Kestoiletteko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannamanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei kestoilla, mutta onkos kestoilubuumi mennyt vähän niinkuin ohitse? Tulipa vaan mieleen, kun esikoiseni sain 2007, niin se oli "muodissa" tai ainakin siitä kohkattiin paljon. Nyt tämän aloituksen nähtyäni hoksasin, että eipä muuten täälläkään palstalla ole näkynyt pitkiin aikoihin mitään ketjuja aiheesta. Ennen kyllä oli jos jonkinlaista puolesta-vastaan -keskustelua.

Meillä kestoiltiin muutaman kuukauden ajan, mutta ei ollut meidän juttu ollenkaan.

Kestoillaan. Muita vaippoja taloudessa ei olekaan ollut sitten vuoden 2005. Aina saatavilla, ei tarvi miettiä onko vaippoja, helpot käyttää, meille siis parempi vaihtoehto.

Kestoillaan ja tiedän että niin tekee moni muukin. Siitä ei vaan vouhkata niin äänekkäästi ku joskus, vaan kestoilu on vakiinnuttanu paikkansa siitä kiinnostuneiden parissa. Itse en ole ollenkaan ompelutaitoinen, eli vaipat siis kaikki ostettu. Osa uutena, osa käytettynä. Päivisin taskuvaipat ja öisin joko kertsi tai yökesto+villikset. Poika 1½ v. :)

Meillä ei kestoilla. Mietin sitäkin vaihtoehtoa ennen esikoisen syntymää, mutta kun punnitsin että haluanko kuormittaa kaatopaikkoja vai pesukonetta (sähkö, likavesi, oma jaksaminen) niin tulin tulokseen että ei ole mulle sen vaivan arvoista. Eli olen käyttänyt energiani sitten muihin asioihin ja yrittämällä muuten tehdä hyviä valintoja. Muutenkin tuo pesukone juuri ja juuri kestää meidän muut pyykit, koko ajan ootan että milloin hajoaa :D

Ei enää: esikoinen on jo 14v, ja nuorinkin 5v päässyt jo vaipoistaa =)

Aikoinaan meillä oli vastasyntyneellä sideharsot ja villakuoret (itsetehtyjä hahtuvavillahousuja sekä bumpy villakuoria). Kun lapsi lähti ryömimään ja konttaamaan, ei villaiset pysyneet enää jalassa ja siirryttiin Fuzzi bunzeihin. Muitakin satunnaisia kokeiluita oli, mutta nämä oli kaikista toimivimmat meillä.

Meillä on aina käytetty ja aina olen ajatellut että oli helpompi vaihtoehto, mutta ketään en tahdo tässä mitenkään mollata tai syyllistää luonnosta, vaan kyselen. =)

Ihan samaa mieltä, että ihmisestä se on kiinni minkä itse kokee helpommaksi. Sitä tarkoitinkin sillä kun korostin että mulle ei ollut vaivan arvoista :)

En tiedä että onko muotia vai ei, mutta suurin osa tutuista on kyllä kokeillut alkuun noita kestojakin, kun tässä lähivuosina ollaan lisäännytty. Yksi tietääkseni käyttää osittain kestoja (esim kyläillessä/reissussa/öisin kertiksiä tmv). Tosin taitaa sitten olla ainoa joka niitä enemmän on käyttänyt, nyt kun mietin. Mun tuttavapiirin perusteella nyt mitään tuskin voi yleisyydestä sanoa, mutta näköjään ei "meidän piireissä" ole kovin suosittuja sitten olleet.

Kestoiltiin kyllä, koko vaippaikä. Kaikki kaveritkin kestoili. Ei se mitenkään "muodista" ole mennyt, nythän niitä myydään joka marketissakin. Se on vaan tullut osaksi normielämää, luulisin.

Kyllä, vaipanvaihto pysyy mielekkäänä kun jokainen vaippa on eri kuosilla. Kertsejä käytettiin ekat 2 kk kun minusta ne olivat pienelle ihoystävällisempiä. Ja näin ei tarvittu useampaa kokoa vaippoja. Jo siinä ajassa meni hermot tuohon 30 liberon jälkeen 50 pampersia ja koko ajan oottaa koska pakkaus loppuu. Minusta se oli tympeetä. Nyt on sentään jotain huvia kun voi katsoa että pestyinä on kana, kukka ja sydän, ai onhan tossa apinakin, otan sen. Leikkivalintoja mutta minulle kivaa päänvaivaa harmaaseen arkeen.

Käytetään päivisin n. 10 perusvaippaa + saman verran kokeilumielessä saatuja + hankittuja varavaippoja. Öisin topataan vaippa lisäimulla ja laitetaan kuori päälle. 10 vaipalla ei ihan jatkuvasti pärjäisi. Pidemmissä reissuissa sitten kertsejä. Päivän matkoilla en ole kokenut kestoja ongelmaksi, muovipussiin vaan ja kotona työntää ne pussista koneeseen.

Hei, meillä nyt jo 6- ja 4-vuotiaat lapset ja kestoilimme molempien kanssa. Molemmat oppivat myös kuiviksi jo ennen 1,5 v ikää. Olen varma että kestovaipat auttoivat tilannetta :) en ymmärrä miksi jotkut vanhemmat aloittavat neuvolan ohjeiden mukaisesti kuivaksi opettelun vasta n. 2 vuotiaana. Meillä aloitettiin jo n. 10 kk iässä, samaan aikaan kuin lapset opettelivat kävelemään. Molemmat lapsrt oppivat ensin yökuiviksi jo n. 1 vuoden iässä.
Meillä käytettiin ostettuja vaippoja, tilailin nettikaupoista. Ensin vastasyntyneellä käytettii, harso+kuori ja sitten siirryimme taskuvaippoihin.

Vastaus vaan tuohon kuivaksiopettelukysymykseen. lapsella on eri kypsyysvaiheita. alkaen siitä, että keskimäärin 15kk iässä lapsi vasta alkaa tunnistamaan, että vaipassa on kakka/pissa.

sain serkultani kestovaippoja mutta ilmeisesti niitä oli käytetty liikaa (kolmella lapsella) koska ne päästivät pissan läpi. lapseni eii pitänyt kestovaipoista ei sitten yhtään, koko ajan raukka kitisi kun oli kestovaippa. en käyttänyt kauaa, liikaa itkua, rohtuneita pyllyjä ja pyykkiä. äitiyspakkauksen kestovaippa oli hätävarana jos vaipat loppui kesken.

kestoiltiin ja kestoillaan lopuillakin lapsilla :) kestotutin itsenikin.

mä uskon että kestot ei oo mihinkään kadonneet, niistä on vaan tullut niin tavallisia ja vastustajatkin on huomanneet että ei ne oikeesti oo niin pahoja ku oletetaan.

meillä innostuttiin niistä ensin sen ekologisuuden takia, ja sitten helppouden. niin ja rahahan kiinnostaa aina :D

Kestoilin kuopuksen kanssa. Vaipat sain miehen veljen avovaimolta. Käytin kyllä myös kertiksiä silloin kun lähdettiin reissuun. Kestoilu oli mukavaa, ekologista ja tuntui, että kuopuksen iho kesti paremmin kestot kuin kemikaaleilla kyllästetyt kertikset.

Ei kestoilla, en edes harkinnut. Pyykkiä tulee tässä perheessä muutenkin riittävästi. Kertikset ovat ihanan helppoja ja hajuhaittojakaan ei tule kun laittaa käytetyt vaipat vaipparoskikseen. Vauvalla on koko ajan ollut tosi hyvä iho, joten hänellekin kertakäyttövaipat sopivat.

Asun ulkomailla, ja täällä vaipat ovat niin älyttömän halpoja, etten todellakaan jaksa nähdä vaivaa käyttää kestovaippoja. 33 kpl paketti Pamperseja on vähän päälle euron. Kestoilisiko joku näillä hinnoilla? Jos kyllä, niin nostanpa hattua.

Meillä olen itse tehnyt lähes kaikki vaipat ja vaippahousut ja niitä tosiaan on meinaan paljon, oon niin välillä hurahtanut tähän hommaan. Pesu ei itselle koskaan ole tuottanut hankaluuksia/päänvaivaa, tulee aina laitettua kone pyörimään päivittäin ja niin aiotaan uuden tulokkaankin kanssa kestoilla. Hajuhaitoista se, että ei ne meillä ainakaan haise sillon kun tosiaan pesee aina illalla. Tullut mun iltarutiiniksi. =) Niin siitä rahasta... noh, tuota... tullut tosiaan noita aikaslailla tehtyä (siis eri kokoja, muotoja, värejä...) joten en tiedä kuinka halvaksi tätä nyt meillä oikein voi sanoa, mutta aiotaan kyllä vielä kasvattaa huimasti perhettä, jos se meille suodaan, niin onhan nuo käypiä aina. :rolleyes:

Muuten se mikä meillä on anoppilassa tullut hankaluutena eteen on, ettei siellä ole käsisuihkua kakkojen huuhteluun ja joudun aina nyrkkipyykillä ämpärissä pesemään kakkavaippaa ennen koneeseen laittoa. :attn: Siis, kun esim. siellä on vieraita ja minä siinä sitten häivyn pesuhuoneeseen ämpärin ääreen niin ketuttaa. :ashamed: Muita ongelmia ei vielä ole tullut vastaan, kaksi olen kestovaipattanut.

siihen hommaan täytyykin vähän hurahtaa, ei sitä muuten jaksais :) se on kyllä helppoa se hurahtaminenkin. on niin paljon ihania vaippoja.

mä kyllä esitän eriavan mieleipiteeni tuossa hajukysymyksessä kestot vs. kertsit. kyllä se kertsi vaan käryää märkänä niin järkyttävälle että huh. mut se hyvä puoli niissä on että ei tartte tunnustella että onko vaippa märkä: viimestään siinä kohtaa ku vaippa ratkee ja se massa vryöryy lattialle voi todeta että jotain on nyt tullut :D

Sitä tässä olen joskus pienessä mielessäni miettinyt, että tuttuni jotka kestoilee (ja siis minä) on myös hankkineet kantoliinoja, kestoilee itse, kestorätit ja kestotalouspaperit ym. löytyy ja yleensäkin kaikilla joko jo on tai tahtoo vähintään se kolme lasta ja enemmän. Onko muilla tällaista havaintoa? Siis että kestot on muutenkin jo ehkä valtavirrasta hiukan eriävillä ihmisillä? Tietyllä ajattelulla? :)

Just nyt vaan satunnaisesti, mutta muutenkin tällä hetkellä toi 1v 8kk kotona päivisin lähinnä ilman vaippaa... Isommista vaipoista meillä kyllä vähän pulaa, mut jos ton seuraavan kanssa sitte sais aikaseks tehtyä niitä lisää ni vois ihan loppuun asti mennä niillä, mua niiiiin ärsyttää se vessan roskiksen täyttyminen :D Ite myös oon innostunu kestoilemaan, hakkaa hiostavat kertikset niin sata-nolla, niitäkään ei vaan vielä oo ku vähän yli päivän tarpeiks..

Uusimmat

Yhteistyössä