Ketään joka tietäis sähköasioista????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FANG-ANN-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FANG-ANN-75

Aktiivinen jäsen
17.06.2004
6 695
1
36
Asutaan huonosti tehdyssä ja halparakenteisessa puisessa luhtitalossa jossa 4 asuntoa. Meidän asunto yläkerroksessa.
Katto on vuotanut vettä mm. meillä parvekkeella(on korjattu) ja naapurilla oli vesi vuotanut katon läpi vessaan. Noin reilu vuosi sitten pojan huoneeseen vuosi vesi seinän sisään(avattu ja korjattu). Joten varmasti on MONTA paikkaa jotka hiljaa ja tietämättä vuotavat ja ties minne.

Meillä on ollut ongelmia sähkön kanssa. Lamput pamahtelee oudon nopsaan loppuun, no siihen voi olla syynä ylikuormitus, että on liian monta laitetta päällä/seinässä/huone.
Mutta nyt keittiön toinen lamppu käyttäytyy oudosti. Olin vaihtanut pari kk sitten. Sammui itekseen. Ei tullu päälle. Kesti noin viikon ja mies laittoi SUIHKUHUONEESSA eilen lampun päälle niin siitä syttyi myös keittiön lamppu päälle!!! :o Oltiin hiukan et WHAT???
Sen jälkeen toimi eilen.

No makkarinkin kesällä vaihdettu lamppu vilkkuu, sammuilee itekseen ja tulee takas päälle ym. On ruuvattu tiukkaan. Äsken oli päällä tässä radio ja se lamppu sammu. Tuli jossain vaihees päälle ja samalla radio röpsähteli räpsräps :o .

Oon alkanu miettiin et miten sähköjohdot menee rakenteissa??? Voiko vesi valua niihin ja tehdä tuota ja lopulta saattaa meidät vaaraan(sähkö ja vesi)??? Vai onko kaukaa haettua? Nuo välähtelyt, päälle ja pois menot on uutta. Mistä johtuu?

Vanha talo? Voihan se olla että johdot kastuneet ja menee oikosulkuun. Pahimmassa tapauksessa palaa koko torppa sen vuoksi, joten kannattaa olla yhteydessä isännöitsijään tms..

Yleensä ne johdot menee sellaisissa muoviputkissa. Ei tuo oikein normaalilta vaikuta, jotain vikaa niissä johdoissa varmaan on, voi olla vaikka hiirtenkin tekosia, jos ei veden. Ota heti yhteyttä huoltoyhtiöön tai isännöitsijään (oletan, että teillä sellainen on).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yleensä ne johdot menee sellaisissa muoviputkissa. Ei tuo oikein normaalilta vaikuta, jotain vikaa niissä johdoissa varmaan on, voi olla vaikka hiirtenkin tekosia, jos ei veden. Ota heti yhteyttä huoltoyhtiöön tai isännöitsijään (oletan, että teillä sellainen on).

Vanhoissa taloissa eivät mene putkien sisällä. Minä kyllä epäilisin syyksi ennemmin hiiriä, kuin vettä.

Rakennettu 90-luvulla mutta rakentaja meni konkkaan ja talo seiso auki yli vuoden sateessa vuorivillat esillä ym kivaa. Toinen urakoitsija jatkoi siitä. Mua vaan hävettää soittaa TAAS kun sellainen mies aina täällä joutuu ravaan ties miestä syystä ja naureskellen jättää käyntikortin et tosson sulle TAAS toi. Eihän se mun vika oo et talo rämä mutta pelkään et aattelevat et oon luulosairas.
Talo sellainen et aina kaikki korjaajat ym on sanonu että toi on tehty huonosti, katos tossaki tehty väärin jne....

juu ja toivottavasti ei ole niin vanha talo ettei löydy sähköpiirrustuksia ettei sähkömiehen tarvii avata koko seinää....kuten kaverilleni kävi...ammattilaisen hommaa ehottomasti soita ei ole normaalia!

Vanhoissa taloissa eivät mene putkien sisällä. Minä kyllä epäilisin syyksi ennemmin hiiriä, kuin vettä.

Oravia asuu meidän pään päällä. Näkee mistä kohtaa seinää pujahtaa sinne ja sinne pari vuotta sit niitä kai kuolikin kun kirjoitin tänne et meil haisee raato, sellainen järkky mätä! Kesti koko kesän.

Sammutin makkarin lampun. Odotan et jäähtyy ja koitan et varmasti sekin tiukalla ettei miehet tuu ja kato et jaa tää kyl ainakin on löystyny tässä, et rouva koittaa vaan ruuvata nuo tiukkaan :kieh: . Si varmaan pitäs soittaa....prkl |O

Ei hemmetti et kiukuttaa, mitä ne MUKA oikeesti voi tehdä? Kyseinen pulju aika pihin oloinen. Jos soitan ja joku tulee, se kuuntelee mitä puhun, kurkkaa ehkä sähkötaulua tai jotain ja sanoo, noooo tuskimpa tuo mitään vaarallista on. Ihan oikeesti käytännössä mitä ne muka tekis :(. Ja taas häpeen et oon soittanu. Hemmetin pskatalot! Jonotetaan toisiin joissa 1-3 v jonot. Oltu vasta reilu 3kk jonossa.

Mies on sähköasentaja ja sanoo et suurin mahdollisuus olis nuo hiiret tai sit syöttöjohdon liitännät pitää tarkistaa keskukselta, mutta se on sähkömiehen homma, ei saa tehdä itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Mies on sähköasentaja ja sanoo et suurin mahdollisuus olis nuo hiiret tai sit syöttöjohdon liitännät pitää tarkistaa keskukselta, mutta se on sähkömiehen homma, ei saa tehdä itse.

Kiitos! Hiiriä tuskin katon rajassa on, kai? mut oravia asuu meidän pään yläpuolella kattorakenteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:

Kiitos! Hiiriä tuskin katon rajassa on, kai? mut oravia asuu meidän pään yläpuolella kattorakenteissa.

Hiiriä voi olla ihan missä vaan!!! Ne pääsee ihan käsittämättömistä raoista ja ihan kiipeevät seiniä pitkin. Ja varmaan oravatkin voivat tehdä tuhoja.
Minä vaatisin tosiaankin tarkistamaan noita juttuja, hitto kun vetää oikosulkuun koko homman niin syttyy vielä tulipalo.

Hmm, hitto, pitäs kai eka ite myös katsoa että ollaan liitetty tarpeeksi tiukkaan kattoon kii johdot? mut ei senkään löysyys selitä kyl sitä et lamput palaa oudon nopsaan ja että keittiös sytty valo vaikka paino suihkuhuoneen nappia :o

Hiiriä voi olla ihan missä vaan!!! Ne pääsee ihan käsittämättömistä raoista ja ihan kiipeevät seiniä pitkin. Ja varmaan oravatkin voivat tehdä tuhoja.
Minä vaatisin tosiaankin tarkistamaan noita juttuja, hitto kun vetää oikosulkuun koko homman niin syttyy vielä tulipalo.

:o :/

Mä olen itse sähköasentaja ja kehotan nyt ehdottomasti soittamaan kolleegalle! Vaihtoehtoja on useampia mikä saattaa olla kyseessä joten ammattimies (nainen ;) ) paikalle. Ja soita jollekin ihan muulle kuin sille "joka siellä aina ramppaa", saat uuden mielipiteen asiaan eikä ennakkoasenteita löydy. Kyllähän se vähän maksaa, mutta tuollainen tartkistuskäynti ei kuitenkaan ihan niin kallis ole. Sen jälkeen voi paremmin suunnitella jatkoa. Mutta äkkiä asialle, kiukuttelevat sähköt ei ole leikinasia, suuri tapaturmariski!! Niin tulipalon muodossa kun siinäkin että joku laite vikaantuu niin pahasti että saatte itse sähköiskun siitä.

Entä onko se normaalia et jos esim laittaa olkassa tv:n päälle niin kaikkialla muuallakin valot ja laitteet hiukan välähtää ja sanoo naps.???? Niin on aina meillä ollut. Ainakin jos telkkareita panee päälle niin valotkin reagoi ja muut laitteet pienellä napsauksella.

Alkuperäinen kirjoittaja sähköputkinainen:
Mä olen itse sähköasentaja ja kehotan nyt ehdottomasti soittamaan kolleegalle! Vaihtoehtoja on useampia mikä saattaa olla kyseessä joten ammattimies (nainen ;) ) paikalle. Ja soita jollekin ihan muulle kuin sille "joka siellä aina ramppaa", saat uuden mielipiteen asiaan eikä ennakkoasenteita löydy. Kyllähän se vähän maksaa, mutta tuollainen tartkistuskäynti ei kuitenkaan ihan niin kallis ole. Sen jälkeen voi paremmin suunnitella jatkoa. Mutta äkkiä asialle, kiukuttelevat sähköt ei ole leikinasia, suuri tapaturmariski!! Niin tulipalon muodossa kun siinäkin että joku laite vikaantuu niin pahasti että saatte itse sähköiskun siitä.

Ollaan vuokralla puljussa jotka maksaa kaiken, ei tule meille lasku, onneksi.

Ja mä ilmoitan tästä joko huoltoom tai ite puljuun ja he päättävät kuka tänne tulee. Voipi olla et taas eka se sama mies joka aina käy isoissa jutuissa ja sit se kutsuu sähkärin JOS näkee tarvetta.

Jos olet varma, että vika ei ole valaisimissa tai hehkulampuissa, niin sen täytyy olla jo rakenteissa.

Eli jos valaisin on vanha tai halpa+vanhempi, testaisin sen hehkulamppuineen ensin muualla kuin kotona. Esim meidän vanha kattokruunu (mummon peruja), kyllä poltti lamppuja törkeän usein. Siinä on varmaan johdot sisällä haurastuneet. Myös ihan miehen 90-luvun kattovalaisin vaati korjaajan huoltoa...

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Jos olet varma, että vika ei ole valaisimissa tai hehkulampuissa, niin sen täytyy olla jo rakenteissa.

Eli jos valaisin on vanha tai halpa+vanhempi, testaisin sen hehkulamppuineen ensin muualla kuin kotona. Esim meidän vanha kattokruunu (mummon peruja), kyllä poltti lamppuja törkeän usein. Siinä on varmaan johdot sisällä haurastuneet. Myös ihan miehen 90-luvun kattovalaisin vaati korjaajan huoltoa...

Meillä kun reistaa jotakuinkin kaikki lamput eli olkkarin 2, keittiön 2, makkarin 1. Pojan huoneessa en paljoa ole joten siitä en tiiä.

Ja mä ilmoitan tästä joko huoltoom tai ite puljuun ja he päättävät kuka tänne tulee. Voipi olla et taas eka se sama mies joka aina käy isoissa jutuissa ja sit se kutsuu sähkärin JOS näkee tarvetta.

Mä pyytäisin kyllä ihan sähkärin paikalle! Huoltomiehet eivät välttämättä ole kovinkaan taitavia noissa sähköjutuissa!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Mä pyytäisin kyllä ihan sähkärin paikalle! Huoltomiehet eivät välttämättä ole kovinkaan taitavia noissa sähköjutuissa!

Mulla ei oo sananvaltaa. Ilmoitin kiinteistöhuoltoon ja sieltä tullaan katsoon asiaa. Jos huoltis tulee, pyydän et soittaa sähkörin paikalle.

Yhteistyössä