Keskenmenon riski

  • Viestiketjun aloittaja Huoli
  • Ensimmäinen viesti
Huoli
Tiedättekö mitkä ovat riskit keskenmenoon näin alkuraskaudessa (olen viikolla 7, ensimmäinen raskaus) ja miten riski tästä muuttuu (pienenee) seuraavina viikkoina?

Minulla pitäisi olla asiat ok, eli ei ole isompia sairauksia eikä esim äidillä/siskolla keskenmenoja, ikää minulla 27v. Tähän mennessä ei myöskään ole ollut kipuja tai vuotoja. Silti pelottaa jos tämä ei kestäkään..

Kokemuksia?
 
Siiri
Onnea raskaudestasi ja tsemppiä eteenpäin! Kannattaa yrittää olla murehtimatta, mutta tiedän, että aina se ei ole niin helppoa.

Itsellä takana kaksi keskenmenoa (rv11-12) ja nyt kolmas on edennyt onnistuneesti, rv17. Näiden ikävien kokemuksien vuoksi aloin lukemaan keskenmenoista ja monet tutut ja tutuntutut paljastivat kärsineensä myös keskenmenon. Mulle se oli todella yllättävää, kuinka yleisiä km ovat.
Luin, että noin joka kuudes nainen kärsii keskenmenon. Tässä on laskettu mukaan arvio keskeytymisistä aivan alussa, niin ettei välttämättä ole vielä edes huomannut olevansa raskaana. Kovin yleisiä siis ovat, ikävä kyllä. Käsittääkseni riskit pienenevät huomattavasti noin rv7 eteenpäin, jolloin alkion syke on jo havaittavissa varhaisultrassa. Muistelen lääkärin sanoneen meille, että on noin 90% todennäköisyys, että raskaus jatkuu normaalisti kun syke on nähty (n. rv7->). Itse siis kuuluimme kahdesti tuohon epäonniseen kymmeneen prosenttiin. Lohduttavaa oli kuulla, että vain yksi prosentti saa kolme keskenmenoa peräkkäin. Eikä näin taida käydä meillekään :)

Monet ovat kertoneet saaneensa helpotusta jännitykseensä kun ovat käyneet varhaisultrassa. Sullakin on viikkoja jo sen verran, että voit mennä sinne jos haluat. Itse suosittelen, oli ihanaa nähdä, että pavulla oli kaikki hyvin ja saatiin vielä kuvakin kotiin viemiseksi ja ihasteltavaksi :)

Älä murehdi tulevaa, vaan nauti tästä hetkestä!
 
FarB
Kts. www.tekay.fi - suosituimmat - keskenmenoriskit

Siellä on a.o. taulukko.

Alkuraskaudessa et voi mitenkään vaikuttaa keskenmenoon, ne ovat varsin tavallisia, ja valitettavasti osa naisen elämää. Mutta oikein paljon onnea odotukseesi, toivotaan että kaikki sujuu hienosti.

Raskauden kesto (hedelmöityksestä) Selviytymismahdollisuus
loppuraskauteen Riski kuolla kohtuun kyseisenä aikana
0-6 pv 25% 56%
7-13 pv 55% 25%
14-20 pv 73% 8%
3-5 rvk 80% 8%
6-9 rvk 96% 7%
10-13 rvk 92%* 4%
14-17 rvk 96% 1%
18-21 rvk 97.5% <1%
22-25 rvk 98% 0.33%
26-29 rvk 98% 0.30%
30-33 rvk 98% 0.30%
34-37 rvk 99% 0.34%
>37 rvk >99% 0.7%
 

Yhteistyössä