kunnossa, että olen nukkunut kipulääkeaikojen ohi muutamalla tunnilla ja olen tarkoituksella koittanut kävellä suorassa. Suoli toimii jo hyvin, vaikka ensimmäinen kerta olikin ummetuksen vuoksi tosi haasteellinen. Jälkisupistuksia ei enää pahemmin ole, mutta kamalia peristaltiikkasuolikramppeja tulee ajoittain.

EIpä tässä nyt muuta. Tulen taas lueskelemaan teidän kuulumisia kun kerkeän. Jännityksellä odotetaan, että kuka seuraavaksi saa vauvansa :)

T: Karoli
 
Jenny83
Kuulostan nyt tosi optimistilta mut toi et nännit on ihan YLIkipeet on tosi normaalii... mul oli 10 päivän ajan esikoisen kans niin et purin huulta kun sattu ylipaljon, mut laitoin niihin rypsiöljyä koko aika... en viittiny pistää rasvaa kun ajattelin et vauva syö sen niin ruokaöljy ei oo haitallista. Eli oli todella kipeet nännit mut en sit miettiny tarkemmin asiaa kun mun hyvä kaveri sai vauvan samaan aikaan ja puhutttiin asiast joka päivä. Eli tiedoks vaan kaikille et sille ei voi mitään, kun vastasyntynyt syö niin kovaa et vertakin voi tulla. Mut kahen viikon jälkeen rinnat on tottunu siihen ja sit ei tuu enää olee yhtään kipuu, vaan päinvastoin... sit kroppa alkaa tuottaa oksitoksinia eli saa paljon hyvänolon hormonia. Eli ei kannata ainakaan lopettaa imetystä kivun takia alussa... se menee ohi. :) Siis tää oli tarkotettu kaikille, ei vaan Karolille. :)

Oon guuglannu yli paljon nimiä mut viel en oo löytäny oikeeta, mut oon saanu sentään kirjotettuu listaan vaihtoehtoja.

Eielen oli super keilapallo-olo ja hyvä kun pystyin olee ulkon 30min ilman et piti käydä veskis kun vauva paino rakkoa... muuten ihan jees. Urheilin eilen aamul 50min crosstraineris, ja tuntu edelleen tosi hyvält... se on paljon helpompaa kun kävely. Kun kävelen voi tulla vihlomisia tai vastaavaa, ja urheillessa ei taas oo tullu mitään.

-tänään mul on neuvola-aika ja ootan innolla sitä... kerron sit vaik lisää... ja saas nähä et onko sf-mitta kasvanu kun se oli 2 viikkoo sitte jo 37. hui.

Ai niin, ja vaatekoosta sen verran et vauva voi kasvaa viikossa tai kahdessa sen 5-6cm eli kannattaa kääriä mieluummin vaatteit ettei tarvii ostaa niin paljoo pienii kokoja... siis 50kokoo mul ei ees oo, mut 56 kokoo aika paljon, kun oon saanu tutuilta... ja nyt kun on helteet niin parhaat vaatteet vauvalle olis jotain pellavaa ja sit ohut hattu. meil on ainakin 30c tänään.

Jenny 36+6
 
Jenny83
Ajattelin vaan sanoo et neuvolassa oli kaikki hyvin ja verenpaine matala... vauva oli myös myös ehkä laskeutunut tai ainakin vaihtanut asentoa sillä sf-mitta oli 36 ja viikkoja huomenna täynnä 37. ....2 viikkoo sitten sf oli siis 37 eli ihanaa ettei se oo kohonnut niin ei tarvi miettii et tulis magavauva. Eipä muuta... sisälläkin on kun saunas. oon ollu paljon ulkon tänään mut tuntuu nyt vähän tylsältä päivät kun ei tiedä et onko 3 viikkoo jäljel vai jopa 5... no, ei kai nyt 5... toivotaan.
 
Jenny83
Alkuperäinen kirjoittaja Listapäivitys:;10898769:
Sida82(28)......................ensimmäinen....... ..........................31.5
Danni(28)........................kolmas(04&06).... ............................3.6
Laurie(30).......................toinen(09).... ...................................8.6
emily80(30).....................kolmas(06&08)..... ..........................9.6
kesä mamma 2011 Jkl.....ensimmäinen........ ..........................16.6
Sara82(28).....................ensimmänen......... .........................18.6
Minzey(19)......................ensimmäinen....... ...........................19.6
Andy74 (36)....................toinen (01).....................................25.6
Empukka(27)...................toinen (09).....................................26.6
Nipsu(28)........................ensimmäinen...... .................... .......27.6
Jenny(27)........................toinen (01)............................. .......29.6
Noora(33).........................toinen (08).................................. .29.6
KaLa (28)........................ensimmäinen........... .......................29.6
Hansu (32)......................ensimmäinen....... ...........................30.6

--------------------------------------------------------------------------------------

Synnyttäneet <3 :

Nippe80 (30), toinen (02) LA 2.6 ...... 17.5. - poika - 50cm - 3685g (sektio)
Karoli (30), ensimmäinen, LA 1.6 ...... 27.5. - tyttö - 50cm - 2820g (sektio)
Laurie (30), toinen(09), LA 8.6........... 1.6. - poika - 48cm - 3450g (sektio)




Päivitin kans oman LAn tohon listaan kun siinä on kauan lukenut 27, ja sen olin laskenut ovulaatiosta mut rakenneultran mukaan olis vast 29 päivä. :) No, saas nähä.
 
-KaLa-
Neuvolakuulumisten hermoiluja päätin tulla tänne purkamaan, kun mieskään ei pysty puhelimeen vastaamaan. Eli proteiinit yhellä plussalla, joten huomenna pissanäytettä viemään labraan, verenpaineet kuitenkin ihan normaalit eikä turvotustakaan kuin vähän. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kohdunsuulla ei paljon muutoksia ole tapahtunut, hivenen ehkä pehmentynyt mutta kiinni ja samat 3 cm pituutta kuin alussakin, vauva ylhäällä (tämän olen kyllä itsekin huomannut varsin hyvin), mutta sf-mitta olikin pompannut käyrien yläpuolelle ja lähete äitipolille koko arvioon. Kovasti vaan lääkäri oli kiinnostunut astmasta ja sen tilanteesta, kun yleensä kuulemma astmaatikoilla käynnistetään aikaisemmin kun lopussa hengittäminen vaikeutuu, olenkin huomannut että vähän on ahdasta mutten ole mitenkään kuvitellut että käynnisteltäisiin vaikka lähiaikoina, lääkkeillä kuitenkin olen pärjännyt ihan hyvin. Iltapäivällä sitten varaamaan aikaa äitipolille, saas nähdä alkaako tässä tapahtua nopeammin kuin olisin odottanut. Mitään synnytykseen viittaavaahan ei omissa tuntemuksissa ole, joten olen koko ajan ajatellut että varmasti mennään juhannuksen yli ja luultavasti heinäkuun puolelle. Nyt on jotenkin rauhaton ja levoton olo kun tilanne jotenkin muuttuikin yllättävällä tavalla vaikka eihän tässä vielä mitään päätöksiä käynnistämisen suhteen ole tehtykään, saas nähdä saanko jo huomiselle ajan ja mitä sitten sairaalassa ovat asiasta mieltä. Ei kai ne kuitenkaan voi heti huomenna alottaa käynnistämistä sillä eihän mulla ole sairaalakassia valmiina saatika kotona kaikki valmista vauvaa varten??! Pitääkö tässä nyt sännätä heti liivikaupoille ja imetyspaitoja ostamaan ja vaippoja ja kaikki loput puuttuvat vai ottaisko vaan rauhallisesti ja luottais siihen että viikonloppuna ehdittäis miehen kanssa ostoksille.

Laurien ja Karolin sektio kertomuksia lukiessa tuli itsellekin mieleen, että vaikka onkin "rutiini" toimenpide niin siltikin leikkaus on aina leikkaus ja yllätyksiä sattuu. Onneksi molemmilla lopputulos onnistunut ja kaikki hyvin!

Kiva kuulla myös Karolin kuulumisia vauva-arjen pyörityksestä!

Hansu: Tänne saa ja pitääkin purkaa tunteitaan eikä vaan pyöritellä niitä oman päänsä sisällä!

Jenny jaksaa edelleen kuntoilla ja liikkua ihailtavalla tavalla! Oot kyllä ihan super ikiliikkuja! Ite oon ollu monta päivää aika lailla laiskottelun puolella ja päättänyt etten siitä mitään tunnontuskia ota sillä nythän tässä on viimeiset hetket käsillä kun voi vaan olla ja lueskella kirjaa ja puuhata jotakin jos huvittaa. Toki olen tässä joka päivä jotain pientä touhunnutkin, mutta ottanut myös päivätorkkuja.

KaLa 37+0
 
Hansu..
On vissiin kaikilla tämmöinen odotteluvaihe, kun on niin hiljaista. Tai sitten te kaikki muut saatte nauttia helteistä, paitsi minä. Täällä on satanu koko hemmetin päivän kaatamalla :( Eikä mitään helteitä oo edes luvassa. Toisaalta nyt ei kyllä mitään helteitä tän mahan kanssa tarvisikaan, mutta vois nyt edes tuo sade loppua.

Tänne ei kuulu mitään ihmeellistä uutta, huomenna on neuvola. Olo on ihan ok, saan nukuttua paremmin, vaikka jalat edelleen vaivaa öisin. Ei oo kai oikein mitään synnytykseen viittaavaa oirettakaan. Paitsi nännit on tosi herkät ja tuntuu, että noi nipukat on kasvaneet yhtäkkiä tosi paljon, mulla on aina ne olleet tosi tosi pienet. Nyt niitä kutittaa ja pakko ottaa rintaliivit pois heti, kun kotiin tulee. Vatsa on ollu kummallinen jo viikon, on ilmavaivoja ja vessassa joutuu käydä tyhjentymässä monta kertaa päivässä. Välillä en tiedä onko mulla suolistokipuja vai menkkakipuja. Tuolla alhaalla ne kivut jyllää aina välillä ja kohdunsuulle tulee niitä sukkapuikkosupistuskipuja välillä. Vatsa on tosi alhaalla, melkein roikkuu. On tosi paljon helpompi olla, paitsi kävellessä tietty painaa.

Karoli: Kiitos vinkistä, kävin hakemassa jo valmiiksi semmoiset maidonkerääjät, kun nuo nännit on nyt jo noin arat. Mulla tulee jotain nestettäkin niistä jo liiveihin. Ajattelin hakea sen rintapumpun vielä ennen synnytystä. Palautan sitten jos sille ei ookkaan käyttöä.

En oo vieläkään saanut pakattua sitä sairaalakassia valmiiksi. Jospa sitä tänään sais aikaseksi, ku on tämmönen tylsä päiväkin. Eikä mies oo vieläkään saanut hommattua semmoista kattokoukkua, johon vauvan ensikehdon sais kiinnitettyä. Sillä ei oo myöskään aikaa laittaa sitä turvakaukalon kiinnitysosaa autoon. No menettäkööt hermonsa sitten niiden kanssa yksin, kun oon synnärillä. Tuntuu, että kaiken pitäis olla täydellistä ennen vauvan tuloa ja valmiina. Ottaa aivoon, ettei pysty enää yksin tekemään asioita niinku on tottunut. Kaikki kumartaminen ja kurottaminen on niin epämukavaa, etten millään viittis alkaa ite noita järkkäämään.

KaLa: Ootkohan sä sitten seuraavana vuorossa??? :) Tuuhan kertomaan heti lisää, kun selviää. Mulla on varmasti sf-mitta laskenut viime viikon 32 cm, koska tää maha on tosi tosi alhaalla nyt.

Jenny: Sulla tulee varmasti olemaan helppo synnytys, kun oot jaksanu noin hyvin pitää kuntoa yllä. Mulla on itellä ihan rapakunto ja hengästyn tosi pienestä, vaikka muuten oon aina treenannut säännöllisesti :( Onneks lihaskunto ei surkastu kuitenkaan niin nopeesti, joten varmasti jotain poweria on vielä mullakin jäljellä tuolla läskien alla :)

Mukavia hellepäiviä kaikille :)

Hansu 37+1
 
Jenny83
Mä ajattelin kans kävästä lukees et miten muiden odotus sujuu... mulla on aika samoja kipuja kun hansulla... tai siis ei satu paljoo vaan just niit menkkamaisia kipuja ja ilmavaivat sattuu hiukan... ja ne on vast tullu 2 päivää sitten. On myös ollu vatsa ihmeellisen kova, siis pinnalta. Nyt ehkä eilis-illasta asti, ja aloin kans miettii et pitäis kyl pakkaa se sairaalakassa... no, ajattelin et tällä viikolla sen viel pakkaan.
Meil on megahelteet tääl Tukholman lähettyvillä tai siis asun 100km keskiruotsiin päin siit. Ja tää on jatkunu jo kauan.. mut oon huomannu et esim länsiruotsi on jo kauan ollu kaatosateiden alla, ja vaikka en erityisesti pidä tost 30c lämmöst niin kivempi kummiskin olla ulkona kun luuraa sateella sisällä. mulle 20 astetta tän mahan kans on riittävästi.

Nyt on alkanu jännittää toi treenaaminen, ja välillä kun poljen crosstraineris niin mietin et mitä jos synnytys käynnistyykin sen jälkeen ja joudun hikisenä lähtee sairaalaan ja en kerkee käydä suihkussa... no tuskin nyt kummiskaan, kuhan pohdin asiaa. Liikunta tuntuu edelleen loistavalta, mut oon vähentäny 3 kertaan viikossa. Kun alkuraskauden ja viel puoleen väliin asti liikuin 5 kertaa ja sit vähensin 4 kertaan ja nyt 3. tekee hyvää lepää välillä, tai sit siivoon ja pesen pyykkii. :) on kiva et koti kiiltää kun ei tiedä et millon tulee lähtö.

Meidän turvakaukalo on viel mun miehen siskolla lainas ja ne asuu toises kaupungia ja tulee ens viikolla meille, eli jos vauva syntyy täl viikol mikä on tosi epätodennäköistä niin sit saa käydä lainaas joltain muulta autoon istuimen.

Olis kiva kuulla Kalasta, et ootko synnyttäny jo vai mitä ne sano siel extra ultrassa???? kerrohan ihmeessä kuulumisia kun tuut taas koneelle... jännä juttu.
Huomenna on jo 1/3 kuuta takana eli alkaa vähenee nää odotuspäivät. Mulla on tänään 20 päivää LA:han... ihanaa! Ootan kans et mun esikoisesta tulee isoveli. Ja et saan laittaa vauvan kantoreppuun ja sit ollaan paljon ulkona. :)

Jenny 37+1
 
-KaLa-
Ei täällä tapahdu ainakaan viikkoon vielä mitään, sain ultra-ajan vasta viikon päähän. Vähän kyllä kävi mietityttämään että voisko ne sitten jo ehdottaa käynnistystä jos masukki tosiaan on isokokoinen vai ootellaanko vielä rauhassa luonnollista käynnistymistä. Täällä ei ole oikeastaan mitään Jennyn ja Hansun kuvailemista tuntemuksista eli sen puoleen ei kyllä varmaan ole lähiaikoina mitään tapahtumassa. Kävin tänään kuitenkin ostamassa kesäkukat parvekkeelle ja muutamia kukkasia pihamaallekin, mies kun tulee töistä niin ois tarkoitus siivota muutamat laatikot läpi ja viedä osa varastoon säilytykseen. Nuo laatikotkin on oottanu jo pitempään läpikäymistä, mutta mieskin eilen totes että nyt ne täytyy siivota. Käytiin myös eilen kaupassa ostamassa kaikkea pientä puuttuvaa ja nyt oikeastaan puuttuu enää tuttipullo kun ei eilen mikään miellyttänyt. Täytynee varmaan ennen ultraa käydä varmuuden vuoksi imetysliivit ostamassa. Tänään oli paikallislehdessä juttua että kesäkuussa on todella paljon laskettuja-aikoja tiedossa ja sairaalassa riittää vilskettä eli saattaa joutua jollekin muulle osastollekin majoittumaan, on kuitenkin luvattu ettei kukaan joudu käytäväpaikoille. Jospa tosiaan jossain vaiheessa pakkais sen sairaalakassinkin eli samassa tilanteessa Jennyn ja Hansun kanssa meen tässäkin eli ajatus vähän on että pitäis pakata mutta ei ole tullut asian eteen mitään tehtyä.

Ihanan viileää sisällä ilmapumpun pöhistessä viilennystä, hetken olin pihalla kukkien kanssa puuhailemassa ja kyllä valui hiki pitkin otsaa nopeasti. Ensi viikolle on kuitenkin luvattu jo viilenevää ja vesisateita.

KaLa
 
Laurie
Kirjoitan vain pikana omia kuulumisia: Jouduimme keltaisuuden takia uudelleen sairaalaan pariksi päiväksi, mutta kotiuduimme tiistaina uudelleen. Alun perin pääsimme jo lauantaina kotiin. Kahden lapsen äitinä mulla ei taida enää olla aikaa kirjoitella täällä juurikaan. Kaikki on hyvin. Lisämaitoa on annettu pieniä määriä, jotta nesteytys on varmasti kunnossa, ja bilirubiini pääsee poistumaan. Imetys sujuu muuten hyvin, mutta välillä vauva huutaa, kun ei meinaa saada otetta rinnasta. Tämä lähinnä, kun tissit on liian täydet. Isosisko on mustasukkainen, mutta tänään on mennyt selvästi jo kivemmin. Kaipa hänellä oli myös äitiä vaan niin kova ikävä, kun olimme viikon verran erossa. Paremmin silti on mennyt kuin mitä olin etukäteen ajatellut. Tyttö on syönytkin hyvin, ja aivan kuin pulskistunutkin. Särkylääkkeitä olen alkanut ajaa alas. Ei tarvitse juurikaan enää ottaa. Tänää olin jo puistossa ja pienellä kävelyllä. Eilen kävin Prismassa ruokaostoksilla jne. Kotitöitä pystyn tekemään jo paremmin. Huomenna vauvan painokontrolli, kun keltaisuuden myötä paino laski liikaa. Vauvat yleensä väsähtää silloin, eikä jaksa olla rinnalla niin paljoa. Nyt on just imutellut koko illan. Auts! On ainakin virkeä.

Laurie ja pikkukääpä 1 v 1 vrk
 
Danni
Heippa pitkästä aikaa,
olen käynyt lueskelemassa kuulumisianne pitkin kevättä mutta ylitsepääsemättömän vaikeaa on ollut itse omia kuulumisia rustata, raskaus sujui vaikeasti ja oli paljon vuotoja ja pelkäsin ihan loppuun asti että jotain menee pieleen, ihan synnytyksessä viimeistään. Tuntui että täällä hehkuttaminen olisi onnen koettelua..
No nyt on vauva kaikesta huolimatta onnellisesti maailmassa <3
Meille syntyi siis odotetusti pieni poika yhden päivän lasketun ajan jälkeen 4.6. Synnytys käynnistyi itsekseen päiväsaikaan, klo16 aikaan supistuksia tuli 4min välein ja lähdettiin sairaalaan, klo 20.10 poika oli jo maailmassa. Ponnistusvaihe kesti 2min.
Pojalla oli napanuora kaulan ympärillä tiukasti syntyessään mutta siitä ei onneksi ongelmia syntynyt, yhdeksän pistettä hän sai. Mitat 3770g ja 51cm.
Kotiuduttiin 16h synnytyksestä ja viime tiistaina käytiin vielä näytillä synnärillä ja kaikki oli erinomaisesti.
Nyt sitten vaan totutellaan taas vauva-arkeen uuden ihanan perheenjäsenen kanssa <3
Tsemppiä kaikille viimeisiin viikkoihin, kohta on teilläkin vauvat sylissä. Ja onnittelut myös Nipelle, Karolille ja Laurielle vauvoista!!

Danni ja Pikku-E 5vrk
 

Yhteistyössä