keskusteltiin miehen kanssa saunassa...(vauvan kuolemasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
siis mies kun sanoi siitä ku se äiti ja vauva oli kuollu sektiossa, et oli varmaan kova paikka isälle jne. noh asia sitten meni siihen, kun ite oon raskaana, pian viimeisilläni, niin sanoin vaan et olis varmaan kamalaa kun on oottanu näin kauan vauvaa ja siis meillä lapsetkin jo sen verta isoja et ymmärtävät et äitin masussa on vauva, et jos oikeesti meniskin synnytyksessä jotakin vikaan ja kävis niinkin ikävästi et vauva kuolisi. Et tuntuisi varmasti silloinkin hirveelle palata sairaalasta kotiin ja selittää lapsille ja sitten kun on kaikki kamat hankittu/kaivettu esille vauvaa varten ja sitä on ootettu jne. et miten se elämä siitä lähtis sit kulkemaan jne.

Mies sit heitti ilmaan tälläsen et miten muuten sitten kävis näille äippärahoille? Siis loppuuko ne ku seinään ja "joutus" lähtemään töihin? Ja sit vaan alettiin miettimään sitä, et miten tuollasessa tilanteessa sit tapahtus TON asian tiimoilta, kun en minäkään tiedä. Et jos joku täälä tietää ni kertokaa toki, jäi vaan asia vaivaamaan mieltä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis mies kun sanoi siitä ku se äiti ja vauva oli kuollu sektiossa, et oli varmaan kova paikka isälle jne. noh asia sitten meni siihen, kun ite oon raskaana, pian viimeisilläni, niin sanoin vaan et olis varmaan kamalaa kun on oottanu näin kauan vauvaa ja siis meillä lapsetkin jo sen verta isoja et ymmärtävät et äitin masussa on vauva, et jos oikeesti meniskin synnytyksessä jotakin vikaan ja kävis niinkin ikävästi et vauva kuolisi. Et tuntuisi varmasti silloinkin hirveelle palata sairaalasta kotiin ja selittää lapsille ja sitten kun on kaikki kamat hankittu/kaivettu esille vauvaa varten ja sitä on ootettu jne. et miten se elämä siitä lähtis sit kulkemaan jne.

Mies sit heitti ilmaan tälläsen et miten muuten sitten kävis näille äippärahoille? Siis loppuuko ne ku seinään ja "joutus" lähtemään töihin? Ja sit vaan alettiin miettimään sitä, et miten tuollasessa tilanteessa sit tapahtus TON asian tiimoilta, kun en minäkään tiedä. Et jos joku täälä tietää ni kertokaa toki, jäi vaan asia vaivaamaan mieltä...

No voi pyhä sylvi. Onko toi raha todella enään tuommoisessa vaiheessa edes mielessä!

Mä voin olla väärässäkin, mut on sellanen mielikuva että se 3kk äityspäivärahaa olis joka tapauksessa. Sen 3kk:n jälkeenhän se muuttuu vanhempainrahaksi, ja sitä ei enää sais.

Aika hankala tilanne.Luulisin,että nuita äippärahoja ei varmaan sais kuitenkaan.Mutta jos kotona on niin kotihoidontuen ja sittenhän sais henkivakuutuksesta rahaa,niin ei olis niin kiire töihin lähtee,jos niilä vähän aikaa eläis.Ei varmaan tekis mieli töihi tuossa tilanteessa kyllä.Mutta toisaalta olen monelta kuullut,että sitä parempi mitä äkempää palaa arkeen,siis töihin ja kouluun jne. Kauheen ahistavaa ees ajatella tämmösiä... =/

Aika hankala tilanne.Luulisin,että nuita äippärahoja ei varmaan sais kuitenkaan.Mutta jos kotona on niin kotihoidontuen ja sittenhän sais henkivakuutuksesta rahaa,niin ei olis niin kiire töihin lähtee,jos niilä vähän aikaa eläis.Ei varmaan tekis mieli töihi tuossa tilanteessa kyllä.Mutta toisaalta olen monelta kuullut,että sitä parempi mitä äkempää palaa arkeen,siis töihin ja kouluun jne. Kauheen ahistavaa ees ajatella tämmösiä... =/

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Mä voin olla väärässäkin, mut on sellanen mielikuva että se 3kk äityspäivärahaa olis joka tapauksessa. Sen 3kk:n jälkeenhän se muuttuu vanhempainrahaksi, ja sitä ei enää sais.

Näin se menee. Jos vauva kuolee synnytyksen yhteydessä on äiti oikeuttettu saamaan sen 3 kk äitiyspvärahan, mutta ei enää vanhempainpvärahaa. Nin ainakin ollu, tiedä sitten onko muuttunu.

Tää oikeus taitaa tulla sen jälkeen kun rv 22 on täynnä. Eli jos lapsi menehtyy esim. rv 27, sama juttu.

No voi pyhä sylvi. Onko toi raha todella enään tuommoisessa vaiheessa edes mielessä!

Ainakin lapsilisät loppuu. Minun tapauksessa on jo aikaa, taisi loppua äitiysrahakin mutta en varmasti muista. Itse läksin aika pian jatkamaan opintojani.

Alkuperäinen kirjoittaja väliäkö rahasta:

Ainakin lapsilisät loppuu. Minun tapauksessa on jo aikaa, taisi loppua äitiysrahakin mutta en varmasti muista. Itse läksin aika pian jatkamaan opintojani.

Ei ne lapsilisät lopu kun ei oo keretty edes maksaakkaan. Luulen että on noin että sen 3kk saa äippärahaa jos vauva kuolee.

Lapsen kuolemasta on syytä ilmoittaa erikseen Kansaneläkelaitoksen paikallistoimistolle. Äitiysraha maksetaan aina täysimääräisenä (105 päivää äitiysrahakauden alusta), mutta muiden sosiaalietuuksien maksatus loppuu varsin nopeasti. Työnantajallekin pitäisi ilmoittaa muuttuneesta tilanteesta mahdollisimman pian.

http://www.kapy.fi/index.php?page=tukipaketti-perinataalikuolemasta

Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:
Näin se menee. Jos vauva kuolee synnytyksen yhteydessä on äiti oikeuttettu saamaan sen 3 kk äitiyspvärahan, mutta ei enää vanhempainpvärahaa. Nin ainakin ollu, tiedä sitten onko muuttunu.

Tää oikeus taitaa tulla sen jälkeen kun rv 22 on täynnä. Eli jos lapsi menehtyy esim. rv 27, sama juttu.

Alkaako se "äitiysloma" ja raha sit sillo ko vauva syntyy kuolleena/kuolee vai sitten kun oikeastikin alkaisi Ä-loma? Eli siis jos esim. syntyisi kuolleena tuolloin rv 27

joo, arvasin et tulee tollassia kommentteja et sekö ekana mielessä, mut joo se tuli mieleen miehelle ja musta se ei ole yhtään kauheeta vaan ihan normaalia kun juteltiin yleensäkkin koko vauvan kuolemaan liittyvistä asioista. Tuo ihan normaalisti on yksi semmoinen asia joka liittyy vauvan tuloon/syntymään. Mut kiitos tiedosta, nyt voin jakaa tämän mieltä askarruttavan asian sen kanssa.

Äitiysrahan saa, sillä se on tarkoitettu myös äidin toipumiseen synnytyksestä. Vaikka vauva kuolee, on äidin silti fyysisistäkin syistä jäädä kotiin.

Vanhempainrahaa ei saa, sillä se on sitten tarkoitettu lapsen hoitoa varten.

Kuulostaa ihan loogiselta siinäkin mielessä, että kyllähän yleisestikin ajatellaan että synnytyksestä tarvitsee aikaa toipumiseen ja useilla se kestää useammankin kuukauden.

Jeps, ä-rahaa tulee sen 105 arkipäivää joista 30-50 tuhrautuu ennen LA:ta. Sen jälkeen sitten on sairauspäiväraha jos ei ole työkuntoinen. Äitiysloma alkaa vauvan syntymästä jos syntyy ennen loman alkua muuten. Rahakausi on tarkoitettu synnytyksestä toipumiseen ja myös lapsen adoptioon antavat sen saavat.

Totta kai siinäkin tilanteessa, kun vauva kuolee, raha-asiat ovat tärkeitä ja merkityksellisiä. Jotain pitää syödä, jossain pitää asua ja tiettyjä tarpeita tyydyttää, vaikka mieli olisikin täysin musta ja sisältä rikki!

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:

Alkaako se "äitiysloma" ja raha sit sillo ko vauva syntyy kuolleena/kuolee vai sitten kun oikeastikin alkaisi Ä-loma? Eli siis jos esim. syntyisi kuolleena tuolloin rv 27

En tiedä miten se tollasissa tapauksissa menee, mutta Kelan sivuilla sanotaan näin:
"Kun äitiysvapaasi alkaa, saat Kelasta äitiysrahaa, jota maksetaan 105 arkipäivää eli noin 4 kuukautta. Sinulla on oikeus äitiysrahaan, jos olet asunut Suomessa vähintään 180 päivää välittömästi ennen laskettua aikaa. Oikeus alkaa, kun raskautesi on kestänyt 154 päivää."

Jos järjellä ajattelee niin varmaan kai heti kun sen kuoleen lapsen on synnyttänyt. Luulis ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Kuulostaa ihan loogiselta siinäkin mielessä, että kyllähän yleisestikin ajatellaan että synnytyksestä tarvitsee aikaa toipumiseen ja useilla se kestää useammankin kuukauden.

Siis äitiysrahakausi on 105 arkipäivää ja siltä ajalta äiti saa rahan vaikka lapsi kuoliskin.

Itse olen kokenut tämän. Kyllä siitä toipuminen henkisesti vie vähintäänkin sen reilut 3kk. Ja itse en olisi ainakaan pystynyt palaamaan töihin heti ja selittämään 10krt kaikille työkavereille mitä tapahtui ja katselemaan niitä tekopyhien työkavereiden naamoja, kun ne ei olis tiennet yhtään miltä minusta tuntuu ja silti olisivat olleet olalle taputtelemassa. Tai sitten varoneet puhumasta aiheesta, joka olisi ollut yhtä satuttavaa, kun olisin tajunnut että kukaan ei välitä tapahtuneesta oikeesti mitään. Olisin halunnut olla kotona kauemminkin kuin sen reilut 3kk. Mutta pakkohan sitä oli mennä silloin töihin.

Ja saahan sitä sitten työterveyslääkäriltä lisää sairaslomaa jos siltä tuntuu, ettei oikeesti ole kykenevä vielä palaamaan ihmisten ilmoille. Jos vain on vakityöpaikka odottamassa.

Mutta eikös ap tarkoittanut että jos sekä lapsi että äiti kuolee,niinkuin oli tuossa mainitussa tapauksessa käynyt?Ei kait silloin muu perhe äitiysrahaa saa,vai saako?

Yhteistyössä