Keskenmeno kohdunkaulan ongelmien/konisaation vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Natasha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Natasha

Uusi jäsen
25.07.2011
9
0
1
Löytyykö kohtalotovereita muista, joilla on mennyt raskaus kesken kohdunkaulan heikkouden takia?

Itselläni kohdunkaula petti raskausviikolla 15. Muuta syytä keskenmenolle ei löydetty. Seuraavaan raskauteen luvattiin kohdunkaulaa tukemaan tukilangat. Silti arvelluttaa ja pelottaa uusi raskaus, joka ei kyllä ole vielä toistaiseksi alkanut.
Minulle on tehty konisaatio muutama vuosi sitten, joka on ilmeisesti heikentänyt kohdunkaulaa. Neuvolassa tätä asiaa ei otettu raskauden aikana kovin vakavasti enkä osannut itsekään vaatia lisätutkimuksia. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että jotkut ovat päässeet/joutuneet erikoistarkkailuun ja lisätutkimuksiin hyvissä ajoin raskauden alettua.

Olisi kiva kuulla myös iloisia tarinoita, joissa lopulta maailmaan on syntynyt terve lapsi kohdunkaulan ongelmista huolimatta.

Natasha olitkin jo kirjoitellut tuohon minun aloittamaani viestiin, mutta vastaan sinulle tähän.

Syytä kohdunkaulan heikkoudelle ei kohdallani tiedetä. Viidettä odottaessa ongelmat tosiaan alkoi, mutta hänkin pysyi tiukalla vuodelevolla täysikaikaiseksi saakka. Kuudeshan on sitten jo historiaa tälläkin palstalla ja se miksi nyt tilanne eteni näinkin nopeasti ei oikein kukaan osaa vastata.
Viidennen jälkeen mulle on endon takia tehty kaksi laparoskopiaa ja viimeisimmässä katkaistiin myös kohdun takakannattimia ihan järjettömien kipujen takia. Sen ei gynejen mukaan pitäisi vaikuttaa asiaan, mutta....

Nyt olen uudestaan raskaana, rv tasan 8 ja tänään on ensimmäinen äitipoli käynti. Ensimmäiseksi tarkistetaan onko kohdussa edes elämää. Vähän meinaa hirvittää kun eilen ja tänään ollut tuhruvuotoja, mutta voi tokio johtua ihan oletettujen kuukautistenkin ajankohdasta.
Suunnitelmana on laittaa tukilanka viikoilla 12-14, meinaan kyllä saada sen langan laiton lähemmäs viikkoa 12, ettei vaan kerkiä jo jotain tapahtumaan.
Tänään iltapäivällä olen tosiaan asian suhteen vähän viisaampi.

Kiitos Sonsku kun jaksoit vastata! Minulle ei luvattu mitään alkuraskauden kontrollia naistentautien/äityspolilla. Saan lähetteen sinne neuvolasta vasta np-ultran aikoihin. Se vähän huolettaa ja mietinkin pitäisikö vaatia esim. alkuraskauden ultra.

Toivon todella, että raskautesi menee loppuun asti hyvin ja saat asianmukaista hoitoa!

Yhteistyössä