Ketään jolla todettu raskauden aikana kilpirauhasen vajaatoiminta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kilppariäippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kilppariäippä

Vieras
Voihan piru, mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta äskettäin. Lapsi on nyt 8 kk. Aloin miettiä, onkohan tuo ollut jo raskausaikana mulla. Sopisko nämä oireet siihen: raskausaikana oli heikotusta, väsytystä tosi paljon, pyörtyilyä, sydämentykytystä... Sokerirasitukset tehtiin tuon takia ja olivat ok. Loppuajasta turvotus oli jotain ihan jumalatonta (paino nousi parina viime viikkona 7-8 kiloa).

Lapsikin oli syntyessään minusta jotenkin poikkeavan turpea. Vielä 3 vkoa ennen synnytystä jouduin ultraan siksi, että sikiö vaikutti pienikokoiselta. Silloin painoarvio la:lle oli "normaalin" 3000 g hujakoilla, mutta lapsi oli syntyessään reilusti yli nelikiloinen!!! Ja paino laski sitten rajusti kun turvotus laski, jota yritin selittää neuvolassakin mutta kukaan ei uskonut (siis että olisi ollut turvotusta vauvalla syntyessään, eikä painonlasku olisi tavallaan "laihtumista") Syntymäpainon poika saavutti vasta reilusti yli kuukauden ikäisenä ja tätä hyvin tarkkaan neuvolassa syynättiin, että eikö saa ruokaa :( .

Anteeksi, tulee sekava tilitys tästä, mutta kun V****TAA ja huolettaa onko vajaatoiminta ollut jo raskausaikana. En itse tajunnut ainakaan silloin että voisi mahd. olla tuommoista eikä se neuvolassakaan tullut koskaan esiin (noita sokerirasituksia kyllä tuputettiin kun olo oli huono ja kyseltiin että herkuttelenko liikaa...) Eikä jälkeenpäinkään kukaan oo koskaan näihin asioihin kiinnittänyt huomiota esim. neuvolassa. Lopulta sain mentyä lääkäriin, kun väsymys ja painonnousu oli jotain ihan käsittämätöntä ja heti sanottiin että oireet viittais kilppariin. Sielläkään ei tullut puheeksi, oisko voinut olla jo raskausaikana.

Kovin vakavaa vajaatoimintaa ei ole raskautumisvaiheessa voinut olla, se vaikeuttaisi raskautumista oleellisesti. Jos jotain pientä häikkää on ollut vajaatoiminnan suuntaan, mutta raskaus silti alkanut - todennäköisesti vajaatoiminta on pahentunut raskauden aikana. Raskaus vaikuttaa tyroksiinintuotantoon ihan suoraan. Oireetkin kuulostaa tutuilta, mutta myös raskudesta voineet johtua. Suomessa tämän asian harva lääkäri ottaa tosissaan, meillä raja-arvotkin laajemmat kuin monessa muussa maassa.

Hmm, tulin kyllä tosi nopeesti raskaaksi. Nuo mainitsemani oireet alkoivat raskauden puolivälin jälkeen, pahimpia olivat vikalla kolmanneksilla. Voi hitto, ei kukaan koskaan edes maininnut tuommoista mahdollisuutta, vaikka asiaa muka niin huolella tutkittiin. Eikä itselläkään tullut vastaan, vaikka vietin tunteja netissä etsien tietoa, mikä vois olla raskaudenaikaisen heikotuksen ja pyörtyilyn syynä. Nyt herätti viimeistään hillitön lihominen, jota ei taltuttanut edes imettäminen. ja heti soi kello päässä: oisko tämä aiheuttanut raskaudenaikasetkin oireet ja vauvan mahassa tapahtuneen "äkkilihomisen".

joo. mun mielestä on kummaa, että suomessa ei oteta rutiinisti kilppariarvoja kuten täällä muualla euroopassa. mä sain tyroksiinit tän odotuksen aikana kun arvot oli vähän alakanttiin, vaikka en siis tuntenut oloani eritysen väsyneeks tms. saatoin jättää ne pois kun vauva oli syntynyt ja olo on pysynyt ihan hyvänä.
kohdallani oli siis kyse vain raskauden aiheuttamasta vajaatoiminnasta. sitäpaitsi käsittääkseni vajaatoiminta ei ole hyväksi kehittyvälle sikiöllekään.

mulla todettin kilpirauhasentulehdus rv 12 ja siita johtuen sit kilpirauhasen vajaatoiminta. oon edelleen järkky väsynyt (nyt rv 17), lääkitystä ollaan nostettu jo kertaalleen, mutta väsyttää silti. mä kärsin myös sairalloisesta pahoinvoinnista rvlle 15 asti ja sit tiputukseen. vieläkin huono olo ja sit tää väsymys, niin ei mitenkään kivaa tää raskausaika.. tän viikon oon ollut töissä saikun jälkeen, tosi raskasta ollut, kun on huono olo ja väsyttää tosi, tosi paljon. ihan hirveetä aikaa ollut tää koko raskaus.

mutta tosiaan tää väsymys varmasti osin johtuu edelleen tuosta kilpparihormoonin puutteesta, koska näillä viikoilla pitäs jo "raskausväsymys" hellittää. totta kai nyt pelkään, et onko vauvalla kaikki hyvin, kun puutos todettiin kuitenkin aika myöhään, se kuuluma vaikuttaa eniten aivojen toiminnan kehitykseen. ja sit mietin sitäkin kun niskaturvotusta oli 2,1 mm, veriseula kylläkin negatiivinen, et onko kaikki ok.

nyt pitäs kuuluma olla se keskiraskauden ihana aika, bull shit! tuleekohan sitä koskaan..

Alkuperäinen kirjoittaja lyydia:
mulla todettin kilpirauhasentulehdus rv 12 ja siita johtuen sit kilpirauhasen vajaatoiminta. oon edelleen järkky väsynyt (nyt rv 17), lääkitystä ollaan nostettu jo kertaalleen, mutta väsyttää silti. mä kärsin myös sairalloisesta pahoinvoinnista rvlle 15 asti ja sit tiputukseen. vieläkin huono olo ja sit tää väsymys, niin ei mitenkään kivaa tää raskausaika.. tän viikon oon ollut töissä saikun jälkeen, tosi raskasta ollut, kun on huono olo ja väsyttää tosi, tosi paljon. ihan hirveetä aikaa ollut tää koko raskaus.

mutta tosiaan tää väsymys varmasti osin johtuu edelleen tuosta kilpparihormoonin puutteesta, koska näillä viikoilla pitäs jo "raskausväsymys" hellittää. totta kai nyt pelkään, et onko vauvalla kaikki hyvin, kun puutos todettiin kuitenkin aika myöhään, se kuuluma vaikuttaa eniten aivojen toiminnan kehitykseen. ja sit mietin sitäkin kun niskaturvotusta oli 2,1 mm, veriseula kylläkin negatiivinen, et onko kaikki ok.

nyt pitäs kuuluma olla se keskiraskauden ihana aika, bull shit! tuleekohan sitä koskaan..

Tsemppiä! Tuo on raskasta. Mulla vajaatoiminta jo ennen raskautta. Arvot huononi heti todella rutkasti (TSH viikolla 6 noin 9)ja annosta nostettiin monta kertaa raskausaikana. Pahoinvointi oli hirveetä, mut helpotti kokonaan ennen rv 20. Loppuraskauden arvot kunnossa. Iso poika syntyi ja ainakin toistaiseksi kehittynyt täysin normaalisti (nyt reilu 1v). Inhottava vaiva ja kovasti se itteekin raskausaikana huoletti. Jaksamista!

Mulla todettiin kilpparin vajaatoiminta raskauden jälkeen. Itsekin mietin että oliko jo raskausaikana..
Ihmettelin kun väsytti niin hirveesti vaikka vauva jo nukkui yöt hyvin. Samoin painoni alkoi taas nousta vaikka olin jo lähellä "normaalipainoani".
Menin sitten lääkärin ja vajaatoimintahan sieltä löytyi. Kuulemma synnytyksen laukaisema.
Popsin sitten tyroksiinia jonkin aikaa ja heti kun arvot putosivat lääkitys lopetettiin.

Nyt sitten ruikutin itselleni taas tyroksiinit käyttöön. Paino ei edelleenkään putoa, väsyttää yms. Mun arvot on olleet siinä rajoilla, mutta itse en usko tuohon viitearvojen tuijotteluun vaan omaan olotilaan.

Miten minä olen saanut sellaisen käsityksen että neuvolassa ois tämän vuoden alusta alettu tarkastaa kaikkien raskaana olevien kilpirauhasarvot? Jostain muistan lukeneeni.
En tiedä sitten pitääkö paikkansa.

Pitäisi kyllä seuloa tarkemmin. Itse olin niin väsynyt että se oli ihan järkyttävää. Luulin aluksi että se on ihan normaalia vauva-aikana! Tuntuu nyt että meni se vauva-aika ihan sumussa ja olisin nauttinut siitä paljon enemmän jos olisi heti saanut lääkityksen.

Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta pari kuukautta sitten, vauva jo melkein 10 kk. Odotusaika meni pääosin saikulla, vaikka olin ennen raskautta hyvässä kunnossa, normaalipainoinen, veriarvot aina kohallaan ja arkiliikuin työn sallimissa ajoissa. Kovasti ne sokeriarvoja epäili, vaikkei niissä mitään häikkää ikinä ollut. Loppuraskauden ajan olin niin turvonnut, etten pystynyt kävelemään ilman lääkinnällisiä tukisukkia. Syöminen oli vähäistä koko raskauden ajan jatkuvan närästyksen ansiosta - paino sen sijaan nousi enemmän kuin tarpeeksi. Sain kyllä neuvolasta ja terveyskeskuksesta masennusvihjailuja omien ja muiden tarpeiksi. Työterveyshuoltoon kävelin huhtikuussa ja lykkäsivät laboratorioon kaikkiin mahdollisiin kokeisiin ja kilpirauhasen vajaatoiminta löytyi. Tällä hetkellä stressaan vauvan puolesta, on vielä kaiken lisäksi imetysvauva...

sain kilpparilääkkeet toisen raskauteni jälkeen,kolmannen aikana söin kilpparillääkkeitä.Lääkäri sanoi,ettei muuten vaikuta vauvaan muutakuin saattaa tulla kesken jos ei oo lääkitystä.

Vastaan tähän, vaikka onkin jo vanha ketju. Itse kolmatta kertaa raskaana, ensimmäinen raskaus ilman tyroksiinia. Tässä ensimmäisessä raskaudessa lopussa järkyttävät turvotukset, ei pystynyt kävelemään kunnolla, kun vesi pakkautu jalkoihin ja sattui...neuvolassa vihjailtiin syömisistä, kun paino nousi lopussa tosi nopeasti. Olo oli tosi tukala. Synnärilläkin kätilö otti verikokeen, kun epäili raskausmyrkytystä ulkonäön perusteella. Ei ollut. No kun imetyksen lopetin vuoden iässä niin olo romahti jotenkin, ja kun alettiin toista yrittää, niin ei kuulunut. Aloin epäillä siinä kilpparia ja sain onneks työterveydestä lääkityskokeilun, vaikka arvot oli rajoilla. Ja kas, kun olin saanu lääkkeen kohdilleen raskauskin alkoi. Loppuun asti voin erinomaisesti (toki pientä kremppaa) eikä turvotuksia lopussa. Kolmannesta en vielä tiedä, kun vasta puolivälissä, mutta en usko kokevani enää samaa ku ekan kanssa. Joten ainakin itse uskon turvotuksen liittyneen nimenomaan kilppariin.

Yhteistyössä