kestovaipoista vielä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minniina harm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minniina harm

Vieras
Jos joku kestoista ja niiden tekemisestä tietävä voisi vastata mulle näihin kysymyksiin, niin pääsen sitten ompelukoneella ommella huruuttamaan =) .. Eli olen ajatellut tehdä taskuvaippoja, joihin ihoa vasten tulle fleece ja uloin kangas on PUL-kangasta..

- Riittääkö yksi kerros fleeceä vai kannattaako laittaa useampi kerros päällekkäin?

- Kannattaako fleecen ja pUL:n väliin laittaa esim flanellia imukerrokseksi?
Ja montako kerrosta tätä tulisi laittaa? (ihan tavallista vanhaa lakana flanellia)

- Jos noita flanellikerroksia laittaa, niin kannatteko ne palat leikata yhtä isoiksi kuin fleece ja PUL on vai riittääkö vain keskiosaan imut?

- Ja viimeisenä, minkä kankaiden väliin se lisäimujen tasku laitetaan?

Ensimmäisiä kestoja olen siis tekemässä sk:n kaavoilla ja muutenkin ensimmäistä kertaa tekemisissä kestojen kanssa, siksi olen näinkin pihalla.. Kiitos jos joku auttaa :hug:

Heippa,

Kurkkaappa profiilini kautta löytyvä linkki, siellä on menneinä kuukausina miun tekemien vaippojen kuvia..

Niin siis pul-taskuvaipat ovat normaalisti sellaisia, että on se pul kangas uloimpana ja sisimpänä vaikkapa juuri se fleece.. Väliin ei OMMELLA kiinteästi mitään vaan siitä flannellista/froteesta/hampusta/bambusta ym voit tehdä IMUJA joita sitten sinne taskuun käytössä laitetaan.

www.kestovaippainfo.fi sivustolla on tsi-osio, jota kannattaa katsella.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:27 Heili Karjalasta kirjoitti:
Heippa,

Kurkkaappa profiilini kautta löytyvä linkki, siellä on menneinä kuukausina miun tekemien vaippojen kuvia..

Niin siis pul-taskuvaipat ovat normaalisti sellaisia, että on se pul kangas uloimpana ja sisimpänä vaikkapa juuri se fleece.. Väliin ei OMMELLA kiinteästi mitään vaan siitä flannellista/froteesta/hampusta/bambusta ym voit tehdä IMUJA joita sitten sinne taskuun käytössä laitetaan.

www.kestovaippainfo.fi sivustolla on tsi-osio, jota kannattaa katsella.

Riittääkö siis pelkästään yksi kerros fleeseä ja PUL siihen päälle?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:31 Heili Karjalasta kirjoitti:
Kyllä, siis yksi kerros fleeceä ja mitä ohuempi fleece, sitä parempi milteipä..Itse tykkään mikrofleeceä käyttää.. Ja sit se pul uloimmaiseksi.

Kiitos sulle tosi paljon avusta =) . Nyt ei muuta kun ompelemaan. Ja tosiaankin, sulla oli tosi ihania kestoja sivuillasi =)

Ja se vielä, että sisälle nimenomaan mikrofleeceä, eikä tavallista. Jos tavallista paat, ni se hylkii kosteutta, eli pissat ei imeydy sen läpi vaippaan vaan puntista ulos. Mikrofleece päästää pissan lävitseen niihin imukerroksiin, ja tuntuu kuivalta kosteanakin. Onnea vaippojen tekoon =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 23:22 Mrs Bandit kirjoitti:
Ja se vielä, että sisälle nimenomaan mikrofleeceä, eikä tavallista. Jos tavallista paat, ni se hylkii kosteutta, eli pissat ei imeydy sen läpi vaippaan vaan puntista ulos. Mikrofleece päästää pissan lävitseen niihin imukerroksiin, ja tuntuu kuivalta kosteanakin. Onnea vaippojen tekoon =)

Jaiks!! Mulla on nimenomaan jotain tavallista fleeceä.. Jostain kestojen sivuilta luin, että se kävisi.. Onko muilla kokemusta tavallisesta fleecestä ihoa vasten kestoissa..?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 00:15 Minniina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 23:22 Mrs Bandit kirjoitti:

Jaiks!! Mulla on nimenomaan jotain tavallista fleeceä.. Jostain kestojen sivuilta luin, että se kävisi.. Onko muilla kokemusta tavallisesta fleecestä ihoa vasten kestoissa..?

Kannattaa ihan testata fleecen nesteenimemisominaisuudet. Olen itse myöskin kestojen ompeluhommissa parhaillaan, ja kaappini kätköistä löytyneitä fleecejä testailin ihan valuttamalla tilkun päälle vettä. Osa fleeceistä päästi nesteen läpi, osassa jäi selvästi pintaan. Luulisin, että kaikki läpäisykykyiset fleecet käyvät.

Ottobre Designin sivuilla on muuten myös kestovaippakaava http://www.ottobredesign.com/fi/kaavat/index.html kelaa kaavakuvakkeet ihan alkuun.

Itse olen nyt ompelemassa vaippoja Ottobre Designin lehdessä 03/05 olleilla kaavoilla, hieman monimutkaisemmat kuin Suuri Käsityö-lehdessä, mutta ohjeet ovat hyvät. :)

Kyllä useammat tavallisetkin fleecet sopii ihan hyvin, varsinkin useamman pesukerran jälkeen alkavat toimia ja jos ei sittenkään niin on pari niksiä, joilla fleecet on saatu toimimaan; Ecover delicate-pesuaine, jota saa täällä ainakin Euromarketeista ja kuuleman mukaan fairyllä käsin pesu voi myös avata tukkiutuneen fleecen, tuosta viimeisimmäksimainitusta ei ole henkilökohtaista kokemusta!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 09:03 lokki kirjoitti:
Ja vielä että jos sitä fleeceä laittaa useamman kerroksen käy niin että se alkaakin hylkiä kosteutta.

Kiitos tästä tiedosta =) . Tämän perusteella, voiko fleesestä sitten tehdä kuorivaipan kotikäyttöön, jos laittaa useamman kerroksen fleeseä uloimmaksi kerrokseksi? Ei varmaan ihan täysin pidä, mutta jonkin veran kuitenkin..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 09:35 Minniina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 09:03 lokki kirjoitti:
Ja vielä että jos sitä fleeceä laittaa useamman kerroksen käy niin että se alkaakin hylkiä kosteutta.

Kiitos tästä tiedosta =) . Tämän perusteella, voiko fleesestä sitten tehdä kuorivaipan kotikäyttöön, jos laittaa useamman kerroksen fleeseä uloimmaksi kerrokseksi? Ei varmaan ihan täysin pidä, mutta jonkin veran kuitenkin..

Kaksi kerrosta fleeceä riittää kosteudenpitoon, eli voit tehdä esim niin "kuorivaipan" tai taskuvaipan fleecestä, että ompelet kriittiset paikat, eli "vaippa-alueen" sieltä kaksinkertaisella fleecellä uloimmassa kerroksessa ja sit se "kolmas" fleece niin, että muodostuupi se tasku.

Yhteistyössä