Hae Anna.fi-sivustolta

Kevyt itsetehty levite leivälle?

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä kysyvä, 01.06.2012.

1. kysyvä Vierailija

Hei!

Onko teillä ideoita itsetehtävälle leipälevitteelle, kun ongelmana on että en syö juustoa ollenkaan? Haluaisin tehdä jotain hyvää levitettä koska nuo kaupan kevytmargariinit ovat kamalan makuisia, ja taas joku Oivariini niin tuhtia että ei maistu. Kevytmaksamakkaraa käytän välillä, mutta se ei sovi kaikkien päällisten kanssa.

Kiitos!

2. Uuno Niskalaukaus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuorejuustoista saa vaikka mitä tehtyä, mutta jos nekin sisältyvät "juustokieltoosi", niin eivät tietenkään käy. Erilaiset paputahnat ovat hyviä jos haluaa kasvislinjalla pysytellä. Savulohitahna creme fraicheen tehtynä on herkullista ja keskimäärin kevyempää kuin voi + juusto. Jos sen tekee kermaviiliin niin täyttänee kaikki "light" kriteerit, mutta mielestäni ei ole läheskään yhtä hyvää.

Vastaavaa "tahnaa" voi toki tehdä kutakuinkin mistä tahansa. Kinkkua, kalkkunaa, paahdettuja kasviksia tai mitä ikinä mieleen juolahtaakin. Halutessaan ne voi vielä ajaa hienoksi tehosekoittimessa jolloin tahnasta tulee koostumukseltaan hienoa ja helposti levitettävää.

3. Levite+rahka Vierailija

Olen itse tehnyt levitteen, jossa on osa kevytlevitettä ja osa rahkaa. Mausteina riippuen kerrasta on ollut persiljaa, valkosipulia, ruohosipulia... Maukasta ja kevyttä.

4. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Meillä käytetään tällaista: 1dl voita, 1dl neitsytoliiviöljyä, 1dl vettä. Mixerillä kaikki sekaisin ja sitten voi maustaa millä haluaa tai jättää maustamatta. Olen käyttänyt valkosipulia, persiljaa, suolaa ja pippuria, paprikaa jne.

5. Emäntä Vierailija

Ulkoellin levite on epäilemättä mainio, mutta kevythän se ei ole, mitä ap tuossa kyseli. Itselleni maistuu Oivariinista, raejuustosta sekä yrteistä sekoitettu mössö.

6. kysyvä Vierailija

Kiitos vastauksesta. Juustokielto sisältää tosiaan tuorejuustonkin, koska se on juustoa :) Ehkä tuo savulohitahna voisi olla hyvä, eikä sitä nyt niin paljon varmaan tarvitse käyttää että pilaisin sen kermaviilillä :)

7. kysyvä Vierailija

Kiitos vastauksesta. Missä suhteessa olet nuo rahkan ja kevytlevitteen laittanut, 50/50?

Miten muuten näissä levitteissä tuo säilyvyys?

8. kysyvä Vierailija

Kiitos! Vettä oikeasti? Millainen tuosta koostumuksesta tulee? Tämä vois olla aika hyvä ratkaisu!

9. Kysyvä Vierailija

Kiitos vastauksesta, mutta sinun reseptissäsi taasen on juustoa..

10. Emäntä Vierailija

Ahaa. Itse en pidä raejuustoa juustona. Et siis syö minkäänlaista tuorejuustoakaan? Miksi?

11. Uuno Niskalaukaus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, kysyin sitä koska tuorejuusto nimenomaan ei ole juustoa, vaan enemmänkin jugurtin tai creme fraichen kaltainen hapanmaitovalmiste...

12. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2

Ihan oikeasti vettä. Ja koostumus on kuin margariinin, eli suoraan jääkaapista otettuna helposti levittyvää. Pehmenee myös huoneenlämmössä nopeasti, eli ei kannata kauaa säilytellä lämpimässä. Ja maku on hyvä, aito ja muunneltavissa yrteillä ja mausteilla.

13. kysyvä Vierailija

Miten joku voi olla pitämättä raejuustoa juustona, kun nimessäkin on jo juusto? Minulla tulee juustoista (ja monesta muustakin maitotuotteesta) maha kipeäksi.

14. kysyvä Vierailija

Joo, no siksi mainitsin aloituksessa sen juustottomuuden, ettei kukaan tarjoaisi mitään tuorejuustolevitteitä. Jos voisin niitä syödä, ei ongelmaa olisi.

15. kysyvä Vierailija

Kiitos, tässä siis mulle oikea ratkaisu! Mahtavaa :)

16. Emäntä Vierailija

No aika montaakin esim rahkan tyyppistä valmistetta kutsutaan juustoksi. Sanotaan nyt vaikka fromage fraiche, joka kuitenkin on enemmän rahkaa kuin juustoa. Et varmaan sitten voi syödä kyllä rahkaakaan.

17. vierailija Vierailija

Hei, miten nuo itsetehdyt seokset säilyy? Pitääkö tehdä uusi satsi viikoittain, näin yksin elävänä mietityttää hävikki.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri