KESÄKUUN VAUVAT 2007 (2)

  • Viestiketjun aloittaja Salsa
  • Ensimmäinen viesti
Yasmi
Fiona: en ole mikään suuri asiantuntija tässä asiassa, mutta kun olen melko vähän per päivä pumppaillut niin ei ongelmia ole tullut vaikka en kaikkina päivinä sitten olekaan pumpannut, niiltä päiviltä jolloin pumppailen kertyy maitoa sellaiset 80-160ml pakkaseen vähän riippuen ton pojan ruokahalusta. Pojalle maistuu kyllä ruoka niin hyvin ettei mulla ole noi rinnat olleet pingottuneet aamuja lukuunottamatta muutenkaan.

Mielestäni pakastaessa muuten noi apteekista saatavat Lansinoh maitopussit on olleet aika näppäriä. Vaikka melko hintaviakin ovat. Ihanaa on saada välillä tuota vapaaaikaakin ja mieskin osallistuu mielellään syöttöihin välillä.

Yasmi ja Yrtsi 3vk 4vrk
 
kata..
Yasmi tuossa olikin jo vastaillut!!Sama peli täällä eli joskus poika syö molemmat rinnat mutta joskus vaan toisen ja silloin oon toisesta pumpannut desin verran pois.
Päivän aikana kertyneet sitte illalla voi yhdistää ja laittaa pakkaseen.Mä oon pakastanut ihan minigrip pusseihin.

Ja jos ei jokakerta pumppaa ihan tyhjäks asti niin ei maidon tuotanto tuosta pumppauksesta silloin tällöin äidy ihan kauheeks.

Täällä on tosi hiljasta kun kaikki muut muksut on mummolla taikka mammalla ja vaan tuo vaaveli kotona.Kauheeta kun o hiljasta ja outoo...
Poika kun vaan nukkuu.

Viime yönä nukahti 23 ja oli syönyt 2 desiä 4 aikaan.Sitte taju pois aamu 11 asti.
Mies hoitaa yöt nyt jo kolmatta viikkoa...
On ihana olo kyllä kun on saanut nukkua.

Nyt siivoilemaan kun tytteli täyttää 2vuotta sunnuntaina.Juhlia siis tiedossa!!

kata ja miska 4 viikkoa ja 2 pvää
 
Salsa74
Kiva on ollut lukea teidän synnytyksistä, kun omaa tässä vielä(kin) ootellaan... eli ei mitään uutta auringon alla tällä suunnalla. Toissa yönä alkoi menkkamainen jomotus, joka jatkui koko eilisen päivän, mutta viime yönä tuntemukset taas katosivat. Kaipa ne jossain vaiheessa alkaa ne oikeat supistuksetkin. Jos eivät ala, niin 4.7. on kontrolli ja jos kaikki siinä vaiheessa vielä vauvalla ok, niin käynnistys on vasta 8.7. mutta toivon kyllä hartaasti että synnytys lähtisi käyntiin itsekseeen ja mieluusti tässä pikapuoliin... fyysinen olo on niinkin vielä ok, mutta mieli alkaa olla jo vähän malttamaton... Vaikka kyllähän tuo synnytys oli tässä kesäkuulaisten porukassakin useammalla mennyt yli lasketusta ajasta, etten minä sitten mikään "kummajainen" ole.

Salsa ja Otto 40+5
 
Jogi72
Terve!

Huomasin kysymyksen pumppaamisesta, ja ajattelin kysäistä, Kata, Yasmi, Fiona ja muut: millä olette sen pumpatun maidon syöttäneet, tuttipullolla vai lusikalla vai mukista? Luin jostain ettei tuttipulloa saisi käyttää, voi imutekniikka kärsiä eikä osaa sitten imeä rinnasta, joten en ole vielä uskaltanut miehen yrittää? Vesseli on nyt 12 pvn ikäinen.

Jogi

PS. Salsalle ja Otolla hirmusti tsemppiä, kyllä se sieltä tulee!
 
nuppu ei jaksa kirjautua
Samaa mietin minäkin että voiko toi imu ote jotenkin "kärsiä" jos antaa pullosta varmaankin tietty riippuu vauvasta.Mietin vaan että olisi kyllä ihan kiva jos typy oppisi pullosta myöskin juomaan ni pääsis äippä sit joskus kanssa vähän tuulettumaan:)
Täältä myös salsalle tsempitykset tiedän kuinka tuskasta on noi viimeset pvät!!!!

Nuppu ja typy 13pvä
 
S@nttu
Tultiin just mökiltä ja aattelin pikaisesti vastata. Meidän prinsessahan on juonut lähes kaiken maitonsa vain pullosta, joka päivä on lisäksi "harjoiteltu" tissistä imemistä. Tänään söi ensimmäistä kertaa yhden syömisen VAIN suoraan rinnoista, aika kiva juttu, mutta kesti 1½ tuntia ja tuli hieman nännit kipeiksi... Vauvan suu alkaa vähitellen olemaan suurempi eli saa paremmin otteen. Pullo ei siis meillä ole vaikeuttanut asiaa, muuten en tiedä miten olisin vauvaani tähän asti ruokkinut. (Ronja on kohta 4 viikon ikäinen.) Lusikalla syötettiin sairaalassa, samoin hörpytin ekalla viikolla mukista mutta se on turhan sottaavaa. Kaikki vauvat ei kuulemma osaa syödä pullosta, mutta sehän selviää vain kokeilemalla. Aika vapauttavaa itse asiassa että vauva osaa nyt ruokailla molemmilla tavoilla.

Hieman huolestuttavaa että parin päivän ajan mun toinen tissi on päättänyt antaa paljon vähemmän maitoa kuin toinen. Eli kun pumppaan, toisesta tulee kevyesti yli 100ml, toisesta 30-40ml. Toivottavasti on ohimenevä "ummetus".

Nyt suihkuun, "lypsylle" ja nukkumaan...

Santtu
 
Yasmi
Meillä on ollut käytössä tuttipullo, mutta ollaan käytetty ainoastaan pumpun (tommee tippee) mukana tullutta tuttiosaa, joka jäljittelee naisen rinnan anatomiaa paremmin kuin tavallinen tutti. Ensimmäistä kertaa kokeilin pulloa vajaa kaksiviikkoisena, kun tuntui että poika hallitsi imemisen rinnasta jo kuin vanha konkari. Eipä ole imuote siitä kärsinyt, ehkä menee aina sellaset 15 sekunttia kun vaihtaa syöttötavasta toiseen, kun tunnustelee, että mites tästä nyt imettiin, mutta sitten imee kuin vanha tekijä. Eilen oli isovanhemmat ekaa kertaa vahtimassa pienokaista ja käytiin syömässä ja elokuvissa. oli oikein ihanaa vaikka n. tunti ennen elokuvan päättymistä tulikin jo kova ikavä pikkumiestä. Ja isovanhemmat olivat niin onnellisia kun pääsivät hoitoon osallistumaan!

Jos halua apulloa kokeilla niin suosittelisin tosiaan odottamaan siihen asti että on varma rinnan imijä. Santun tilanne tietty ollut erilainen ja näköjään siitäkään ei ole ongelmia tullut.

Niin, sen olen kyllä huomannut, että pojalla mahassa kiertää enemmän sen jälkeen kun on pulloa saanut. Ei itke mutta ähisee ja puhisee. Saisiko sitten vähän ennemmän ilmaa mukana, vai sekoittaako vatsaa se, että maidon saa pullosta paljon nopeammin?

Yasmi ja Yrtsi 4 vko
 
kata...
me käytetään Aventin pulloja,nehän mukailevat rinnan mallia.Maisalla ainakin toimi ihan hyvin tuo yhdistäminen.Mutta joka lapsi on erilainen.Täällä onnistuu molemmilla tavoilla syöminen.

En usko että jos harvemmin antaa pullosta,vaikka kerran päivässä niin ei kai vaikuta syömisiin.
Santtu,mulla tullut koko ajan toisesta vähemmän,kai sekin luonnollista.Maisaa kun imetin niin 7 kk asti tuli molemmista mutta 7-10 kk imetin vain toisesta.Ja tyttö oli liki koko 10 kk täysimetyksellä eli yhelläkin tisulla pärjää!!!

Eikä mulla jäänyt mitään epäsuhtaa rintoihin imetyksen jälkeen kun monet pelotteli sillä.

kata ja miska kohta 5 vko
 
Salsa ei kirj.
Kiitokset tsempityksistä. Vielä kun tämän viikon jaksais niin sitten käynnistävät jos ei itekseen käynnisty synnytys... meidän vauvasta tuleekin sitten heinäkuulainen =) Mielelläni jo ottaisin vauvan syliini ja vähän haikaillen luen teidän vauvanhoito- ja imetysjuttuja. Perästä tullaan sanoi peränpitäjä =)

Salsa ja Otto 41+1
 
ontämävaikiaa
Tyttö tuli! Viikko sitten, 25.6. klo 22.44 syntyi meille tyttö, täydet 10 pistettä. Tässä on viikko mennyt ihan sutinalla, synnytys oli nimittäin vaikea ja päätyi sektioon. Mulla alkoi supistella 23.6. lauantaiyönä, jatkui säännöllisinä, mentiin su-aamuna Kättärille, olin auki vain sentin, määräsivät kotiin takaisin ja sain jotain lääkettä mukaani. Lääke ei auttanut yhtään, olin tosi kipeä ja hermostunut kun en ollut nukkunut yhtään edellisenä yönä. Palattiin sunnuntailtana Kättärille ja sanoin että en mene enää takaisin, sattui niin paljon. Supistukset tuli 5-7 min välein mutta kohdunsuu oli auki vasta 1,5 cm. Käyrillä vähän vauvan sydänäänet heitteli, joten mut otettiin osastolle yöksi seurantaan. Sain vähän torkuttua 15 min. välein tulevien supistusten välissä, maanantaiaamuna 25.6. klo 7 alkoi taas säännölliset supparit 5 min välein kipeinä. Kohdunsuu oli tässä vaiheessa auki 2 cm, hidasta oli!!!! Sydänäänet heitteli edelleen vähän joten mut otettiin Haikaranpesän puolelle, klo 12 puhkaistiin kalvot ja vauvalle pinni päähän. Se oli vähän harmillista, en päässyt enää sitten suihkuun helpottamaan oloa. Istuskelin keinutuolissa ja keskityin hengittämään rauhallisesti supistusten aikana, mies hieroi välillä päätä ja oli apuna. Lämpöpussi helpotti myös, pääsin vajoamaan aika hyvään synnytysregressioon ja hengittämisen keskittymällä selvisin supistuksesta toiseen. Mutta mitään ei tapahtunut kohdunsuulla, olinkohan iltapäivällä jotain 3 cm auki. Sitten päätettiin antaa oksitosiinitippaa voimistamaan supistuksia, ja samalla epiduraali. Kivut helpotti, sain levähtää vähän. Sydänäänet edelleen heitteli väliä 88-200, oksitosiinia ei voitu enää lisätä sen vuoksi. Kohdunsuu aukesi yhteensä n. 4 cm:iin ja kohdunkaula alkoi kehittää jo pahkaa. Lääkärit päätyivät kiireelliseen sektioon ja vauva syntyi siis leikkauksella 22.44. Yhtenä syynä kohdunsuun aukeamattomuuteen oli vauvan lakitarjonta, oli siis tyrkyllä kasvot edellä.

Ei mulla jäänyt yhtään traumoja tuosta, pysyin jotenkin tyynenä koko ajan ja luotin siihen että lääkärit ja kätilöt osaavat tehdä oikeat päätökset synnytyksen etenemisestä. Anestesialääkäri oli ihana, sai epiduraalin hyvin pistettyä ja muutenkin kaikki synnytyksessä mukana olleet ammattilaiset olivat rauhallisia ja hyviä. Kauhein paikka oli heräämössä puudutuksen häipyessä elimistössä sain ihan hirvittävän horkan. Tärisin holtittomasti, eikä lämpöpeite auttanut yhtään. Lopulta sain petidiiniä joka laukaisi horkan heti. Pääsin aamukahdelta huoneeseen jossa vauva ja mies jo odottivatkin. Mies oli kylvettänyt ja hoitanut kätilön opastuksella vauvaa hienosti ja kun vauva nostettiin mun rinnalle, se imi heti ja multa tuli maitoakin. Oli ihana tunne!!

Viime viikko meni siis toipuessa, väsymyksestä ja leikkauksesta vaikka itse haava on parantunut hyvin ja olen päässyt jalkeille vauvaa hoitamaan hienosti. Pikkuisen takapakkia otettiin tuossa keltaisuuden vuoksi. Päästiin jo torstaina kotiin, vointi oli vauvalla ja äidillä niin hyvä mutta palasimme perjantaina kontrollikäynnille kellertävyyden takia. Ja jouduttiin jäämään 24 h:ksi valolampun alle. :( SE oli lohdutonta!! Vauvaparka siellä makasi alasti lampun alla eikä rauhoittunut nukkumaan. Mulla nousi samaan aikaan maito rintoihin ja tissit oli julmetun kipeät ja ISOT. JÄrkyttävä reissu se sairaalayö. Lauantaina palattiin onneksi kotiin kun bilirubiiniarvot laskivat hyvin. Tänään käytiin viimeisen kerran kontrollissa siellä, arvot laskeneet huomattavasti ja vauva on reipas ja pirteä, nukkuu hyvin, syö hyvin (syntymäpaino ylitetty jo 132 grammalla!), pissaa ja kakkaa kunnolla joten ei huolta enää sen suhteen.

Nyt voidaan aloittaa vauva-arki!
 
ontämävaikiaa
Muhku, 26.5, rv37+6, poika 2380g/47cm
Kata, 29.5 rv 39+4, poika 3340 g / 50 cm
-Iisa-, 30.5, rv 39+2 tyttö 3270g /48cm, TYKS
Vilkkis, 2.6, rv40+1, tyttö, 3820g/51cm, Naistenklinikka
Maaria, 2.6, rv39+4, tyttö, 2970g/48cm
Yasmi, 3.6, rv37+2, poika, 3575g/52cm, Kätilöopisto
Santtu, 4.6., rv39+3, tyttö, 3486g/50cm, Kätilöopisto
Fiona, 7.6, rv 39+2, tyttö, 3740g/51 cm, Kätilöopisto
Sasa_sofia, 8.6, rv 39+6, tyttö, 3860g/51.5cm, Seks
Suvi79, 8.6, rv 41+0, tyttö, 3708g/50cm, NKL
wilma83 10.6 rv 39+5 tyttö 3800g/51 cm,seks
Aikku 10.6 rv 38+4 tyttö 2470g/46 cm, Kätilöopisto
Nuppu84 17.6 rv 41+2 tyttö 3450g/50cm Phks
Johanna 17.6. rv 40+4 tyttö 2750g/46cm KOKS
Kaisu 18.6. rv 42+2 tyttö 3955g/53cm Kätilöopisto
Jogi 18.6 rv 41+3 poika 3790g/50cm Porvoon sairaala
Eva82 21.6. rv 41+4 poika 4010g/52cm TYKS
Anskuli 21.6.20074 42+2 tyttö 3640 g/51cm Jorvi
Vuokko 22.6.2007 40+3 tyttö 4040g/51 cm Ksks
Ontämävaikiaa (MARIA) 25.6.2007 40+1 tyttö 3278g/51cm KOS Haikaranpesä

5 poikaa ja 15 tyttöä

Tulikohan oikein...

MARIA
 
Maaria_
Onpas tyttövaltaista porukkaa täällä! Meillä arki menee suhteellisen rauhallisesti, mutta enpä olisi koskaan osannut ajatella kuinka paljon työtä riittää kahdessa vaippaikäisessä.. aika helpolla pääsin kyllä esikoisen kanssa näin jälkeenpäin ajatellen, vaikka hänkin oli koliikkilapsi.
Meillä mennään vauvan kanssa 3h rytmissä, koska hän ei vieläkään osoita mitään halua (jaksamista) syödä itse, joten syötämme hänet nenä/mahalekun kautta 3h välein yötä päivää. Muut ajat hän enimmäkseen nukkuu eikä jaksa vielä seurustella. Kävimme eilen 1kk neúvolassa ja paino oli 3100g, eli ei noussut vielä paljoakaan, joten sitä seurataan nyt viikottain..(ihan niinkuin odotusaikana, on tämä vaan ihmeellistä). Pumppailen maitoa säännöllisesti, mutta en ole enää pysynyt vauvan tahdisssa, joten annan osan vastikkeena. Kyllähän sitä on joutunut tekemään hirveän surutyön hormonimyrskyssä tämänkin takia, mutta nyt olen saanut tehtyä rauhan itseni kanssa ja hyväksynyt sen, että todennäköisesti imetys jää meidän osalta väliin.piste.
Täytyy nyt vaan kestää ulkopuoliset kommentit ja mielipiteet asiasta..ja niitähän
riittää. Maitoa pumppaan niin kauan, kun se järkevältä tuntuu.
Jokos täältä muuten löytyy mittoja muilta 1kk neuvolasta? Miten Kata teillä on Maisa nyt suhtautunut vauvaan? Meillä on esikoinen yllättävän asiallinen ollut ja on aina kovasti tarjoamassa tuttia tai silittämässä päätä kun itkee. Ja tänäkin aamuna ensimmäinen sana oli vauva ja iso hymy päälle:). Muuten kyllä käyttätyy kuin perus 2v, eli hermot menee äidillä jatkuvasti ja itsehillintä on koetuksella.

Maaria ja Linnea Emilia 1kk 1pv
 
S@nttu
Onnea Maria! Kuulostipas sun synnytys tutulta, meillä meni myös noin hitaasti eikä kohdunsuu meinannut aueta millään. Ronjahan syntyikin sit kasvot edellä.

Tsemppiä Maaria! Mulla on kanssa siinä hilkulla että oma maito riittää enää. Toinen tissi on tosiaan päättänyt vähentää tuotantonsa minimiin ja kun Ronjalla on nyt jättinälkä joka syötöllä, on enää päivien kysymys että mun maitovarastot pakastimesta loppuu. Joka toinen päivä aattelen että "ei vastiketta, pumppaan sit vaikka koko ajan" ja joka toinen päivä että "sama se vaikka saakin osan vastiketta, tärkeintä on vauva saa ruokaa" (niin se pitäis ajatella, näin esikoisen kanssa vaan on täydellisyyden toiveita). Kurkippa netistä imetysaiheisia sivuja niin saat tukea siihen, että imetysongelmia on tosi monella. Googlaa "korvikemutsit", sillä löytyi ihan mielenkiintoisia tekstejä myös.

Miten teillä vauvat nukkuu? Meillä on ollut monta yötä peräkkäin niin, että Ronja nukkuu 3-5 tunnin pätkiä, sit ruokaa ja vaipan vaihto välissä ja toinen samanlainen putki perään. Meillä ei siis pahemmin univelkaa ole. Päivisin Ronja valvoo välillä yhden syöttövälin kokonaan ja toisesta osan. Muuten makoilee sängyssään tyytyväisenä ja katselee värikkäitä leluja, välillä on mun sylissä kuuntelemassa mun höpötyksiä. Mieheni oli isyyslomalla tähän asti, meni eilen töihin ja on siellä tämän viikon. Sit pitää reilut 3 viikkoa kesälomaa, ihan hyvä harjoitusviikko töissä tässä välissä.

Meillä on neuvola ja jälkitarkastus vasta 2 viikon päästä, meidän neuvolan täti on lomalla tällä hetkellä. Repeämät ja arvet on parantunu hyvin, istun silti edelleen renkaalla enkä oo pahemmin uskaltanut sormin vielä tonne alas koskea. Kammottaakin jälkitarkastus jo etukäteen...

Aurinkoista päivää!

Santtu&Ronja (huomenna 1kk)
 
-Fiona-
Onnittelut vauvelin saaneilleja tsemppiä ainakin Salsalle!!

Meidän tyttö nukkuu melkeimpä 1,5- 4 tunnin unet. Noi 4 tunnin unet on kerran alkuyöstä ja muuten ajoittuu melkeempä 2 tunnin uniksi. Hiukan tekee tiukkaa nousta imettämään 1 tunnin välein jos huonosti menee.

Minäkin luulin yksi päivä, että maito loppuu, mutta kas vauva tilailikin vaan lisää. Oli kyllä tisut koetuksella ja hermot. Silloin jouduin antamaan korviketta, että päästäisiin pahimman yli :/

Tytölle on ilmestynyt hirveitä hormoninäppyjä naamaan ja muutama muuallekkin. On tylsän näköistä, mutta minkäs teet?
Muuten tyttö on seuraa kaipaava ei niin yksin viihtyvää tyyppiä. On vissiin tullut äitiinsä ;)

S@anttu: Mua hermostuttaa myöskin jälkitarkastus vaikka päivää ei oo vielä sovittukkaan. Mulla ei ainakaan tikit vielä oo sulanu sen verran uskalsin peilillä katsoa..

Huomenna varmaan häippästään vähäksi aikaa lomalle. Ihanaa päästä täältä kotoa jonnekkin :)

Fiona ja tytsi la 1 kk
 
Vuokko..
Meillä on kanssa yöt menneet hyvin, tyttö nukkuu pari tuntia ja syö ja nukahtaa heti uudestaan. Nyt on viimepäivinä ollut kärttyinen päiväaikaan, mun antibioottikuuri saa ilmeisesti sen mahan kipeäksi ja huutoa ja kipristelyä riittää varsinkin aamupäivällä ja illalla. Kakan tultua rauhoittuu nukkumaan, mutta kun sitä kakkaa ei montaa kertaa päivässä tule niin raukkaparka itkee lohduttomasti pitkät tovit. Annoin sille jo tutinkin lohdutukseksi, ja se on auttanut pahimpaan hätään.

Vauva ei vielä juuri seurustele, lähinnä syö ja nukkuu, ja nyt siis itkee mahavaivoja. Alkupäivinä annoin korviketta pari kertaa, kun tuntui ettei rinnat kestä jatkuvaa imemistä. Torstaista asti on pärjätty rintamaidolla, ja eilisessä neuvolapunnituksessa tytön paino oli jo ylittänyt syntymäpainon, joten hyvin kasvaa.

Vuokko ja tyttö 12 pv
 
Yasmi
Meillä oli tänään 1kk neuvola ja pojan kasvuvauhti on ollut huima! Pituus nyt 57.2 (syntyessä 52) ja paino 4810 (syntyessä 3575 ja 2vk sitten 3920) Pojalla on ilmeisesti ollut vähän kiinniottokasvua, vastaavaa kuin keskosilla on vaikka ei aivan keskoseksi luokiteltukaan kun synty viikolla 37+2. Ihmekkös jos on tissi maistunut! Mulla oli Hb nyt tullut hienosti ylös, oli 144. Ja paino -4kg verrattuna lähtöpainoon. Korvikketta en ole antanut, vaikka noiden tiheiden ruokailujen kanssa on ollut välillä hermo pettää. Pari purkkia on kaappiin varalle ostettu, mutta eipä näytä tarvitsevan.

Yöt on menneet aika hyvin, pisin unijakso vaihtelee välillä 3-6h. sitten herätään parin tunnin välein. Nopeasti tankkaa ja sitten taas nukkumaan. Vatsavaivoja välillä äheltää mutta ei varsinaisesti itke. Päivisin tykkää välillä pitkät tovit seurustella.

Mulla jälkitarkastus kahden viikon päästä, vähän myös jännittää kun toi epparihaava ei ole täysin parantunut. Niin, ja ensimmäiset kuukautiset tuli ja meni, peräti 4vk synnytyksestä alkoivat. Ei niitä nyt vielä olis kaivannut. Mutta mun äidilläkin alko mun ja veljen kanssa 3vk synnytyksestä, että sukuvika tuo...

Yasmi ja Yrtsi 1kk 1pv
 
vilkkis
Hiukan nostelen meidän ketjua ja laitan meidän kuulumisia.

Meillä ei ole varsinaista 1kk neuvolaa vaan käytiin joskus 3 viikon iässä ja seuraavan kerran sitten vasta ekaan lääkäriin ja samalla on mulla jäkitarkastus eli sinne mennään kun vauva on jo reilu 6vkoa.

Yöt meilläkin nukutaan ihan jees, mutta muuten neiti on kyllä tosi vaativa nukkumisen suhteen. Ei vaan osaa nukahtaa eli kun meinaa uni tulla niin hirveä kiukku päälle ja syliin sitten nukkuu, mutta jos laskee siitä sänkyyn niin herää alle viiden minuutin! Eli aika kiinni on kädet vauvasa päivisin ja se tietty verottaa esikoisen kanssa oloa entisestään...ja se harmittaa paljon!!

Tissi maistuu ja vielä ainakin on riittänyt maitoa omasta takaa ja siksi tuo meidän neuvola väli noin pitkä onkin-oli kasvanut reilussa viikossa 400g eli riittävästi ja pituutta syntymästä oli siihen mennessä tullut 4cm.

Nyt alkaa ristiäisten järjestely, joten katsotaan koska taas ehtii kirjoittaa, mutta seurailen kyllä ainakin listan kuulumisia!

Ihania vauva päiviä kaikille! =)

T.Vilkkis ja"möttis" 5viikkoa
 
Salsa74
Eli minäkin pääsin vihdoin jakautumaan. Maanantain ja tiistain välisenä yönä, just tiistain puolella eli vähän yli puolen yön mulla meni lapsivedet. Tunsin pari napakkaa potkua ja sen jälkeen tuntui kuin olis allensa laskenut. Vedet meni ihan kerralla, "saappaat täyteen" -meiningillä. Siinä sitten tilattiin ambulanssi ja minä menin sillä Joensuuhun ja mies tuli omalla autolla perässä. Meillä kun tuota synnytysmatkaa on semmoset 150 km.

Matkalla jo alkoi tuntua jotain jomotusta ja kipuja (jotka sitten olivat kai supistuksia). Sairaalassa oltiin 02.15. Siellä kätilö teki sisätutkimuksen ja sanoi että tilanne on ihan sama kuin viikkoa aiemmin kun olin ä-polilla käynyt tarkistuksessa. Eli kohdunsuu pehmennyt, sormelle auki ja kanavaa jäljellä vielä 1,5 cm. Kätilö kehotti nukkumaan ja lepäämään ja keräämään voimia synnytystä varten. Aamulla olisi lääkärinkierto 8-9 aikaan ja varmaan mitään ei tapahtuisi sitä ennen, koska olin ensisynnyttäjä. Ne tuntemukset mitä mulla oli (kipuja ja jomotusta ristiselässä) olivat kuulemma normaaleja ja valmistivat synnytykseen, mutta eivät kätilön mukaan tod. näk. olleet supistuksia. No minähän uskoin kun en mistään mitään tiennyt enkä osannut oikein kuvailla niitä tuntemuksia ja kipuja. Pyysin syötävää kun edellisestä syönnistä oli kulunut jo 8 tuntia, ja saimme voileipää ja jogurttia. 03 aikaan kätilö siis jätti minut miehen kanssa kaksin synnytyssaliin ja kehotti nukkumaan. 04 passitin miehen nukkumaan isien lepohuoneeseen ja yritin itsekin nukahtaa, mutta kun supistukset (näin jälkeenpäin tunnistan ne supistuksiksi) tulivat säännöllisinä 5 min. välein ja olivat oikeastaan tulleet jo kello 03 alkaen, niin eihän nukkumisesta mitään tullut. Kärvistelin yksikseni salissa ja kävelin ympäriinsä, mumisin aaaa, ooo, uuu, mmmmm -äänteitä eli niitä mitä mammajoogassa harjoiteltiin, hieroin ristiselkää ja keinuttelin kiikkustuolissa ja hoin itselleni koko ajan että kahden supistuksen välissä on aina tauko... 05 soitin kätilön paikalle ja sanoin että olen kyllä tosi kipeä ja tarttisin jotain lievitystä. Olin vasta 2 vai 3 cm auki ja kätilö passitti minut lämpimään suihkuun ja sanoi ettei tässä vaiheessa vielä voi antaa mitään lääkkeellistä lievitystä. 06 aikaan tulin suihkusta ja kivut alkoi olla jo sietämättömiä. Kätilö kävi herättämässä miehen joka raukka ei voinut tehdä mitään muuta kuin katsoa kun minä kärvistelin. Kätilö otti vauvan sydänkäyrää ja teki sitten sisätutkimuksen ja olin jo 7 cm auki. Silloin kätilölle tuli kiire ja hän lähti hommaamaan mulle epiduraalia. Sitä odotellessa hän tarjosi mulle ilokaasua, mutta siitä ei ollu mitään apua. Enkö sitten osannut hengitellä sitä oikeassa tahdissa vai mikä oli, mutta mitään hyötyä ei siitä ollut. Kivut vaan yltyi ja olo oli sietämätön. Mua valmisteltiin epiduraalia varten enkä saanut enää liikkua vaan piti maata synnytyspöydällä. Huusin suoraa huutoa miltei tauotta kun supistukset tuli ja meni eikä kipu hellittänyt. Anestesialääkäri tuli ja epiduraali alkoi vaikuttaa 07.15 jolloin olin jo täysin auki, vain reunaa oli pikkuisen jäljellä. Avautumisvaiheen kipuihin ei epiduraali siis kerinny auttaa, mutta se toi ihanan turran olon vajaaksi tunniksi ja sain hengähtää ennen ponnistusvaihetta. Voimat oli melko vähissä kun jo toista vuorokautta menin samoilla silmillä. Epiduraalinlaiton jälkeen oli kätilönvaihtokin ja oli kyllä ihana kätilö joka sitten hoiti synnytyksen loppuun. Onneksi epiduraali ei vienyt ponnistamisen tarvetta pois ja mulle laitettiin supistukisia voimistava tippa, jotta ponnistaminen tehostuisi. Kun en tuntenut ihan hirveää tarvetta ponnistaa, niin 08 asti ooteltiin että supistukset painoivat vauvaa alas synnytyskanavassa ja minä sain tosiaan levähtää. 08 jälkeen sitten sain luvan ponnistaa ja hyvillä ohjeilla ja sisulla ponnistelin poikavauvan maailmaan kello 08.41. Ihan loppuvaiheessa kätilö kielsi ehdottomasti ponnistamasta, käski vain läähätellä. Minä tottelin kuuliaisesti ja näin kuulemma vältyin pahemmilta repeämisiltä. Kätilö pidätteli vauvan päätä ja antoi sen venyttää pikkuhiljaa kudoksia ja sitten vielä viimeinen ponnistus ja vauva luiskahti ulos. Ja kivut loppuivat kuin seinään! Olo oli taivaallinen.
Mua ei tarvinnut leikata ja kätilön mukaan paremmin paranisin pienestä repeämästä kuin välilihan leikkaushaavasta. Molempiin häpyhuuliin tuli pieni repeämä samoin sisemmälle jonnekin tuli pieni repeämä ja välilihaan pieni repeämä. Melko vähällä siis selvisin.

Poika tuli siis melko vauhdikkaasti maailmaan, vaikkei tuo nyt mikään syöksysynnytys ollutkaan. Kärvistelyt ilman epiduraalia tais nopeuttaa avautumista. Yhden ainoan kerran epätoivo meinas vallata mut kun istuskelin suihkussa, ajattelin että jos tämän vois vielä perua niin nyt kyllä peruisin koko homman. Vaan sitten taas kokosin itteni ja sisulla kestin kivut. Mitään niin hirveetä kipua en oo koskaan tuntenu, mutta palkinto on kyllä ihan kaiken sen vaivan ja kärvistelyn arvoinen. ja aika kultaa muistot... mitään kammoa ei synnytyksestä jäänyt ja voisin mennä uudelleenkin synnyttämään, mutten kyllä ihan vielä =)

Otto on rauhallinen , syö ja nukkuu ja kitisee vaan silloin kun on joku hätä. Jos hän vain sattuu heräämään eikä oo märkä vaippa tai nälkä, hän kattelee kaikessa rauhassa tyytyväisenä eikä itkeskele. Nämä 3 yötä hän on ollut "jatkuvalla syötöllä" eli koko ajan tissillä. Nyt ymmärrän mistä tuo sanonta tulee =) Väsynyt oon vielä itekin kun on univelkaa, mutta kummasti sitä jaksaa kun saa edes jonkunkaan pätkän nukuttua. Kaipa tämä tästä. Tänään kotiuduttiin ja poika on nukkunut melkein koko päivän. Oon välillä herätellyt syömään ettei tissit pakahdu. Poika imee hyvin ja mulla maitoa riittää. Kunhan tästä päästään arkeen kiinni, niin eiköhän jokin rytmikin löydy.

Nyt lienemme kaikki jakautuneet ja voisimme perustaa oman ketjun vauvanhoito-puolelle.

Salsa ja Otto 4 vrk
 
Salsa74
Muhku, 26.5, rv37+6, poika 2380g/47cm
Kata, 29.5 rv 39+4, poika 3340 g / 50 cm
-Iisa-, 30.5, rv 39+2 tyttö 3270g /48cm, TYKS
Vilkkis, 2.6, rv40+1, tyttö, 3820g/51cm, Naistenklinikka
Maaria, 2.6, rv39+4, tyttö, 2970g/48cm
Yasmi, 3.6, rv37+2, poika, 3575g/52cm, Kätilöopisto
Santtu, 4.6., rv39+3, tyttö, 3486g/50cm, Kätilöopisto
Fiona, 7.6, rv 39+2, tyttö, 3740g/51 cm, Kätilöopisto
Sasa_sofia, 8.6, rv 39+6, tyttö, 3860g/51.5cm, Seks
Suvi79, 8.6, rv 41+0, tyttö, 3708g/50cm, NKL
wilma83 10.6 rv 39+5 tyttö 3800g/51 cm,seks
Aikku 10.6 rv 38+4 tyttö 2470g/46 cm, Kätilöopisto
Nuppu84 17.6 rv 41+2 tyttö 3450g/50cm Phks
Johanna 17.6. rv 40+4 tyttö 2750g/46cm KOKS
Kaisu 18.6. rv 42+2 tyttö 3955g/53cm Kätilöopisto
Jogi 18.6 rv 41+3 poika 3790g/50cm Porvoon sairaala
Eva82 21.6. rv 41+4 poika 4010g/52cm TYKS
Anskuli 21.6.20074 42+2 tyttö 3640 g/51cm Jorvi
Vuokko 22.6.2007 40+3 tyttö 4040g/51 cm Ksks
Ontämävaikiaa (MARIA) 25.6.2007 40+1 tyttö 3278g/51cm KOS Haikaranpesä
Salsa74 3.7.2007 41+2 poika 3500 g/49 cm PKKS Joensuu

6 poikaa ja 15 tyttöä

Pikkuisen lisää "poikavoimaa" meidän ketjuun =)
 
kata..
Moikka!!Ja onnea uusille vaaveille ja äideille!!=)

Meillä on tuo 2 vee ottanut veljensä vastaan tosi ihanasti,ei mitään mustisjuttuja olekaan.Sen ekan viikon nukkui vähän kehnosti mutta palas normiin.
Silittää ja paijaa,käsiä ihastelee ja varpaita.Vaippaa roskiin jne.

Poika on tosi rauhallinen,nyt jo jakelee hymyjä ja seurailee kovasti.Ihana vauva on.Silti välillä mut valtaa joku masis,mietin kaikkea mitä oltais voitu tehä jos nyt ei ois pientä...Kun tuo Maisa olis jo 2 ja alkais helpottaa hänen kanssa...Joo,sitten taas tunnen kaameeta syyllisyyttä ja itkuttaa ja ihana vauva mulla,tää on se meidän viimeinen vaavi ja pitää nauttia hänestä.
Silti kun tuo ikäero tuli noin lyhyeks ja tuntuu että toisen vauva-ajasta ei ole juurikaan kauaa niin välillä valtaa iso depis.

Maidosta...Meillä mies siis hoitaa edelleen yöt poikaa,tähän asti syönyt kerran mutta nyt 3 päivää on nukahtanut vasta puolilta öin taikka 1 yöllä ja sitten syönyt kuulemma 4 aikaan ja 7-8 aikaan.
Päivä menee pitkälle kyllä kun nukkuu eikä hereillä ole kyllä kuin korkeintaan 1-2 tuntia mutta syö ja torkkuu tuon illan eikä siis saa yöunille ennen 1.
Mies on vähän zombien näköinen....=)

Mulla vähän syyllinen olo kun vedän unta kaaliin vaan ja toiset alakerrassa kävelee ja tankkailee.Vaan mies itse tätä ehdotti ja otin ilolla unet vastaan.Siitä syystä mulla on kyllä maidon tulo vähentynyt,mutta annan joka kerta päivällä rintaa,nyt on jouduttu myös korviketta antamaan.
En tiiä sitten,tuntuu että oma jaksaminen on tärkeetä myös,onhan se äidinmaito parasta lapselle tiiän sen.
Mutta ei sitä maitoa tuu jos mä olen ihan tööt ja sitten tulee vielä ero kun olen aivan väsy ja kaamee...=)
No eikai,mut oon oikeesti kamala kun olen väsynyt.

Nyt tissitellään ja koitetaan nostaa maitoa lisää.
molemmista tulee reilu desi kerralla,sen kokeilin,mutta vähän vähämäisesti kyllä.

ai joo,3 viikon neuvolassa oli mitat 3,7 kg (3,3 syntyessä)
pituus ei ollut lisääntynyt kuin puoli senttiä eli 50,5 cm.

ens viikolla on siis jo 6 viikon lääkärintarkastus.
ja mulla jälkitarkastus vaikka vuoto loppu jo 3 viikon kohdalla.

kata ja miska liki 6 vko
 
S@nttu
Lämpimät onnittelut Salsalle!

Käyn nyt avaamassa meille oman ketjun vauvan hoitoon, niin päästään kirjoittelemaan sinne uusimpia kuulumisia. Komea sivumäärä saatiinkin tänne tehtyä!

=) Santtu
 

Yhteistyössä