Kevään 2009 Odottajat

  • Viestiketjun aloittaja Sars76 kirjautumatta
  • Ensimmäinen viesti
magpie
Onnea paljon kaikille vauvan saanneille ja tsemppiä viimeisille hetkille muille! Tulin pitkästä aikaan lukemaan tätä ketjua ja oli mukava lukea että niin moni on jo saannut vauvan kainaloon! Fiilistelin samalla noita aikoja vastasyntyneen kanssa, tuntuu että siitä on jo niiiin kauan vaikka meidän vauveli on vasta 3,5 kuukautta. Tai jo, riippuu vähän miten ajattelee :)

Meillä alkoi mahavaivat kun vauva oli suunnilleen 3 viikkoa, en muista kauan kestivät tarkalleen, mutta noin 2 kk iässä olivat helpottaneet. Koitin itse karsia ruokavaliostani sellaista, jonka olin kuullut aiheuttavan vauvalle vatsanväänteitä (esim. ruisleipä, kaali, hernekeitto) ja annoin Cuplatonia. Vaikea sanoa oliko noista apua vai helpottivatko kivut ihan itsekseen...

Meidän tyttö on ollut tähän asti ihan täysimetyksellä, korviketta on saannut pari kertaa kun itse olen käynnyt jossain. Painoa on tällä hetkellä kuutisen kiloa ja pituutta ehkä 60 cm, ihan tarkkaan en osaa sanoa kun viime neuvolasta on kolme viikkoa.

Nyt kuuluu parvekkeelta kitinää, täytynee lähteä vaunuja heiluttamaan ennen kuin herää kunnolla. Mukavaa ja aurinkoista viikon jatkoa kaikille!
 
Karoliina77
Vihdoinkin päivittämässä kuulumisia: Dani syntyi 15.4. klo 00.07 painaen 3200 g ja ollen 51 cm pitkä. <3

Käynnistys aloitettiin tiistaina 14.4. klo 15 jälkeen laittamalla Cytotec-tabletti kohdunsuulle. Sanottiin, että sinä päivänä tuskin enää laitettaisiin toista, koska yötä vasten ei käynnistetä, tabletteja voi lisätä neljän tunnin välein ja takarajana on yleensä pidetty klo 18:aa tai 19:ää. Aluksi tuntuikin, ettei synnytys lähde tuolla ekalla tabulla käyntiin, mutta viideltä alkoivat kuitenkin säännölliset supistukset, ensin aika lievinä. Seitsemän jälkeen kävi lääkäri tarkistamassa tilanteen, ja sanoi ettei enää Cytotecia tänään, koska paikat ovat alhaalla kypsyneet ja supparit ovat säännöllisiä. Sanoi, että hän veikkaa, että lähden saliin vielä sinä yönä, mutta voi olla, että supparit laantuvat vielä ja saan sitten nukahtamispillerin yöksi.

Samainen lääkäri teki kuitenkin sen verran kovakouraisen sisätutkimuksen, että sekin varmaan vauhditti asioiden kulkua, ja äkkiä olinkin jo tosi kipeä. Sinnittelin osastolla vielä jonkin aikaa, mutta yhdeksän maissa totesin miehelle, että tässä vaiheessa olisin todellakin jo lähtenyt kotoa synnyttämään, joten päätettiin siirtyä saliin ja kivunlievityksen pariin. Matka synnytyssaliin oli jo tosi vaikea. Tultuani kätilö tarkisti tilanteen, enkä kuitenkaan ollut kuin vasta pari senttiä auki. Yllättävän kipeitä oli supparit olleet jo siinä vaiheessa ekaan synnytykseen verraten - ehkä se sitten johtui siitä Cytotecista.

Sovittiin, että laitettaisiin kaikki valmiiksi epiduraalia varten, mutta yrittäisin vielä jonkin aikaa sinnitellä ilokaasun voimalla. Kävin itse asiassa suihkussakin vielä. Aika pian kivut alkoivat kuitenkin olla jo sietämättömiä, mutta epiduraalin saamisen kanssa kesti jonkin aikaa, olisikohan se lopulta yhdentoista maissa laitettu. Silloin supparit olivatkin jo sitä luokkaa, että puudutteen laitto ei meinannut onnistua, kun en oikein pystynyt pysymään paikallani supistuksen tullessa, ja välit olivat niin lyhyet, ettei oikeaa paikkaa ehtinyt löytää ennen supparia. Niinpä epiduraalia yritettiin laittaa kolme, neljä kertaa, ja se oli kyllä tosi kamalaa. Varsinkin sitten, kun lääkäri totesi, ettei saa sitä laitettua minun ollessa kyljelläni, vaan on pakko istua. Paineen tunne takapuolessa oli kuitenkin jo niin suuri, että istuminen oli ihan hirveää.

Lopulta puudutteen laitto kuitenkin onnistui, mutta olipa erilainen kokemus kuin ekassa synnytyksessä, jossa sama proseduuri oli täysin helppo nakki. Veihän se kipuja pois, muttei paineen tunnetta, joka oli jo niin voimakas, että supistukset oli tosi epämukavia kivun osittaisesta poistumisesta huolimatta. En siis päässyt erityisesti rentoutumaan tässäkään välissä. Välillä tarkisteltiin kohdunsuun tilannetta, mutta hitaasti se oli auennut aina noin sentin kerrallaan, ja tässä välissä oltiin noin viidessä sentissä. (Kalvot muuten rikottiin, kun vauvan päähän laitettiin anturi epiduraalia valmisteltaessa.)

Sitten kätilö halusi laittaa tippumaan oksitosiinia, ihan minimiannoksen. Minullahan oli siitä huonoja kokemuksia ekasta synnytyksestä, mutta hän sanoi, että tuo annos vain varmistaa, ettei synnytys pysähdy epiduraalin takia. Tosi pian sen laiton jälkeen supistukset muuttuivat kuitenkin taas ihan kiduttaviksi. En tiedä, mutta luulen, ettei sen viiden sentin ja ponnistusluvan välissä ollut puoltakaan tuntia, hyvä jos varttia. Eli taas aukesin senttikaupalla ihan tajuttoman nopeasti, ja yhtäkkiä kätilö vain totesi, että vauva syntyy nyt.

Minua oli ponnistuttanut jo kauan (koska vauva oli niin tosi alhaalla, sanoivat kätilöt), ja se olikin ihan uusi tunne, koska esikoisen synnytyksessä en tuntenut tarvetta ponnistaa ollenkaan. En siis uskonut, että se olisi merkki siitä, että vauva on valmis syntymään, kun tarve oli olemassa jo kun olin vasta muutaman sentin auki. Nyt sitten kuitenkin sain ponnistusluvan, ja ponnistinkin vähän liian pontevasti, ja Dani oli rytinällä maailmassa muutamassa minuutissa. Oli se kipu sellainen, että halusi sen olevan vain pian ohi. Niinpä repesin vähän pahemmin kuin ekassa synnytyksessä, toki vauvakin on isompi. Tikkejä on kuitenkin vain viisi, joista kolme sisällä ja kaksi välilihassa, joten ihan mahdottomia vaurioita ei tullut. Pukamat pahentuivat, mutta niistä kärsin enemmän tai vähemmän koko raskausajankin.

Anyway, vauva oli sitten syntynyt, voi hienosti ja kaikki oli hyvin. :) Tunnin verran minua vielä ommeltiin ja jälkeisiä synnyteltiin (istukka oli pieni ja kalkkeutunut, mutta riitti kuitenkin kasvattamaan Danin normaalikokoiseksi) vauvan ollessa ihokontaktissa. Sitten kun vauva oli pesty ja punnittu, pääsin imettämään ja me rauhassa tutustumaan vauvaan. Lopuksi piti vielä pissat katetroida ulos, kun en saanut tulemaan niitä suihkussa tai pöntöllä..

Sitten syötiin salissa ja jännitettiin saadaanko perhehuone. Onneksi saatiin, mutta oltiin sairaalassa vain se ja seuraava yö. Olin kyllä huomattavasti väsyneempi ja monella tapaa enemmän hajalla kuin ekan synnytyksen jälkeen (en jaksanut esim. kävellä salista itse osastolle), mutta kun sairaalassa oli saanut kuitenkin levättyä, tuntui kivalta ajatukselta mennä ajoissa kotiin esikoisen luo.

Sairaalassa myös verenpaineeni lähti lupaavasti laskuun, ja lääkäri antoi aika rivakat ohjeet lääkityksen vähentämisestä ja lopettamisesta, mutta kotona verenpaine on noussut taas takaisin tosi korkeisiin lukemiin, ja olenkin joutunut palaamaan takaisin entiseen annostukseen... Raskausmyrkytys voi kestää jopa 6-8 viikkoa synnytyksen jälkeenkin, mutta kovasti jo odottelen, ettei paineista tarvitsisi enää stressata. Joskus ne saattavat jäädä pysyvästi korkeiksi, toivottavasti ei nyt!

Danikin oli lähtötarkastuksessa ihan kunnossa. Oltiin itse katsottu, että kielijänne tuntui lähtevän lähes kielen kärjestä, ja lääkäri päättikin sitä katsottuaan leikata sen (minultakin on kielijänne napsaistu lapsena). Hurjalta tuntui, kun se vain leikattiin saksilla ilman puudutusta, mutta hyvin Dani kesti tuon inahtamatta, kun oli saanut sokeriliuosta ensin suoraan suuhun.

Imetys tuntui lähtevän ihan hyvin käyntiin, mutta nyt kotona ollaan kuitenkin taisteltu sen kanssa, kun Danilla on oikea ote todella hakusessa ja minulla on rinnanpäät siksi tosi hajalla, ja imetys on ajoittain todella tuskaista. Lisäksi tällä kertaa maito nousi aika rajusti, toisin kuin viimeksi, ja kun Dani nukkuu välillä tosi pitkiä pätkiä syömättä, eikä siten tyhentänyt rintoja tarpeeksi tiheästi, minulla kipeytyi rinnat pahasti ja kuume nousi yli 39 asteeseen. Olin tuon kanssa ihan ongelmissa ja pelkäsi rintatulehdusta, kun en saanut Dania millään heräilemään syömään (sattui olemaan vielä juuri sellainen päivä, kun poika nukkkui ilmeisesti synnytysväsymystä pois), enkä saa pumpulla oikein mitään aikaan. En tiedä, johtuuko se minusta vai onko minulla huono pumppu, mutta en yleensäkään saa esim. puserrettua rinnoista ulos edes sitä tippaa, jota suositellaan hoitamaan nännejä..

Nyt rintojen särky ja pingotus ovat normaaleissa mitoissa ja rinnanpäidenkin kanssa pärjäilen hammasta purren ja välillä rintakumeja käyttäen. Imuote ei ole Danilla vieläkään kovin hyvä, jostain syystä varsinkaan toisessa rinnassa, ja ilmeisesti sen takia imetyskin kestää kerralla aina todella kauan. Saattaa syödä tunnin yhtä rintaa, ja jos syötän molemmista ja välillä röyhtäytän, vaihdan vaipan tms., saattaa syöttö kestää kaikkineen lähes kolme tuntia. Onneksi sitten usein on niitä pitkiä taukoja, seitsemänkin tuntia, jos lasketaan syötön aloituksesta aloitukseen, mutta siis Dani on syömättä kerralla jopa viisi tuntia. Isosisko oli aika samanlainen, vaikkei ihan noin pitkiä aikoja syönyt. Alussa kuitenkin tunnin kerralla, ja myöhemminkin puoli tuntia, ja alkoi jo hyvin nuorena nukkua lähes täysiä öitä.

Noiden imetystuskien, verenpaineiden ja normaalien alapääsärkyjen lisäksi mulla on ollut migreeni joka päivä synnytyksen jälkeen - paitsi tänään! Toivonkin, että se on nyt ohi. *kop, kop* Joka tapauksessa olen ollut tosi puolikuntoinen ja väsynyt verrattuna viime synnytyksen jälkeiseen, ja olen ollut paitsi tosi onneton myös yllättynyt, että tämä voi mennä näinkin. En nyt ole pelkästään onneton ollut :) ja vauva on ihana, mutta minulle tämä ei kyllä ole ollut mitään elämän parasta aikaa.

Esikoisen kanssa on mennyt ihan yllättävän hyvin ainakin toistaiseksi. Kyllä minulla on jotenkin tosi haikea olo, kun meidän rakas Stella on joutunut tällaiseen tilanteeseen ja jakamaan vanhempien rakkauden, mutta yritän muistuttaa itselleni, että samasta tilanteesta on jokunen muukin lapsi hengissä selvinnyt. :) Ja tosiaan, vaikka Stella oli pari ekaa päivää aika apaattinen eikä ollenkaan oma itsensä, ei ole ainakaan vielä osoittanut hirveää mustasukkaisuutta tai kapinaa (on vain oma kiukutteleva itsensä ajoittain, heh) ja suhtautuu pikkuveljeen ihan ok. Ei ole kauhean kiinnostunut vauvasta koko aikaa, mutta ei pyri myöskään pahoinpitelemään tai mitään sellaista. Mekin ollaan pyritty olemaan hössöttämättä vauvasta Stellan edessä, ja osoitetaan paljon hellyyttä isosiskolle.

Tämä on jo niin pitkä kirjoitus, että lopetan nyt, vaikka asiaa olisi tietysti vaikka kuinka, niin kuin aina.

Tsemppiä vielä synnytystä odottaville ja onnea muille tässä välissä vauvan syliinsä saaneille!

Karoliina ja viikon vanha Dani
 
Karoliina77
Kirjoitin tuon äskeisen eilen huhtilistalle ja kopioin nyt tänne, ja ajattelin vain vielä päivittää, että käytiin tänään neuvolassa, ja kaikki oli muuten hyvin paitsi että Dani oli kasvanut sairaalasta lähtöpainosta (3038 g) vain noin 40 g (3080 g), joten aloitellaan nyt ainakin toistaiseksi lisämaidon anto.

En ole mikään imetysfriikki, ja tuntuu suorastaan helpottavalta antaa nyt lisämaitoa, niin ei tarvitse enää miettiä, saako poika vatsansa täyteen eikä viettää tuntikausia imettäen. Sain ohjeet herätellä 3-4 tunnin välein rinnalle, imettää 30-40 minuuttia ja antaa sitten korviketta kahdesti tai kolmesti päivässä niin paljon kuin Danille maistuu. Näin aion myös tehdä, paitsi että annan yöllä nukkua yhden pidemmän pätkän, jos kundi niin haluaa. Ensi maanantaina käydään katsomassa, saadaanko paino nousuun näillä ohjeilla.

Muuten th kehui Dania virkeäksi ja jänteväksi, ja sanoi että tulee iso mies, kun kädet ja jalat on niin suuret. :) Navasta oli sieni kuivunut itsestään pois, ja rähminyt silmäkin on tänään jo parempi, mutta saatiin siihen varmuuden vuoksi tipparespeti, jos pahenee. Minulla oli kohtu ja alapään haava kunnossa. Tänään on ollut jo toinen päänsärytön päivä, ja kun rinnanpäätkin ovat tällä hetkellä ok kiitos kumien, ainoa ongelma tuntuu nyt olevan verenpaine.

Anteeksi nämä omanapaiset viestit, mutta joudun nytkin lopettamaan kommentoimatta muiden juttuja. Ensi kertaan sitten!

Karoliina ja Dani
 
elmeri77
Paljon onnea Karoliinalle!! Ja tsemppiä noiden kipujen yms kanssa!
Minullakin oli esikoisen kanssa alkuun hankalaa imetys, poika ei oikein osannut oikeaa imuotetta ja rinnat oli kipeät, jouduin pumppailemaan maitoa jatkuvasti jne, enkä oikein osannut nauttia äitinä olemisesta. Mutta siitä se pikkuhiljaa sitten helpotti..

Tyttö heräsikin just aamupäivän uniltaan, täytyy mennä.

Onnea vielä kerran Karoliina!

t. elmeri ja tyttö 3vk 6pv
 
Roberta73
ONNEA KAROLIINALLE JA KOKO PERHEELLE! Nyt voit huoahtaa helpotuksesta kun on raskas raskausaika vihdoin ohi. Kyllä ne verenpaineet siitä varmasti vielä tasoittuu ja mieli virkistyy mitä lähemmäksi kesää mennään ja saatte vauva-arjen pyörimään. Tuli mieleen kun luin Karoliinan imetyksestä ja vaikeuksista saada maitoa ulos, että pitää varmaan lukea jo etukäteen rintapumpun käyttöohjeet ettei joudu sitten kiukkuisena, väsyneenä ja rinnat kipeänä selaamaan manuaalia. Hurjilta kuulosti nuo supistelukivut ja ne on varmaan osittain johtuneetkin siitä käynnistyksestä. Hyvä kun saitte perhehuoneen vaikka olitkin noin uupunut. Olen kuullut, että äidin pitää olla niin kondiksessa, että jaksaa kantaa ruokatarjottimen keittiöstä perhehuoneeseen jotta huoneen saa :)

Viime yönä tuli tosi kipeitä supisteluja alle tunnin ajan jolloin selkää särki kunnolla ja kipu säteili vasempaan kallonpohjaan (!?) ja vasempaan jalkaan asti. En luonnollisestikaan saanut unta ja nyt jo piti keskittyä hengittelyihin ja siihen, että kipu menee ohi. Supisteluiden välillä Nakki liikkui vilkkaasti ja oli varmaan ihan hädissään, että mitä ihmettä nyt tapahtuu ja tuleeko jo "uimahypyn" aika. Tuli jo mieleen, että kuinka pahaksi nuo kivut voikaan mennä kun nyt jo tuntui pahalle. Heräsin kuitenkin klo 06 eli supistelut oli loppuneet ja aamu ollut nyt ok.

Kävin aamulla neuvolassa ja terveydenhoitaja toivotteli jo hyvää synnytystä! Sanoi, että hänellä on tutina ettei välttämättä enää nähdä ennen synnytystä. Arvio Nakin 2,7 kiloiseksi ja sosiaaliseksi koska on joka kerta ottanut hyvin kontaktia kun on kuunneltu sydänääniä ja mittailtu kohdunpohjan korkeutta. Painoni oli laskenut kilon viikon takaisesta mikä on kuulemma ihan normaalia. Jos raskaus menee laskettuun aikaan asti on ennustettu syntymäpaino jo 3,5 kiloa mikä tuntuu hurjalle kun vasta kuukausi sitten Nakki painoi noin 1600-1800 grammaa ja olimme hieman huolissamme miten pieni se on. Kovasti ne kasvaa viimeisen kuukauden aikana.

Nyt pyykinpesuun ja lukemaan Hesaria rauhassa kun vielä voi.

Roberta 37+2


 
Jenska85
Onnea hurjasti Karoliina ja perhe!!! Onneksi kaikki meni kuitenkin loppujen lopuksi hyvin raskaan raskauden osalta, toivottavasti kaikki imetysongelmat ja kivut ja muut helpottavat pian!

Ja tsemppiä Robertalle viime metreille!

Olisi enemmänkin asiaa mutta on mentävä syöttämään nuorta herraa! Palataan!

-Jenska (jolla on tänään laskettu aika!) ja pieni mies 2 vko 2 pvä
 
kanelin
Hei
Karoliinan synnytys kuulosti aika nopea temposelta. Onneksi nyt on lapsi sylissä ja kaikki hyvin. Eiköhän ne verenpaineetki siitä ajan kanssa tasaudu niin pääset ihan täysin rinnoin nauttimaan äitiydestä. Olihan teillä sisar Danilla? Onko miten suhtautunu uuteen tulokkaaseen? Kuulostaa siltä, että siellä oma toipuminenki on alkanu ihan mukavasti.

Tänään kävin neuvolassa ja siellä kuulosta asukilla olevan kaikki hyvin. Vauva ois nyt kiinnittyny asemiin joten toivotaan, että nyt tänä viikonloppuna alkais tapahtuun. Hoitaja yritti laittaa synnärille vappuaatoksi lähätettä käynnistykseen. Toivotaan, että sitä ennen luonto hoitaa asian. Eli tänä viikonloppuna kaikki ässät hihasta käyttöön ja ei haittaa vaikka niitä ässiä ois vähän enemmänki.

Meän esikoisella on alkanu nyt oman tahdon kausi. Ei halua pukea, ei halua syödä ei halua tehä mitään mitä pitäis oikeasti tehä. Toivotaan, että tämä kausi ei kauaa kestä.

Kanelin Huomenna laskettu aika :)
 
Iiris86
Tulin minäkin vielä tänne jotain näin yömyöhään raapustamaan, ei kauheesti viel väsytä niin roikutaan nyt sit viel netissä jonkin aikaa.

Karoliinalle suuret onnittelut! Rankan kuuloinen synnytys ollut mutta onneksi se on nyt takana päin. Hyvä että myös migreeni on alkanut helpottamaan. Itsellä on kans aina silloin tällöin sitä ja se on täyttä piinaa! Ja ajatella et oot joutunu hoitamaan kahta lasta migreeni päällä..kyllä siinä on jo aika lujilla. Ja hyvä kun et ota stressiä tuosta imetyksestä, tärkeintä on että poju saa masunsa täyteen. Ja useimmiten vauvoilla ei ole ongelmaa saada yhtäaikaa rintaa ja pulloa, joten uskon että saat jatkaa imetystäkin vielä pitkään.

Joo Kanelin, eiköhän molemmat nyt viikonlopun aikana pyöräytetä nuo pienokaiset pihalle ;) ..ei ny kai mul on oikeastaan toivo jo hiipunu et tää lähtis itsestään syntymään :( ,ei vaan oo yhtään semmonen olo.
Keskiviikkona olin neuvolassa ja siel terkka kyl sano et vauva on laskeutunu alemmas ja et ihan hyvin voi syntyä tällä viikolla, mut silti se tuntuu musta kovin epätodennäköiseltä. Supistuksia tulee aina silloin tällöin, mut ei ne oo kipeitä eikä säännöllisiä. Pitkiä kävelylenkkejä oon tehny ja kolme ässää ollu käytössä mutta ei vaikutusta :/ . Mikä mussa on vikana ku ei nää vauvat täältä lähde itsestään..ei viimeks eikä nyt :(

Paitsi tän kirjotuksen aikana on tullu jo pari supistusta jotka otti jo pikkusen tuonne selkään..ehkä jos sittenkin vielä pieni toivon kipinä on..

-Iiris 41+3
 
Iiris86
Tänään on iltapäivästä asti tullu supistuksia välillä 10min ja vartin välein ja välillä on ollu pidempiäkin taukoja, mut ei nää kovin kipeitä oo vieläkään. Saa nähdä kun menee nukkumaan et herääkö aamulla ihan normaalisti vai kipeytyiskö nää yön aikana. Siivonnu oon tänään ja pitkällä kävelyllä kävin, mikä oli jo aika tuskaa, joka paikkaa kiristi ja jomotti. Sit mun sisko kerto et joku sen kaveri on saanu molemmat synnytyksensä käyntiin nännien hieromisella. En ollut koskaan tuommoisesta kuullutkaan ja otin siitä lisää selvää netistä ja sehän olikin ihan yleinen tapa kätilöilläkin neuvoa äitejä hieromaan nännejä supistusten voimistamiseksi. No minähän otin neuvosta vaarin ja hieroskelin nännejä 20min niinkuin netissä neuvottiin ja yllätys yllätys tämän jälkeen nämä supistukset tosiaan alkoivat. Tuossa illalla hieroin toiset 20min ja ajattelin vielä kokeilla rintapumppua sillä kuulemma sekin auttaa. Tämä on niinsanottua nännien stimulointia ja se vapauttaa vereen luonnon omaa oksitosiinia. Hullultahan tuo touhu tuntuu mut haluan kokeilla kaikki keinot millä sais tän synnytyksen luonnollisesti käyntiin ettei tarvis sairaalaan mennä käynnistykseen.
Mukavinta ässää vois täs kohta viel kokeilla, jos sitä sitte sais yöllä lähteä Sintin hakuun ;)

-Iiris 41+5 ku kello humpsahti taas yli puolen yön..
 
Roberta73
Supistussäteitä Iirikselle! Olen kuullut tuosta nännien hieromisesta ja oksitosiinin lisäämisestä eli ihan luonnonmukainen keino, toivottavasti pian auttaa! On jo varmasti turhauttavaa odotella supistusten voimistumista jos/kun ne on toistaiseksi aina aamuksi rauhoittuneet. Ei mene enää pitkään.

Kävin esittelemässä takapihalla Nakille auringon, nostin paidan ylös ja mahassa alkoi heti hirmuinen jumppa. Taitaa olla aika elämyshakuinen kaveri...

Roberta 37+5
 
kanelin
Hei
Ehjänä ollaan. Kolmena yönä on nyt suppaillu semmosen kolmisen tuntia kerralla ja päivällä sitten vähän jomotellu. Ei mitään ihmeellisiä, mutta kuitenki edistystä on tapahtunu.

Tätyy vissiin laittaa mies tissejä hieroon, jospa se vähän vauhittais. No palataan taas, kun enemmän kuulumisia.
 
elmeri77
Supistussäteitä lähetän minäkin Iirikselle ja kanelinille! Eiköhän tälle viikollekin saada taas vauvauutisia :)

Täällä ei mitään ihmeitä, tytön kanssa menee ihan mukavasti. Edelleen meillä nukutaan max 3h kerrallaan, kovasti odotan, että yöunet pidentyisi edes vähän. En nyt ainakaan vielä aloita lisämaidon antamista, kun omaakin tuntuu riittävän ihan reippaasti. Parin viikon päästä on neuvola+lääkäri, täytyy siellä sitten kysyä asiasta, jos ei siihenkään mennessä olla unia saatu pidennettyä.
Viikonloppuna oli ihana ilma ja päästiin molempina päivinä kärryilemään. Lauantaina käytiin ihan turistina Hesassa ;) Vaikka tässä ihan lähellä asutaankin, niin tosi harvoin tulee käytyä.

Pampulei, miten teillä menee??

t. elmeri ja tyttö tasan 1kk
 
Pampulei
ONNEA IHAN HURJASTI KAROLIINA JA KEVÄTKUKKANEN!! Nyt vasta pääsen täältä ilouutisia lukemaan =) Ja kovasti tosiaan loppukonkkaronkalle supparituulia, että saadaan viimeisetkin ketjulaiset synnyttäneiden listalle =)

Mulla on ollu kiirusta, kun anoppi oli kylässä ja valitettavasti meidän pikkumiehellä on myös alkaneet vatsavaivat, joten oma aika on ollu aika vähissä. Viikon verran on nyt kiprsitellyt ja se on kyllä tosi ikävää =( IHan kamala katsoa kun pieneen sattuu =( Vielä ei kuitenkaan nyt ihan yhtä huutoa ole ollut, mutta on päiviä että itkee kovasti ja sitten päiviä kun on oma, hyväntuulinen itsensä ja ei itke yhtään. Yöt on toistaseks mennyt suhteelisen hyvin - tosin viime yönä oli kaks heräämistä ja syömisen jälkeen oli vaikea nukkua kun masuun koski =(

Että Magpie - samanlaisia juttuja siis täälläkin! Kiva kun kävit muuten laittaan kuulumisia!

Huh jenska - aika mahtavaa et pääsitte jo peittoja heilauttaan! Täällä ei vieläkään tunnu siltä että uskaltaisin.. ehkä viikon päästä vois kokeilla. Kiva et menee kivasti! Ja kiva et Elmerilläkin menee mukavasti! Me ollaan kans aika paljon vaunuilu kun on ollu ihanat ilmat =) On se kyl ihanaa työnnellä vaunuja =) Kerro sit mitä siellä neuvolassa neuvotaan tosta unien pidentämisestä! Meillä menee muuten rytmit hyvin, mutta sitten aina noi masuvaivat sotkee pakan kokonaan.

Poika on kasvanut ihan silmissä. Toissa viikolla 3-viikkoistarkastuksessa oli kasvanyt syntymästään jo 7 senttiä ja painoa oli tullut kilo lisää! Lääkäri kyllä epäili että on tehty sairaalassa mittavirhe, ettei kukaan kasva 7 senttiä 3ssa viikossa. Mutta että hyvin kasvaa ja 60-senttisiin vaatteisiin on jo siirrytty. Kamalaa miten nyt jo joutuu siivoomaan pienimpiä vaatteita pois - yhyy! =)

Tuleepas nyt sekava viesti kun koitan nopeesti ennenku poika herää kirjottaa. Joka tapauksessa hyvin meillä menee, kunhan vaan masu pysyy jotenkin kurissa. Pari päivää sitten olin niin väsynyt että saatiin miehenkin kanssa eka kriisi aikaseks. Kun nyt vaan sit jaksais hoitaa parisuhdettakin samalla ja huomioida vielä ton koirankin tossa.. =)

Kovasti ihania kevätpäiviä kaikille! Ja kovasti tsemppiä suppareita odotteleville! Kyllä ne vauvat sieltä ulos pian putkahtaa!! =))

Pampulei ja ihana pikkupoika 1kk ja 3 päivää
 
Roberta73
Onpas täällä hiljaista; on tainneet kaikki hautautua vauvan hoitoon ja loput odottelemaan supistuksia. Ovatko jo synnyttäneet siirtyneet kirjoittelemaan jonnekin vauvanhoitoketjuihin?

Hurjaa vauhtia on Pampun poika kasvanut, mittavirhettä voisi epäillä tai sitten maitosi on jotain super Obelix-voimajuomaa. On varmasti ristiriitaisia tunteita kun vauva kasvaa: helpottavaa, että niin käy mutta myös haikeaa. Pitää nauttia hetkestä. Minä ostin 56-senttisiä potkuhousuja henkkamaukasta ja näköjään vähän hullu ostos jos niitä ei voi montaa viikkoa käyttää.

Täällä on supisteluja harvakseltaan mutta useita päivässä ja uutena oireena kuukaustiskipumainen jomotus vatsalla mutta en silti usko, että vielä viikkoon (kahteen) tulee lähtöä. Olen jo haravoinut pihalla ja kohta olo alkaa olla kärsimätön vaikka laskettuunaikaan on vielä melkein 2 viikkoa. Levottomuus on lisääntynyt enkä oikein osaa ottaa rennosti vaan koko ajan puuhastelen jotain ja yöt on lyhyitä. Viimeisin "harrastukseni" on ollut muurahaisten myrkytysoperaatio kotona. Tällä hetkellä olen voitonpäällä mutta jo huomenna voi tilanne olla toinen...

Hauskaa vappua! Mies jo viikonloppuna luuli, että vietetään vappu synnytyssairaalassa mutta ei siltä nyt näytä.

Tuleekohan Iirikselle ja/tai Kanelille vauva vielä huhtikuun puolella?

Roberta 38 +2
 
Iiris86
Tulin pikaisesti ilmoittamaan että meille syntyi maanantaina klo 20.11 suloinen tyttövauva, paino 3706g ja 50cm pitkä. Tänään päästiin kotiin ja olo on niin onnellinen kuin vai voi olla <3 . Synnytys meni hienosti ja vointi on ollut tosi hyvä kun tällä kertaa ei tarvinnu tehä epparia, vain joku pieni nirhama tuli mutta siihen ei tarvinnut edes tikkejä. Maidot pasahtivat rintoihin jo eilen ja sitä tulee taas litratolkulla. Tyttö ei meinaa pysyä perässä joten tänään sai alkaa pumppaustouhuihin, 150ml sain pakkaseen. Kirjoittelen myöhemmin lisää, nyt on pakko mennä nukkumaan.

Onkohan kanelinkin jo saanut vauveliininsa vatsan tälle puolen?

-Iiris ja typy 3vrk
 
Roberta73
JEE, ONNEA IIRIS TYTÖSTÄ! Saatiin kuin saatiinkin ainakin yksi vauva vappuviikolla tähän ketjuun. Kuulostipas ihanan helpolle synnytys. Veikkaan, että Kanelin on myös synnyttämässä tai jo nyytti sylissä...

Lisäsin Karoliinan ja Iiriksen listalle:

11.1 magpie / 3.1 klo 9.57, tyttö, 3210g ja 49 cm
24.2 Bijou73 / 18.2 klo 6.45, tyttö, 3825g ja 51cm
4.3. Mandariini77 / 16.2, poika, 3070g ja 47cm
24.3 Pampulei / 24.3, poika, 3270g ja 47cm
25.3 elmeri77 / 27.3, tyttö, 3320g ja 48cm
9.4 Sars76
14.4 Iiris86 / 27.4 klo 20.11, tyttö, 3706g ja 50 cm
15.4 Kevätkukkanen / 17.4 klo 10.29, tyttö, 3210g ja 50cm
17.4 Karoliina77 / 15.4 klo 00.07, poika, 3200 g ja 51 cm
23.4 Jenska85 / 7.4 klo 3.24, poika, 3020g ja 49,5cm
4.5 Sesami
12.5 Roberta73
14.5 mume
-----

Roberta 38+3
 
Jenska85
ONNEA IIRIS TYTÖSTÄ! Ihanaa, kiva kuulla että kaikki meni hyvin! Eiköhän kanelinillakin ole jo vauva sylissä... Tsemppiä Robertallekin viime hetkiin, hurjaa että ihan kohta ollaan kaikki jakauduttu!

Harmi kun ei oikein ehdi käydä kertomassa kuulumisia, kun vauva nukkuu niin silloin itsekin yritän nukkua tai sitten tehdä kotitöitä. Käytiin neuvolassa keskiviikkona ja poika oli kolmessa viikossa venähtänyt pituutta neljä senttiä ja paino oli noussut reilussa viikossa n. 300 g. Muutenkin kaikki vaikutti olevan kunnossa neuvolakäynnillä.

Robertalle, mun mielestä 56 senttiset potkuhousut ei ole yhtään hullu ostos. Meillä mä itse asiassa jouduin ostamaan lisää pieniä vaatteita kun en ollut varannut niitä tarpeeksi. Alkuun 56 senttisetkin nimittäin tuntui ihan liian isoilta, nyt alkavat olla sopivia tosin 50 senttisetkin vielä menee, bodyt ainakin. Tietysti riippuu varmasti paljon vauvasta, mutta meillä poika on niin hoikka että 56 senttiset housut on edelleen vyötäröltä vähän väljiä. Poika on myös aikamoinen väkkärä, potkii liian isot housut pois päältään tai jalat yhteen lahkeeseen tms... Ja kun tämä tapaus sattuu vielä olemaan kova pissaamaan ja pieni vaippa eli vähän imupintaa+hoikka vyötärö ja reidet=ylivuotava pissa, eli vaatteita saa vaihtaa keskimäärin pari kolme kertaa päivässä niin tuntui että pienet vaatteet loppuivat alkuunsa.

Iirikseltä tuleekin tosi hyvin maitoa! Mä en saa maitoa kovin paljoa pumppaamalla, mutta maidonkerääjiin sitä heruu sen verran että olen saanut joka päivä pakastettua 50-100 ml. Ihan kätevää... :)

Nyt on mentävä! Palataan!

-Jenska ja ukkeli 3vk 3 pvä
 
kevätkukkanen (ei kirj)
onnea iirikselle ja muillekin jos en oo muistanu onnitella.

Ei jotenkin saa aikaiseksi kirjoitella. Hyvin on mennyt, maito riittää (painoa 29.4 3380g) neiti syö ja nukkuu ja nyt jaksaa jo vähän olla hereilläkin ja ihmetellä esim. ikkunasta tulevaa valoa. Jouduin heti olemaan kolmestaan lasten kans kun miehellä niin paljon töitä, ei onneksi juurikaan ylitöitä mutta muuten vaan ei hyvä sauma pitää isyyslomia. Hieman harmittaa mutta hengissä ollaan selvitty. Hänkin on tavallaan rakennusalalla joten parempi tehdä töitä kun niitä vielä on. Esikoinen hieman oikuttelee mutta ei ole avoimesti vihamielinen vauvaa kohtaan. Pissailee vaan lattialle yms. muuta mukavaa :) Yöt menee ok mutta alkaa heräily vähän tuntua. Pitää yrittää päikkäreitä aina viikonloppuisin kun esikoinen ei niitä enää harrasta. Vatsanväänteitä oli tuossa yks ilta, en tiedä johtuiko syömästäni ruuasta jossa sipulia jonkin verran. Kotiinlähtötarkastuksessa oli kaikki ok mutta ollana vähän seurannassa kun mulla on aikoinaan ollu ja esikoisella oli lonkkaluksaatio.

Esikoisen synttäreitä ja ristiäisiä yritetään pikkuhiljaa suunnitella. Hassua miten sitä esikoisen aikaan oli monta viikkoa ihan sumussa ja omissa oloissaan mutta nyt on ollut vähän pakkokin palata todellisuuteen ja arkiaskareisiin heti.

Hyviä vointeja kaikille!

Kevätkukkanen + neiti 2 vkoa
 
Jenska85
Pikaseen Robertalle: Mun mielestä minigrip-pussit on hyviä pakastukseen. Niihin voi kirjoittaa pakastuspäivän ja maidon määränkin suoraan kylkeen vaikka mustekynällä. Katoin et on olemassa jotain maitopussejakin joihin voi suoraan lypsää maidon, mutta olivat tosi kalliita (n. 18 e/20 kpl). Mulla on myös maitopulloja, jotka sopii ainun rintapumppuun, niissä säilytän maidon jääkaapissa. Kerääjään tulleen maidon laitan aina yhteen pulloon ensin jäähtymään ja sit yhdistän kaikki päivän aikana kerääntyneet maidot toiseen pulloon.
 
elmeri77
Paljon onnea Iirikselle!! Saatiin tosiaan ainakin yksi uusi vauva tälle viikolle.

Hiljaista täällä tosiaan tuntuu olevan, ei oikein ehdi kirjoittaa, kun vauva nukkuu päivisin aika lyhyitä pätkiä ja silloin on itsekin joko levättävä tai yritettävä tehdä jotain kotihommia. Ja esikoisen eskarikuskauksetkin vie aina oman aikansa. Mies jatkaa edelleen reissuhommia eli oon yksin lasten kanssa n. 4 pv viikosta. Että eipä tässä ylimääräisiä aikoja kauheasti jää..

Meilläkin jäi nuo 56-senttiset bodyt aika nopeasti pieniksi, mutta kyllä niitä oli hyvä muutama olla. 56:t puolipotkarit on vielä käytössä, ne on nyt just hyvät.

Minäkin pakastan niihin pieniin minigrip pusseihin maidot. Pumppu ei ole käytössä, mutta maidonkerääjät on näppärät. Kun imettää, niin toisesta rinnasta tulee aina jonkin verran itsekseen. Nämä "lirut" jäähdytän jääkaapissa ja yhdistän yhteen pussiin ja siitä pakkaseen. Öisin en ole enää jaksanut sitä rumbaa, mutta alkuun oli pakko, kun maitoa tuli reippaasti ylimääräistä.

Mukavaa toukokuun alkua kaikille! Ja jäädään odottelemaan seuraavia vauvauutisia ;)

t. elmeri ja tyttö 5vk 2pv
 
Iiris86
Paljon onnea Kanelin! Meidän tytöillä ei kyllä paljoa ole ikäeroa :)

En jaksa taaskaan paljoa kirjoittaa, pakko mennä nukkumaan kun on niin juukelin väsy. Tyttö on kyllä nukkunut tosi hyvin yöt, mutta muuten tämä touhaaminen väsyttää ja vieraita on rampannut joka päivä. Huomenna voisi ehkä keretä kirjoittaa synnytyksestä ku esikoinen on kerhossa ja tyttökin nukkuu vielä niin paljon. Hyvin on lähtenyt vauva-arki pyörimään, tyttö on tosi kiltti, ei turhia kitise. Ehkä sitten jos parin viikon päästä alkaa masu vaivaamaan niin saa tuota itkua kuunnella enemmänkin. Imetys on myös lähtenyt hyvin käyntiin, mutta inhottavaa on kun tuo kysynnän ja tarjonnan laki ei vielä ole päässyt pätemään. Maitoa tulee hurjasti ja rinnat on koko ajan täynnä ja kipeät. Pumppailun jälkeen on jonkun aikaa hyvä olo mutta sitten taas alkaa..

-Iiris ja typy 6pv
 
Roberta73
Kanelille hurjasti paljon onnea!!! Tyttöjä taitaa olla tässä ketjussa nyt hieman enemmän kuin poikia.

Tulin juuri neuvolasta ja hyvin voidaan. Mahassa asustaa nyt noin 3-kiloinen vilkas vauveli joka saisi jo tulla...

Kiitos maidon pakastusvinkeistä, kävin ostamassa Minigrip pusseja jo valmiiksi :)

Sain viikonloppuna pestyä ikkunatkin ja nyt alkaa asunto olla jo niin tiptop kunnossa etten tiedä mitä vielä siivoaisi tai kotona puuhastelisi. Luin jostain, että portaiden kävely sivuttain voisi käynnistää synnytyksen... Eli sellaista ohjelmaa plus saunomista on luvassa tälle viikolle.

Roberta 38+6 (huomenna alkaa jo viikko 40)
 
elmeri77
Paljon onnea kanelin!

Robertallakin alkaa olee h-hetki käsillä :) Toivotaan ettei mene ainakaan kovin paljoa yli. Nauti nyt näistä viimeisistä päivistä.

Kunhan ketjun viimeisetkin saa vauvat, niin siirrytäänkö tuonne vauvan hoito puolelle?

t. elmeri ja tyttö 5,5 vko
 

Yhteistyössä