Hae Anna.fi-sivustolta

Kielten opiskelu työväenopistossa

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä Spanish Rose, 12.02.2012.

1. Spanish Rose Vierailija

Olen aloittanut espanjan kielen opiskelut työväenopistossa...

Laitanpa pientä galluppia:
    onko joku oikeasti oppinut jotain kieltä työväenopistossa vai onko se teille "harrastus" ??

2. po rycckii Vierailija

Kyllä opittu on, mutta se vaatii paljon oma-aloitteista opiskelua ja opiskelua. Ei riitä, että käyt kerran viikossa työväenopiston tunnilla. Sinun pitää myös kotona-mielummin joka päivä- opiskella ja lukea ääneen ja opiskella sanoja, sanontoja.
    Silloin siitä on sinulle hyötyä.
    Opistolla voit sitten perehtyä kielioppiin ym. lausuntaan.
    Suosittelen itseopiskelua myös vapaapäivinä.
    Itse luen venäjää ja olen todella innostunut kielestä. Lainaan kirjastosta satukirjoja ja helppotajuisia romaneja sekä myös erilaisia oppikirjoja. Niitä sitten kotona luen ja kuuntelen nauhoja.
    Kun siihen pääsee sisään ja tajuaa, että hei! minähän alan ymmärtää tästä jotakin-niin tiedon nälkä vain kasvaa entisestään.

3. Ellinika Vierailija

Olen opiskellut työväenopistossa venäjää ja kreikkaa. Venäjänopinnoista on jo sen verran aikaa (kymmeniä vuosia), etten enää osaa edes kaikkia aakkosia, muistan vain joitakin yksittäisiä sanoja. Kreikkaa opiskelin neljä vuotta, ja se oli hauska harrastus - meillä oli aivan ihana opettaja ja tunneilla tosi mukava tunnelma.

Kun kreikkaa ei kovin paljon arkielämässä kuule, opiskelun hyödyllisyys riippuu todella siitä, kuinka paljon on valmis itse tekemään töitä. Voi esimerkiksi kuunnella kreikankielisiä radioasemia ja lukea nettisivuja.

Minä kävin erikseen kahden viikon intensiivikurssin kesäyliopistossa ennen Kreikanmatkaa, jolla käytin kieltä jonkin verran. Taitoni olivat kuitenkin kaukana siitä, että olisin pärjännyt pelkästään kreikalla. Oli silti hauska yllättää paikalliset vastaamalla kreikaksi heidän suomenkielisiin huuteluihinsa.

On totta, että yhden (tai kahden, tunnit taitavat kestää 2 x 45 min) oppitunnin viikkovauhtia oppiminen on aika hidasta, mutta kyllä se minusta on oppimista sekin. Kielen mukana avautuu kulttuurikin ihan toisella tavalla kuin viikon-parin lomamatkoilla.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri