Keskenmenoko??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Moona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Moona

Vieras
Hei!

Kavin ultrassa 2 paivaa sitten, jolloin raskausviikkoja kasassa n.7 + 5. Ultrassa (mahan paalta) ei nakynyt kuin tyhja sikiopussi.
Tein testin joulukuun.18pva, ja viivat tuli voimakkaana. Samoin raskausoireet olivat tuolloin voimakkaat. Viime viikolla raskausoireet lahes havisivat (etominen, vasymys) rintojen arkuutta lukuun ottamatta.
Taman takia halusinkin ultraan, ja taalla (asun Lahi-idassa) paasee nopeasti ja helposti yksityiselle ultraan. Lekuri oli sita mielta, etta kyseessa on keskeytynyt keskenmeno. Vuotoa minulla ei siis ole ollut. Viime viikosta alkaen alaselkaa on jomottanut ja se on todella kipea valilla.

Olen kaksi raskautta vienyt loppuun asti ja molemmilla noilla kerroilla kylla ultrassa on jo viikolla 6+ nakynyt ainakin se alkio, vaikkei ehka syketta. Olen kokenut 3 keskenmenoa nyt perakkain n.2vuoden sisaan ja pahin niista oli viime vuonna, jolloin keskenmeno tuli raskausviikolla 19.
Kun verenvuoto ja supistukset alkoivat, ja paasin sairaalaan ultraan, sikion sydan viela sykki ja aika pian sen jalkeen pieni poikamme syntyi - liian aikaisin. Se oli shokki keskenmeno, oikea kauhukokemus.
Ne pari aiempaa olivat aikaisilla viikoilla (n.7) ja noissa keskenmenoissa on aina tullut verenvuoto ja kohtu tyhjentynyt.

Joka tapauksessa laakarini taalla nyt kehoitti viela odottamaan 10 paivaa ja uusi ultra ja sitten jos ei mitaan vielakaan nay/tai jos ei verenvuoto ja kohdun tyhjentyminen ala itsestaan, niin toimenpiteisiin. Mutta mulla meinaa paa hajota! Silla mun mielesta nailla viikoilla siella kylla pitaisi nakya edes se sikio (alkio)?! Jotenkin tuntuu vaan, etta en halua odottaa niita 10 paivaa - tiedan, etta ei siella sen kummempaa nay. Mutta en ymmarra miksi ei ole verenvuotoa?

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Vastauksista kiitollinen!

Hei

Pahoitteluni ikävistä kokemuksistasi.

Mua jäi ihmetettämään miksi ultrattu mahan päältä? Varmempi tulos olisi tullut alakautta ja ehkä tämä onkin se syy miksi lääkäri haluaa odottaa peräti 10 päivää. Toisaalta ei Suomessakaan hevin anneta tuomiota kerralla, itselläni se on vaatinut käynnin yksityisellä + plus sairaalassa ja toisella kerralla sairaalassa kaksi kertaa. Kaikki ultrat tehtiin alakautta. Tarkoitus lienee että ei vahingossa keskeytetä normaalia raskautta, virheitäkin kun voi sattua. Raskaus voi esimerkiksi olla eri vaiheessa kuin nainen luulee. Kohdallasi positiivisesta raskaustestistä on sen verran aikaa että epätodennäköiseltä tuo vaihtoehto vaikuttaa. Laitteistoissa voi tosiaan myös olla eroja ja olen kuvitellut että noin aikaisin ei ultrata mahan päältä.

Olet selkeästi tietoinen siitä mikä tässä on todennäköisin vaihtoehto. Itselläni lyhyen odottelutauon aikana spontaanisti jatkunut keskenmeno oli paljon helpompi kuin se jota kahdesti käynnistettiin lääkkeillä. Sen tähden itse olisin taipuvainen odottelemaan ainakin pari päivää. Jos et kestä odottelua, niin kehottaisin hakeutumaan lääkärille, joka ultraa alakautta ja varmistaa tilanteen.

että välillä näitä keskeytyneitä keskenmenoja havaitaan viikkoja keskeytymisen jälkeen. Keskeytynyt keskenmeno nimensä mukaisesti tarkoittaa että keskenmeno on keskeytynyt ja vuoto ei ole alkanut. Jos näin on käynyt niin tilanne ei ole poikkeuksellinen.

Yhteistyössä