Hae Anna.fi-sivustolta

KIDUTUS

Viestiketju osiossa 'Yleistä keskustelua' , käynnistäjänä lihava mies, 12.03.2017.

1. lihava mies Vierailija

Ajattelin ottaa aiheeksi kidutuksen, sitä ei olla käsiteltykään vielä annan keskusteluissa. Pohjustan hieman aihevalintaani sillä, että luen parhaillaan ostamaani kirjaa: Petojen aika.
    Se kertoo ajasta Chilessä, jolloin siellä oli Augusto Pinochet vallassa sotilasjunttansa kanssa. Siellä oli pidätykset, ja kidutukset arkipäivää, tuhansia pidätettiin aivan pelkkien epäilyksien vuoksi.
    Lähes kaikkia pidätettyjä kidutettiin.
    Ihmettelen, miten miehet, naiset, avioparit joita kidutettiin yhtä aikaa kestivät kaiken sen?
    Tai, eiväthän kaikki kestäneetkään sitä, monet sekosivat kidutuskammioissa. Monet taas saivat elinikäisiä vammoja, ja traumoja siellä.
    Kidutus on maailmalla liiankin yleistä vielä tänä päivänäkin, usein saa lukea lehdistä tapauksista joissa kidutus on enemmän sääntö kuin poikkeus. Syyriassa tapahtuu hirveitä asioita, myöskin Turkista on kirjoitettu, miten siellä on pidätetty upseereja, ja kidutettu heidän vaimojaan niiden edessä, kun on yritetty puristaa tunnustuksia.
    Miettiikö muut koskaan näitä asioita, niin kuin minä? Mietin toisinaan miten kestäisi itse sellaista, ja millaista se voisi olla? kidutus yleensä alkaa nöyryytyksellä, alastomuudella. Painajaismaista herjaa ja piinaa. Pakottamista riisumaan kaikki vaatteet pois, monien kiduttajien edessä, siitä se alkaa, ja loppu on kiduttajien mielikuvituksen varassa. Ja sitähän valitettavasti riittää.

2. Jenni Vierailija

Oohh, kirjoitus on melkein kuin minun omasta suustani. Toisinaan kun lukee lehdistä aiheesta, että taas on kidutus ollut käytössä jossain päin maailmaa, olen miettinyt kaikenlaista.
    Kuten juuri että, onko kiduttajat aivan sairaita pervoja, jotka nauttivat töistään? Vai voiko ne olla normaalisti naimisissa olevia miehiä tai naisia, joilla voi olla ihan perhekkin?
    Ja kuvitelkaa, millaisia kahvi ja ruokatunti keskusteluja he käyvät. Aika hulluja ajatuksia ehkä, mutta välillä hurjaa miettiä näitä.
    Moniko muuten on tiennyt, että kiduttajat tekevät työtään ryhmissä! Heitä on aina paikalla vähintään neljä, ja siitä enemmän, kuulustelemassa uhria, tai uhreja!! Niin se on tehokkaampaa, hirveämpää uhreille. Riisuutuminen ja alastomuus tehdään näin mahdollisimman hirveäksi.
    Siinä on myöskin silloin "miesvoimaa", jos uhri kieltäytyy sen riisumisen itse tekemään. Vaatteet kyllä lähtevät pois, tavalla tai toisella, siinä ei vastustelu auta. Grrr, olisi hirveä paikka.
    On vain sattumaa, hyvää tuuria että on syntynyt näin rauhalliseen, ja turvalliseen Suomeen. Siitä pitäisi jokaisen olla onnellinen.

3. Helena Vierailija

kidutus! Uuhh, "herkkä" aihe. Se on varmasti pahin tilanne, mihin ihminen voi joutua. kyllä mä joskus mietin kans näitä, itse en kyllä ihan helposti riisuis vaatteitani. Tai, sitte mä varmaan pyörtyisin siinä. Tuolta eteläamerikasta oon lukenut niinkin hurjan jutun, että siellä on ainakin joskus aikoinaan ollut kidutus yliopistoja! Siellä on opetettu uusia kiduttajia, ja opetusmateriaalina ovat olleet poliittiset vangit. On ollut luentosali, jossa 20-30 "opiskelijaa. Salin eteen tuodaan uhri, jonka kiduttaja pakottaa riisuutumaan alasti, kaikkien edessä siinä!!
    Vartioiden avustamana uhri kiinnitetään roikkumaan metallitankoon, polvitaipeistaan, ranteet nilkkoihin sidottuna tangon alapuolelta. Sitten näytetään eri kidutuskeinoja käytännössä, erityisesti sähkön käyttöä kidutuskeinona. kuvitelkaa, kuinka hurjaa se on ollut.

4. Demaritko Vierailija

Näitä kiduttajia yritetään Suomessa integroida takaisin yhteiskuntaan. MIkä tietysti tuntuu oudolta varsinkin kun Saksassa nostetaan syytteitä vielä liki 100-vuotiaita kirjanpitäjiä vastaan kun sattuivat olemaan väärällä puolella. Näin se maailma muuttuu.

5. Jenni Vierailija

Kyllä huomaa että aihe on arka, paljon luettu mutta vähän vastailtu. Ihmiset on aika "tirkistelijöitä" luonteeltaan. Onko kidutus aiheesta keskusteleminen jotenkin hävettävää, ei mun mielestä.
    Ihan sattumalta TV:stä tulee neliosainen sarja teemalta maanantaisin, ja kertoo juuri noista Chilen sotilasjuntan ajoista. Se on jännä sarja, historiaa, tullut jo kaksi osaa. Ohjelmastakin olisi kiva kuulla mielipiteitä.

6. lukutoukka Vierailija

Kyllä tuli katsottua se sarja, AAVIKON KAIUT. Sarjahan käsitteli aihetta aika "hempeästi", ja pintapuolisesti. Todellisuushan on aika paljon rankempi, ja hirveämpi ollut siellä Chilessä. Aika paljon lukeneena ihmisenä olen kyllä lukenut, millainen hirmuhallinto Augusto Pinochetilla oli. Se on ollut kovaa aikaa kansalle. Ihmisiä pidätettiin aivan pelkkien epäilysten, tai väärien ilmiantojen perusteella. vangittiin, ja kidutettiin. Usein kokonaisia perheitä vietiin kidutettaviksi.
    Kuulustelijat eivät uskoneet mitään, mitä uhrit sanoivat, vaan jatkettiin ja jatkettiin. Joskus aina hulluuteen asti. Uhrit tuskissaan kertoivat nimiä, ja osoitteita kiduttajille, että saisivat kidutuksen loppumaan, ja taas haettiin uusia uhreja kidutuskammioihin. Homma jatkui ja jatkui, kymmeniä tuhansia kidutettiin. Virallisesti kolme tuhatta ihmistä katosi, todellinen luku on varmasti ihan toinen?
    Olen myös lukenut, että Pinochetin juntta ylitti kauheudessaan jopa Gestapon käyttämät kidutusmenetelmät!

7. Lazarus Vierailija

Ei tarvitse hakea kidutustapauksia noinkaan pitkältä, kuin Turkista? Meillä on naapurissa valtio, joka kiduttaa tarvittaessa. On tehnyt sitä omassa valtiossa, ja myöskin Tsetseniassa ja Afganistanissa. Voi miettiä, mikä meno täälläkin Suomessa olisi, jos eräs henkilö saisi päähänsä miehittää tämä?
    Ollaanhan tässä 2000 luvulla huomattu, että mahdotonkin on mahdollista!!

8. Jonna Mari Vierailija

kidutus, se on arka aihe. Onkohan kaikki mahdollinen kidutuskeinoissa jo keksitty, kaikkea mahdollista on kyllä kokeiltu ja käytetty mitä olen vuosien varrella lukenut. Kauheimmat ja sairaimmat kiduttajathan ovat niitä, jotka nauttivat siitä, että saavat tuottaa tuskaa ja kauhua. Sukupuolielimethän on niiden lempikohteita.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri