Keskustelua ruokapöydässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
Syöttekö te koko perhe yhtä aikaa?
Jos syötte niin kuinka pitkään kestää arkipäivän päivällisateria?
Entä juhlavammilla aterioilla?
Keskusteletteko ruokapöydässä?
Jos keskustelette niin millaisista asioista?
Osallistuvatko lapset keskusteluun?
Pidättekö keskustelutaidon kehittymistä tärkeänä ja satsaamisen arvoisena asiana vai uskotteko sen syntyvän iän mukana itsestään?

Syöttekö te koko perhe yhtä aikaa? Kyllä
Jos syötte niin kuinka pitkään kestää arkipäivän päivällisateria? n. 15-25 min.
Entä juhlavammilla aterioilla? n. 45-60 min
Keskusteletteko ruokapöydässä? Kyllä
Jos keskustelette niin millaisista asioista? Päivän tapahtumista.
Osallistuvatko lapset keskusteluun? Kyllä, minkä tää kolmivuotias kykenee. Aloittaa peräti joskus keskustelun jostakisn.
Pidättekö keskustelutaidon kehittymistä tärkeänä ja satsaamisen arvoisena asiana vai uskotteko sen syntyvän iän mukana itsestään? ELI mitä?

Syödään yhtäaikaa lähes aina. Jos itse en syö, niin istun kuitenkin pöydässä lasten kanssa.

No arkena menee usein niin, että on vähemmän aikaa keskustella tai ylipäänsä olla ruokapöydässä. Arkena ollaan yleensä pöydässä puolisen tuntia.

Viikonloppuisin istutaan pöydässä jotain puolesta tunnista puoleentoista, riippuu miten lapsille ruoka maistuu. Yksin kotona (silloin kun ei ole muita aikuisia) ei tule laitettua mitään kovin juhlavaa ateriaa, koska yksin sitä sitten päätyisi kuitenkin syömään. :D

Keskustellaan ruokapöydässä joo.

Keskustelemme päivän tapahtumista yleensä.

Kyllä lapset osallistuvat keskusteluun. :D oon ainoa aikuinen, niin ei täällä muuten keskustelua olisikaan ellei sellaista, johon lapset osallistuu. :D

Kyllä mä pidän keskustelutaidon kehittymistä tärkeänä asiana, ja uskon, että se kehittyy juurkin siten, että lapsen kanssa kekustellaan ja häntä kannustetaan tuomaan esiin omia mielpiteitään.

Yhteistyössä