Ketään sairaanhoitoalan ihmisiä täällä? Kyselyitä epämääräisistä oireista, kommentteja kaipaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sydän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sydän

Vieras
Olen jo n 13-14 vuotiaasta asti kärsinyt satunnaisesti rytmihäiriöistä. Vaivan takia en ole varsinaisesti lääkärissä käynyt, mutta muilla asioilla lääkärin luona olen maininnut tuosta. EKG:kin otettu ihan muuten vaan, terveystarkastus. Lääkärit ovat sanoneet, että ihan harmittomia ns lisälyöntejä joista ei pidä olla huolissaan eikä niille tehdä mitään. Menevät ehkä ohi vanhemmiten.

Olen nyt 21v. Nykyään noita häiriöitä tulee jo melkein päivittäin. Varsinkin jos olen väsynyt ja äkillisen fyysisen ponnistuksen yhteydessä ja jostain syystä jos on kuuma o.O Takki päällä rappusia hölkätessä tulee aivan varmasti tällanen "kohtaus".

Kohtauksen aikana pyörryttää, en saa kunnolla henkeä, usein tuntuu kipua ja sydämen rytmissä on havaittavissa selvästi häikkää. Menee ohi n 2-8 minuutin kuluessa.

Olen jo päättänyt, että menen lääkärille ihan varta vasten tämän vaivan takia kun niin usein nykyään tapahtuu, mutta asia vaivaa niin aattelin kysyä josko täällä joku osaisi kommentoida mitenkään :D Diagnoosia en siis odota, lääkäri hoitanee sen puolen...

No tulee mieleen yksi ERITTÄIN harvinainen sairaus mitä löytyy 30ihmiseltä maailmassa tällä hetkellä, hitto kun ihan kielen kärjessä...Tosi epätodennäköistä että sattuisi olemaan kuitenkaan se...hmmm *raksuttaa raksuttaa *

Onhan toi nyt jo haittaava rytmihäiriö, eikä mikään tavallinen kaikille tuleva "malli".

Kyllä tohon joku hoito sais olla...eikös Jani Sievinenkin leikattu (?), sillä oli urheilua haittaava rytmihäiriö.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Oletko usein unelias? Tarvitsetko HUOMATTAVASTI enemmän unta yössä?

Ei varmaan... Mutta hyvä ku tän sanoit, unohtu ihan! Mua siis väsyttää, en sanois, että olen unelias, mutta päivät ovat fyysisesti raskaita. Jos heti aamusta pääsen liikkeelle niin päivä menee usein ok, mutta jos "jumiudun" niin tunnen oloni todella veltoksi ja voimattomaksi. Ihan jo pukeutuminen tuntuu usein raskaalta ponnistukselta. Kun sitten pääsen kunnolla vauhtiin, niin en enää tämmöistä huomaa, mutta muuten olo todella jähmeä.

Mulla tulee ennemminki mieleen paniikkihäiriö tai joku psyykkinen juttu kuin mikään harvinainen sairaus. Ja siis nuo em. ei tee oireista yhtään vähemmän tosia tai vähemmän arvoisia. Mene ihmeessä lääkäriin, mut luota siihen et jos tutkimuksissa ei mitään häikkää sydämestä löydy niin ne on oikeesti vaan harmottomia ekstorja joita on useimmilla ihmisillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Oletko usein unelias? Tarvitsetko HUOMATTAVASTI enemmän unta yössä?

Ei varmaan... Mutta hyvä ku tän sanoit, unohtu ihan! Mua siis väsyttää, en sanois, että olen unelias, mutta päivät ovat fyysisesti raskaita. Jos heti aamusta pääsen liikkeelle niin päivä menee usein ok, mutta jos "jumiudun" niin tunnen oloni todella veltoksi ja voimattomaksi. Ihan jo pukeutuminen tuntuu usein raskaalta ponnistukselta. Kun sitten pääsen kunnolla vauhtiin, niin en enää tämmöistä huomaa, mutta muuten olo todella jähmeä.

Juu ei tämä sitten ole tämä sairaus mitä mietiskelin.. Unta tarvitsisit noin 20h vuorokaudessa siinä tapauksessa.. En kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata.
Kannattaa vaatia lääkäriä selvittämään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras sh:
Mulla tulee ennemminki mieleen paniikkihäiriö tai joku psyykkinen juttu kuin mikään harvinainen sairaus. Ja siis nuo em. ei tee oireista yhtään vähemmän tosia tai vähemmän arvoisia. Mene ihmeessä lääkäriin, mut luota siihen et jos tutkimuksissa ei mitään häikkää sydämestä löydy niin ne on oikeesti vaan harmottomia ekstorja joita on useimmilla ihmisillä.

Paniikkihäiriö? Hmm. Voisi olla joku psyykkinen juttu, mutta miten tuo paniikkihäiriö, liittyykö noin vahvasti fyysiseen ponnistukseen? Ja eikö siihen pitäis liittyä jotain pelkoa tms? En tiedä ko sairaudesta paljoa, muutamaa henkilöä olen tukenu paniikkikohtauksen läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras sh:

Paniikkihäiriö? Hmm. Voisi olla joku psyykkinen juttu, mutta miten tuo paniikkihäiriö, liittyykö noin vahvasti fyysiseen ponnistukseen? Ja eikö siihen pitäis liittyä jotain pelkoa tms? En tiedä ko sairaudesta paljoa, muutamaa henkilöä olen tukenu paniikkikohtauksen läpi.

voi kuule on hyvin moninaisin oirein oireileva sairaus ja aiheuttaa kyllä ihan oikeita psyykkisiä oireita. Käy ihmeessä lääkärillä, silläpä se selviää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun yhdellä kaverilla on ollut tuollaista lapsesta asti, vasta aikuisiällä sai diagnoosin: pitkä QT

:o

Googlasin:

//Äkillinen ruumiillinen tai
henkinen rasitus voi aiheuttaa sairautta kantaville rytmihäiriön,
joka saattaa johtaa kammiovärinään ja pahimmillaan potilaan menehtymiseen. Vaikka kuolemaan johtavat rytmihäiriöt ovat harvinaisia, on sairaudella väistämättä vaikutuksensa
arkielämään. Rankkaa fyysistä rasitusta on vältettävä eikä
yksin kannata lähteä uimaan, sillä kohtaus saattaa tulla
kesken uintireissun. Apuna sairauden hoidossa ovat
rytmihäiriöitä estävät lääkkeet ja tahdistin. Koska sairaus
on periytyvä, saattaa useammallakin perheenjäsenellä olla pidentynyt QT-aika.//

Sekä mun vaari että serkku kärsivät jonkunlaisista sydänongelmista, isälläkin oli kuulemma jotain häikkää... Yhdelle lääkärille mainitsin näistä mutta hän sanoi, ettei kammiovärinällä ja minun rytmihäiriölläni ole mitään yhteyttä, ettei minun sellaista pidä pelätä.

Serkusta en tiedä tarkemmin, vain sen, että oli sairaalassa juuri minun ikäisenä jonkun aikaa "sydänoireiden" takia. Pitääpi laittaa serkulle viestiä, että mikä sillä mahtoi olla, saattaisi auttaa lääkäriä taudinmäärittelyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun yhdellä kaverilla on ollut tuollaista lapsesta asti, vasta aikuisiällä sai diagnoosin: pitkä QT

:o

Googlasin:

//Äkillinen ruumiillinen tai
henkinen rasitus voi aiheuttaa sairautta kantaville rytmihäiriön,
joka saattaa johtaa kammiovärinään ja pahimmillaan potilaan menehtymiseen. Vaikka kuolemaan johtavat rytmihäiriöt ovat harvinaisia, on sairaudella väistämättä vaikutuksensa
arkielämään. Rankkaa fyysistä rasitusta on vältettävä eikä
yksin kannata lähteä uimaan, sillä kohtaus saattaa tulla
kesken uintireissun. Apuna sairauden hoidossa ovat
rytmihäiriöitä estävät lääkkeet ja tahdistin. Koska sairaus
on periytyvä, saattaa useammallakin perheenjäsenellä olla pidentynyt QT-aika.//

Sekä mun vaari että serkku kärsivät jonkunlaisista sydänongelmista, isälläkin oli kuulemma jotain häikkää... Yhdelle lääkärille mainitsin näistä mutta hän sanoi, ettei kammiovärinällä ja minun rytmihäiriölläni ole mitään yhteyttä, ettei minun sellaista pidä pelätä.

Serkusta en tiedä tarkemmin, vain sen, että oli sairaalassa juuri minun ikäisenä jonkun aikaa "sydänoireiden" takia. Pitääpi laittaa serkulle viestiä, että mikä sillä mahtoi olla, saattaisi auttaa lääkäriä taudinmäärittelyssä.

voi aiheuttaa sairautta kantaville rytmihäiriön,
joka saattaa johtaa kammiovärinään ja pahimmillaan potilaan menehtymiseen

Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:
Pitkän QT-ajan syndroomaa aP:llä ei ole koska hänestä on otettu ekg ja se oli normaali.

Voiko tuohon EKG:n tulokseen vaikuttaa mikään vai olisiko 100% varmaa, että se olisi siinä näkynyt? Ja voiko tulos muuttua iän mukana, eli jos se ei silloin vuosia sitten näkynyt, niin voisiko se nyt näkyä tms? Helpotushan se olisi, ettei tuota olis, ei kuulosta kivalta ajatukselta, että ruumiillista rasitusta pitäis välttää jne...

Pitkän QT-ajan syndroomaa aP:llä ei ole koska hänestä on otettu ekg ja se oli normaali.

Voiko tuohon EKG:n tulokseen vaikuttaa mikään vai olisiko 100% varmaa, että se olisi siinä näkynyt? Ja voiko tulos muuttua iän mukana, eli jos se ei silloin vuosia sitten näkynyt, niin voisiko se nyt näkyä tms? Helpotushan se olisi, ettei tuota olis, ei kuulosta kivalta ajatukselta, että ruumiillista rasitusta pitäis välttää jne...

voi tietysti, ja sit kun olet kuolemaisillasi niin ekg näyttää ties mitä!

Alkuperäinen kirjoittaja jep ja tulehdusarvot pilvissä:

voi tietysti, ja sit kun olet kuolemaisillasi niin ekg näyttää ties mitä!

Heehee.

Tarkoitin esim tupakkaa, fyysistä rasitusta, stressiä tms... Voiko sellainen vaikuttaa EKG:hen niin, ettei tuota pitkää QT-aikaa huomattaisi?

SVT-tiheälyöntisyyskohtaus? Ei ole hengenvaarallista, mutta inhottavaa. Kohtauksen kylkiäisenä tulee usein paniikkikohtaus. Pillereillä voi lievittää tai jopa kokonaan ehkäistä.
Googlaappa :)

Lueskelin lisää tuosta pitkästä QT-ajasta ja löytyi tämmöstä:

//Luotettavan QT-ajan mittaamiseksi potilaalla oltava riittävä lepojakso ennen EKG:n ottamista, eikä EKG:tä tulisi ottaa heti aterian tai takykardian jälkeen.//

Minun EKG otettiin aikoinaan juuri sen jälkeen, kun olin polttanut tupakan ja sitten juoksin rappuset ylös kolmanteen kerrokseen. Elikkä on olemassa mahdollisuus tuohonkin :/ Kun ei varsinaisesti silloin mitään etsitty, oli ihan rutiininomainen tarkastus.

Kl, googletan! Kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja Kl:
SVT-tiheälyöntisyyskohtaus? Ei ole hengenvaarallista, mutta inhottavaa. Kohtauksen kylkiäisenä tulee usein paniikkikohtaus. Pillereillä voi lievittää tai jopa kokonaan ehkäistä.
Googlaappa :)

Otin selvää, tuo voisi olla mahdollinen. Luin, että saattaa heikentää sydämen toimintaa joillakin; voisikohan sillä selittää väsymystä ja sitä, että nykyään noita tulee tiheämmin? Hmm.

Yhteistyössä