Hae Anna.fi-sivustolta

Kesälomista

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä loppuun palanut, 08.06.2015.

1. loppuun palanut Vierailija

Iltalehdessä neuvotaan miten työntekijät voivat viettää stressittömän kesäloman.
    Hyvä niin,mutta miksi aina kuvitellaan,että vain toimistotyössä olevat ovat lähdössä kesälomalle ja heitä pitää auttaa,että saisivat kaiken irti lomastaan?
    Miten esimerkiksi kovan ruumiillisen työn tekijä tai bussikuski yms. yleensäkkin ne matalapalkkaiset ahertajat saisi kaiken irti kesälomastaan?
    Ei se ketään hienohelmaa kiinnosta. Paperien pyörittäjätkö tässä maassa on arvostetuimpia.

2. Eikö ne ohjeet Vierailija

...soveltuneet ruumiilliseen työhön?

Paperin pyörittäjät eli tyhjän nyhjääjät ovat jollain tavoin arvostetumpia, valitettavasti. Ylioppilaita koulutetaan liikaa, maistereita valmistuu, tohtoreita työttömänä.

Mutta mitä me tekisimme itse arjessa, että asia olisi toisin, oletko miettinyt sitä? Miten voit itse vaikuttaa.

3. justjuu Vierailija

Juu, bussikuski voi järjestää asiakkaat silleen passelisti, että tuuraaja sitten osaa ottaa ne kyytiin. Samoin kassahenkilöt voivat vaikka rahastaa osan asiakkasita etukäteen. Ei sitten ole niin paljon tekemistä silläkään tuuraajalla.

Loman loputtua voi kassahenkilö sitten rahastaa niiltä, joilta sijainen ei ole ehtinyt. Samoin bussikuski ottaa kyytiin lomansa jälkeen ne, jotka jäivät pysäkille.:)

Sairaalassa hoitajat hoitavat, jos ehtivät. Lopuista huolehtiikin sitten patologi ja ruumisautonkuljettaja, elleivät ole lomalla.

Pääasia, että paperityöt toimistossa on kunnossa.

4. olen miettinyt Vierailija

Kyllä olen miettinyt ja äänestin eri edustajan,kuin aiemmin hoitamaan asijoita. Katsotaan miten uusi hallitus kehittyy. Ei se heti näy.

5. gerttu retku Vierailija

Bussikuskin hommat hoitaa joku toinen, ajaa paikasta a paikkaan b. Samoin paperimiehen hommat tekee joku toinen hänen lomansa aikana. Ne on suorittavia hommia.
    Toimiston kynänpyörittäjällä pyörii koko ajan projektit, myös lomien aikana, ei niitä sijaiset voi tehdä. Itse olin aikoinani sellaisessa hommassa, etten voinut edes lomalla rentoutua. Tuli jopa omituisia pelkotiloja kuinka asiat voi mennä täysin persiilleen.
    Onneksi kykenin vaihtamaan yksinkertaisempiin hommiin, tarkoitan sellaisiin, jotka ei stressaa vapaa-ajalla. Ei sellainen työ ole elämäsi arvoista.

6. toimistosta terkut Vierailija

Se on juuri niin kuin edellisetkin kirjoittaa.

Toimiston "kynänpyörittäjille" (nykyisin kai koneen näpyttelijöille) ei oteta sijaisia, työt mitkä siihen kesken jätät, odottavat kun palaat. Työ ovat asiantuntijahommia, joita ei kukaan muukaan työmaalla osaa eteenpäin tehdä kun niihin perehtyminen ja kokonaisuuden hallinta on vuosien työ.

Moni ottaa sen läppärin ja kännyn mukaan lomalle, jotta voi vastata työhön liittyviin sähköposteihin ja työpuhelimeen lomansa aikana, jotta joku toinen saa tarvittavia tietoja ja asioita tehtyä työmaalla omassa työssään eteenpäin. Sitten se puhelu tai sähköposti jää pyörimään päähän, että löysivätkö ne nyt sitä paperia? Tai ratkesiko se ongelman? Tai miten tuon asian nyt hoitaisi eteenpäin parhaiten?

Kesken jääneet työt painaa mielessä - unohdinko jotain tärkeää? Mistä pitää aloittaa kun palaan töihin? Mitä kaikkea sinne on kertynyt ja kauanko niitä purkaessa menee kun palaan töihin?

Päivän voi olla pois hyvin, kaksikin. Kolme alkaa jo olla stressaavaa ja siitä eteenpäin kerroin nousee.

7. organisointi ontuu Vierailija

Sinun tapauksessasi kyseessä on vain huono töiden organisointi, ei todellinen kiire.

Ihmisillä on harha, että heidän pitää olla 24/7 tavoitettavissa. Hyvin harvalla on sellainen ammatti etteikö hän olisi korvattavissa ja hyvin harva työ on sellaista, että siitä ei voisi pitää 2-4 viikkoa lomaa yhtäjaksoisesti. Jopa presidentti ja pääministerikin voivat olla lomilla, miksi ei siis tavallinen konttoristi/myyntitykki/yrittäjä/ihan mikä tahansa ammattilainen!!

Sama harha monilla ihmisillä on siitä, että kaikkien palveluidenkin pitää olla saavavissa ja tarjolla pyhät/arjet kellonajasta riippumatta. Ei tarvitse olla. No sairaala/lääkäripalvelut on tietysti sellaisia, mutta siellähän työt on organisoitu niin, että työntekijä saa lomailla rauhassa.

Meillä jokainen viettää vuosilomansa ilman työpuhelinta ja ilman sähköpostia.
    Puhelimessa pyörii viesti, olen vuosilomalla ja palaan takaisin xxx päivänä. Mikäli asiasi on kiireellinen, ota yhteyttä xxx numeroon.
    Huom! Soittajalla ei ole mahdollisuutta jättää edes viestiä puhelimeen loma-aikana!!!

Sähköpostissakin on automaattiviesti, olen vuosilomalla, luen sähköpostini seuraavan kerran xxx päivänä. Mikäli asiasi on kiireellinen, ota yhteyttä puh xxxx tai lähetä viesti xxxx osoitteeseen. Se on firmamme yleinen sähköposti.
    Normaalisti saan keskimäärin 30 viestiä päivässä töissä ollessani. Lomalla viestejä tulee

Kenenkään meillä töissä olevista ei tarvitse vastata lomalla työpuhelimeen, koska työpuhelin jätetään toimiston pöydälle loman ajaksi. Tällä varmistetaan se, että asiakkaat eivät soittele turhaan suoriin numeroihin.

Meillä ei liikevaihto ole tämän takia laskenut, päinvastoin, tulos on parantunut kun ihmiset saavat olla lomailla ilman työmurheita.

Suosittelen ottamaan järjen käteen ja organisoimaan työt niin, että lomalla voi olla täysin huoletta!

8. turhaa kitinää Vierailija

jo 50+ ihminen ei osaa lomailla tressittä, niin neuvoni on, että ei kannata lähteä lomalle ollenkaan!

Luulisi jo tähän ikään mennessä ihmisen oppineen edes sen verran, mitä eroa on työajalla ja vapaa-ajalla.

Työaika on sitä varten, että silloin tehdään töitä.
    Vapaalla ja lomalla ollessa tehdään jotain aivan muuta kuin työhön liittyviä juttuja!

9. Eikö ne ohjeet Vierailija

Ei se noin mene. Projekteissä lomat keskitetään samaan aikaan eli suunnilleen heinäkuuhun, jolloin "mitään" ei tapahdu. Jos siis on kyse puhtaasti kansallisista töistä, ei EU-hommista, joka asettaa hieman haasteita, koska muualla lomia pidetään elokuussa.

On vain hyvä, että työssä on riittävästi hommia, kun palaa töihin loman jälkeen!

10. Heippa täti Vierailija

Niin mitkä projektit. Ei taida tuo heinäkuussa lomailu onnistua kuin valtiolla.

11. En muista nimmaria Vierailija

Minä olen yksityisellä puolella ja meillä ollaan meidän firmassa ja yhteistyökumppanit heinäkuussa lomalla.

Ihan vastaava käytäntö oli edellisessä työpaikassa, eiköhän tämä ole ihan normaalia. Valtiosta työnantajana ei ole kokemusta.

Kyllä meillä Suomessa vielä pääsääntöisesti ollaan nimenomaan heinäkuussa lomalla.

12. puutarhuri Vierailija

Ai teillä ollaan eli firma on siis käytännössä kiinni. Ei kaikki ole nyrkinkokoisessa firmassa duunissa.

13. Minä pyöritän kynää ja näpyttelen sitä tietokonetta työkseni. Lisäksi avustan pomoani = teen myös hänen työnsä 85 prosenttisesti.

Minua ei tuuraa kukaan ja kun jään lomalle /sairastun täytyy hommat olla tehtynä takakäteen ja etukäteen. Joskus joudun lomalla käydä tekemässä muutaman pakottavan työn. Lomalle lähteminen on joka kerran ihan kaamean stressaavaa ja samoin töihinpaluu kun on tehtävä kaikki rästit. Onneksi kesällä on kuitenkin hiljaisempaa.

Muistettavaa on paljon ja tärkeitä asioita on pelkästään minun takanani eli työ on henkisesti stressaavaa. Stressi on suuri kun mitään asiaa ei saisi jättää hoitamatta.

Henkisesti stressaavasta työstä on vaikeampi irrottautua? Moni murehtii koko loman tekemättömiä töitä eikä osaa rentoutua. Teen mieluummin pöydän puhtaaksi ennen lomaa kun murehdin siitä mitä jäi tekemättä.

Vaikka ette arvosta toimistossa työskentelevää niin ainakin minun työpaikkani olisi kaaoksessa ilman tekemääni työtä. Muistakaa myös, että teille palkan maksavat ovat kynänpyörittäjiä, työnantajanne kirjanpidon tekijät pyörittelevät kyniä, sairaalassa osastosihteerit pyörittävät kyniä, jos haluat sairauskertomuksesta kopion sen lähettää Sinulle kynänpyörittäjä. Etuuksien käsittelijät ovat kynänpyörittäjiä. Lastenne koulussa tarvitaan kynänpyörittäjiä toimistossa mutta ai niin...kynänpyörittäjät ovat turhaa sakkia...kunnes me kaikki lopettaisimme samaa aikaa työmme.

14. höpsistä pussiin Vierailija

äläpäs nyt tee itsestäsi koko maailman napaa.
    Sinä itse olet itsesi pahin vihollinen ja tressaaja, ei työsi.

Ensinnäkin esimiehesi vastaa itse omista töistään ja tekemättä jättämisistään, et sinä.

Kun sinä olet lomalla, se kuka tekee työsi, ei ole sinun ongelmasi. Tai on jos olet itse yrittäjä, mutta muuten ei. Jos olet ns. palkkaa saava työntekijä, sinun ei tarvitse pienintäkään murhetta kantaa siitä kuka sinun työsi hoitaa sinun lomallaollessasi. Tressin ja murheen kantamista varten sinulla on pomo, ja jos hän ei ole työpaikkasi omistaja, niin pomollasi on myös pomo.
    Anna esimiestesi murehtia asioista jotka heidän kontolleen kuuluvat.

15. no no Vierailija

Kukaan meistä ei ole korvaamaton. Jos sinä kuolet niin toinen tulee sijallesi ja taas kaikki pelaa.
    Ei pidä kuvitella,että yksin pyörittää maailman rattaita.;)

16. muutamia hommia Vierailija

Joita olen tehnyt ja jotka vaikuttaa, jos vaikka yhtäkkiä silleen delais.

Kersat ei olisi saaneet tokareitaan kevätjuhlassa.
    Tellit olisi jääneet maksamatta.
    Tilinpäätös tekemättä. Ei olisi tippunut lainaa yritykselle.
    Laskut jää makaamaan pöydälle, tehdas ei saa toimituksia, kun toimittaja panee piikin kiinni.
    Varastosaldot jää päivittämättä, varasto on sekaisin, tehtaalla porukat pyörittää peukalaoita, tulee taloudellista tappiota joista seuraa lomautiksia.
    Palkat jää maksamatta.

17. Höpsistä pussiin vain teille ittellenne. Maailman napa en olekaan mutta työpaikkani napa kyllä. Ja kaikki on totta mitä kirjoitin, turha spekuloida, että tee näin tai näin kun ette voi tietää...

18. sihteeri Vierailija

huh pakko vastata sun pessimistiseen viestiin.

1. kersat saavat todistuksensa sinusta huolimatta. Viimekädessä vaikka koulun rehtori yötä myöden kirjoittaa ne, mutta joku ne kirjoittaa, vaikka sinä et olisikaan niitä tekemässä.

2. Tellit voi hoitaa ennakkoon tai myös viiveellä. Joutuuhan siitä muutaman euron viivästyskorkoa maksamaan jos maksu myöhästyy, mutta korko on hyvin marginaalinen.
    Mikään yritys ei kuole eikä mene konkurssiin jos yhtenä kuukautena lakisääteiset maksut myöhästyvät.

3. Tilinpäätöksen tekoaikaa on kokonaiset 4 kuukautta tilikauden vaihduttua.
    Se on täysin firmasta kiinni jos jättää tilinpäätöksen teon viimeiselle viikolle!!!
    Meillä pyörii vain 4,5 milj. euron liikevaihto, mutta tilinpäätös on valmis 2:ssa kuukaudessa. Isoissa yrityksissä se on vielä helpompaa kun siellä on useampi kirjanpitäjä. Meillä ei ole yhtään oikeaa kirjanpitäjää, vain minä, hyvä taloushallintaohjelma ja tilintarkastaja joka käy omistajan kanssa osingonjakoasiat läpi. Jos minua ei olisi, omistaja osaisi aina tehdä tilinpäätökset.
    Täysin maallikot tekijät + tilintarkastaja, silti se onnistuu meiltäkin mennen tullen.

4. Laskut ei jää makaamaan pöydälle. Laskut voidaan syöttää maksuohjelmiin (siis jos firmalla sellainen on, ja jokaisella sellainen on) vaikka kuukausia etukäteen. Maksuajot voi ajoittaa pankkiin nykyohjelmilla päiväkohtaisesti valmiiksi ja sieltä ne menee kuin kello ajallaan.

Tavaran toimittajille voi lähettää viestin, että jäämme lomalle xxx päivänä, ole hyvä ja laita lasku nyt heti sähköpostin liitetiedostona tai pidennä maksuaikaa jos et saa laskua tulemaan.
    Olemme olleet lomalla 20 vuoden ajan 2-4 viikkoa putkeen joka vuosi, ei ole yksikään lasku ollut myöhässä eikä yhdestäkään laskusta ole tullut viivästysseuraamuksia.
    Asioista voidaan aina sopia ennakkoon eikä itkeä vasta jälkikäteen.
    Lainan pyytämisestä en tiedä yhtään mitään, ei ole koskaan tarvinnut tehdä lainapapereita, työpaikkani pyörii 3 A:n yrityksenä tulorahoituksellakin hyvin.

5. Varastosaldot eivät jää päivättämättä kun varastossa on joku täysipäinen ihminen tavaraa vastaanottamassa ja uloslaittamassa. Varastomiehet osaavat ihan yhtä hyvin käyttää tietokoneen varasto-ohjelmaosuutta kuin sihteerikin jos heille vaan annetaan mahdollisuus siihen.
    Firmaan pitää palkata sellaista henkilökuntaa joka osaa tehdä muutakin seistä kädet taskussa. Omistajan kannattaa katsoa peiliin, jos tavarat ovat kadoksissa ja väki pyörittelee peukaloitaan sen takia.

6. Palkat ei jää maksamatta. Itse jään lomille ensi viikon maanantaina ja palaan takaisin 4.7. Jokaisen työntekijän kesäkuun palkka on syötetty koneelle tänään, lomarahatkin on laskettu jokaiseen liksaan kun ne maksetaan meillä aina kesäkuun tilissä. Maksuun palkat menevät vasta 25.6. Meillä on toki se hyvä puoli kun kaikilla on kiinteät kuukausipalkat, se helpottaa laskentaa. Tänäänkin 12 ihmisen palkat + raportit oli tehty täysin valmiiksi vajaassa 2:ssa tunnissa.

Lopetetaan tressaaminen, nautitaan työstämme ja nautitaan lomastamme.

19. najm Vierailija

20. kesälomaaaaaa Vierailija

Jokainen teistä aiemmista vastaajista, jotka ovat sitä mieltä, että olette yrityksenne tärkeinpiä ihmisiä; tehkää se vanha vesilasitesti. Siis lasiin vettä, laita sormi lasiin ja nosta pois. Jäikö veteen reikä? Ellei, et olekaan niin tärkeä.:)

21. sihteeri Vierailija

ensinnäkin, jos sinä olet kuollut, niin et sinä enää työasioista käsittääkseni tressaa ;).

yrityksen lainat on erittäin hyvä esimerkki siitä, että jos kirjanpito ei ole kunnossa, niin ei pankin ole syytäkään lainaa firmalle antaa. Nykyaikana on saatavilla niin hyviä taloushallinnon ohjelmia, että ei tarvitse olla ruudinkeksijä kun osaa perus debit-kerdit hommat.

Muihin kommentteihisi en viitsi edes vastata, samaa jankkaamista siitä miten sinun työpaikoillasi ei kukaan muu ole osannut mitään oikein tehdä, sinä se osaat kaiken.

22. sihteeri Vierailija

ai kommentoin sen verran vielä pariin kohtaan..

kai lapsesi sai todistuksen jälkikäteen? Kaatuiko lapsen koko maailma kun todistusta ei tullutkaan silloin vai kerroitko lapsellesi, että joskus eteen voi tulla ylivoimainen este, mutta asian voi hoitaa myöhemminkin kuntoon?

Toimitusjohtajaa ei vedetä oikeuteen yhdestä myöhässä olevasta tel-maksusta, ei edes kahdesta, kyllä niiden viiveiden pitää olla jatkuvia ja summien suuria jos raastupaan asti mennään.

Varastomies ei ole mikään turhake, eikä tuotannon ihminenkään.
    Kyllä he oppivat muutakin kuin vain ajamaan trukkia ja seisomaan kädet taskussa jos heille antaa siihen mahdollisuuden.

Palkanlaskennassakin voi ennakoida. Keikkalaisilla voi olla ns. kiinteä pohjapalkka ja siihen lisät päälle. Jos palkanmaksu kahden viikon välein ja palkka maksetaan jälkikäteen voi käyttää oletettuja tunteja ja tasata laskelmat seuraavassa tilissä. Keinoja on monia, riittää kun sopii asianosaisten kesken miten menetellään. Siis jos on puhetaitoinen.
    Jos on monta työntekijää mutta palkanlaskentaan ei omasta väestä löydy lomatuuraajaa, kannattaa sellainen hankkia tilitoimistosta, tai toimitusjohtaja/omistaja tekee itse, jos hänellä ei ole varaa palkata asiaan tilitoimistoa tms. Ei se työntekijän ongelma ole, vaan johdon.

Ei sota yhtä miestä kaipaa eikä työpaikka kaadu yhden ihmisen puuttumiseen. y
    Elämä menee aina päivä kerrallaan eteenpäin olimmepa me lomalla (tai kuolleita).

23. kirjanpitäjä Vierailija

Miyä ihmryyä sinä selität kirjanpidosta. Kai ymmärrät, että yritys tarvitsee tilinpäätöksen rahoitushakemuksensa liitteeksi. Kirjanpito on muutakin kuin lukujen syöttöä ohjelmaan, ehkä reskontrassa mitä sinä olet tehnyt.Aika käsittämätöntä tuubaa herranen aika.Kyllä reskaa kykenee hoitamaan sihteerit ja kesätytötkin, vaikka sotkuja aina tulee, mutta ne on korjattavissa.
    Täällä kai väitettiin että jos ihminen kuolee, niin ei sen pitäisi duuniin vaikuttaa, koska on korvattavissa. Mutta kyllä moni yritys menee sekaisin joltain osa alueeltaan vähäksi aikaa, jos avainhenkilö poistuu kuvioista. Ja niitä tiettyjä osa-alueitahan hoitaa aina ne tunnontarkat ihmiset, jotka stressaa. Tosin tiedän yhden sihteerinkin joka stressaa, mutta se onkin konsernin johdon sihteeri, ei joku parin duunintekijän toimistosihteeri.

24. kirjanpitäjä Vierailija

Huh huh, jos tällaisella logiikalla laskee keikkalaisten palkkoja niin kyllä on liitto nopeasti kimpussa.

25. Ein muista nimmaria Vierailija

Minä en ainakaan ole väittänyt olevani erityisen tärkeä. Enkä ole lukenut muiden viestejä tuosta näkökulmasta, mutta epäilen, ettei kovin moni muukaan.

Täällä puhuttiin siitä, että kesälomat on hyvä keskittää samaan aikaan. Mikä siinä sanoo sinulle, että työntekijät ovat erityisen tärkeitä?

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri