Hienoa, että olet kiinnostunut kestoilusta

Meillä on käytetty kestovaippoja heti syntymästä saakka ja nyt poika on jo 5 kk. Kertaakaan ei ole tullut edes mieleen siirtyä kertakäyttövaippoihin.
Kaikki vaihtoehdot on ollut meillä kokeilussa, mutta itse koin parhaaksi mikrokuituimulliset taskuvaipat, joissa peppua vasten tulee fleece tai coolmax-kangas. Ne pysyvät yhtä kuivan tuntuisena pinnasta kuin kertakäyttövaipat. Vaippani ovat kooltaan 3-15 kiloiselle meneviä, eli samat vaipat sopivat koko vaippaiän. Lisäksi käytössä on pari AIO:ta. Sisävaippa-kuorivaippa/villahousu-yhdistelmän koin liian paksuksi tönköksi vaihtoehdoksi. Taskuvaipat on helppo koota suoraan pyykkinarulta valmiiksi paketeiksi ja siten ne on helppo ja nopea pukea päällekin. Hyviä taskuvaipan valmistajia on useita, mutta ainakin supersuosittu (ja myös melko tyyris...) Fuzzi Bunz on oikeasti hyvä. On myös halpoja taskuvaippoja, kuten Alvababy ja Sunbaby, jotka ovat myös tosi hyviä. Vaipan ja pepun välissä olen käyttänyt riisipaperia, joka helpottaa vaipan puhdistusta. Käytän Imse Vimsen riisipaperia, mutta leikkaan arkit puoliksi, jolloin ovat sopivan kokoisia. Sinkkivoidetta ei suositella laitettavan taskuvaipalle, jossa peppua vasten tulee fleece tai coolmax-kangas, koska voide tukkii sen. Riisipaperin sanotaan mahdollistavan sinkivoiteen käytön ja itse olenkin voidetta tarvittaessa laittanut.
Lisäimuja olen ommellut itse ostetusta bambukankaasta ja vanhoista pyyhkeistä ja muusta nurkista löytyvästä puuvillarievusta (vanhoista paidoista, lakanoista jne). Paksuimmat (noin 6 kangaskerrosta) lisäimut olen hieman kaventanut keskeltä. Lisäksi minulla on ohempia (noin 4 kangaskerrosta) lisäimuja, jotka taitan vaipan taskuun eteen kaksinkerroin. Poikavauvan kanssa tämä on hyvä, koska eteenhän se kaikki pissa tulee ja taaemmas ei juuri mitään. Laita siis aina vaipan mukana tulleen mikrokuituimun lisäksi yhden lisäimun. Nyt pojan ja siten myös pissamäärän kasvaessa alan käyttää noita paksumpia itse ompelemiani lisäimuja. Imuja on tosi helppo tehdä itse, minäkään en todellakaan ole mikään käsityön ihmelapsi

Mallin otin lisäimuihin vaippojen mukana tulleista imuista.
Olen pärjännyt hyvin 15 vaipalla. Taskuvaipat kuivivat yhdessä yössä narulla. Meidän poika on ollut aika tiuhaan kakkaava, joten vaippaa on saanut olla vaihtamassa välillä 6-7 kertaa päivän aikana. Joskus taas riittää neljä vaihtokertaa päivässä + yövaippa. Pissavaipat huuhtelen ja kakkavaipoista pesen tahrat heti sappisaippualla pois. Sitten heitän ne vaan ämpäriin odottamaan pesua. Pesen ne kolmen päivän välein ja mukaan laitan muutakin 60 asteessa pestävää, kuten pyyhkeitä ja pukluriepuja. Muista, että kestovaippojen kohdalla pesuaineella on väliä. Itse käytän Erisania, pesupähkinöitä ja Sertoa. Pesuaineessa ei saa siis olla yli 15 % saippuaa eikä ollenkaan zeoliittia (ne tukkii vaipan) eikä optisia kirkasteita (tuhoaa PUL-kosteussulun). Kuivatan vaipat pyykkitelineellä ja pakkaan tosiaan siitä valmiiksi paketeiksi ja sitten vaan hoitopöydän laatikkoon odottamaan käyttöä
Öisin käytämme kertakäyttövaippoja, koska ne imevät niin paljon paremmin (ipana nukkuu monesti sen 12 tuntia yöunia...). Samoin viikonloppureissuilla vanhempien luokse yms. käytämme kertsejä. Pidemmille lomille otamme kestot mukaan. Lyhyillä kyläreissuilla on helppo käyttää kestoja, sen kun vaan pakkaa likaisen vaipan muovipussiin tai varsinaiseen vaippapussiin hoitolaukkuun.
Kyllähän kestovaipoista on enemmän työtä kuin kertakäyttöisistä (tietenkin), mutta ei se minusta mitenkään liian työlästä ole, etenkään, kun kestoiluun tulee rutiinit. Minusta on kivaa, että aina on vaippoja laatikossa eikä tarvi kaupassa miettiä, että onkohan vaippoja tarpeeksi tai lähteä niitä vartavasten kaupasta hakemaan. Ja jätemäärä on ihanan pieni, mitä kierrätysintoisena arvostan suuresti! Rahaakin säästyy, etenkin jos samoja vaippoja käyttää useammalla lapsella. Mielipiteitä oikeasta vaippavalinnasta on varmaan yhtä monta kuin on vaippailijaakin, mutta tämä on minun tapani kestoilla. Tsemppiä vaan, toivottavasti vinkeistä on jotain hyötyä