Keskenmenon jälkeen raskaana

  • Viestiketjun aloittaja J-R
  • Ensimmäinen viesti
Beata73
Kiitos kaikille voimien toivotuksista - erityisesti ikille kokemustesi jakamisesta!

Juuri nyt en pysty kommentoimaan enempää, olen niin huolestunut kun kaikki oireet ovat kadonneet :( jo eilen oli selkeästi oireettomampi päivä, eikä kuvotusta tuntunut ollenkaan. Tänä aamuna oli rintojen arkuus hävinnyt enkä yölläkään käynyt kuin yhden kerran vessassa (olen juossut siellä 3-4 kertaa per yö...).

Nyt oikeasti huolettaa, että tää oli tässä. Juuri kun sain neuvolan varattua ja kerrottua vanhemmilleni. En kestä! Vanhemmat olivat niin onnellisia. Mutta taisin iloita liian aikaisin, onhan tänään vasta rv 8+0. MIKSI menin sanomaan heille??? :(((( Kipuja ei ole eikä vuotoa, mutta nyt on "liian hyvä olo". Pitääkö mennä uudestaan ultraan...?

Voi kurjuus :(
 
Strumppis
Beata: Ensin onnea plussasta! Sitten lohdutuksen sana. Mullakin alussa oireet seilasi ihan miten sattuu. Hämmästelin sitä, että tissit saman päivän aikana täytty ja lötsähti, siis välillä tosi pinkeet ja arat ja kohta ihan lussukat. Ja sama kaikkien muidenkin oireiden kanssa. Joka kerta kun oireet hävis, olin ihan paniikissa ja varma et huonosti käy. Ja kävin paniikkiultrissa sen takia. Mut koskaan ei ollu kuitenkaan mitään hätää. Jälkikäteen oon miettiny, et nouseekohan se raskaushormoni jotenkin puuskittain et rajun nousun aikana tulee oireita ja sitten kun tasaantuu niin elimistö tottuu siihen hormonitasoon ja oireet häviää? En yhtään tiiä siis, mutta semmonen tuntus tavallaan järkevältä.
Tsemppiä joka tapauksessa! Ainahan voit mennä ultraan varmistamaan tilannetta. Uskon että kaikki on hyvin!

T. Strumppis ja Iita 9vk + 2pv
 
A-M
Beatalle paljon voimia parisuhdetilanteeseen, todella ikävä kuulla, että miehesi päätyi sitten tuohon ratkaisuun, mutta eihän sitä ikinä tiedä vaikka mieli myöhemmin muuttuisikin ja hän olisi valmis vielä yhteiseen elämään. Mutta uskon, että joka tapauksessa pärjäät ja toivottavasti sulla on muuten tukea ympärilläsi.

Ymmärrän niin hyvin huolesi oireiden katoamisesta, mutta kuten Strumppis lohdutti, niin sen ei tosiaan tarvitse merkitä mitään. Mullakin rintojen arkuus hävisi yhtenä yönä aivan täysin, vaikka olivat olleet tosi kipeät ja olin aivan varma km.sta. Sen jälkeen tuo arkuus ja turvotus vaihdellut kovastikin. Ja joskus viikon 10 tienoilla oli hieman parempi olo koko viikonlopun, niin pakko oli varata paniikissa aika yksityiselle ultraan heti maanantaina... Joten ei tosiaankaan kannata liikaa huolestua oireiden vähenemisestä (tiedän kyllä että huolestuu), mutta jos oikein ahdistaa, niin kannattaa tosiaan oman mielenrauhan takia mennä yksityiselle ultraan.

Itse kerroin raskaudesta parille läheisemmistä työkavareista (joista toinen pomoni) melkein heti plussan jälkeen, koska tiesivät myös km:sta ja hoidoista. Muuten vasta joskus rv 14 jälkeen. Mutta jokainen tietysti silloin, kun tuntuu että itselle sopii ja tuo riippuu varmasti myös työpaikasta ja pomosta.
 
Beata73
Kiitos A-M ja Strumppis tsempeistä ja kokemuksista :)

Ilolla yrjösin tänä aamuna :)) ai että olin onnellinen, ku koko aamupäivän yökötti niin kamalasti! Eli kaipa se todellakin pitää paikkansa, että oireet tulee aaltomaisesti ja vaihtelee hyvinkin paljon. En sitten varannut sitä ultraa, josko sitä osais luottaa muutenkin että kaikki olis ok. Pakko yrittää olla tätä stressaamatta, koska tällä hetkellä on niin paljon muista stressinaiheita.
 
prune
Ajattelin minäkin tänne puolelle siirtyä. Kyllähän täällä kaikki tietää, että vielä voi mennä kaikki pieleen...

Beata, hurjasti tsemppiä yksin odotukseen. Kyllä kaikki varmasti järjestyy tavalla tai toisella. Ja tuo oireiden vaihtelu on tosi tuttua täälläkin. Mulla ainakin väsymys vaikuttaa, mutta lisäksi moni tuntematon tekijä. Milloin sulla on eka neuvola ja meinaatko osallistua sikiöseulontoihin?

Raskaudesta kertomisesta, minä olen töissä kertonut joskus rv 14, kun mielestäni oli kivempi kertoa ennenkuin raskaus alkaa näkyä. Mutta kukin tyylillään.

Juissis, toivottavasti voit sitten suhtautua jo vähän positiivisemmalla mielellä raskauteen, kun alat tuntea liikkeitä. Mun mielestä raskaudesta ei kyllä tarvi nauttia, on se semmoista rääkkiä. Palkintohan siinäkin on se pääasia.

Miltsi, onnea raskausoireista! Ensin niitä tosiaan odottaa, mutta sitten alkaa tuntua että vähempikin riittäisi;)

Minä kävin tänään ekassa neuvolassa ja siellä meni ihan kivasti. Mukava ja järkevä täti ja kaikki ok. Eikä edes tullut saarnaa liikakiloista... Se vaan jäi harmittamaan, että sydänääniä ei tosiaan pääse kuuntelemaan ennen np-ultraa, joka on vasta kuukauden päästä. Siihen asti pitää elää epätietoisuudessa ja pelossa. Päätettiin sitten osallistua sikiöseulontoihinkin, kun tätä ikää alkaa jo olla. Niidenkin tulosten puolesta se ultra pelottaa. Raskausoireita on ihan riittämiin, tai siis sitä pahoinvointia. Tänään taas sarjaoksennuspäivä. Toisaalta jaksan olla tyytyväinen siihen, että oireita on, mutta rajansa kaikella. Mieskin on tietysti työreissuilla tämän viikon ja mun pitää yrittää ruokkia lapset oksentelun lomassa ja valvoa niin pitkään, että lapset menee nukkumaan. Voisipa aikaa jotenkin pikakelata jonnekin viikolle 15.

Prune rv 8+2
 
A-M
prune, tervetuloa tälle puolelle ja uskotaan että täällä pysytkin loppuun saakka! Kurjaa ettet sydänääniä pääse kuuntelemaan lähiviikkoina, mutta mulla ne eivät olisi kuuluneetkaan neuvolan laitteilla vielä ennen np ultraa (kun eivät kuuluneet heti sen jälkeenkään). Np-ultran jälkeen pääsin onneksi kuuntelemaan säännöllisesti sydänääniä neuvolaan parin viikon välein, toivottavasti se teilläkin onnistuu mikäli sua kovasti huolettaa vielä sen jälkeenkin.
Ja tsemppiä kovasti "yksinhuoltajaviikkoon" pahoinvoinnin kourissa, muistan kuinka kurjaa oli, kun oli loputtoman väsynyt ja huonovointinen (itse en sentään oksentanut, vaikka huono olo vaivasi usein 24 h/vrk) ja mies muutamankin päivän työreissulla vaikka poika jo 5 v.

Täällä supistellut kovasti varsinkin öisin. Parina viime yönä taas heräillyt monta kertaa kipeisiin supistuksiin ja päivisinkin vatsa ollut tuskaisen pinkeänä ja hieman kipeitä supistuksia tullut harvakseltaan. juuri nukuin 2 tunnin päikkärit, pakko yrittää ottaa univajetta kiinni päivisin jos pystyy. Onneksi vauvaa varten alkaa kaikki olla kunnossa :)

Tulkaahan muutkin kertomaan kuulumisia, on niin hiljaista...
 
mi-iuska
prune, ei sun olis mahdollista mennä yksityiselle varhaisultraan ennen sitä np-ultraa? tosin sulla on ihan luotettavat oireet että jos vaan maltat odottaa np-ultraa niin eihän siinä mitään :) kyllä se nyt onnistuu! <3

A-M, eihän sitä tiedä jos kohta pääset jo tositoimiin, hurjaa! siis ennen la:ta.. ku yleensä kuulee niitä 40+ tai 41+ synnytyksiä ja toisinaan taas suht varhasil viikoilla 37+ tai 38+ viikoilla synnyttäneitä. Miten sulla esikoisen kohdalla meni, yli vai ali la:n?

Meillä on kotona remontit siinä mallissa että huh huh.. toivon että sujuvat pian ja joutuisasti ja päästäis suht pian edes synnytyksen jälkeen kotiin koko perhe, hyvällä säkällä päästään just ennen synnytystä, mutta vähä kyllä luulen et ei ne hommat niin nopeasti vaan jouda. (ja mähän sitten oletan että synnytys alkaa vasta 40+jotain, ei mulla sitä ennen ole aikaa ;) ) vakuutus korvaa osan jne ja nyt korvaa siis meijän asumisen kämäsessä kalustetussa kaksiossa. kotonahan sitä mielummin olis, mutta siellä ei voi sen pölyn ja p*skan keskellä olla.
Neuvolassa kaikki suht ok, hemoglobiini 102 edelleen (en oo rautaa ottanu nyt ollenkaan kun oksensin koko päivän kun olin sitä ottanu), liitoskipuja tullut jonkun verran jne. ens viikolla pääsen ultraan lääkärille joka toivon mukaan osaa kertoa pienoisen koosta jotain.


semmosta tänne hiljaiseloon kuuluu..
 
Strumppis
KESKENMENON JÄLKEEN RASKAANA

A-M ................. kkm 8/08, km 11/09............. LA 25.2.2011
mi-iuska ........... tm 5/09, 10/09, km 3/10 ..... LA 6.3.2011
melluliini ........... km, kkm 10/10.................... LA 6.3.2011
Sini ................. km 11/09 .......................... LA 19.3.2011
Typy ............... km 08, 09, 09, 10 ............... LA 5.4.2011
Khaosan ........... km 5/10 ............................ LA 23.4.2011
Viveca ............. ku 12/08 ........................... LA (x 2) 24.4.2011
Orvokki ............ km 4/10 ............................ LA 9.5.2011
Hansu ............. kkm 2/09, 7/09, tm 5/10 ...... LA 25.6.2011
Juissis ............. km 11/09, km 09/10
Piu .................. kkm 02/10
Beata .............. km 10/09
Prune .............. km 12/09
daalia ............. km 12/10 LA 9/2011

--------------------------------------------------

SYNTYNEET MURUSET <3

2010

Katsu - km 12/07, ku 11/08 - poika - 11.1.10 - rv 39+0 - 50,5 cm - 3 676 g
HMM83 - km 5/09 - poika - 16.5.10 - rv 41+5 - 49 cm - 3 708 g
Tiitu-tii - km 5/09, 8/0 - poika - 25.5.10
J-R - tm 7/09 - tyttö - 1.6.10
Sarppa75 - kkm 8/09 - poika - 25.6.10
Tilkku - km 7/09 - poika - 17.7.10 - rv 39+3 - 50 cm - 3 130 g
Jane75 - kkm 9/06, 3/09, 9/09 - poika(2.) - 01.10.10 - rv 40+1 - 51 cm - 3 815 g
Tipsuliini - km 7/09, tm 11/09 - tyttö - rv 40+6
Minttuli80 - kkm 10/09 - tyttö - 12.10.10,
Mimis - km 05/09 - tyttö - 29.10.10 - rv 37+4 - 47 cm - 2 610 g
Saapi tulla - kkm 11/09 - poika - 13.11.10 - 3 390 g
Strumppis - km 12/09 - tyttö - 10.12.10 rv 41+0 - 52 cm - 3 950 g

2011

Lakallis - km 10/09 - tyttö - 2.1.11 - 53 cm - 3 995 g
haavelapsesta - kkm 08, ku 09 - poika - 23.1.11

--------------------------------------------------

KADONNEET LAMPAAT (?)

Erica ................. kkm 10/07 ...................... LA 31.8.2010 .... poikalupaus <3
viljonkkatyttö ..... km 10/09 ........................ LA 23.9.2010
Ellu .................. kkm 11/09......................... LA 23.11.2010
Tiukku .............. km 11/09 .......................... LA 23.11.2010
 
Orvokki
Huhuu, täällä on nyt hieman rauhallista!!
Kaikilla lienee semmoinen odotteluvaihe ja ei sen kummemmin uusia uutisia?

Prune! Hienoa että siirryit tänne :)
Kiva se on että oireita on ;D, jos niitä ei ois niin sekin olisi pelon ja ressin paikka!
Mutta on se haastavaa yksin pyörittää arkea.
Muistan nuo viikot kuinka tajuttoman pitkältä tuntui odottaa ultria.
Tsemppiä nyt hirveästi ja kyllä ne viikot kuitenkin kuluu ja pieni kasvaa :)

A-M ja mi-iuskalla aika käy vähiin!!
Ihanaa!!
Toivottavasti mi-iuska saatte paikat sitä ennen kuntoon kotona!!

Beata: ihana kun oireet löysivät takaisin :)
Ja kovasti voimia sinulle tilanteeseesi. Olen surullinen miehesi päätöksen puolesta.
Mutta älä lannistu, ajattelet nyt sinua itseäsi ja vauvaa ja nautit siitä.
Et tiedä mitä tuleva voikaan tuoda mukanaan, paitsi sen ihanan käärön!

Juissiskin on jo noin pitkällä!! kohta rakenneultra!!!
Minä kerroin töissä muistaakseni sen jälkeen yleisesti vaikka pomo tietenkin tiesi jo ennemmin.

Melluliinikin on jo pitkällä.
Voin uskoa että alkaa olla raskaat olot ja kaikenlaista vaivaa.
Mutta tilapäistähän tämä vain on ja pieni kaveri kasvaa ja valmistuu maailmaan.

Täällä rv 27+4
ja kaikki on oikeastaan tasaisen tappavan tylsästi hyvin.
Ei suurempia kipuja vielä missään. Toki kävely on hieman hitaampaa ja ankkamaista.
Yöunet tosi katkonaisia kun on levottomat jalat ensin kun nukkumaan laittaa, sitten 2-4 kertaa pitää nousta vessaan ja kylkien, käsien ja lonkan puutuessa herää aina kun pakko kääntyä. Joten aikamoinen väsymys jo. Ja kaveri on jotenkin nyt kääntyneenä että potkii paljon tuonne alakertaan joten pissihätä on välillä pikainen!!
 
A-M
mi-iuska, toivottavasti teillä remppa nyt valmistuu ajoissa että pääsisitte pienen kanssa aloittamaan omassa kodissa, vaikka kummasti nuo aina tuppaavat venymään...

Mulla esikoinen syntyi hieman ennen la:ta (muistaakseni 4 pvä ennen) ja koska viime neuvolassa todettiin vaavin olevan jo kiinnittynyt (olokin on jo kun pallo jalkojen välissä) ja supisteluja on ollut ja kohdunsuu pehmeä, niin kovastihan kaikki veikkailevat ettei ainakaan yliajalle menisi... Itsekin jotenkin vakuuttunut, että ajoissa tulee, mutta saa nähdä nyt. Olo vaan sellainen noiden supistelujen ja muiden vaivojen kanssa, että toivon ettei yliajalle mene.

Kylläpä Orvokkikin on jo pitkällä, kohta 30 rv!!! Kyllä tosiaan muiden raskaudet tuntuu menevän kuin siivillä...
 
Hansu...
Moikka tytsyt ja sorry kun en oo yhtään jaksanut käydä täällä kommentoimassa :(

Tultiin kotiin viikko sitten ja ensimmäinen työviikko on ollut ihan hel*ettiä. Meillä on tehty koko osaston uudelleen järjestely, joka tarkoittaa, että mulla on uus team ja uudet työtehtävät. Oon ollut joka päivä niin poikki, että oon menny nukkumaan jo seitsemältä (tullut siis kotiin viideltä, syöny ja nukahtanu sohvalle). Ja oon tosiaan nukkunut aamuun asti paria vessakeikkaa lukuunottamatta. Olin ihan tosi hyvässä kunnossa vielä viikko sitten. Nyt on ihottuma alkanut tulla takasin, iho on ihan rutikuiva ja liitoskivut on niin karmeat, etten välillä pääse kävelemään. Suolisto on täynnä ilmaa eikä se tuu millään ulos ja tuntuu, että koko maha räjähtää kohta :(

Töissä ei juuri kukaan kehdannut aluksi kysyä onko mun maha kaljalla aiheutettu vaiko raskausvatsa. Kerroin pomolle heti ensimmäisenä, mutta se tajus vasta perjantaina, että oon jo yli puolivälin... mun uus pomo on niin hönö, että hohhoijaa. Nyt loppuviikosta tais koko porukka olla jo tajunnut asian laidan, en oo peitellyt mahaa enää mitenkään. Mun vatsan sf-mitta on 18cm eli ihan normaali näille viikoille, mutta kaipa masu sitten on pienen näköinen kuitenkin :)

Olin kätilön luona torstaina ja siellä oli kaikki ok. Pissa oli puhdas, hemppa 111 ja sydänäänet normaalit. Sikiö on ollu koko viikon tosi liikkuvainen, koko ajan vatsassa möyrii :) Aamusin on aina hiljasempaa, luulen, että se nukkuu aina näin aamusin :) Ja tosiaan sekään ei oo mukavaa, kun joka aamu on paniikki, että onko se vielä elossa :/ Ei oikein enää tiiä miten sitä nukkuis, ku pelkään, että litistän koko tyypin jos nukun puoliksi vatsallaan niinku on tapana. Välillä tulee pari muksahdusta mahaan siten, että on pakko vaihtaa asentoa, että tyyppi rauhottuu. Nyt just on taas niin hiljasta mahassa, että tekee mieli alkaa herätellä kaveria sokerilla ja muilla avuilla :)

Kaikki on kai siis edelleen hyvin, vaikka vieläkin on semmonen olo, että voiko tää olla totta ja tuleeko meille oikeasti vauva viimeinkin kaiken tän tuskan jälkeen.

Aion varata ajan lääkärille ja pyytää, että saan osittaisen sairasloman ainakin joksikin aikaa. En jaksa töissä koko päivää mitenkään, kun on uudet tehtävät ja energiaa ei tosiaankaan oo niinku ennen :/

Ens viikon keskiviikkona on sitten rakenneultra ja siellä on 4D-ultra ja se lääkäri kuulemma kääntää vaikka koko vatsan ympäri kunhan vaan saa selville sukupuolen :D

Täällä siis viimeisimmän ultran mukaan menossa viikko 21+4 (menkoista laskettuna 20+3)

A-M:n uutisia odotellen, jospa se vauveli sieltä jo piakkoin tulis :)

Prunelle ja Beatelle tervetulotoivotukset :) Kiva, kun tekin ootte tällä puolella :)

Mukavaa viikonloppua kaikille :)

Hansu ja möyriäinen, joka alotti just aamujumpat :D
 
Karoli
Moi! Mä tulin tänne kirjottamaan Vivecalle, kun ajattelin, että jospa täällä viesti tulee parhaiten perille. Mitä kuuluu? :) Mulla kaikki ihan hyvin. Vähän jotain pikku vaivoja alkanu tulla.




Kyselit aikanaan niistä Saksan baby shopping -mahdollisuuksista. Mun yhden työkaverin kaverilla on 3-vee lapsi ja se on hankkimassa toista, joten kyselin siltä vähän ja sitten tältä työkaverilta, jolla on jo vähän isompi lapsi. Ilmeisesti täällä toi BabyOne http://www.babyone.de/ jossa jo kävitkin on tosi iso juttu ja sitten on sellainen kuin BabyWaltz http://www.baby-walz.de/ ja kummallakin tosiaan hyvät nettikaupatkin :) Kävin itekin BabyOnessa ja haastattelin myyjää työkaverin tulkkaamana ja täällä tosiaan Maxi Cosi on turvakaukalomerkki numero 1 ja vaunuissa Teutonia on ostetuin. Se mun työkavein kaveri hehkutti myös Bugaboo-vaunuja, että ne on tosi cool, jos vaan on rahaa maksaa.


T: Karoli
 
Viveca
Kiitos Karoli! :) Vastailin sulle tuonne teidän palstalle. :)

Heipat samalla kaikille muillekin!
Kirjoittelin tällä viikolla jo aikaisemmin, mutta onnistuin lähmimään viestin jonnekin bittiavaruuteen ja en sitten ärsytyspäissäni enää malttanut aloittaa alusta.

Beatalle piti lähettää extrahalit ja harmitukset miehen päätöksestä. Ehkä mies vielä muuttaa mielensä ja jos ei muutakaan, niin ajan myötä sekin on ok. Vaikka tällä hetkellä häntä kovasti rakastatkin (ja varmaan tulet jatkossakin rakastamaan, koska hän on lapsesi isä) ja toivot yhteistä onnellista tulevaisuutta, niin vielä koittaa päivä, jolloin se, mitä hänellä on tarjota (jos hän siis EI muuta mieltään) ei enää riitä sinulle. Pidemmän päälle sitä kuitenkin tarvitsee yhtä lailla sitä rakkautta kuin mitä sitä antaakin.
Joka tapauksessa, toivon vuoksesi, että saatte tilanteen raiteilleen ja pääset mahdollisimman pian nauttimaan raskaudestasi täysin mielin. Voi hyvin ja muista, että me ollaan täällä aina sua varten!

Ottikselle ihan hirmuisen paljon plussatoivotuksia!!! Täällä on toiveet korkealla puolestasi! :)

Hih, Hansu, kiva kuulla susta ja ihanaa että vauveli voi hyvin ja kasvaa. :) Pisti huvittaan tuo, kun mainitsit, että on vaikea löytää nukkuma-asento, kun pelkäät, että vauva litistyy. Itsellä ihan sama - ja ajattele kun niitä on 2! Tuntuu, että väkisinkin linttaan pienet. :D itse nukun nykyään pelkästään kyljillä (ennen aina osittain mahallani) ja vaihtelen kylkeä sitä mukaa, kun sen puolen selkä kipeytyy. Pikkuiset aina myös reagoi eli alle jäävä vauva alkaa aina monottaan mua kylkeen, kai se yrittää raukka tehdä lisätilaa. :/ Mutta minkäs teet ja oon tuudittautunut siihen ajatukseen, että en niitä pysty tuolla vielä vahingoittaan. Kaikkea sitä joutuu silti huolehtimaan.
Mulla muuten oli kanssa noilla viikoilla ihan mieletön väsymys, mutta se helpotti sitten jossain kohtaa. Töillä ei silti saa/kannata itseään turha vasyttää, joten ota ehdottomasti puheeksi lääkärin kanssa.
Tsemppiä keskiviikon ultraan! :)

Kaikkea hyvää kaikille! Itsellä seuraava ultra/lääkäri viikon päästä maanantaina, saapa nähdä selviääkö tarkka h-hetki!! Jännää!! :))

Viveca 30+0 (uusi kymmenluku alkoi, aika mieletöntä, että tosiaan oon näin pitkällä...) :)
 
Hansu...
Piu: Mäkin aloin nyt miettimään tuota rautajuttua :/ Kätilö ei sanonut siihen mitään, kirjotti vaan sen luvun mun äitiyskorttiin. Toisaalta voi olla, ettei se uskaltanut ottaa siihen kantaa, kun mulla on toi lääkitys. Siis verenohentaja ja tukoksienestäjä, niillähän mun normaalisti korkea hemppa on pidetty normaalilla tasolla. Nyt kyllä luin, että 115 on normaalin alaraja. Oon kaiken lisäksi nyt sitte saanu myös flunssan, vaikka onpa tuo nyt ihme kun lämpöasteet on tippuneet yhtäkkiä +40:stä -20:een :/ Oon siis kotona, en vaan jaksanu lähteä töihin. Meillä ei edes oo täällä mitään neuvolaa, vaan täällä käydään 4 viikon välein vuorotellen kätilöllä ja vuorotellen omalla lääkärillä. Lopussa käyntikerrat tihenee sitten.

Tehdäänkö muuten Suomessa tai muualla gynekologisia tutkimuksia näin raskauden puolessavälissä? Täällä ei tarkasteta kohdunsuun tilannetta, muuten kuin jos on kivuliaita suppareita tai vuotoja. Mulla ei oo onneks ollut kuin niitä harjotussuppareita, jotka vaan kiristää vähän mahaa välillä, mutta ei tee kipeetä.

En oo miettinyt mitään vaunuja enkä mitään vielä. Anoppi on koko ajan vauhkoamassa, ettei kannata ostaa mitään uutta ja kuinka netistä saa käytettynä halvalla kaikke mahdollista ja kuinka vaunuihin ei ainakaan kannata laittaa rahaa juuri yhtään, koska niille on käyttöä niin vähän aikaa. Välillä vituttaa ihmisten sekaantuminen ihan hirveesti. Mun työkaveri haukku meidän uuden auton, joka ei oo farmari. Sano, että nyt oon sitte tehny matkustelusta itelleni ihan helvettiä, että kamat ei mahdu autoon mitenkään, vaunut joutuu pistää paloihin, että ne saa ängettyä takaluukkuun jne. Kuulemma niin hankalaa hommaa, että lopuksi mä en enää jaksa edes lähteä mihinkään. ??????

Anopin mielestä meidän kissa pitää viedä piikille ennenkö vauva syntyy, koska ne karvat oon vaarallisia eikä vauvaa voi jättää kissan kanssa valvomatta jne. En varmana kyllä sitä tee!!!!!!!! Tietty jos tulee allergiaa tai jotain niin asia on eri, mutta siinäkin tapauksessa kissalle etitään uusi koti. Anopilla on mulle myös maailman rumin sitteri valmiina, että mua ärsyttää. Mun ensimmäinen lapsi, jota on odotettu niinku kuuta nousevaa enkä saisi edes hoitaa asioita omalla tavallani ja omilla rahoillani niinku haluan. Pitää varmaan valehdella, että joku sukulainen oli laittanu äitin mukana sitterin, vaikka ostaisin sen ite seuraavalla Suomen-reissulla.

Oon päättäny antaa noiden muiden mielipiteiden olla. Ostan just sieltä mistä haluan, semmosen ku haluan ja just niin kalliin ku haluan. Jos jollain on myydä äitiyspakkausta niin mielelläni maksan paremmin kuin Kela, mutta vähemmän kuin suoraan tehtaalta ostettuna ;) Aion ostaa sen joka tapauksessa, se vaan kuuluu asiaan ja se on tosi kätsypakkaus :)

Anteeks tää valitus, piti nyt vaan purkaa.

Vivecalla alkaa kyllä jo synnytys häämöttää, ihanaa :) Ei oo enää montaa viikkoa. Ootteko jo ostanu kaiken? Mä en siis oo alottanu vielä mitään. Olis tarkotus tehdä tässä keväällä reissu Suomeen ja ajattelin sieltä sitte ostaa halvemmalla kaikkea.. ai niin eihän sinne meidän autoon mahdu mitään :D

Mukavaa ystävänpäivää kaikille teille virtuaaliystäville :) <3

Hansu 21+6
 
Viveca
Hansu, aarhgs! :) Mä niin (taas) tunnistan itsessäni noi sun fiilikset liittyen muiden sekaantumisiin. :D Oon tässä raskauden myötä huomannut itsessäni oikein sellaisen piirteen, että haluan ITE päättää ja että oon jo nyt mustis meidän lapsista! :D En siis miehelle vaan kaikille muille, jotka yrittää liikaa (mun mielestä liikaa...) päättää mun puolesta tai neuvoa kuinka ja miten ja mitä.
Oon siis luonteeltani oikeasti normaalisti tosi sovinnollinen, kilttikin ja yritän tulla kaikkien kanssa toimeen. No, onko hormonit vai mitkä sekottanut, mutta musta on tullut paaaaljon kärkkäämpi sanomaan mitä mieltä oon tai jos en jotain halua tai hyväksy. Ai kauhea. :D Kaipa se on osittain hyväkin, mutta varmaan on muutama sukulainen vetäny pullakahvit väärään kurkkuun. :) Ei sillä, että ilkeä koskaan olisin, mutta...no tajuat(te) varmaan. ;)
Mutta siis oon sanonut kyllä ihan suoraan jo etukäteen, että on tiettyjä hankintoja, jotka haluan ja sillä sipuli. Hyvin on mennyt jakeluun. :) Vaikka oon tosi iloinen ja kiitollinen avusta ja siitä että jotku haluaa auttaa ja esim. antaa käytettyjä tuotteita, niin jotkut tuotteet vaan on sellaisia, että haluan hankkia ne ihan oman makuni mukaisesti. Ja mun mielestä siinä ei oo mitään väärää. Jos saan siitä iloa, niin se kaikki on vain positiivista. Kaiken odotuksen, pettymysten, yrityksen, toivomisen, haaveilun, pelon ja paniikin jälkeen on ihanaa, kun on asioita, jotka konkretisoi tätä uskomatonta ja ihanaa raskautta ja lisää hyvää oloa. :) <3

Ja apua tuosta kissakommentista! :O Siis sehän on vaan hyvä, että on lemmikkieläimiä, kun päinvastoin niitä allergioita syntyy, kun jos lapsi kasvaa liian kliinisessä ympäristössä. Tottakai pitää olla tarkkana eikä jättää eläimiä ja vauvaa/pientä lasta keskenään, mutta se on ihan eri asia. Munkin yhdellä ystävällä täällä on 2 kissaa ja se sai vauvan Marraskuussa. Sen italialaisella tempperamentilla se olis varmaan lyöny, jos joku olis ehdottanu sille piikkiä sen rakkaille kissoille. :D Ja koko perhe voi hyvin yhdessä.
Toisella ystävällä on koira ja se on nuollu niiden vauvan varmaan päästä varpaisiin eikä siitäkään oo mitään haittaa koskaan tullut.
Itsekin toivoisin, että olis lemmikkieläin, ne on ihania! <3

Täällä kun ei ole sitä neuvolasysteemiä, niin kaikki käynnit on aina lääkarillä, jossa sitten aina ultrataan samalla. Sydänääniä ei ole koskaan kuunneltu. Mutta mulle on siis tehty joka kerta myös sisätutkimus rv20 jälkeen, kun silloin oli ollu ensimmäiset kivuttomat harjoitussupistukset. Ultrien välissä on ollut 5 vk:a. Toki kaksoisraskaus saattaa vaikuttaa asiaan, kun on isompi riski ennenaikaiseen synnytykseen, mutta luulisin, että aina tuo tutkimus silti pitäisi tehdä, jos kerta supistuksia on. Kun ei niistä voi kukaan tietää etukäteen, että vaikuttaako ne kohdunkaulaan vai ei. Sano asiasta nyt keskiviikkona ja kerro, että oot huolissasi, pakkohan niiden on asia varmistaa.

Mä olin muuten kanssa päättänyt, että otetaan se äitiyspakkaus (ja siis maksetaan se 272€+pk:t), kunnes juttelin asiasta enemmän parin hyvän ystäväni kanssa, jotka on saanu vauvan Suomessa viime syksynä ja saanu sen pakkauksen. Ne oli molemmat sitä mieltä, että se on oikeasti tosi hyvä juttu, mutta ei niin hyvä, että siitä kannattaisi itse yli sen 140€ maksaa. Siellä on tuotteita, jotka tulee käyttöön, mutta on myös paljon juttuja, jotka oli heille ihan turhia. Ja kun sillä rahalla saa jo itsekin hankittua vaikka mitä.
Niimpä sitten tutkin netistä tarkkaan sen listauksen tuotteista joita siellä on ja lopulta päädyin ostamaan hyvät ja tärkeät tuotteet itse ja jättää sen pakkauksen tilaamatta. Itsellä on siis se etu, että oon päässy näppärästi Saksan puolelle ostoksille ja siellä hinnat ei oo ihan hirveitä. Norjassa voi olla eri juttu.

Mä sain tänään postissa mummolta sen vauvoille kutomat pienet villasukat <3 ja Tutta-merkin puolibodyt. :) Niin ja pitkän kirjeen. <3 Mun mummo on 76-vuotias ja vielä tosi hyvässä ruumiin ja sielun voimissa, mutta jotenkin tuollaiset asiat koskettaa mua kauheesti. :') <3 Päätin heti, että niillä sukilla meidän vauvat kotiutuu aikanaan sairaalasta ja että säästän ne ja annan sitten lapsille, kun ovat kasvaneet. <3 Ja sen kirjeenkin säästän, että saavat sitten samalla lukea. Oli niin ihana. <3

Oon tehnyt nyt viime aikoina jonkin verrankin hankintoja, kun on alkanut hienoinen stressi nostaa päätään siitä, että kaikki on kesken ja hankkimatta ja aika loppuu. :D Mutta paljon puuttuukin vielä -ja nimenomaan isoja juttuja: vaunut, pinnasängyt+kaikki patjat, peitot, pussilakanat ym., hoitoalusta+ehkä pöytä, sitterit, kylpyamme+ehkä tuki... Ja kaikkea pienempääkin vielä. Oon ajatellu tänään mennä käymään Ikeassa tekemässä listan pinnasängyistä ja sellaisista, jotka hankitaan vasta ensi kuussa, kun on se uusi kämppä. Lista sen takia, että jos en itse enää oo siinä kunnossa, että pääsen mukaan, niin mies osaa ne sitten hankkia. Se itse pyysi sellaista listaa! :D Itse ajattelin tänään ostaa jo pussilakanoita ja sellaista. Ehkä jopa sellaisen leikkikaaren matolla, jos siellä on joku kiva myynnissä.

Olis muuten kiva olla teidän kanssa yhteyksissä FB:nkin kautta. :) Siella kun tulee käytyä useammin. Ymmärrän kyllä, että moni haluaa pysyä anonyymina, mutta olisi kiva olla jatkossakin yhteyksissä, kun tässä porukassa on niin paljon jaettu (eikä pelkästään ajan määreessä...).

Ihanaa ystävänpäivää! <3
 
daalia
Hansulle: Tsemppiä anopin kanssa. Pidä kissan puolia. Meillä on ollut aina koiria ja esikoinen on ollut terve kuin pukki. Ei allergioita ei mitään. Nukkui koiran kanssa sylikkäin aina kipeänä ollessaan noin1,5 vuotiaasta. Ei mittän ongelmia ikinä, pelkkää iloa. Enemmän olen joutunut huolehtimaan siitä, että koirat ovat saaneet olla rauhassa lapsen kynsistä.
Mulla muuten ensi viikolla paitsi neuvola myös ultra. meinaa ruveta jännittämään. Nyt 9+6 ja kaikki hyvin tähän mennessä.
 
prune
Viveca, sullahan on valmistelut jo hyvällä mallilla, niinkuin on tietysti syytä jo pikkuhiljaa ollakin. Ihan hyvä, että olet alkanut puolustaa omia näkemyksiäsi, sillä sitä saa tehdä jatkossakin. Niitä hyvää tarkoittavia(?) neuvoja kun yleensä tulee turhankin paljon sitten, kun lapset on syntyneet. Minä lopetin aikanaan anoppilassa vierailut joksikin aikaa, kun eivät antaneet mun imettää niin usein, kun halusin. Ja tuo nyt varsinkin on semmoinen juttu, jonka äiti taatusti tietää paremmin kuin joku muu. Sustakin alkaa varmaan kuoriutua leijonaemo;) Ihan totta myös tuo, että äitiyspakkauksen kaikki tuotteet ei välttämättä kaikille tule käyttöön. Esim. ulkovaatteet ei talvivauvoille sovi välttämättä lainkaan. Mutta on siellä tosi hyviäkin juttuja. Ole muuten sitten tarkkana niiden peittojen ja pussilakanoiden kokojen kanssa. Ikeassa on ainakin eri koot kuin Suomessa muilla valmistajilla.

Hansu, tervetuloa takaisin kylmään pohjolaan! Varmaan ympäristönvaihdos ottaa koville ja varsinkin tuossa työtilanteessa. Toivottavasti saat työkuormaa vähän kevennettyä. Ja aika idioottimaisia kommentteja sun anopilta. Mulla on monella kaverilla ollut kissa jo ennen vauvaa ja kaikki on mennyt hienosti vauvankin kanssa. Lemmikeistä ja lapsista tulee usein ylimpiä ystäviä. Siitä gynen tarkastuksesta, ei Suomessakaan joka paikassa sitä tehdä. Monissa paikoissa on vaan alku- ja loppuraskaudesta lääkäri. Harmi, kun olen niin paljon sua jäljessä viikoissa, mun pakkaus kyllä sitten aikanaan, jos niin pitkälle päästään, kyllä joutaisi kun on esikoiselta vielä hyvässä kunnossa tavarat. Voithan kysellä jollain nettisivulla halukasta myyjää, varmasti niitä löytyy.

Orvokki, ihanaa että sulla on kaikki tasaisen hyvin. Vielä niitä loppuraskauden vaivoja varmasti tulee;) Nuo nukkumisjututkin saattaa vielä helpottaa jossain välissä. Erilaisilla tyynyviritelmillä voi koittaa vähentää tuota puutumista. Tsemppiä!

mi-iuska, hirmuisesti tsemppiä remontin kanssa! Varmasti ottaa hermoon, kun ei tiedä, mihin sen vauvan kanssa sitten kotiutuu. Mutta jospa kaikki muu menisikin sitten oikein hyvin, eikä tulisi mitään uusia kolotuksia ja vaivoja, niin jaksat sitä remppaakin paremmin. Minä olen siis käynyt yksityisellä ultrassa rv 6+6 ja sydämen syke näkyi ja kaikki oli muutenkin mallikkaasti. Mutta ei sitä osaa lopettaa pelkäämistä, kuten varmaan tiedät...

A-M, kiitos tsempeistä. Onhan mullakin jo isot lapset, mutta kyllä ne silti vähän hoitoa vielä vaatii. Onneksi osaavat vessakäynnit itsenäisesti ja tehdä jopa välipalaa, niin vähän helpottaa. Tiedän, ettei sydänäänet välttämättä kovin aikaisin kuulu, mutta edellisellä asuinpaikkakunnalla ne kuunneltiin rv 10-11 ja olisin sitä nytkin siksi toivonut. Sullahan alkaa kohta olla jännät paikat. Kuulostaa tosiaan siltä, ettei ihan laskettuun aikaan tarvisi odottaa. Peukutukset sille bd. Mun molemmat lapset on syntyneet samoilla viikoilla ja niin melkein kaikilla kavereillakin, kai se jotenkin riippuu äidinkin ominaisuuksista.

Meikäläinen alkaa kyllä olla jo niin raskaanaolevan naisen karikatyyri, että naurattaisi jollei itkettäisi. Viikkoon en ole muuta tehnyt kuin maannut sohvalla tai sängyssä. Pahoinvointi jyllää, mutta oksentamisen olen onnistunut rajaamaan 1-2 krt/vrk. Mutta käy se työstä pitää se hirveällä tahdonvoimalla alas saatu voileipäkeksi sisällään. Viime viikon aikana paino putosi melkein kaksi kiloa, mutta nyt näyttää lasku pysähtyneen, kun olen keksinyt uusia syötäviä. Huimaa ihan hillittömästi ja univaikeudet jatkuu. Herään aina kahden kolmen aikaan enkä välttämättä nukahda uudestaan. Rytmihäiriöitäkin on tullut ihan vaan fyysisen uupumuksen takia. Opinnot olen jättänyt nyt kokonaan, kun ei vaan pysty ja jaksa. Mies on tälläkin viikolla reissussa ja mun lastenhoito on sitä, että makaan sängyssä ja komennan esikoisen antamaan kuopukselle jotain syötävää. Iltaisin menen nukkumaan ennen lapsia ja on vaan pakko luottaa siihen, että nekin menee nukkumaan, eivätkä tee mitään pahojaan. Onneksi esikoinen on jo koulussa ja vastuuntuntoinen, muuten tämä alkaisi olla lastensuojelutapaus. No, voimakkaista oireista kärsivillä on pienempi km-riski, sanoo tutkimus. Pakkohan tässä on vaan jaksaa. Jospa se kolmen-neljän viikon päästä jo alkaisi hieman helpottaa.

Prune rv 9+1 (vasta...)
 
Mimis
Hahaa! Kuulostaa niiiiiin tutulta toi että kaikkien pitää tuputtaa mielipiteitään kannattaako vaunut jne. ostaa uutena vai ei ja mitä kannattaa ostaa ja mikä on turhaa jne.. Eikö kaikki saa päättää sen ihan itse???? Me ostettiin kaikki (vaunut, sängyt jne.) uutena koska haluttiin. Mulle on jäänyt mieleen neuvolan kautta järjestetystä perhevalmennuksesta kun yksi akka siellä kovaan ääneen kailotti kaikille kuinka ei ole MITÄÄN järkeä ostaa kalliita vaunuja koska ei lapsi tiedä onko ne 50 vai 1 000 euron arvoiset. Joo me ostettiin 800€:n emmaljungat koska ne oli hienot ja hyvät työntää ja koska HALUTTIIN ne! Olisi tehnyt mieli kysyä siltä akalta että jos sä oot tota mieltä, niin tarkoittaako se että se on ainoa oikea vaihtoehto???? Mä en osta itsellenikään kirppikseltä mitään, niin miksi pitäisi vauvalle ostaa? Mulla ei siis oo mitään kirppiksiä vastaan ja varmasti olisikin järkevintä ostaa osa kamoista käytettynä, mutta se ei vaan ole meidän juttu. Eikö jokainen saa tehdä tyylillään? Me ollaan myös ostettu kaikkea monien mielestä turhaa, kuten vaipparoskis, imetystyyny jne jne ja kaikkiin ostoksiin olen ollut tyytyväinen :)

Oikeen verenpaineet nousee kun mietin asiaa :DD heheeh!

Viveca - voih ihana mummo kun lähetti pienille villasukat <3 missä maassa te asuittekaan?

Äitiyspakkauksessa on tosiaan paljon turhaa, mutta myös muutamia hyödyllisiä juttuja, kuten vauvan harja ja kynsisakset.. mutta saahan niitä kaupastakin :)

Halein,
Mimis ja kiukkuinen pikkuneiti joka ei osaa nukkua sisällä, mutta ei voi laittaa vaunuihin kun on niin kova pakkanen!
 
juissis
Oli pakko itsekin kommentoida tuohon tarvikejuttuun. Kyllä mäkin päätin jo aikaa sitten, että meille tulee kaikki uutta. Jotain vaatteita voidaan hakea kirppikseltä, koska niitä kuluu. Mutta vaunut sitterit jne ostetaan uutena. Haaveissa on kuitenkin useampi lapsi, niin voi sitten niillä käyttää niitä samoja tavaroita ja ei tarvii aina joltain olla lainaamassa. Toisaalta, kun ostaa uutena, niin saa mitä haluaa. Kaveri sai lainaksi vaunut ja ne olivat niin epäkäytännölliset, ettei mitään. Silloin jo päätin millaiset itse haluan. Ja jos meillä on kuitenki varaa muutama tonni laittaa tarvikkeisiin, niin miksi ei saataisi sitä tehdä. Musta tuntuu, että voi olla pitkälti kateellisten juttuja tuo miksi hankitte kaiken uutena. Kaikilla ei ole varaa ja joutuvat sitten ottaa kaiken käytettynä. Mutta JOS me ollaan työskennelty yli kymmenen vuotta ja saatu säästöönkin rahaa, jotta nyt on oikeasti varaa hankkia lapsia (tämä ollut aina tavoitteenikin), niin tottakai me sitten hankitaankin niitä tarvikkeita.

Mä en ole vielä joutunut kuuntelemaan yhtäkään kommenttia noista asioista, mutta johtuu siitä, ettei monikaan tiedä vielä raskaudesta. Odotan todella innolla sitten sitä kun niitä neuvoja pääsee kuuntelemaan ;) En kyllä tajua, että miten kukaan voi ajatella, että se oma tapa toimia on oikea tapa, mutta onneksi olen vuosien saatteessa oppinut heittämään jotkut asiat toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Mulla jää taas kommentoinnit tähän, kun ei vaan jaksa. Jotenkin on niin epätodellinen olo edelleen :( Maha ei näy ja mitään ei tunnu. Ainoa todiste raskaudesta on se, ettei vuotoa tule, mutta kun ei se riitä mulle mitään todistamaan. Kahden viikon päästä rakenneultra ja jotenkin sitä on kauhulla nyt jo odottanut, että sielläkin voi vielä huonoja uutisia tulla. Mä suorastaan vihaan sitä, että kroppa voi pitää tällaisia hiljaisia kausia, ettei nainen voi mistään olla varma, että kaikki on kunnossa.
 
Viveca
Mimis, asun tällä hetkellä Sveitsissä. :)

Mulla on hirveä päänsärky, joka alkoi viime yönä...aaargh.... Kaiken kukkuraksi mulla on nyt kahtena peräkkäisenä päivänä menny maha ihan sekaisin kunnon mahakramppien myötä. Viime yönäkin oli yhtäkkiä mentävä vessaan, kun maha oli ihan kuralla. :p Ihan kuin tää moukarointi päässä ei riittäisi... :(
Olin eilen Ikeassa 5(!!) tuntia ja raijasin sieltä 2 säkillistä vauva/uusi asunto-tavaraa. Ei kai siis pitäisi ihmetellä, jos pää kipeä.. Mulla on yleensä ottaen kai kohtuu hyvä kipukynnys, mutta kun päätä särkee, niin oon ihan toimintakyvytön. :)

Kiitos muuten vinkistä Prine liittyen noihin peittojen ym. kokoeroihin Ikean tuotteissa. Täytynee siis ostaa kaikki Ikeasta, jos sieltä peitotkin hankitaan... Se on kuitenkin varmaan edullisin vaihtoehto (tulee muuten helposti hintaa kun melkein kaiken joutuu ostaan tuplana! ..vaikka maksan kyllä mielelläni tästä onnesta), jos vertaa muihin liikkeisiin täällä. Ja Saksaankaan ei voi/viitsi joka kerta tarpeen yllättäessä ajaa.

Mutta nyt pakko jatkaa "kuolemista" tän säryn kanssa....blääh... ;)
 
pippi.
Hei!

Sun anoppi kuulostaa oikeen samanlaiselle kuin allekirjoittaneen.
Tuohon tavarajuttuun, ajattelin kertoa, että me ostettiin tosi paljon vauvakamaa amazon.co.uk:sta. Siellä osa tavaroista on jopa puolet halvempia kuin suomessa, ja tuotiin kotiovelle asti:)
Mä kävin vaan liikkeessä kattoo minkä haluan ja vertailin vähän hintoja ja klikkailin netistä.
Saksan amazonista saa myös esim Gessleinin vaunuja ainakin suomen hintoja paljon edullisemmin.

Mukavaa keväänjatkoa!
 
Mimis
KESKENMENON JÄLKEEN RASKAANA



A-M ................. kkm 8/08, km 11/09............. LA 25.2.2011
mi-iuska ........... tm 5/09, 10/09, km 3/10 ..... LA 6.3.2011
melluliini ........... km, kkm 10/10.................... LA 6.3.2011
Sini ................. km 11/09 .......................... LA 19.3.2011
Typy ............... km 08, 09, 09, 10 ............... LA 5.4.2011
Khaosan ........... km 5/10 ............................ LA 23.4.2011
Viveca ............. ku 12/08 ........................... LA (x 2) 24.4.2011
Orvokki ............ km 4/10 ............................ LA 9.5.2011
Hansu ............. kkm 2/09, 7/09, tm 5/10 ...... LA 25.6.2011
Juissis ............. km 11/09, km 09/10
Piu .................. kkm 02/10
Beata .............. km 10/09
Prune .............. km 12/09
daalia ............. km 12/10 LA 9/2011



SYNTYNEET MURUSET <3

2010

Katsu - km 12/07, ku 11/08 - poika - 11.1.10 - rv 39+0 - 50,5 cm - 3 676 g
HMM83 - km 5/09 - poika - 16.5.10 - rv 41+5 - 49 cm - 3 708 g
Tiitu-tii - km 5/09, 8/0 - poika - 25.5.10
J-R - tm 7/09 - tyttö - 1.6.10
Sarppa75 - kkm 8/09 - poika - 25.6.10
Tilkku - km 7/09 - poika - 17.7.10 - rv 39+3 - 50 cm - 3 130 g
Jane75 - kkm 9/06, 3/09, 9/09 - poika(2.) - 01.10.10 - rv 40+1 - 51 cm - 3 815 g
Tipsuliini - km 7/09, tm 11/09 - tyttö - rv 40+6
Minttuli80 - kkm 10/09 - tyttö - 12.10.10,
Mimis - km 05/09 - tyttö - 29.10.10 - rv 37+4 - 47 cm - 2 610 g
Saapi tulla - kkm 11/09 - poika - 13.11.10 - 3 390 g
Strumppis - km 12/09 - tyttö - 10.12.10 rv 41+0 - 52 cm - 3 950 g

2011

Lakallis - km 10/09 - tyttö - 2.1.11 - 53 cm - 3 995 g
haavelapsesta - kkm 08, ku 09 - poika - 23.1.11

 
Hansu..
Pippi, kiitos vinkistä :) Me asutaan siis Norjassa, enkä ainakaan näin nopsasti löytänyt noiden tavarataloa täältä :/ Jotenki ei tee kyllä mieli ostaa mitään täältä, kun tietää että Suomessakin on halvempaa, vaikkei sielläkään halpaa oo. Noitten nettikauppojen kanssa täytyy olla täällä varovainen, ettei joudu maksamaan mitään veroja päälle. Suomesta kun tilasin kengät niin jouduin maksaa Suomen ja Norjan verot. Sain onneksi Suomesta takasin sen osuuden, koska se oli tuttu firma.. muuten olis tullu ihan sairaan kalliit monot. Niin ja ne oli vielä kokoa liian isot, joten jäi käyttämättäkin kaiken lisäks :D

Onko joillian kokemuksia Graco Fusio -vaunuista? Noi vaikuttaa ainakin tossa esittelyvideolla ihan tosi käteviltä ja mahtuis hyvin sinne meidän autoon, johon ei mahdu mitään... ;D

YouTube - Graco Fusio

Mitähän noi maksaa sen turvaistuimen kanssa, varmaan ihan sikana :/

Parin tunnin päästä on ultra, jännittää ihan hirveesti, vaikka tuo tyyppi mua moukaroikin koko ajan, joten on ainaki hengissä :)

Juissis: Kärsivällisyyttä tossa vaiheessa tosiaan tarvitaan. Kyllä mullakin on ollu välillä niin epätodellisia päiviä, varsinkin kun välillä jotkut kommentoi, että mihin se sun maha yhtäkkiä hävis ym. Sen koko kun vaihteli vielä noilla viikoilla turvotuksen mukaan. Nyt vasta viikolla 22 se pysyy asemissaan, mutta on mun mielestä pieni edelleen :) Kyllä se sieltä tulee, yks päivä se vaan on siinä, että poksis vaan :D Liikkeitä tuntee, kun oikeesti rauhottuu pidemmäksi aikaa eikä keskity siihen. Tosin sullahan voi olla istukka edessä ja sikiö potkii sun selkään eikä ne sitten tunnu. Mulla on istukka takana ja siksi oon tuntenu liikkeet niin aikasin. Ei oo tosiaankaan epänormaalia jos et vielä tunne mitään. Helppo täällä rauhotella tosiaan, kun tiedän just tasan tarkkaan kuinka inhottava tilanne tuo on. Koita jaksaa ja uskoa, että kaikki on silti hyvin!

Mimis kävi oikein ohjelmoimassa hienot systeemit, mahtavaa :D

Viveca: Mullaki on ollu kaikenlaista mahavaivaa, närästystä, ummetusta ja pieru hukassa kaikenaikaa :/ Ja tosiaan välillä tulee tilanteita, että pitää juosta vessaan, ku yhtäkkiä alkaa vatsa parin päivän tauon jälkeen toimia ihan urakalla :/ Ja pääkipu ja flunssa siihen päälle... hehkeetä raskausaikaa vain kaikille :D

Hansu 22+1
 
juissis
Hansu: Koitan tässä koko aika ajatella järjellä asioita ja jotenkin säilyttää henkisesti jonkinlaisen tasapainon, mahaa vähän väliä tiiraillen :D Toisaalta mun mielestä on ollut aika huvittavaa, kun olen nyt etsinyt tietoa koska sen masun pitäisi viimeistään ruveta näkymään, että miten ihmiset aina sekoittavat turvotuksen ja vauvamasun toisiinsa. Kyllähän mullakin turvottaa lähes joka ilta, mutta tiedän mitä se on. Ja kun joku oikeasti väittää, että se masu näkyy jo todella aikaisilla viikoilla :D Ja varsinkin kun väittävät, että liikkeet tuntuvat tosi aikaisin. Luullaan, että kaikki mahdolliset suolentoiminnot ovat sitten liikkeitä ;) Jotenkin vaan huvittavaa, ja en todellakaan sano että täällä olisi noita juttuja, vaan yleisesti niissä keskusteluissa, joissa puhutaan juuri mahan koosta ja liikkeistä. Itse yritän kumminkin sen järjen säilyttää ja ajatella, että jos pieni on vasta 12-16cm ja painaa 100-200g, niin mitä semmoinen kirppu voi mitään oikein aiheuttaa tai siis varsinkin noilla aikaisemmilla viikoilla.

Hansu: on muuten tuttua nuo mahantoiminnot mullekin. Tuntuu, että mahalla on ihan oma elämä nykyään. Joinakin päivinä turvotus ja tiedä mikä lie suolien toimimattomuus aiheuttaa sen, että voi vaan maata koko illan, kun istuminen ja seisominen saa mahan jylläämään.

Näytti muuten todella käteviltä noi vaunut! Mä haluan juuri tuollaset, joita voi muunnella hyvin. Ainoa asia mikä pisti ajattelemaan oli se, miten tuollaiset toimisivat talvisin Suomessa, kun lunta pari viime talvea on ollut enemmän kuin tarpeeksi.
 

Yhteistyössä