KESÄKUU 2011 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja Danni
  • Ensimmäinen viesti
Danni
Alkuperäinen kirjoittaja Listapäivitys: Näytä viesti
Sida82(28)......................ensimmäinen....... ..........................31.5
Laurie(30).......................toinen(09).... ...................................8.6
emily80(30).....................kolmas(06&08)..... ..........................9.6
kesä mamma 2011 Jkl.....ensimmäinen........ ..........................16.6
Sara82(28).....................ensimmänen......... .........................18.6
Minzey(19)......................ensimmäinen....... ...........................19.6
Andy74 (36)....................toinen (01).....................................25.6
Empukka(27)...................toinen (09).....................................26.6
Nipsu(28)........................ensimmäinen...... .................... .......27.6
Jenny(27)........................toinen (01)............................. .......29.6
Noora(33).........................toinen (08).................................. .29.6
KaLa (28)........................ensimmäinen........... .......................29.6
Hansu (32)......................ensimmäinen....... ...........................30.6

--------------------------------------------------------------------------------------

Synnyttäneet <3 :

Nippe80 (30), toinen (02) LA 2.6 ...... 17.5. - poika - 50cm - 3685g (sektio)
Karoli (30), ensimmäinen, LA 1.6 ...... 27.5. - tyttö - 50cm - 2820g (sektio)
Laurie (30), toinen(09), LA 8.6........... 1.6. - poika - 48cm - 3450g (sektio)
Danni (28) kolmas, LA 3.6 .................4.6. - poika - 51cm - 3770g (alatie)
 
Empukka
Paljon Onnea Danni pojasta!:) Onneksi kaikki hyvin ja nyt saat huokaista helpotuksesta,eikä tarvii enää pelätä masuvauvan vuoksi.

Itsellä 3 vk vielä laskettuunaikaan.Olo mitä mainioin,nautin helteistä.Masu on aika pieni,että hyvin ollaan esikoisen kans jaksettu pyörällä polkee rannalle :)

Hyvää vointia muillekkin!
 
Hansu...
Onnea Dannille, vaikka ei täällä samaan aikaan olla kirjoteltukaan :) Mä kun en uskaltanut kirjoittaa tänne aluksi mitään, keskenmenojen takia. Ihanaa, että kaikki on vastoinkäymisistä huolimatta hyvin :)

Kävin äsken lääkärissä. Vauvan pää on kiinnittynyt, kuten epäilinkin / tunsin. Sf-mitta oli 33,5 eli keskikäyrällä. Verenpaineet normaalit ja pissa puhdas. Nyt sitten aloitin rautalisän, koska se oli taas nyt sitten laskenut. Hain apteekista jonkun mahaystävällisen lisän, oli kuulemma joku ihan uusi tuota nimeltään Gevita. Jouduttiin sitten ottamaan maksa-arvot, koska mua kutitti viime yönä niin hirveesti, etten saanu nukuttua. Samoin lääkäri huomasi, että mulle on tullut pieniä verenpurkaumia rintakehään :/ Toivottavasti ei oo raskaushepatoosi kyseessä... saan tulokset ensi viikolla. Suositteli samoin pysymään poissa auringosta, oli tullut maksalänttejä poskipäihin... yhyy :(

Viime yö meni menkkakipujenkin kourissa... välillä jo mietin, että nytkö se alkaa, mutta kivut oli aivan liian lieviä ja loppui kuin seinään yhtäkkiä. Mutta jotain siis jo tapahtuu ja ihanaa, että vauva on kiinnittynyt.. kyllä se sieltä vielä tulee :) Nyt on kyllä ihan pakko pakata se sairaalakassi valmiiksi...

Mukavaa viikonloppua kaikille ja voikaa hyvin :)

Hansu 37+2
 
Minzey
Voi onnea hurjasti Dannille pojasta :)

Tänään neuvolassa kaikki oli iha hyvin. Möltsy on kuulemma jo ihan kiinnittynyt, mä vaan en itte tunne mitään keilapallo-juttua.. Olo on tosi hyvä, mut oon ihan tukossa siitepölyn takia, lähetään varmaan apteekkiin hakeen jotain antihistamiineja. Kätilö sano et sellanen mis on loratadiini vaikuttavana aineena niin voi käyttää. Painoa kätilö veikkaili 3000g-3500g paikkeille ja on kuulemma hyvän kokonen, ei iso mut ei mikään mini myöskään. Sopiva mun lantiolle.


Tässä ny sit odotellaan vaan että koska möltsy haluaa tulla maailmaan. Päivitellään tapahtumia jos jotakin tulee :)


Minzey 38+5
 
Nippe80
lkuperäinen kirjoittaja Listapäivitys: Näytä viesti
Sida82(28)......................ensimmäinen....... ..........................31.5
Laurie(30).......................toinen(09).... ...................................8.6
emily80(30).....................kolmas(06&08)..... ..........................9.6
kesä mamma 2011 Jkl.....ensimmäinen........ ..........................16.6
Sara82(28).....................ensimmänen......... .........................18.6
Minzey(19)......................ensimmäinen....... ...........................19.6
Andy74 (36)....................toinen (01).....................................25.6
Empukka(27)...................toinen (09).....................................26.6
Nipsu(28)........................ensimmäinen...... .................... .......27.6
Jenny(27)........................toinen (01)............................. .......29.6
Noora(33).........................toinen (08).................................. .29.6
KaLa (28)........................ensimmäinen........... .......................29.6
Hansu (32)......................ensimmäinen....... ...........................30.6

--------------------------------------------------------------------------------------

Synnyttäneet <3 :

Nippe80 (30), toinen (02) LA 2.6 ...... 17.5. - poika - 50cm - 3685g (alatie)
Karoli (30), ensimmäinen, LA 1.6 ...... 27.5. - tyttö - 50cm - 2820g (sektio)
Laurie (30), toinen(09), LA 8.6........... 1.6. - poika - 48cm - 3450g (sektio)
Danni (28) kolmas, LA 3.6 .................4.6. - poika - 51cm - 3770g (alatie)


Korjasin tuohon vaan sektion tilalle alatie =)
 
Nippe80
Karoli, Laurie ja Danni: sydämelliset onnittelut teille kaikille :) Ihanaa tulla katsomaan kuulumisia, kun on ollut pitkään "pois tästä maailmasta". Kun viimein sain hedarin pois, niin vauvan kanssa on valvottu yöt. Vauva on kasvanut jo melkoisesti eli tänään vajaa 1 kk. neuvola ja mitat jo 4740 g. ja 55 cm. Syö niin uskomattomia määriä, että en yllättynyt tuosta kasvutahdista =)

Rankkoja kokemuksia muilla synnyttäneillä ollut sektion kanssa, mutta onneksi nyt vauvat maailmassa ja kaikki toivottavasti hyvin?

Käyn välillä kurkkaamassa tilanteita ja toivon teille kaikille tzemppiä ja voimia synnytyksiin!!

Tässä helteessä (30 astetta) odottaminen on varmasti ikävää, koska vaikka itsellä vauva sylissä eikä enää raskausvaivojakaan, niin tuntuu ettei tätä hellettä jaksa. Meillä vauva hyvin tuskainen tän kuumuuden takia. Pidetään sitteriä asunnon ainoassa kohdassa, jossa läpiveto saa aikaan viileämmän kohdan. Vastaavasti vedon takia vauvalla pientä nuhaa, mutta neuvolassakin oltiin sitä mieltä, että pakko olla viileässä vedostakin huolimatta koska muuten liian kuumaa. Nuha menee ohi ja tyhjennän neää pikkuniistäjällä useasti päivässä.

Nyt pikkuinen kaipaa ruokaa, niin mentävä =)

Nippe80
 
Sida82
Alkuperäinen kirjoittaja Listapäivitys: Näytä viesti
Sida82(28)......................ensimmäinen....... ..........................31.5
Laurie(30).......................toinen(09).... ...................................8.6
emily80(30).....................kolmas(06&08)..... ..........................9.6
kesä mamma 2011 Jkl.....ensimmäinen........ ..........................16.6
Sara82(28).....................ensimmänen......... .........................18.6
Minzey(19)......................ensimmäinen....... ...........................19.6
Andy74 (36)....................toinen (01).....................................25.6
Empukka(27)...................toinen (09).....................................26.6
Nipsu(28)........................ensimmäinen...... .................... .......27.6
Jenny(27)........................toinen (01)............................. .......29.6
Noora(33).........................toinen (08).................................. .29.6
KaLa (28)........................ensimmäinen........... .......................29.6
Hansu (32)......................ensimmäinen....... ...........................30.6

--------------------------------------------------------------------------------------

Synnyttäneet <3 :

Nippe80 (30), toinen (02) LA 2.6 ...... 17.5. - poika - 50cm - 3685g (alatie)
Sida82(29), ensimmäinen, LA 31.5..... 17.5. - poika - 52cm - 4350g (alatie)
Karoli (30), ensimmäinen, LA 1.6 ...... 27.5. - tyttö - 50cm - 2820g (sektio)
Laurie (30), toinen(09), LA 8.6........... 1.6. - poika - 48cm - 3450g (sektio)
Danni (28) kolmas, LA 3.6 .................4.6. - poika - 51cm - 3770g (alatie)

Hej kaikille!! Aika ihanaa, että synnyttäneet listakin alkaa täyttyä :) Taustalla olen teidän raskausaikaanne seurannut, mutta olen niiiiiiiin laiska ja aikaansaamaton kirjoittelemaan mitään.

Onnea hurjasti kaikille jakautuneille!!!!! Poika voittoista näkyy olevan tähän mennessä :)

Mulla synnytys käynnistyi MM-finaalin jälkeen sunnuntai-maanantai-yönä :p Pari tuntia kerkesin nukkua pelin jälkeen, kun vessaan mennessä meni lapsivesi. Tuolloin menossa rv 37+5. Supistukset alkoivat automatkalla sairaalaan. Ja siinä supistusten kanssa painiskelin koko maanantain ja tiistain lähes klo23 asti eli melkoinen kipumaraton tää synnytys oli. Ilokaasua ja epiduraalipuudutus auttoi aina aikansa mutta kyllä sitä tuli tietämään mitä kipu oikiasti on.

Ponnistusvaihe kesti 49minuuttia ja kun poika viimein kiskottiin väkisin maailmaan olin ihan sippi. Poika oli kiinni hartioista varpaisiin saakka kätilön mukaan ja sitä oli kiskomassa maailmaan useampi henkilö. Eli synnytys oli ihan ok siihen asti kun pää oli "syntynyt" sitten alkoi se kamala tuskien taival, kun poika ei vain millään tullut. Epätoivo kipujen kera oli kyllä niiiiiin pinnassa. Mies oli ihan järkyttynyt kun joutui ne viime hetket pitämään mun toista jalkaa ylhäällä kohti kattoa ja näkemään kuinka vaikeaa tää homma voipi olla.... voi raasua ;)

Kävin vajaa viikko ennen pojan syntymää ultrassa ja lääkäri arvioi pojan kooksi 3,5kg...joopa joo... onneksi synnytys käynnistyi etukäteen ettei mennyt laskettuun aikaan tai yli, silloin poika olis voinut olla jo 5kg ja synnytys turmiollinen meille molemmille. Tästä kiitokset yläkertaan, että meni niin kuin meni. Kätilö sanoi, että mahdollisissa tulevissa synnytyksissä kannattaa valita sektio, koska lantio on sen mallinen ettei siitä ole tarkoitettu synnytettäväksi yli 3,5kg lasta :) ja kirjasi sen papereihin niin selkeästi että varmasti hoitavat lääkärit ymmärtää tarkasti seurata maha-asukin kokoa.

Mutta kaikki meni hyvin ja nyt nautitaan perhe-elämästä. Poika on ihana ja kiltti niin kuin ne kaikki pakkaa olla ;) Hellekelejä en vain toivo enää yhtään enempää... ei tonne ulos voi ollenkaan mennä ja sisälläkin on +25.
Jaksakaahan te isomahaiset vielä hetki yhtenä palana, pian pääsette nauttimaan pienokaisistanne!!

Nyt nukkumaan kun pikkukaverikin jo nukkuu... saapi äitikin välillä unta :)

Sida ja sälli 3vkoa 3pvää
 
-KaLa-
Dannille ja Sidalle paljon onnitteluja!!

Sidalla ollut rankka synnytys, mutta onneksi kaikki päättyi onnellisesti! Eivätkö ehdottaneet käynnistystä ollenkaan kun kävit ultrassa ja painoarvio oli jo silloin huimat 3,5 kg?! Onneksi synnytys päätti käynnistyä voitonhuumassa itsestään.

Nippe: Meillä on onneksi ilmalämpöpumppu ja se on kyllä hurissut aikas tasaisesti näillä keleillä että sisällä on siedettävät oltavat, sähkölaskua en tässä kohtaa viitsi edes miettiä oma mukavuus tässä kohtaa ajaa selkeästi edelle. Teidän poika on hyvin kasvanut! Toivottavasti nää ilmat tästä nyt hivenen viilenee ettette tekään läkähdy ja pääsette pikkunuhastakin eroon. Tänne on ainakin maanantaista alkaen luvattu viileää ja sateista.

Hansulla ja Minzeyllä on selvää edistymistä kun on jo päät kiinnittyneet, täällä ei ole vielä tietoakaan laskeutumisesta vaan tehokkaasti pyllyllä tungetaan kylkiluita kohti.

Hansu: Jokos sairaalakassi on pakattuna? Täällä ei ole vieläkään... Mutta olen kyllä ajatellut että ennen torstain ultraa pakkaan kassin varmuuden vuoksi valmiiksi, mutten ehkä kuitenkaan ota sitä mukaan vai pitäisköhän sittenkin varautua jopa mahdolliseen käynnistykseen ja heittää kassikin kyytiin...

KaLa 37+3
 
Hansu...
Nippe: Sorry, minkähän takia mä olin kirjottanu sulle tohon sektio :/ No menee tän unettomuuden piikkiin :D Kiva, että teillä on alkanut arki rullaamaan paremmin alkuaikojen tuskien jälkeen :)

Sida: Onnittelut "pikkuisesta" prinssistä. Hyvin kyllä oli ajotettu, ettei mennyt MM-finaali ohi :) Aikamoinen poitsu sieltä tuli, onneksi tuli tosiaan ajoissa. Noi neuvolan mitta-arviot menee kyllä aika usein ihan pieleen... en oikeestaan oo ottanut niitä edes kuuleviin korviini. Ikinä kun ei voi varmuudella tietää. Onneksi kuitenkin synnytys päätyi hyvin :)

KaLa: En oo pakannut sairaalakassia, mutta nyt kun vaan tästä sohvalta jaksan nousta, niin pakko laittaa se kuntoon. Viime yö meni taas hirveistä menkkakivuista kärsien. Jotain tapahtuu luultavastikin. Eilen vain tein semmoisen virheen, että luin siitä raskaushepatoosista näiltä keskustelupalstoilta, joten vaikkei yöllä nyt kutittanutkaan, niin sain kyllä kaikenlaisia kauhukuvia mieleeni kohtukuolemasta ym. Aamulla piti herättää sikiö väkisin, kun toinen kai olisi halunnut nukkua. Oli vaan pakko saada varmistus, että elossa ollaan. Tulispa ne tulokset heti alkuviikosta, jos jotain on vialla niin ne käynnistää heti. Paras tietty olis, että maksa- ja sappiarvot olis normaalit..

Täällä ei onneksi oo helteistä, aurinkoa ja +18, se on just sopiva :)

Koittakaahan jaksaa niiden mahojen kanssa siellä helteissä :)

Hansu 37+3
 
Karoli
Onnea hurjasti Sida! Kylläpä niitä vauvoja nyt pukkaa ;)

Meillä vauva on myös tuskaisa helteestä. Rassu luulee, että syöminen auttaa kaikkeen ja on koko ajan rinnalla ja saa siitä vatsavaivoja, kun muutenkin syö jo enemmän kuin kuuluisi. Eilen meni hermo ja mies lähti illalla juuri ennen sulkemisaikoja ostamaan ilmastointilaitteen ja jopa asensi sen toimintakuntoon samantien. Siitä on kyllä ollut apua! Ihan tavallinen pöytätuuletinkin auttoi eiliseen asti, mutta nyt kun ulkoilma on hirven kuumaa öisinkin ja kiviseinät hohkavat, niin piti ottaa järeämmät aseet käyttöön.

Olen pikkuhiljaa vähentänyt buranaa, mutta parasetamolia syön edelleen 3g vrk:ssa. Olen tehnyt jo melko pitkiä kävelylenkkejä vaunujen kanssa miehen tai äitini kanssa hissukseen köpötellen, keskustaan shoppailemaan tietenkin :) Ärsyttää möhkälemäinen peilikuva kaupan peileissä! Mulla siis lähti tosiaan synnytksessä 4 kiloa, mikä on hemmetin epäreilua! Sen jälkeen kiloja onneksi lähti tippumaan ja nyt on lähtenyt 8 kg, alkuun kilo päivässä, mutta nyt helteellä lasku on tyssännyt varmaan turvotukseen. Maha on pienentynyt tosi paljon, mutta on vielä iso. Viel ois 8 kg lähtöpainoon pudotettavana. Parin viikon päästä saa onneksi aloittaa jo vatsalihakset ja lenkkeilyn!

Sairaalakassista: Mä stressasin siitä, kun en voinut pakata sitä, kun tarvin niitä tavaroita kotonakin. Ratkaisin asian silleen, että tein paperille listan ja itse pakkaus meni lähdön hetkellä tosi nopeaan.

Nyt pitää mennä siivoamaan ennen kuin vauva herää. Kirjottelen taas kun ehdin ja luen kyl koko ajan, kun on niin jännät ajat lisää vauvoja odotellessa!

Karoli
 
Laurie
Onnea Sida! Onneksai olette kunnossa molemmet, eikä sinulle tullut repeämiä tai vauvalle murtumia.

Karoli: Oletko jo työntänyt itse vaunuja? Mulle jäi vähän sellainen käsitys, että vielä ei kannattaisi. Olen itsekin työntänyt vaunuja, rattaita ja ostoskärryjä pieniä matkoja.

Täälläkin vauva hermostunut kuumasta ja roikkuu tississä. Sairaalakassin kanssa tein myös listan niistä tavaroista jääkaapinoveen, mitä ei voinut pakata valmiiksi.

Mulla lähtenyt kahdeksan kiloa, ja kymmenen jäljellä. Mulla oli toissapäivänä ekan kerran lämmin, ja olen vain palellut tähän asti. Yksi toinenkin sektioäiti sanoi samaa. Ehkä leikkaus tekee sen, että nesteet lähtee hitaammin liikkeelle, kun on toipilas. Mä otin myös eilen särkylääkettä, ja otan nyt kanssa jatkossa. Kipua kuitenkin on.

Luen kanssa taustalla pari kertaa päivässä, mutta kirjoittamisesta en voi luvata... Paljon voimia ja toisaalta myös iloa viimeisiin raskausviikkoihin ja -päiviin. Ainutlaatuista aikaa, jota tulee kaipaamaan kuitenkin.
 
Karoli
Laurie: Oon työntäny vaunuja, mutta vaan oman jaksamisen mukaan eli tosi vähän. Yksin en oo uskaltanu vielä lähteä mihinkään. Mulla on ollu ihan lämmin, mutta olen joitain kertoja öisin herännyt ihan hirveään horkkaan, joka liittynee maidonnousuun. Imetys sulla ilmeisesti sujuu tällä kertaa jos kerran vauva roikkuu tississä?!

Olen itse aika väsynyt imetyksestä, enkä kauheasti tykkää siitä ja on ollut tosi raskasta imettää 4-5 h putkeen (silleen et välissä on vaan 15-30 min taukoja) monta kertaa päivässä aamusta puoleen yöhän asti jo monta päivää putkeen... Toivottavasti se tästä vähän rauhoittuisi, kun helteet menevät ohi. Luin myös että noin kahden viikon iässä tulee muutama tiheän imemisen päivä eli ehkä tässä on joku yhteisvaikutus?! Ja tietysti vauva ottaa kiinni kasvussa, kun oli niin pieni syntyessään.

T: Karoli
 
Jenny83
Sidalle ja dannille ihan ensiks onnittelut vauvoista... oli kyllä kivasti kokoa sidan vauvalla. Tärkeintä et vauva on terve ja voitte nyt kaikki hyvin, olihan ton kokoista varmaan vaikeempi synnyttää kun kiloa pienempää, mut sekin voi johtua taas lantion koosta.

Mulla on ollu pesänrakennusvietti tosi kovalla ja oon siivonnu eilenkin kotia 6h putkeen... pessy, tapetit, lattiat, kaappien ovet, hellan takaa, rappukäytävän likaset kaiteet, pyyhkiny pölyt kaikilta mahdollisilta pinnoilta ja pessy verhot... ym. viimeeks siivosin yhtä hurjasti ennen ku esikoinen synty 2v sitten. Nyt on koti valmis, ja ei tarvii kun vaunut enää (mitä ei olla löydetty viel kohtuu hinnalla käytettynä), no ehkä ens viikolla.

Viime viikol oli neuvola ja kaikki hyvin ja arvot samaa kun aikasemmin. Uskaltauduin vaa´alle monen kuukauden jälkeen ja se näytti tasan 82kg. Saas nähä nouseeko paino enää vikoina viikkoina. Riippuu kai vähän siit et onko jäljel 2 vai 4 viikkoo... siis jos menis yli. Mulla on nyt siis tullu 14kg tähän mennes. Viime raskaudes tuli joku 18-19kg. Ne sain melkeen kokonaan pois... kilo jäi, mut lähinnä kroppa muutti täysin muotoaan raskauden aikaja ja ei oo palautunu ennalleen. Toivoin et olisin painanu 80kg nyt mut ainakin oon urheillu viel ja tänäänkin on edessä 45min crosstraineris eli sen pitäis pitää raskauskilot loitolla... 10-12 kiloo on varmaan ihan raskauteen kuuluvia, mut sit oon kans ite alkanu vähän lipsuu mitä tulee ruokavalioon... ja oon syöny karkkiakin iltasin.. no, eilen tein mustikkabanaani-smoothien illalla kun mun mies söi carte dorin jäätelöö, niin skippasin sen.

Vauva on kovin potkinu iltasin, ja raajat tyylii näkyy läpi, mut se kestää vaan pari minuuttii, ja sit ei taas oo mitään koko päivänä, mut herättelen sitä päivisin et tiedän et kaikki on hyvin. Suppareit ei oo ollu, mut koko vatsan pinta on kova, eli se vois olla niinku yks iso supistus... mut toisaalta harkkarisuppareil ei oo niin merkitystä.

Imetystyyny ostetty ja vauvalle on kaikki kans valmiina. haluisin viel imetyspeitoin kun en tykkää oikeen muiden ilmoilla imettää... ja just kesällä kun on muutenkin niin vähän päällä... no, makuasia.

Oon laittanu kaiken valmiiks nyt et jos vauva syntyis... enää ei puutu muuta kun nimi. ja sit mun pitää taas mennä hammaslääkäriin ens viikolla kun mul on taas hammaskipua, mikä ei oo kivaa tälleen raskaana. Eli sit kun on 38 viikkoa täynnä niin pitäis olla kaikki valmiina.. enää ei paljoo puutu.

Kassia en oo pakannu kun en oikeen tiedä et mitä sinne pakkais. Eli kokemus ei auta just nyt.. no, oon laittanu kyl vauvalle vaatteet mukaan, mut en tiedä et mitä ite tarviin. Ja hygieniatuotteet on just vaikeita.. pitäis ostaa vaik matkakokoset pullot joihin vois laittaa vähän rasvaa ja hoitoainetta ym. No, nykyään meil ei enää olla sairaalas kun yks yö, paitsi jos nyt vauva tarvitsee hoitoa, muuten tullaan takasin kontrolliin 1-2 päivän jälkeen kotiutuksesta. Esikoisen kans olin 50h. kun pitti olla 2 päivää ennen kun sai lähtee kotiin, ja nyt on käytäntö toinen... kai ei oo oikeen tilaa.

Nyt kun puol väli kuuta lähestyy niin joku meist saa varmaan vauvan pian.. ittelläni ei kyl oo mitään siihen viittaavaa et se olisin minä... en usko et ennen 39 viikkoa tapahtuu mitään, eli 20 päivä alan varmaan sit odottaa synnytystä...

olo on loistava ja ei oo kipuja ollenkaan, mut herään 3 kertaa yössä kun vaikee vaihtaa puolta, ja sit pitää käydä veskis, mut sit nukahdan taas kun uppotukki. :)

Ihanaa kun täällä on kirjotettu taas tosi paljon... oon lukenu kaiken. En saa ikinää viikolla aikaseks vaan kirjotettuu kun esikoinen peuhaa vieressä.

Uskon et vauvat syö yosi paljon alussa... muistan et jossain 2kk iässä vähän helpotti, ja 3kk iässä tajusin et oon ttas "elossa" kun siihen asti meni jossain horroksessa kun tuli valvottuu niin paljon ja myös imetettyy tyylii koko aika. Mun esikoinen painokin jo 11kg 10kk iässä, mut nyt se painaa 13kg ja on melkeen 2v eli ei oo tullu enää painoa kun vähän ja vauvan pulskeus on lähteny pois... imetys on kai vaan hyväks. mun esikoinen ei ollu ollenkaan kipee ennen kun lopetin imettämisen 11kk iässä. sillä ei ollu ees kuumetta sitä ennen... no, ei se nytkään oo ollu paljoo kipee.

Tulipas nyt kerrottuu paljon mun viikosta. Eipä tässä muuta just nyt. 30 päivää jäljellä jos menis käynnistämiseks... eli ei paljoo, mut oon varma et vauva tulee ihan ite pois. :)

Jenny 37+4
 
Hansu..
Jenny: Mulla on kans masu koko ajan ihan kova. Anoppi käski jo alkaa laulamaan vauvalle, että se kuulemma auttaa. Mulla on taas jotain rajoitteita, koska en vaan osaa kuvitella laulavani mahalle :D Oon sitte silitellyt sitä, mutta edelleen se on tommonen kova pallo. Mulla on ihan sama juttu, että aamusin ja päivisin joudun herätellä sikiötä ja iltasin alkaa just se semmonen jalkojen sojottelu :) Nyt oon taas vähän rauhottunu pelkojeni kanssa, kun se kutina on loppunut. Luultavasti olin vain käynyt liian usein suihkussa, kun se auttoi hyvin nukahtamaan jos öisin kukuin hereillä. Nyt oon ottanut 3 päivää lisärautaa ja viime yönä sain nukuttua vessareissuja lukuunottamatta koko yön. Voiko se auttaa näin nopeasti levottomiin jalkoihin vai onkohan vain sattumaa. Jos hemmetti se on koko ajan johtunut tuosta raudanpuutteesta, niin tekis mieli kuristaa mun lääkäri :/ Joka tapauksessa, ihan mahtava olo, kun ei oo pyörinyt ja valvonut yöllä yhtään ylimääräistä :)

Kassin sain pakattua eilen, täytyy vaan vielä just laittaa shampoot ja muut pikkupurkkeihin, kun käytän tollasia 750ml shampoita... ei oikein viittii sellasta alkaa raahaamaan mukana :D Ja ehkä keskiviikkona, kun on palkkapäivä, käyn hakemas jonkun kivemman laukun. Tekee nyt jotenkin mieli hemmotella itteensä :)

Eilen oli taas koko päivän menkkakipuja ja kävely oli yhtä tuskaa... häpyluu oli aivan sohjona. Nyt taas olo on mitä mainion, ei siis supistuksista tietoakaan. Kyllä tässä varmaan tosiaan menee vielä viikkoja ennenkö lähtö tulee...

Nyt on kyllä pakko kysyä yhtä ällöttävää juttua. Ootteko ottaneet tai aiotteko ottaa suolihuuhtelun ennen synnytystä? Mä oon sen päättänyt ottaa, koska mulla on huonoja kokemuksia siitä paineen tunteesta takapuolessa niissä lääkkeellisissä tyhjennyksissä. Ja nyt varsinkin, kun on näitä ilmavaivoja ja vähän ummetustakin päivittäin, niin haluan kyllä suolen tyhjäksi. Nytkin välillä on vaikea tunnistaa oikeita suppareita ja suolistovaivoja toisistaan.

Mulla on pari tuttavaa facebookissa, jotka on just parin viikon sisällä saaneet vauvan ja voi hemmetti sitä valituksen määrää. Koko vauva-arki kuulostaa niiden suusta ihan kamalalta. Välillä tekis mieli kommentoida, että tuliko tuo jonakin yllätyksenä, että vauva-arki saattaa olla rankkaa? Ja missä on niiden miehet, kun ei kuulemma ehdi syömään eikä käymään suihkussa. Toivottavasti omalla asenteella ja miehen tuella meidän vauva-ajasta tulee mukavaa kaikista haasteista huolimatta. Toisaalta mulla on onneksi ystäviä, jotka on kertoneet, että äitiyslomalla vauvan kanssa oleminen on ollut elämän parasta aikaa. Mä en oo kyllä faces muutenkaan raskaudesta puhunut, vain mun lähipiiri tietää. Enkä ainakaan sinne aio purkaa jos välillä tuntuu, että seinät kaatuu päälle. Parempi vaikka tänne tulla sitten purkamaan :))

Karoli: Tsemppiä siihen imetykseen. Muakin pelottaa se jo valmiiksi... toisaalta kätilö sanoi mulle, että se alku saattaa olla ihan tosi hankalaa, että pitää vaan heti soittaa niille, niin voi mennä käymään neuvolassa ja ne yrittää auttaa parhaansa mukaan. Kuulostaa kyllä rankalta, eihän rinnat mitenkään voi kestää tuommoista maratonia. Toisaalta se saattaa varmasti ottaa aikansa ennenkö saa hyvät rutiinit vauvan kanssa. Toivottavasti helteiden loppuminen auttais asiaan.

Laurie: Sulla on kyllä hyvin lähtenyt paino putoamaan, toivottavasti itelläkin lähtee. Nyt on kasassa +18kg.. auts :/

Hansu 37+4
 
Empukka
Paljon Onnea vauvansa saaneille!!! :) Kovin on poikavoittoista ollut tähän mennessä :)

Itsellä olo edelleen mitä mainioin...ei voi valittaa.Helteet loppu ja nyt täälä sadepv..ihanan raikasta!Heti nukkuu paremmin yöt kun on viileetä.

Mulle on tullut tässäkin raskaudessa painoa aika vähän,noin 7-8 kg,enemmän kuitenkin kun ekassa :)

Masu tuntuu aika pieneltä,huomenna on taas nla...viimeks ei ainakaan vauva ollut vielä kiinnittynyt.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut...kai sen vois kohta laittaa valmiiks...

Tuosta suolentyhjennyksestä ennen synnytystä...täälä on tapana antaa kaikille tarvitseville peräruiske.Itse en ekalla kertaa sitä tarvinnut,sillä kotona kun meni vedet,niin samalla sai juosta vessaan ja vatsa tyhjeni :D

E ja rv 37+3
 
Laurie
Hansu: Kantsii kyllä ottaa se ruiske. Eikä se ole ällöä. Inhottavaa, jos kakkaa on suolessa. Mulle mielestäni viimeksi jäi ruiskeesta huolimatta.

Karoli: Voimia imetykseen! Kuulostaa kyllä tiheän imun kaudelta. Ja kyllä, imetys sujuu!!! :) Olen iloinen ja helpottunut, mutta täysimetys tuntuu kyllä toisaalta tosi sitovalta. Ajatella, kuusi kuukautta sohvan nurkassa. Tää on imenyt kaksi, kolme tuntia illassa ahkerasti. Eilen meni neljä. Iltapäivällä nukkuu pitkät unet ja yöllä herää vain kaksi kertaa (puoleksi tunniksi-tunniksi) imemään.
 
Jenny83
Eilen aloin pakkaa sairaalakassia ja vauvanvaatteet on pakattu ja omat hygieniatuotteet myös... nyt pitäis viel keksii et mitä tarviin ittelleni vaatteita. Vaikee kun ei tiedä ilmoista... no, tullaan kummiskin autolla suoraan kotiin sielt sairaalast ja käyn sit suihkus ja fixaan itteni kotona, ennen kun mennään näyttää vauvaa sukulaisille (ketkä asuu samassa kaupunginosassa). Ostin jopa 4 isoo myslipatukkaa mukaan: 2 itteleni ja 2 miehelleni kuka saa olla valveilla mukana synnytyksessä jos menee taas koko yö kuten viime synnytyksessä.

Hansu: Mä luulen kans et otan sen ruiskeen tai miten ne nyt ikinä tyhjentääkään suolen, tai siis riippuu vähän et kuinka nopee synnytys etenee. Viimeeks en ottanu kun olin jo niin hermostunu koko synnytyksestä et koko vatsa meni sekasin ja tyhjeni jo synnytyksen alkuvaiheilla.... jännittini niin... mut kai sitä jäi vähän suoleen jäljelle kun vauva työntyy ulos niin sillon tuntu et tuli ehkä muutakin kun vauva... ällöä... ,mut kätilöt on ihan tottunu tollasiin juttuihin... ite mietin sit vaan et no ihan sama, kuhan on vauva terve. siis en oo varma tuliko suolesta jotain ulos kun ei siin kivuiltaan tunne, mut mietin et olis pitäny ottaa se huuhtelu kuitenkin.

Empukalle on tullu niukasti kiloja, mut sehän on niin henk koht, ettei sitä voi tietää et paljon tulee.. Toivon vain ettei tulis enää lisää, kun tuntuu et nälkä kasvaa päivä päivält loppuu kohden. No, onneks puolen vuoden imetyksellä saa aika hyvin kiloja putoo... ja just näin kesällä kroppa voi kerää nestettä ettei raskauskilot ekaan kolmeen kuukauteen tyylii putoo ollenkaan, eli ei paniikkia. kyllä ne siitä lähtee. Just nyt en kauheesti mieti kiloja vaan toivon et vauva on vain terve.

Päiviä olis niinku jäljel 16 tänään. Välil kun mietin synnytyst niin jännittää, mut oon ihan satavarma ettei viel viikkoon ainakaan synny. Ja tän viikon tarviin viel nimen miettimiseen... Aion tänäänkin laittaa koht esikoisen nukkuu ja guuglaa joku 4h nimeä.

Tänään oon ollu koko päivän menossa ja nyt saan makaa sohvalla kun ei pysty enää seisoo jaloillaan... olin jopa keskustas 4h... se on vähän liikaa tälleen 38 viikolla... täytyy ottaa iisimmin huomenna. :)

yritän päästä huomen hammaslääkäriin ja sit treenaan iltapäivällä. Ja tässähän nää päivät menee. Tosi nopee on aika menny. Ja tänäänkin piti pestä pyykkiä mut buukkaan pyykkituvan huomiseks. Haluun pestä nyt usein pyykkii kun ei tiedä et jos tulee lähtö niin ei oo kiva et pyykkikorissa on kauhee vuori.

Jenny 37+5
 
Jenny83
Mietin et onkohan kaikilla loppukuun synnyttäjillä jo tylsää kun kukaan ei kirjottele vai onkohan moni saanu jo vauvan?

Naapurin tyttö oli saanu jo vauvan 4 päivä vaikka sillä oli 14 päivä laskettu aika.. No, täällä ei oo ollumitään suppareit, mut muut sanoo et vatsa on laskeutunut. No, nopeesti menee päivät... ja eilenkin shoppailin kaikkee vauvalle nii ei tarvii ens kuussa juosta ollenkaan kaupoilla. :)
Ens viikosta lähtien odotan kans vauvan syntymää.... tuskin se viel tulee. :) 20 päivä tienoilla tuntuu todellisemmalta. Muuten huomaa vaan et päivät rullaa nopee, ja ootan ens tiistain neuvolaa. No, kiva aina kuulla sydänäänet. No, tunnen kyl eyl aktiivisesti masus potkitaan.

Päivät menee nopee, ja siivoilen edelleen kotona et on puhdasta. Mieitin et jos lopettaisin urheilun ens viikolla ja lepäisin vain viikon... no, en oo päättäny viel. ehkä teen vaan lihakset... ne auttaa nimittäin kaikkia kipuja vastaan,.... no, sit ainakin pidän 2-3viikon breikin kun vauva syntyy.

Kiva tietää myös et käynnistetäänköhän Kala tänään?

Jenny 38+1
 
-KaLa-
Olen kyllä lukenut kaikkien tekstit, mutten juuri hermoilultani kykene oikeen kommentoimaan, hivenen jänskättää kun ei tiedä että mitä päättävät parin tunnin päästä ultrassa. Vahvasti olen sitä mieltä ettei ne tänään ainakaan käynnistä, että ehkä vaikka antavat jonkun takarajan tai jotain, eihän sitä vielä edes tiedä minkä kokoinen masukki tällä hetkellä onkaan. Vähän kuitenkin ajatukset pyörivät myös siinä, että entäs jos... Ja sen suhteen iskee paniikki kun ei meillä ole vieläkään kaikki valmista, siis onhan täällä periaatteessa kaiketi valmista ja vauvallekin pitäis olla kaikki tärkeimmät jutut ostettuna, mutta kun olisin vielä halunnut kerran siivota kunnolla enkä jättää sitä miehen vastuulle. Tiedän kyllä ja mieskin on sanonut että kyllä hän saa täällä siivottua ja pyykhii pölytkin, mutta kuitenkin... Ollaan kyllä joka päivä järjestelty paikkoja, viety tavaroita varastoon ja roskiin, saatiin vaatehuonekin käytyä läpi ja tilaa tuli sinnekin kivasti lisää.
Mitään tuntemuksia ei ole ollut vieläkään, ehkäpä viikonloppuna hetken aikaa jomotti, mutta hyvin nopeasti loppui sekin eikä sen jälkeen ole mitään merkkejä. Saunonut olen edelleen lähes päivittäin, mutta ei se aiheuta edelleenkään yhtään supistuksia tai mitään muitakaan tuntemuksia. Oikeastaan nautin edelleen raskaana olosta ettei mulla tässä mitään kiirettä ole synnyttämäänkään.

Jenny: tosiaan on kiva tietää mitä mulle tänään sanotaan tai tulee tapahtumaan, sitä kuumeisesti odotellessa... ;)

KaLa 38+1
 
Hansu...
Jenny: Mä oon kanssa miettinyt missä kaikki on, en oo viittiny sitten kanssa yksinäänkään täällä kirjotella :) Moni varmaan on jo lähtökuopissaan ainakin jos ei vielä synnyttämässä.

Kävin kanssa kätilöllä eilen, kaikki oli hyvin. Lääkärikään ei oo soittanut, joten maksa- ja sappiarvot on olleet normaalit, ei siis hepatoosia. Kutinakin on lakannut onneksi. Kätilö veikkaili vauvan syntymäpainoksi 3600-3700g tai ehkä vähän isompikin, muttei kuitenkaan yli 4kg. Mulla on nyt sitten vielä ens viikolla aika lääkärille ja siitä viikon päästä kätilölle. Jos keskiviikkona 29.6. vauva ei oo vieläkään syntynyt, niin kätilö tekee sisätutkimuksen, halleluuja. Ensimmäinen sisästutkimus tän raskauden aikana :) Siitä sitten viikon päästä sairaalaan tsekkaukseen ja jos istukka toimii, niin joka toinen päivä tsekkaus ja käynnistys jos ei oo syntynyt 2 viikkoa lasketusta. Täällä siis ei käynnistetä aikaisemmin jos istukka toimii ongelmitta, vauvan koko ei koskaan kuulemma on käynnistyksen syy :/ Mun äitillä on menny molemmat raskaudet viikon yli, joten oon varautunut nyt ensimmäisenä siihen enkä odottele mitään ihmeitä seuraavaan 3 viikkoon. Mullakaan ei oo kuin harkkasuppareita. Vauva kyllä painaa häpyluuhun aikalailla ja liitoskivut on välillä aivan järkyttäviä. Kätilö pysty vielä liikuttaa vauvan päätä, joten vaikka se on tosi alhaalla niin ei oo vielä täysin kiinnittynyt. Tai sitte mulla on ISO lantio :D

Jenny: Mä en pysty enää tehdä edes kävelylenkkejä, maha painaa niin, että selkä on aivan sökönä. Eilen kävin kanssa parin tunnin shoppailureissulla ostamassa rintapumpun, niitä maidonkerääjiä liiveihin ym. niin jouduin istahtamaan 3 kertaa matkalla takas autolle... auts, auts, auts. Mutta nyt mulla on kaikki valmiina vauvalle, sairaalakassit on pakattuna :) Kiva tunne, ei tarvi enää miettiä mitään. Mies on luvannut tehdä suursiivouksen, kun oon sairaalassa :) En pysty enää imuroida, sattuu selkään niin sikana. Onneksi tää on tosiaan vain ohimenevää, koska on tosi vaikeaa, kun ei pysty tekemään normaaleja arkiaskareita normaalisti.

KaLa: Mäkin nautin kyllä edelleen raskausajasta ja näistä laiskoista päivistä :) Tsemppiä tutkimuksiín. Kannattaa varmasti varautua kaikkeen mahdolliseen. Ne tekee varmasti sitten tilanteen mukaan oikean päätöksen sun puolesta :) Itekin mietin eilen, että jos synnytys yhtäkkiä alkaiskin jo nyt, niin en olisi yhtään varautunut. Tuli melkein semmoinen olo, että ei vielä kiitos :) Vaikka toisaalta sen vauvan haluis jo syliin. Välillä silittelen vauvan jalkapohjia, kun ne sojottaa mahanahkasta ulos. Miekkonen nappas jo kerran melki jalasta kiinni :) Jotenkin sitä nyt tajuaa oikeasti, että siellä on semmoinen pikkuinen, pienine jalkoineen.. ihanan hellyyttävää <3

Tsemppiä kaikille edelleen ja synnytysuutisia odotellen :)

Hansu 38+1
 
Minzey
Jenny: Mulla ainakin on "tylsää" sinänsä kun mitään ei tapahdu :D Luen kyllä päivittäin, mutta en ole sitten itseltäni saanut mitään kirjoitettavaa...

No neuvolasta vaikka sen verran että painoarviota antoivat siihen suuntaan että nyt mennään 3500-3700g paikkeilla, saas nähä mitä painaa kun syntyy. Vielä ei ainakaan oikein mitään merkkejä että olisi tulossa.

Yks kysymys olisi synnyttäneille ja niille joilla on jo ennestään lapsia. Kuinka kauan yksi imetyskerta kestää? Oon lukenu netistä ja parhaimmillani löytäny sellasta tekstiä että 4 tuntia!? Miten ihmeessä sitä maitoa voi tulla 4 tuntia putkeen?? Onhan tää tietty yksilöllistä ja ne 4 tunnin imeskelijät ei varmaan ime kovin paljoa vaan nautiskelevat ja siksi kestää niin kauan. Kaippa tuonkin näkee sitten.. Olis kiva vaan jotenkin saada käsitys mitä se voi enimmillään olla, ettei sitten oo aivan h-moilasena siellä synnärillä ja kotona.

Minzey 39+4
 
-KaLa-
Vauva oli pienikokoinen ja siro, painoarvio tällä hetkellä 3,1 kg ja mitat hivenen keskikäyrän alapuolella. Oli ilmeisesti kokenut lääkäri kun sanoi jo heti kun kävin pitkälleni ettei vaikuta mitenkään isolta kun ottaa huomioon mun pituuden ja sitten otti käsillä vaan pari kosketusta ja oli edelleen samaa mieltä, mutta tietysti katsoi mitat sitten ultrallakin ja paikkaansahan hänen arvio pitikin. Sen verran viikossa edistynyt että nyt oli pää kiinnittynyt ja löyhästi olin sormelle auki, viikko sitten ei ollut vielä kumpaakaan. Tässä siis ihan rauhassa odotellaan koska tyyppi päättää syntyä, 10 päivää antavat mennä yli lasketun ajan ja sitten ilmeisesti aletaan käynnistelemään. Ei siis varmaankaan odotettavissa syntyväksi tämän kuun puolella, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin alkaa tapahtumaan. Ehdinpähän vielä siivota ja puunata kotia rauhassa... :)

Minzey: olin jo lähes varma että olet laitoksella kun ei moneen päivään mitään kuulunut, mutta ei sittenkään. Reilun kokoinen vauva sulla masussa!

Hansu: Juu, nautin kanssa tästä laiskottelusta suunnattomasti ja varsinkin kun tietää että nää tosiaan on aika lailla viimeiset viikot/päivät kun voi vaan löhöillä, vaikka toki joka päivä on jotain myös tullut puuhailtua. Teillä sitten lasketun ajan jälkeen onkin tiuha kontrollointi! Olen vähän pohtinut että otan ruiskeen, vaikka vatsa onkin lähiaikoina toiminut hyvin. Tsemppiä selkävaivojen kanssa kamppailuun!

Jenny: Vähän eilen täälläkin kattelin sairaalakassia valmiiksi ja laadin listan että mitä meinasin ottaa mukaan. Oon vaan pähkäillyt että minkälaiset kotiutumisvaatteet vauvalle varais, kun tuntuu nää lämpötilat vaihtelevan todella paljon viikottain. Parempi varmaan varata reilusti ja jättää sitten vaan osa pukematta, jos helteet palaavat.

Empukka: Mulle on nyt kans kertynyt vissiin se kahdeksan kiloa, ihan tarkkaan en osaa sanoa kun tänään kävin sairaalan vaakalla joten ei ole vertailukelpoinen tulos ja sen vaakan mukaan paino olisikin pudonnut hivenen viime viikosta.

Karolille tsemppiä imetyksen pariin!

Laurie: Tosi nopeasti sulta on kilot lähteny karisemaan, toivottavasti omatkin tippuis sit suht nopsaan että mahtuis edes johonkin kesävaatteisiin eikä pelkkiin mammamalleihin.

Taidan ottaa pienet nokoset ennen kuin anoppi tulee kyläilemään.
-KaLa-
 
Empukka
Heissan,

Tänne ei uutta eikä ihmeellistä.2 vk:a vielä laskettuun,joten synnytystä alan odottelemaan sitten parin vk:n päästä.Esikoinen syntyi rv 40+2.Nyt vaan nautin vielä tästä rauhallisesta elosta...jos sitä semmoiseksi lapsiperheessä voi sanoa ;) No,mutta nautin vielä kun saa esim yöllä nukkua ja päivällä on omaa aikaa kun tyttö nukkuu.Ja nyt voi tehdä kaikkee semmoista mitä ei sitten kun vauva on syntynyt...syödä rauhassa,soppailla,käydä elokuvissa ym.

Imetyksestä: Siis joo,siihen voi varautua,että päivästä menee iso osa imettämiseen.Tai näin ainakin mulla sillon ekalla kertaa.Etenkin alkuun vauva tilailee maitoa usein imemällä.Saattoi välillä syödä puoltoista tuntia,pitää tunnin tauon ja sit taas tankata pitkään.Nyt kun tietää mitä odottaa,niin osaa etukäteen varautua siihen,että mihkään ylimääräiseen ei ole aikaa ja antaa rauhassa arjen mennä vauvan ehdoilla.

Kala: Kiva,että et joutunut nyt heti käynnistykseen!Ja vauvakaan ei ole "liian" iso vielä :)
Täälä ei tehdä minkäänlaista painoarviota,että se selviää sitten kun vauva on syntynyt...että minkä kokonen on.Ja useestihan noi ultrallakin tehdyt arviot heittää tosi paljon.Joskus osuu kyllä aika lähelle.Mutta ois silti kiva saada jotain arvioo...

Nyt taidan mennä lukemaan,kun tyttö nukkuu :)
 
Laurie
Minzey: Meillä ainakin vaihtelee 15 minuutin ja kuuden tunnin välillä! ;) Normaalisti syö 15-20 minuuttia per rinta ja yleensä syö molemmat putkeen. Sit pötköttelee vartin ja syö uudestaan samat. Eli reilu tunti per koko sessio. Viime yönä veti klo 00-06 vartin tauoilla. Nyt onkin sit nukkunut hyvin päivällä. Apua! Paino oli noussut pelkällä rintamaidolla 200 g neljässä päivässä. :D
 

Yhteistyössä