Kestovaippavinkkejä kiitos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottava"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottava"

Vieras
Heipä hei,
Tuo edellinen kestovaippakeskustelu katosi niin aloitampa nyt uuden.

Olen esikoista odottava tuleva äiti ja olen kiinnostunut kestovaipoista. Netti on tulvillaan tietoa ja koen että menin asiasta vain entistä enemmän sekaisin kaiken tiedontulvan jäljiltä.

Kysynkin nyt siis: Jos haluan kokeilla kestovaippoja, mistä aloittaa? Mitä siihen tarvitaan? En siis tiedä asiasta mitään, riittääkö joku harso? mikä on joku ihmeen all in one vaippa? Mitä kerroksia/ominaisuuksia vaipassa pitää olla? En aio ajanpuutteen takia ommella itse, eli valmiita ostettavia vaihtoehtoja kaipaisin.

Kertokaa kaikki kokemukset, hyvät ja huonot. Ja jos menen nyt kauppaan niin mitä pitää ostaa...

ps. Tiedän että kestovaipat ei onnistu kaikilla, kokeilla haluan silti. Kiitos :)

Kokeile erilaisia. Osta yksi kirpparilta, toinen kaupasta ja kysy kolmanteen ohjeet mummolta. Sit mietit, mitkä tuntuva käytösst hyviltä ja hanki niitä lisää.

Ja muista, että kertiksiä voi käyttää apuna. Älä stressaa!

Mulla on kokemusta kahden lapsen kestovaipoista. Toinen on vauva, siis käyttää edelleen vaippoja.

Mä oon käyttänyt molemmilla vauvoilla ekat puoli vuotta harsoja ja villahousuja. Oon käyttänyt niitä suunnilleen Ruskovillan vaippaohjeen mukaan (niiden sivuilta löytynee), eli niin, että harso taitellaan vauvakolmioksi (ohje löytyy googlaamalla), kiinnitetään T:n muotoisella näpsyllä, päälle puetaan pikkuhousut ja siihen päälle villahousut (esim. Ruskovilla, Babyidea). Ollaan käytetty suoraan ihoa vasten harson päällä coolmax-kankaasta tehtyä suikaletta (ns. kuivaliina), joka pitää ihon hieman kuivempana ja helpottaa kakan huuhtelemista vaipasta ja hieman isommalla vauvalla vielä erillistä lisäimua.

Puolen vuoden jälkeen ollaan sitten siirrytty käyttämään täytettäviä kosteussuluttomia muotoon ommeltuja vaippoja (ns. sisätäyttövaippa) villahousujen kanssa. Käytetään myös taskuvaippoja, jotka ovat täytettäviä muotoonommeltuja kosteussulullisia vaippoja, niiden kanssa ei siis tarvitse erikseen mitään ulkoista kosteussulkua.

Nuo taskuvaipat ovat varmasti nykyään suositumpia vaippoja, mutta niiden pitää olla kooltaan just oikeita, tai ne falskaavat helposti. Ihan vastasyntyneillä vauvoilla nuo eivät useinkaan toimi, koska vastasyntyneen reisi on niin ohut, että vaippaa on vaikea saada istumaan.

Meillä noita taskuvaippojakin käytetään usein villahousujen kanssa. Villahousut on siis se ulkoinen kosteussulku. Villahousuja ei tarvitse pestä, vaikka niihin tulee pissaa, ne ripustetaan ilmavasti kuivumaan ja ne puhdistavat itse itsensä. Villahousuja pestään, kun niihin tulee kakkaa tai ne ovat olleet pitempään käytössä ja alkavat haista tunkkaiselta.

Meillä on ihan sekalainen setti vaippoja, paljon on ostettu käytettynäkin. Imut on oikeastaan kaikki käytettynä ostettuna. Kestovaippayhdistyksen sivuilta löytyy sanasto (esim. mikä on all-in-one-vaippa) ja kaikenlaista muuta tietoa.

Sopivin vaippa löytyy kokeilemalla. TUossa toisessa kestovaippaketjussa on mun neuvoni siitä, miten kestovaipat pestään niin, että ne eivät haise tai hajusta muuta pyykkiä.

Yhteistyössä