KESÄKUU 2011 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja Danni
  • Ensimmäinen viesti
Minzey
Kiitos kaikille onnitteluista :)

Kotona ollaan kaikki ja hyvin menee . Eka yö kotona meni tosi hyvin ja kun Casper on niin rauhallinen eikä itke juuri yhtään, niin saa nukkua ihan kivasti. Meillä meni työnjako niin että minä menin ensin nukkumaan makkariin korvatulpilla n. 4 tunniksi ja sitä ennen olin pumpannut maitoa 150ml, jota mies saisi antaa jos Casper heräisi. Isä oli siis "hälytystilassa" olohuoneessa Casperin kanssa ja nukkui siellä sen aikaa mitä Casperkin. Klo 3 minä heräsin ja mies tuli makuuhuoneeseen Casperin kanssa ja minun vuoroni oli olla "hälytystilassa" loppu yö. Casper nukkui hyvin ja ei paljoa tarvinnut olla hereillä.

Nyt taas äsken pumppasin ja olen menossa vähän nukkumaan että jaksan sitten yöllä olla se "heräävä". Mies kun on meillä kuskina, niin on parempi että hän saa nukkua ennen kun lähdemme liikenteeseen, siksi minä nukun ensin ja sitten hän. Kylläpä tuo kuulostaa siltä kun toinen olisi kokoajan hereillä ja toinen nukkuu :D Ei nyt siis niinkään, vaan molemmat saa nukkua, toinen vaan on aina vuorossa se "herääjä" jos Casperilla on hätä :) Molemmat saa edes muutaman tunnin "varmaa unta", jaksaa paremmin. Koko tää päivä on mennyt kivasti ja kummallakaan ei oo ollu väsy.

Minzey ja Casper 1vko
 
hansu
meille syntyi tänään pikkuinen prinsessa, 3300g ja 51cm. Tyttö on ihan täydellinen ja meinaan ihan pakahtua onnesta <3 Synnytys oli vaikea, kerron siitä myöhemmin. Tsemppiä kaikille vielä odottaville!!
 
Empukka
Lämpöiset onnittelut Minzeylle pojasta ja hansulle tytöstä!! :))

Kala: Minäkin täälä olen vielä yhdessä kasassa :) Tosin laskettuaikaa ei ole vielä edes ylitetty,joten mikäs hoppu tässä on ollessa ;) Mulla tuli vloppuna ekaa kertaa yöllä muutamia kipeitä supistuksia.sen koomin ei mitään synnytykseen viittaavaa.Neuvolassakin kävin,ei ole vauva vielä kiinnittynyt eikä painunut kunnolla alas.Jännä nähdä koska syntyy!
 
Laurie
KaLa: Älä suotta stressaa! Suurin osa vauvoista syntyy vasta la:n jälkeen jonkun verran. Tässä meidän porukassa on nyt kaikki synnyttäneet tähän mennessä ennen la:aa tai la:na. Itse synnytin esikoisen melkein kolme viikkoa la:n jälkeen.
 
-KaLa-
Täällä on alkanut jotain tapahtumaankin. Eilen iltapäivästä alkoi tosiaan tuntua että masukki on painunut hyvinkin alas, käytiin vielä kaupassa kävelemässä illalla ja nyt mun oli pakko myöntää miehellekin että mun eteneminen tosiaan on jo vaappumista. Yhden aikaan yöllä tuli limatulpasta ensimmäiset merkit ja kuuden aikaan tuli sitten oikeen reilusti limaa. Vähän on selkää jomotellut pitkin yötä ja kenties tuossa äsken muutama supistustin tuli, mutta nyt tilanne taas ihan rauhallinen. Ajattelin lähteä hetkeksi vielä kaurapussin kanssa sänkyyn lukemaan kirjaa kun yöllä pyörin ja hyörin että jäi unet vähän vähiin. Olin suunnitellut että lähden tänään vielä kaupungilla pyörähtämään, mutten nyt taida innostua, pari imetyspaitaa olisin ehkä halunnut käydä vielä etsimässä/ostamassa ja ehkä pikaisesti pyörähtämässä alennusmyynneissäkin. Lepäilen nyt kuitenkin rauhassa ja kattelen sairaalakassin valmiiksi.

Minzeyllä lähtenyt arki ilmeisesti hyvin pyörimään ja kaikki ovat saanet nukuttuakin.

Laurie: Ei täällä mitään stressiä vielä olla asiasta ottamassa tai oltu eilenkään, mietiskelin eilen ettei paljon kahta viikkoa pitempään tätä raskautta ole enää kuitenkaan jäljellä, mutta kyllähän sitä silti jotenkin odottaa että tapahtuisi edes jotain ja nythän sentään jotain on tapahtunut.

Empukka: Eihän tässä mitään hoppua ole, varsinkin kun miehellä olis just loppuviikko töitten puoleen sellasta ettei ois ihanteellista viettää aikaa synnärillä. Mutta jotenkin epäilen, että tässä tulee juuri niin käymään, mutta sillehän ei sitten vaan voi mitään.

KaLa 39+6
 
Empukka
Kala: jaahas,sielä on alkanut tulee merkkejä lähestyvästä synnytyksestä :) Paljon voimia ja rohkeutta matkaan,kun h-hetki lähestyy!!
Itselle tuli äsken oikeen haikea olo,että kohta pitää luopua tästä masusta,tää aika on mennyt niin kamalan nopeesti,paljon nopeemmin kun esikoisen odotus.
 
Jenny83
Käyn lukees tosi aktiivisesti tääl kaikkien kurjoituksia. Tuntuu et aika ei riitä ollenkaan kahen alta 2v lapsen kans... nimikään ei oo viel valmiina. Kiva lukea empukan ja kalan loppuodotusta, ja suuret onnittelut Minzeylle pojasta ja hansulle tytöstä. Kirjotan vähän huonosti nyt kun kirjotan vaan vasemmal kädel kun imetän samalla. Tänään on vauvan eka neuvola... kiva nähä paljon on tullu painoa viime perjantaista jollon oltiin sairaalas jälkitarkastukses.

Jännää... onkohan kala synnyttääs? ja kuuta on toisaalta vaan 2 päivää jäljellä, mut kun on aina se mahdollisuus et menee yli 14-17 päivää... mut kukaan ei oo täl palstal menny yli kun jonkun päivän ja loput vauvat on tullu ajoissa.

Jenny ja pikku bebis 1 viikko.
 
Karoli
Onnea Minzey ja Hansu <3

Täällä hirveä kiire, mutta osittain oma vika kun olen koko ajan menossa. Ollaan äitini kanssa annettu vauvalle päivittäin kaupunkikoulutusta eli käyty lounaalla, shoppailemassa jätskillä jne :) Opettelen nyt imettämään julkisella paikalla huivin kanssa, kun en tykkää ihan silleen avoimesti ite, vaikka ei mua haittaa miten muut tekee. Mitäs mieltä muut ootte julkisesti imettämisestä?
 
Minzey
Karoli: Mä en oo ainakaan vielä kehdannut/kerinnyt imettää julkisesti. Ei olla vielä käyty missään, niin että Casperilla olis tullu nälkä. Mut jotenkin ajattelen ettei se onnistu, kun en osaa omien käsien varassa imettää vaan tarvin tyynyn. Muuten musta vauvoja pitää ruokkia aina kun niillä on nälkä, oltiin missä vain, eikä kellään pitäis olla mitään sitä vastaan että antaa ruokaa lapselleen. Tietysti voi muistaa pienen häveliäsyden, ettei nyt ihan sitä tissiä roikota kaikkien näkyvillä.

Muuten täällä kotosalla menee tosi hyvin Casper on hirveen kiltti, eikä itke juuri yhtään. Sillä vaan vääntää mahaa jonkin verran, mutta koliikkia se ei ole, kun ei itke 5sek kauempaa. Se itkee vaan sen ajan kun sattuu ja rauhottuu helposti. Nyt se tuossa heräilee syömään, joten pitä mennä :)

Minzey ja Casper 10 pvä

Rekisteröityneet pääsee kattoon Casperin kuvia
Plazan keskustelut – Plaza
 
Viimeksi muokattu:
Danni
Onnea Hansulle pienestä tytöstä!
Ja Kalalle tsemppiä, kohta on vauva sielläkin sylissä :)

Meidän Eevertti täyttää ylihuomenna jo 1kk!
Jotain päivärytmiä on jo syntynyt, yöhön saisi vielä parempi rytmi tulla. Heräillään niin monta kertaa etten pysy edes laskuissa. Ja klo5 maissa vauva herää ihan pirteänä ja valvoo pikku torkkuja ottaen seitsemään asti jolloin vasta suostun nousemaan ylös. Olo on välillä aika väsynyt.
Onneksi miehellä alkaa loma ensi viikolla, sitten voi nukkua päiväunia aina kun haluaa.

Eilen käytiin ensimmäistä kertaa koko lapsilauman kanssa kaupungilla junalla. Tosi hyvin sujui, Eevertti nukkui koko ajan, heräsi vasta junassa takaisin tullessa mutta nukahti taas syötön jälkeen.
Minulla on ihana rengasliina (Mim sarong deluxe) jossa hoidan syötöt julkisilla paikoilla. Ei tissi näy muille ja pystyy liikkumaankin vauvan syödessä.
Tuo liina on ihan huippu nyt kesällä koska materiaali on jotain todella vilpoisaa luonnonkuitua, sellaista silkkistä, on viileän tuntuinen sekä minulle että vauvalle.
Suosittelen rengasliinaa kaikille! Babyidea - MiM Sarong rengasliina
Tosi kätevä apu :) Kantopussi on myös ok mutta rengasliinasta tykkään erityisesti säätömahdollisuuden takia, kun aloitan imetyksen, annan liinan olla aika löysällä ja yleensä istun sen aikaa että Eevertti pääsee kunnolla syömisen alkuun. Sitten kiristän siinä istuallaan tai seisaallaan ja toisella kädellä tukien liinan kunnolla niin että pystyn kävellä.
Eilen oltiin esimerkiksi siskojen kanssa Prismassa ja Eevertti keikkui liinassa koko sen ajan välillä syöden. Ei tarvitse kuunnella itkuja ja kitinöitä :)

Minulla on välillä herännyt huolestuttavia ajatuksia siitä että neljäskin lapsi voisi olla joskus ihan kiva.
Mutta aikaisintaan viiden-kuuden vuoden päästä. Tahdon ensin lukea uuden ammatin ja meillä olisi asunnonostokin mielessä. Mieskin vielä opiskelee.
Miehelle en ole viitsinyt sanoa mitään, omakin haave (tai onko se nyt edes haavekaan, ajatus vaan) sijoittuu vielä niin kauas tulevaisuuteen ettei tarvitse alkaa pehmittelemään vielä moneen vuoteen. Ja voihan se olla että tämä ajatus johtuu vain siitä että tahtoo pitää avoimena tulevaisuuden, jotenkin tuntuu hirmu surulliselta ajatus että Eevertti olisi meidän vika vauva. Vaikka tällä hetkellä nämä kolme riittävät kyllä ehdottoman hyvin. Kunhan piti johonkin tunnustaa ajatukseni ;)

Päivärytmistä vielä, me heräillään tosiaan tuossa 7-8 maissa. Minä juon kahvit ja lapset syö aamupalat lastenohjelmien parissa. Eevertti viihtyy siinä sylistä syliin ja sitteriin kierrellessä. Kahdeksan jälkeen alkaa napina ja tissittely, 9 jälkeen Eevertti saattaa jo sipata minun syliini tai jos ei niin klo 10 aikaan lähdetään jo liikenteeseen ja vaunuihin hän viimeistään nukahtaa.
Yleensä mennään lähileikkipuistoon jossa isommilla on kaverit ja saavat ilmaisen lounaan.
Eevertti nukkuu yleensä koko ajan ja herää vasta 12 aikaan syömään.
Kotona sitten epämääräistä torkkumista ja heräilyä ja syöttöjä ja vaipanvaihtoja tai vaihtoehtoisesti Eevertti valvoo pitkään ja nukkuu sitten pitkät päiväunet iltapäivällä.
20 aikaan hän nukahtaa yöunille ja sitten heräilläänkin useamman kerran ja klo 5 taas piristytään.
Eli aamupäivät sujuu mukavasti, iltaa kohden huonommin.

Onneksi ei sentään vatsavaivoja juurikaan ole. Olen aloittanut d-tipat tosi varovasti varmuuden vuoksi, en jaksaisi tähän päälle vielä huuteluita..
Valvominen on helpompi kestää kun ei tarvitse kuunnella itkua.

Hui mikä vuodatus, jaksoiko kukaan edes lukea :)
Mukavaa viikonloppua kaikille vauvautuneille ja tsemppiä vauvaa vielä odottaville!

Danni ja Eevertti 3vk5pv
 
KaLa
Pikaisesti kuulumisia erittäin lämpimistä oloista sairaalasta: Poika syntyi täsmällisesti viikoilla 40+0 eli keskiviikkona klo 15.22, pituutta 50cm ja painoa 3335g. Alkuun oli imemisen kanssa hankaluutta, mutta nyt on pojalle idea selvinnyt. Synnytys sujui hyvin, kirjoittelen lisää kunhan kotiudumme.

KaLa ja poika 2 vrk
 
Karoli
Onnea KaLa! Tuu kertomaan tarkemmin kaikesta kun ehdit :) Kiitos Danni vinkistä rengasliinan suhteen. Ootko tilannu jostain vai tehny ite? Kiva kun kirjoittelit päivästänne. Itseä kun askarruttaa monet asiat kun on ensimmäinen lapsi kyseessä.

Ollaan tyttelin (nimeksi tulee muuten Silja) kanssa muutettu makuuhuoneeseen ilmastointilaitteen viereen. Olen vähän pihalla mm. sen suhteen saako hän tarpeeksi maitoa. Meillä päivät kuluvat imetyksen taas alettua antibioottikuurin päätyttyä seuraavasti: Silja ei syö enää öisin juuri ollenkaan ja aamullakin nihkeästi kuuden maissa. 9-10 maissa alkaa tissuttelutankkaus tunnin välein rintaa vuorotellen eli 5-10 min yhtä rintaa ja aloituksesta tunnin päästä toista rintaa. Välillä hän nukahtaa tai on hereillä vaihtelevasti. Ei kuitenkaan pyydä lisämaitoa. Iltaa kohti tankkaus kiihtyy (esim tyhjentää molemmat rinnat samalla syötöllä) ja silloin yleensä hän on vaatinut korviketta lisäksi. Viimeinen syöttö on yleensä 22-24 ja siitä mennään tosi vähällä maidolla pitkälle seuraavaan aamuun. Harmi kun ei ole vauvassa ja rinnassa mitään mittareita :/ Ikää hänellä on nyt 5 viikkoa.

Ois kiva kirjoitella enemmän, mutta en millään nyt helteellä jaksa. Illalla, kun ilma viilenee, on kyl pakko lähteä ulos.

Onko kaikilla muillakin yhtä flegmaattista, kun on ollut niin hiljaista?

T: Karoli
 
Laurie
Onnea KaLa! <3 Ihanaa! :)

Kiva kuulla taas Dannin kuulumisia ja samoin Karolin. :) Karoli, jos vauva pissaa kuusi täyttä kertavaippaa päivässä, niin ruokaa menee tarpeeksi. Toi on kai sellainen perusnyrkkisääntö. Olisko kestoja ollut kahdeksan per päivä.

Me ollaan oltu sairaalassa pojan kanssa.Hän kellastui uudestaan voimakkaasti. Kaikki kokeet ja ultrat jne tehty. mitään ei löytynyt. Vuorokausi oltiin taas valohoidossa. Maanantana mitataan sairaalassa taas bilirubiini, ja sitten mennään valoihin, jos tarvetta ilmenee. Mulla tehtiin syöttöpunnitukset vuorokauden ajalta sairaalassa. Maidon pitäisi hyvin riittää, mutta kuten Karolikin, niin olen viime viikkoina pohtinut saako tarpeeksi. Alotiin tänään lisämaidon antamisen pullolla. Olen ollut paljon rennompi. Saapi nähdä päästäänko vielä täysimetykselle jossain välissä, vai miten imetyksen käy. uhmiksen kanssa en kuitenkaan voi istua imettämässä tunti toisensa perään, kuten tähän asti on melkein ollut viimeset pari viikkoa.

Huh hellettä!

Laurie ja pikkuinen 1 kk 1 pv

ps. Kastejuhla ensi vkl, ja kaikki alkutekijöissään. Toivottavasti saan vielä siivousfirman tänne siivoamaan nää sotkut...
 
Karoli
Laurie: Ärsyttävää kun juuri nyt kun pitäisi siirtyä täysimetykseen, tuli tämä helle! Ei välttämättä maito riitä, kun nestettä tarvitaan enemmän. Oon kyllä välillä antanut vettä, jos vauva on vaikuttanut janoiselta, esim syötyään sekä rinnat, että korviketta.

Minzey: Anteeksi hajamielisyyteni! katoin sun kuvat kauan sitten, mutta unohdin kommentoida vaikka meinasin, että suloinen vauva, näyttää jotenkin viisaalta <3
 
Hansu...
KaLalle isot onnittelut, ihanaa :))

Tulin vasta torstaina kotiin sairaalasta, kun halusin saada imetyksen sujumaan. Vasta torstaina nousi maito kunnolla ja tänään oon sitten imettänyt ihan oikeasti. Tosin joudun käyttää rintakumia, koska vauva ei suostu imemään ilman tai siis ei saa otetta, koska mulla on niin pienet nänninpäät. Mutta parempi näin kuin, että joutuis koko ajan pumppaamaan. Jouduin pumpata maanantaista lähtien, että saatiin maito edes nousemaan ja nyt jatkoin tähän asti, että pystyin mittaamaan, että maitoa tulee tarpeeksi. Meidän vauvan paino oli laskenut melkein sen yli 10% ja meen nyt sitten maanantaina punnitsemaan uudelleen.

Synnytys kesti 12,5 tuntia. Sitä kun menin ekan kerran sairaalaan ei lasketa, koska oli vain 2 cm auki. Tuohon päälle voi siis lisätä 12 tuntia säännöllisiä supistuksia, joiden aikana aukesin sen vaadittavan sentin, että sain 3 cm kasaan. Lähettiin takaisin sairaalaan puoli 12 illalla, koska supistukset muuttui paljon rankemmiksi. Sairaalaan tullessa olin siis 3cm auki ja menin ammeeseen. Ammeessa olin kolmeen asti ja siihen mennessä olin auennut vain runsaat 4cm. Siinä vaiheessa oli vielä supistukset jotenkin siedettäviä. Mulla ne tuntui alaselässä koko ajan, ei missään muualla. Sen jälkeen menin synnytyssängylle, jossa sain ilokaasua ja akupunktioneulat alaselkään. Ne auttoi vähän, mutta supistuksista tuli koko ajan vain karseampia. Kello 5 olin auki 5 cm ja kätilö tilasi epiduraalin. Siinä vaiheessa supistukset alko olla ihan helvetillisiä. Olin niin onnellinen, kun epiduraali alkoi vaikuttaa joskus kuuden maissa.

Siitä sitten lähtikin käyntiin alamäki. Epiduraali laitettiin mulle sitten kuitenkin liian aikaisin ja supistuksista lähti teho, aukesin tosi hitaasti 7 cm asti, vaikka kalvotkin puhkastiin. Puoli seistemän maissa kätilö laittoi sitten tipan (mitä lie se sitten onkaan, joka siis aiheuttaa supistuksia). Ja tadaa epiduraalin vaikutus lakkasi miltei kokonaan. Käytin ilokaasua varmaan enemmän kuin laki sallii ja olin välillä ihan totaalisen pihalla. Muistan ajatelleeni esim. Mikki Hiirtä ym. outoa. Miehelle olin sanonu, että noissa vitun tippapusseissa pitäis lukea: Saatanasta. No sillä tipalla aukesinkin sitten aika nopeesti ja olin yhdeksältä täysin auki. Vauvan sydänäänet oli koko ajan tasolla yli 160 ja lääkäri kävi välillä tsekkaamassa, että ne on muuten ok. Sanoi, että vauvalla on vain stressi. No siinä sitten ajattelin, että jes nyt voi alkaa ponnistaa, mutta ei. Olin varmasti joku tunnin seisaaltaan niiden helvetillisten supistusten kanssa ja vauvaa yritettiin saada laskeutumaan painovoiman avulla. No ei laskeutunut ja kymmenen maissa tulee lääkäri ultralaitteen kanssa ja toteaa, että vauva on tulossa naama edellä eikä mahdu tulemaan mun synnytyskanavasta ilman apua. Siitä sitten lähtikin aivan järkyttävät tapahtumat. Vauvaa yritettiin ensin kääntää mun kohdussa siis lääkärin kädet mun sisällä ja yritti kiertää päätä (sattu ihan sairaasti). Sen jälkeen mut puudutettiin, puudutteen laittaminen sattu ihan sikana. Sen jälkeen alettiin asettamaan pihtejä, että saataisiin niillä vedettyä vauva ulos. Lääkäri ei kuitenkaan uskaltanut enää jatkaa yksin, kun pelkäsi, että pihdit puristaa naamaa vaan paikalle soitettiin toinen lääkäri kotoa. Vauvan sydänäänet oli normaalit koko ajan, joten ei haluttu tehdä sektiota. Toinen lääkäri sitten päätti, että kokeillaan imukuppia ja sillä vauva sitten saatiinkin ulos aika nopeasti 4 ponnistuksella puoli yhdeltä. Itkin ihan kauheasti siinä lopussa, olin ihan varma, että tääkin vauva viedään vielä multa eikä se ikinä tuu hengissä sieltä ulos. Mies kyllä sanoi, ettei voi käsittää miten olin niin rauhallinen koko ajan. Olin kuulemma huutanut siihen ilokaasumaskiin, niin että siitä oli tullut vain muminaa. Se kun sen vauvan viimeinkin sain syliini, oli niin sanoin kuvaamaton tunne. En edes huomannut kun istukka tuli ulos ja kun lääkäri ompeli tikit. Kaikki kivut ja murheet hävisi sekunnissa. Aivan mahtava kokemus.

Ihme kyllä mitään muuta ei jouduttu ommella kuin väliliha. Sain vain tosi inhottavan hematooman uloimpaan häpyhuuleen, se on vieläkin tosi kipeä. Sama kuin istuisi ison paisuneen mustelman päällä koko ajan. Muuten olo on ok.

Oon niin rakastunut mun vauvaan, että tuo synnytyskin oli kaiken tämän arvoista ja meen mielelläni synnyttämään uudelleen jos luoja suo :) Ei jäänyt traumoja, vaikka se välillä ihan kauheeta olikin. Sain jutella lääkärin ja kätilön kanssa ja käytiin koko synnytys läpi. Mulle selitettiin miksi vauva ei laskeutunut jne.

Sairaalassa oli aivan mahtavaa. Siellä sai olla kuin kotonaan, käydä syömässä silloin kun huvittaa. Leipää, muroja ym. oli tarjolla 24h ja kerran päivässä oli kunnon lämmin ruoka. Olohuoneessa pysty kattomaan telkkua vauvan kanssa ja mulla oli oma huone. Hoitajat oli aivan mahtavia, sain niin paljon apua imetykseen ym. Jos narusta vetäs niin alle minuutissa oli joku ovella. Kaikki oli tosi ihania.

Kotona on mennyt hyvin. Vauva nukkuu yöt ja syö ja kerjää huomiota päivisin. Tyttö on niin kauan kiltti, kun vain saa tarpeeksi ruokaa. Aikamoinen temperamentti on kyllä neidillä välillä, tutti on lentänyt välillä kaaressa metrejä :D

Oon niin onnellinen :)

Hansu ja tyllerö 6 päivää
 
-KaLa-
Listapäivitystä:


Tulevat kesämammat:

emily80(30).....................kolmas(06&08)..... ..........................9.6
Sara82(28).....................ensimmänen......... .........................19.6
Andy74 (36)....................toinen (01).....................................25.6
Empukka(27)...................toinen (09).....................................26.6
Nipsu(28)........................ensimmäinen...... .................... .......27.6
Noora(33).........................toinen (08).................................. .29.6


--------------------------------------------------------

Synnyttäneet <3 :

Nippe80 (30), toinen (02) LA 2.6...........17.05. - poika - 50cm - 3685g (alatie)
Sida82 (29), ensimmäinen, LA 31.5.......17.05. - poika - 52cm - 4350g (alatie)
Karoli (30), ensimmäinen, LA 1.6 .........27.05. - tyttö - 50cm - 2820g (sektio)
Laurie (30), toinen(09), LA 8.6.............01.06. - poika - 48cm - 3450g (sektio)
Danni (28) kolmas, LA 3.6...................04.06. - poika - 51cm - 3770g (alatie)
kesämamma, ensimmäinen, LA 16.6.....08.06. - tyttö - ? - ? - (hätäsektio)
Minzey (19), ensimmäinen, LA 19.06....19.06. - poika - 50cm - 3460g (alatie)
Jenny (27),toinen (01)..LA.29.6...........21.06. - poika - 51cm - 3686g (alatie)
Hansu (32), ensimmäinen, LA 30.6.......26.06. - tyttö - 51cm - 3300g (alatie)
KaLa (29), ensimmäinen, LA 29.06.......29.06. - poika - 50cm - 3335g (alatie)
 
Jenny83
Oon halunnut kirjottaa tosi monta päivää ja tuntuu ettei aika riitä mihinkään. Niinkun sanoin aikasemmin niin täst ei tuu oikeen mitään kun on vilkas taapero kotona ja vastasyntyny mitä pitäis imettää tyylii kokoaika. Oon nini huono kirjottaa yhel kädellä et en sit oo kirjottanu ollenkaan.

Super suuret onnittelut heti aluks niin Kalalle ja Hansulle...

Onkohan Empukka kans jo synnyttäny kun siit ei oo kuulunu pariin päivään mitään??? :) No, ollaanhan me jo heinäkuun puolella ja ne ketkä menee yleensä yli, menee vaan max viikon yli... vaan muutama prosentti menee sen kaks viikkoo yli.

Ei taidakaan olla enää muita ketkä sais vauvan... loput palstalla alkuaikoina kirjottaneet ei varmaan enää palaa kirjottamaan.

Siis menin ihan sanattomaks kun luin Hansun synnytyksestä. SIis karseeta. Olisin itkeny varmaan ihan hulluna. Tai siis tottakai synnytystilanteessa pitää "purra hampaat yhteen" ja yrittää parhaansa saada vauva ulos... ja sit voi itkee. Järkyttävä kokemus. Mut onneks vauva sekä sinä ootte nyt hyvässä kunnossa, ja et pääsit puhuu tilanteesta.

Mua auttoi kans et puhuin tosi monelle kaverille mun esikoisen synnytyksestä 2v sitten. Se oli nimittäin kans vähän jotenkin ahdistava. Tai mua ahdisti se kipu ja ne supistukset, ja just se etten saanu epiduraalii kun oli 5cm auki, ja sit ne supistukset oli kamalia ja kivuliaita ennen kun oli 10cm auki... siin kesti tunteja, ja sit ne anto sen epiduraalin, mut sit sitä taas ei enää olis tarvinnu antaa kun vauva oli jo laskeutunu ja sit en taas osannut ponnistaa ulos sitä ja pitit odottaa 5h et sen teho väheni et sain esikoisen ulos... eli sen takia kun toi epiduraali on just noin vaikea kuten hansun tapauksessa niin en halunnut sitä ollenkaan täs synnytykses... eli monesti joko sen saa liian aikaseen tai liian myöhään.

No, en olis kerenny saamaan täs synnytykses sitä epiduraalii, kun oltiin sairaalas vast 12.00 kun vauva synty 13.15 ja siinä oli sisäänkirjaus ja sain ilokaasuu... kävin vessas, hengitin suppareiden läpi. ja kätilö kirjas kaikkee tietokoneelle, ja sit tunsin kuinka vauva paino jo alhaalla, ja yhtäkkii olin 10cm auki, ja sain ponnistaa. Siis pirun kivuliasta se kun pitäis saada se vauvan pää ulos, mutta jos ajattelee et jollain alta viidellä ponnistuksella tuli ulos, niin se on hyvä... esikoista sain ponnistamalla ponnistaa ja ei tahtonu tulla millään ulos. :)
No, mä olin kotona niin pitkään kun pystyin hengittää supparien läpi, ja soitin mun miehen töistä kotiin vast sit kun aloin tosissaan huutaa asunnossa. ;) ja sit matkalla sairaalaan makasin aina autossa kun tuli supistus. :) no meillä on matkaa 6minsaa ja kaks supistusta kerkes tulla siinä.

Mun synnytys oli tosi helppo... mut se kesti jos ajattelee et limatulppa meni sunnuntaina ja vuoto alko siitä, se kova menkkakipu, mut ei muuta. Maanatai aamuna alko supistukset ja ne oli tosi epäsäännöllisii ja pystyin hyvin hengittää niiden läpi, mut välil ne tuli niin usein et luulin et synnyttäisin jo maanantaina... mut sit keskipäivällä supparit katos täysin. ja sit tiistaina joskus 1 aikaan yöllä ne alko taas uudestaa, mut ne tuli niin epäsäännöllisesti et yritin nukkuu siin välissä, eli nukuin aina vartin ja sit heräsin hengittää minuutin ajan supparin läpi. Kuudelta kun mun mies lähti aamul töihin... en uskonu et synnyttäisin saman päivänä. ysiltä supparit oli niin epäsäännöllisii et ajattelin nukkuu hetken kun oli jääny vähän unet vähiin ja mun miehen sisko haki meidän esikoisen hoitoon aamupäiväks. Yritin nukkuu kymmenelt mut supistukset alko olee jo aika kivuliaita mut ne tuli vaan 10min välein. Sit soitin mun neuvolaan etten tuu kl 13 kun mulla oli supistuksia jo (heh, olisin synnyttäny siellä jos olisin menny) ;), no sain soittaa kl 11 mun miehelle kun se oli lounaalla et menee vaihtaa työvaatteet pois ja tulee kotiin, sillä luulen et tulee pian lähtö... ironista oli et puhuin et ehkä tulee lähtö ja kun se soitti mulle varttia myöhemmin niin en pystyny enää puhuu kun tuli supistus koska ne oli jo ihan kunnon supistuksia. Ja sit lähetiin sairaalaan joskus puol 12 jälkeen... tai jotain sinnepäin.

Vauva näytti voivan hyvin ja tultiin kotiin jo seuraavana päivänä. Kätilö ja avustaja oli aivan loistavia ja synnytän mielellään uudestaan kun oli niin hyvä palvelu synnytyksessä... kuulostaa oudolta, mut sehän on perjaattees palvelua.

Vauva paino 3,7kg syntyessän ja jälkitarkastuksessa 3 päivää myöhemmin 3,55kg eli paino eli pudonnu vain 150g, ja viikon ikäsenä se paino 3,85 eli 5 päivässä se oli sanu 300g lisää, mikä oli kuulemma tosi hyvin. Katoin esikoisen neuvolakorttia ja se paino viikon ikäsenä viel 200g vähemmän kun syntyessään. ELi tälläkertaa osasin heti imettää oikein ja ei oo ollu ees nännit kipee. :) Ootan keskiviikon neuvolaa... saas nähä paljon on poika nyt kasvanu.

Meil on kans ollu ylikuuma ja vauva oli tosi kuuma viel illallakin kun oltiin käymäs nukkuu, ja sil oli vaan t-paita ja vaippa päällä. EN muista et kerroinko mut läydettiin uppsalasta phil and teds sport vaunut ja ne on tosi ihanat eli nyt oon voinu käydä kävelyllä vauvan kanssa kun ekalla viikolla en uskaltanu kun ei ollut vaunuja esikoiselle.

Mä haluisin kans sellasen imetyspeiton... mulla on kyllä boob merkkinen imetystoppi mut haluisin viel peiton et voisin olla enemmän piilossa. Sen nimi on coverme ja merkki on by Jezz. Semmosen haluisin ostaa. ELi heti kun tulee lapsilisä 20 päivä niin meen ostoksille. Semmonen maksaa joku 35euroa.

No, niin,... nyt meen treenaa mammakiloja pois. Mä alotin urheilun 5 päivää synnytyksen jälkeen, mut aika alhaisella teholla ja nyt viikkoa myöhemmin menee jo melkeen maks teholla. No, lopetin urheilun vast 3 päivää ennen kun vauva synty eli sen jälkeen kun limatulppa meni niin en tietenkään urheillu. Oon toipunu hyvin ja sain kaks tikkii... kai siis vähän repesin mut ei mitään suurta. Mut on ollu jälkisupistuksii vielkin ja on kauheeta käydä vessassa eli kakkos hätä ei oo mitään kivaa kun vatsa kramppaa samalla kun olis menkkojen ekapäivä... no, tiedän et se menee kuukaudessa ohi, ja nyt on menny 12 päivää synnytyksest. Mä myös vuodan vielä mut on se viime viikosta vähentynyt. Esikoisen kans vuosin 5 viikkoo ja olin ihan loppu enkä tajunnu syödä extra rautaa kun verta kerran tulee... ja kukaan ei sanonut... eli nyt oon syöny 100mg synntyksest lähtien ja lopetan vast kun ei tule enää tipan tippaa. Ja voi että noit terveyssiteit menee paljon... no, menkööt. Oon vaan enemmän tampooni ihminen, mut niit ei nyt voi viel käyttää infektioriskin takia.

No, tuli kirjotettuu "hiukan". Unohdin varmaan viel jotain. Käyn kirjottaa myöhemmin, jos muistan et mitä muuta mun piti kommentoida.

tossa google linkki niin näätte sen imetysliina ja sen saa vaunuihinkin roikkuu. :)

coverme by jezz - Sök på Google

Hyvää keskikesää kaikille mammoille ja tottakai niillekin ketkä viel odottaa muutaman päivän et saa oman nyytin syliinsä. :)
 
Sara82
Heipsan! Tulin nopeasti ilmoittamaan, että 24.6. meille syntyi tyttö (viikoilla 40+5) , joka painoi 3355g ja pituutta oli 49cm. Käynnistykseen olisi ollut aika 29.6, mutta onneksi syntyi ennen sitä. Synnytys kesti vain 5h, enkä ehtinyt saada muutakuin pudentaali puudutuksen ja sitten hengittelin ilokaasua. Ponnistusvaihe kesti 24min. Tuntui vaikealta ruveta ponnistaan kun join niin paljon vettä avautumisvaiheessa kun niin läähätin ja janotti. Ponnistaessa vesi tuli sitten suuhun. Silti kaikki meni hyvin eikä traumoja jäänyt. :) Sairaalasssa oltiin 4 päivää.

Aika menee niin nopeaa, ettei tahdo koneelle ehtiä...olen niin monesti halunnut tulla kirjoittamaan tänne, mutta aina tulee muuta.. Tyttö tykkää nukkua enimmäkseen päivällä ja valvoskella yöllä.. :/ Imetys sujuu ihan hyvin, eikä ainakaan vielä ole tarvinnut antaa lisämaitoa. Kuinka kauan te imetätte suunnilleen yhdellä kertaa? Meillä tyttö imee rintaa n.10-20min ja nukahtaa, enkä saa enää hereille että jatkaisi syömistä. Monesti tyttä vain värkkää tissin kanssa, vaikka olisi nälissään. Pyörittelee suussa ja pulauttelee ulos nänniä, maitoa kyllä tulee kun ihan tippasee. Tietyn ajan värkkäämisen jälkeen rupeaa syömään kunnes kohta taas nukahtaa.

Eilen säikähdin kauheasti kun kylvetettiin tyttöä ja hörppäsi henkeen vettä, rupesi kuitenkin yskimään ja itkemään. Vointi ihan normaali heti. Mietin vain jos sitä saippua/öljy vettä meni henkeen niin onkohan vaarallista, vaikka nyt voikin hyvin, ettei tulisi mitään infektioita.. :/

Hansun synnytys kuullosti aika hommalle...huh..onneksi kaikki meni kuitenkin loppujen lopuksi hyvin! Onnea suuren urakan jälkeen!

Onnittelut myös KaLalle pojasta, meillähän vauvan lähes samankokoisia. :)

Ja Minzey, sait sitten juuri laskettuna päivänä tyttösi, hienoa! Ja onnea kovasti myös teille!

Ihana lukea synnytys tarinoitanne!
 
Nipsu82
Heippa,

ja ihan ekaksi onnittelut kaikille pikkuisten johdosta! =) Sorry etten ole pitkään aikaan mitään kirjoitellut, muttei ole ollut aikaa....tosiaan pikkuinen tyttö syntyi 7.6. kolme viikkoa ennen laskettua aikaa. Synnytys oli alateitse ja kesti vain 8h lapsivesien menosta. Kaikki meni hyvin, mutta synnytys oli todella rankka....Painoa pikkuisellamme oli 2704 g ja pituutta 44 cm.

Nyt elellään ihanaa vauva-arkea, tyttö kasvaa hienosti ja muuttuu silmissä joka päivä. On vaan niin ihanaa katsella ja ihmetellä häntä ja hänen touhujaan <3 Ja nyt tuolta vaaditaankin taas ruokaa =D

Ihania vauvapäiviä kaikille!
 
Empukka
Heips!

paljon onnea kaikille äideille pienistä ihmeistä! :)

Meille syntyi 1.7 toinen tyttö :) Synnytys oli nopea,niin kuin osasin vähän veikatakkin,2h 5 min.Ponnistusvaihe 4 min.Juuri ja juuri ehdittiin saliin ja petille maate,ennen kuin tyttö syntyi.Tälläkin kertaa mentiin luomusti ja aivan ihana synnytys oli!Helpompi kuin ensimmäinen.Repeäimiä ei tällä kertaa tullut ollenkaan,joten olo on aivan huippu!

Tytön mitat: 3310 g 48 cm. Nukkuu paljon ja syö,tosi tyytyväinen vauva!
 
Laurie
Onnea Empukka, Hansu, Nipsu82 ja Sara82! <3

Minä en jatkossa enää ehsi palstailla, kun meillä on niin paljon hässäkkää ja tekemistä koko ajan niden kahden kanssa. Mukavia äitiyslomapäiviä ja vauvantuoksua kaikille! <3

Hansulle vielä: On ollut rankka synnytys. Voimia vielä! Anna itsellesi aikaa käydä rauhassa läpi synnytystä ja surrakin, jos siltä tuntuu. Sairaalaankin voi varmasti vielä olla yhteydessä ja käydä juttelemassa synnytyksen kulusta. Mulla meni pitkään, yli vuosi, ennen kuin uskalsin kunnolla kohdata oman synytykseni silmästä silmään. Siihen asti olin aika lailla fiiliksissä, että selvisin siitä. Negatiiviset tunteet tuli jälkijunassa. Monilla taitaa olla niin, kun on ollut rankka synnytys. Onneksi sinulla on kuitenkin terve ihana vauva nyt. Kaikkea hyvää! <3
 

Yhteistyössä