Kierron lyheneminen

  • Viestiketjun aloittaja Jaana123
  • Ensimmäinen viesti
Jaana123
Esikkomme on 1 v 4 kk ja pikkukakkonen olisi tervetullut.

Ehkäisyä ei ole käytetty synnytyksen jälkeen. Nyt vaan on käynyt niin, että kiertojen pituus on lyhentynyt, viimeinen 24 päivää. Onko kellään kokemuksia lyhyen kierron vaikutuksesta raskautumiseen? Käväisin gynellä edellisessä kierrossa kp 12 ja ovis oli juuri tuloillaan. Silloin pituudeksi tuli 27. Hänen mukaansa kaikki oli OK. Mutta vähän vaan ihmettyttää, että kuinka lyhyeksi se voi tulla, ennen kuin kiinnittymisaika on liian lyhyt? Ennen raskautta pituudet heittelehtivät 27 -32, mutta nyt siis trendi on alaspäin.
 
tsakadi
Löyty vanhoista kirjotuksista tämä itselle ajankohtainen aihe: Eli millasia kiertoja teillä on ollut raskautuessanne? Siis lyhytkiertolaiset? Mun kierrot on nyt n. 24-27 ja raskautta ei ole kuulunut. Ovista en saa näkyviin testeillä. Parina päivänä näyttää haaleeta viivaa, mikä ei kait tarkoita o-plussaa?!
 
kiuna
Täällä oli kans alkuun 28 kiertoja, sit alkoi tippumaan 27, ja on ollu jo 26 ja ihan viimisin alkoi tuhruttamaan jo kp25. Ollaan yritetty kohva vuosi, eikä vauvaa kuulu.... Mulla kans se suhdanne sinne, että koko ajan vaan kierto lyhenee...

Mä uskoisin että se haalea viiva ei oo kyllä o-plussa. Koska nimenomaan noissa kirjoituksissa on, että oviksen se LH-huippu on silloin kun ne viivat on tasavahvat.

Miten aikaisin oot alkanu tikuttelemaan? Ja millon oot lopettanu? Mä oon kans miettiny et pitäskö alkaa bongaamaan ovista tikuilla, mutta kun ei oikein tiedä sit missä vaiheessa aloittaa kun kierto voi lyhentyä koko ajan.. pelkään että se luteaalivaihe jää liian lyhyeksi!!
 
tsakadi
Oon alkanu tikuttaa kp 8 ja jatkanu kp16. Vähän vaihdellen... Mutta limat on selkein merkki, että jotain tapahtuu ja siinä tapahtuu selkee "huippu" ja sitten se muuttuu. Ton mukaan oon ajotellu niitä tikutteluja. En kyllä voi suositella o-tikkuja, mua ainakin turhauttaa ihan hirveesti katella sitä nega-tikkua... Sinänsä en oo hirveesti ressannu asiasta ja toimintaa meillä on ollut reippaasti, eli ei olla "ajotettu" kuviteltuun o-hetkeen, vaan on pidetty aktiivisia kiertoja yllä koko "yritysajan"... Mua vaan kiinnostaa, että tapahtuuko ovista ylipäätään ja toisekseen, onko luteaalivaihe liian lyhyt?! Meillä on 2,5 v lapsi, joka tuli ekasta yrityskierrosta. Mutta sillon oli pitkään tasaset 28 päivän kierrot. En nyt ymmärrä, mikä lyhentää tuota kiertoa. lisäksi alavatsassa saattaa olla sellasta yhdynnässä tuntuvaa "ilman-tunnetta" riippumatta kp:sta... Endoa? Kaikkea sitä miettii, kun ikää kuitenkin rupee tulemaan koko ajan lisää ja lisää. Ja kuitenkin toive on tuosta lapsesta, voispa sanoa jopa, että ajoittain "vauvakuumetta", lapsikuumetta... Tsemppiä kiuna. Onko teillä ekan lapsen yritys?
 
Jaana123
Kiva, että tämän ketjun joku kaivoi esille. Ja onnea vaan stakadin ja kiunan yritykseen. (Oliskohan tuo mun nimimerkkini jotenkin tylsä :))))

Meillä on kakkosen yritys menossa ja kohta se "yritys" on ollut menossa kaksi vuotta, sillä ehkäisyä ei ole käytetty synnytyksen jälkeen. Viime kierrossa iskikin sitten plussa kp 25/24-27, mutta viiva ei enää seuraavissa testeissä vahvistunut ja sitten kp 29 alkoikin menkat. Eli jonkinlainen kiinnitysyritys oli menossa. Nyt tässä meneillään olevassa kierrossa yritystä ei oviksen aikaan erinäisistä syistä johtuen ollut, joten ei tarvitse jännäillä.

Omat kierrot lyheni, kun minulle iski niveltulehdus viime joulukuussa. Nyt tämä viimekierto oli enkka, mutta johtui tietysti tuosta "melkein raskaudesta". Tämän innoittamana kaivoin vanhoja kalentereitani esiin ja yllätys, yllätys, sieltäkin löytyi pitkiä pätkiä lyhyitä kiertoja. Ne vain eivät olleet menneet pitkäaikaismuistiin, kun silloin ei ole ollut vauvayritystä.

Ovistikkuja en ole jaksanut ottaa käyttää, kun ekan kanssa niistä tuli ihan riesa. Tämä kakkonen piti tulla, jos on tullakseen, mutta nyt ottaa päähän, kun ei tulekaan...
 
kiuna
Meillä esikoinen siis yrityksessä.

Ja täähän se onkin, mäkin niistä limoista bongaan yleensä oviksen, ja niiden olis tällä viikolla pitäny "tulla", niin ei mitään. Ei kerrassa mitään.... Mä jo mietin et tuleeks tästä sit pidempi kierto, et jos ne limat alkaakin tulla vasta viikonloppuna.. Odotellaan siit. Tai sit jos tää on ettei oo ovista ollenkaan... Limat yleensä tullu kyllä joka kierrossa!

 
ex-jolly
kierron lyheneminen tarkoittanee siis suomeksi sanottuna hedelmällisyyden laskua, näin luin vau.fi :n sivuilta. Tylsää. Itse kuuluun samaan kerhoon. Kierto on lyhennyt abaut 28-30:sta 24-26:n. Mistä sitten johtunee, herra tietää... Itselläni ainakin ikää tullut 33 ja endo on todettu ja hoideltu, ja taas on ihan selvät merkit havaittavissa sekstaillessa ja menkkojen aikaan.

Täälläkin toista yritellään. Ensimmäinen raskaus -05 käynnistyi kolmen kuukauden kuluessa. Nyt on viides kk menossa ja ovistikkuihin parhaillaan tutustun ja endon häätöön olen menossa lääkäriin. Tärppejä meille kaikille!
 
tsakadi
Ex-jolly: Miten sulla oireili ja oireilee tuo endo? Mulla siis tuota ilman tunnetta tuolla alavatsalla ja paineen tuntua, kun olemme yhdynnässä. VÄlillä tuntuu aivastaessa samalta... Oon tässä miettiny, josko kävisin tuolla gynen vastaanotolla näyttämässä itteäni.

kiuna, voihan ne limat tulla välillä myöhemminkin, itselle kävi tässä kierrossa just niin ja olin jo aika maani myynyt, kun havaitsinkin, että jotain rupee tapahtumaan. Selittämättömiä ovat kropan liikeet. Peukkuja! Kuin myös peukkuja kaikille meille yrittäjille!
 
ex-jolly
Mun endo tuntuu kipuna sekstaillessa, ei aina, mutta esim. menkkojen jälkeen. Tunne on vähän kuin hermokipua. Kun osuu tiettyyn paikkaan, niin avot, kaikki liikkeet heti seis!!!
Sitten (varoituksen sana, heikkohermoisimpia ällöttää!) pari päivää ennen menkkoja alkaa peräsuolivaivat, tulee sellaisia limaisia ja verisiä "pieruja" ja kakkiminen on työn ja tuskan takana... gyne kylläkin vuosi sitten kopeloi ja totesi että suolen pinta taitaa olla täynnä endokasvustoa, josta siis nämä peräsuori vaivat johtunee. Eihän kaikilla onneksi endoa ole suolessa.

Lisäksi menkkakivut on ihan kohtalaisen kovat. viimeksikin 2x600mg buranaa, yök.

Mun "ensimmäinen" endo löytyi, kun lekuri kopeloi ja huutelin että ai prkle kun tietyssä kohdassa sattui! Oli ollu seksikipuja ja söin pillereitä ja siksi menin lääkäriin. Hän antoi lähetteen ultraan. Ultraaja sanoi että "jotakin täällä on" ja mun piti itse valita että seuraillaanko tilannetta vai menenkö laparoskopiaan tähystykseen, mikä patti oikein on kyseessä. Siellä sitten löytyi yksi patti, joka poltettiin pois. Kivut häipyi saman tien, ja pysyivät pois pillereillä monta vuotta.
 
kiuna
Onneks en luopunut toivosta. Nimittäin eilen alkoi tulla limat kp 12 ja ihan hillittömiä tulikin.

Olin hommannu niitä ovistikkuja ja tänään sit sain kaksi tosi vahvaa viivaa!! Elikkäs huomenna testaan taas, ja toivotaan että tän päiväinen kantaa hedelmää ;)

Tuota endoa taitaa olla aika paljon. Ainakin kaveripiirissä on monta tapausta. Osa hoidettu, yhdellekin sanottu ettei ikinä tule saamaan lapsia - tehtiin koeputkihedelmöitys ja nyt on terveet ihanat kaksoset <3
 
tsirppis
Ihana löytää moinen ketju. Mulla on kierrot aivan perseestä, viimeinen vuosi mennyt 21-29 (päivää). Ovista olen koittanut tikuttaa kaksi kiertoa>>ei tulosta. Masentavaa.

Jaana: mielenkiintoista tuo niveltulehdus, minulla nimittäin oli erittäin kova tulehdus nilkassa ja polvessa. Oletko kysynyt lääkäriltä tm. asiasta? Voisiko olla jotain tekemistä keskenään?

Tärppejä meille kaikille!
 
täällä myösä
Minulla kierto ollut 23-25 päivää, ovulaatio 12-16 päivän kieppeillä. Olen raskautunut mainioisti noilla kierroilla 3 krt muutaman yrityskierron jälkeen. Ikää on nyt 38 ja kaikki raskaudet tulleet 34 v. jälkeen. Nyt yritämme raskautta, toinen yrityskierto alkaa seuraavien menkkojen jälkeen, tämä kierto väliä miehen työhommien vuoksi.
 
täällä myösää
Alkuperäinen kirjoittaja ex-jolly:
hei täällä myös, oletko testannut ihan ovistesteillä tuon oviksen ajankohdan ja sen vaihtelun, vai onko se ihan "mutu-tuntumalla"
Ovulaatiota testattiin viime raskaudessa ja se osui kiertopäivään 14, yhdynnässä oltiin oltu kp 10, joten ilmeisesti miehen siittiöt pitkäikäisiä. Viime yrityskierrossa testasin ovulaation kp 16 ja kuukautiset alkoivat kp 25, ei tärpännyt, vaikka yhdyntä juuri ovispäivänä. Tässä ´kuussa testasin ovulaation kp 14 ja nyt odottelen kuukautisten alkamista, koska tosiaan emme ehtineet miehen töiden takia hommiin ;). Katsotaanpa milloin ne kuukautiset alkaa. Mutta siis itse ajattelin ollessani 34, että olen jo liian vanha saamaan lapsia ja lisäksi kiertoni on aivan liian lyhyt. Lapsia tuli iästä ja kierrosta huolimatta. Ehkä nyt olen jo liian iäkäs, sen saamme nähdä...

 
ex-jolly
täällä myös: Aika källiä että siimahännät tosiaan voivat elellä kp 10:sta aina tuonne kp 14 saakka odotellen naisen sisuskaluissa! Olen lähinnä ajatellut sen olevan jonkin sortin propakandaa. Minusta kyllä tuntuu että omat värkit on sen verran horot, että kaikki tavarat hulahtaa ulos saman tien... Harrastatko sinä tätä seksin-jälkeen-ahteri-tyynylle-tai-koivet-seinälle -hommaa, vai nousetko heti ylös?
 
Jaana123
Kiva, että ketjuun on virinnyt kunnon keskustelu. Ja kannustavaa on kuulla lyhyen kierron raskauksista :)
Tsirppis kyseli tuosta niveltulehduksesta. Kerroin lääkärille silloin, että kierto lyhentyi ja hän totesi, että kroppa voi reagoida tulehdukseen näinkin. Sen jälkeen en ole kenenkään lääkärin kanssa asista puhunut, mutta ei sen tulehduksen nyt enää luulisi vaikuttavan.

Aika monessa lyhkäisessä kierrossa, mulla on ollut myös tuhruja, jotka nekin ovat ihan uusi ilmiö. Ennen menkat alkoivat yhdellä hulvahduksella, mutta nyt saattaa tuhruta pari päivää etukäteen. Ikä tässä taitaa painaa ja tuoda mukanaan tällaisia ikäviä "naisten vaivoja".
 
tsakadi
Joo, ketjun aktiivisuus on plussaa! Aina tää vertaistuki on hyväksi!

Mitä mieltä olette, missä vaiheessa kiertoa ois paras hetki käydä gynellä tsekkauttaa tilannetta? Olen varaamassa aikaa. Eli sais kattoo, mille näyttää munasarjat, johtimet jne. KAveri kävi tuossa taannoin siten, että gyne näki rakkuloista, että pian on irtoomassa munasolu ja että muutamia oli kypsymässä siinä jossain pinnalla?! Itse mietin et oisko joku kp 10 ok (arvausta, koska eihän kk tule kello kaulassa, mullakinmuutaman päivän vaihtelua voi olla). Vai sattuuko ehkä sellaiseen saumaan,e ttä ois mahdollista, että jotain hedelmöittymistä vois olla tapahtumassa ja sillon tollanen ultraus sisäkautta ois vahingoksi? Onko kellää kokemuksia, ajatuksia?

Mulla on nyt tän viikon lopulla alkamassa menkat ja ajattelin yrittää jo seuraavassa kierrossa käydä siellä gynellä.
 
ex-jolly
Aloitinkohan mä tikutuksen liian myöhään kp9 limailujen jälkeen ihan ohjeiden mukaisesti lyhyimmän kierron mukaan? Tikutin varmaankin 2 tyhjää, sitten 2 hailakkaa viivaa ja sen jälkeen nyt 3 tyhjää. On siis kp 15 menossa, onkohan tässä enää toivoa ollenkaan oviksen suhteen?

Mä kävin maanantaina siellä lääkärissä ja jostakin suolenmutkasta löytyi peukalon kokoinen möykky. (Siis miehen koko peukalon kokoinen!) Uskomme lääkärin kanssa että se on endomöykky ja hän laittoi lähetteen kirurgin syynättäväksi. Sen jälkeen se kai sieltä jotenkuten aiotaan poistaa. Lääkäri sanoi, että mun kohdalla olis kai järkevää poistaa koko kohtu, mahdollisen synnytyksen jälkeen. Raskaus olisi kuulemma parasta! Aika lailla pala kurkussa tätä on tässä pari päivää sulateltu... Pitäisi varmaankin tosissaan ajatella sitäkin vaihtoehtoa, että meidän lapset jäävätkin yhteen. =(

Kuka se puhuikaan siitä ilman tunteesta mahassa? Mullakin nämä oireilut on alkaneet niin, että ensin on pitkään sekstaillessa ollut sellainen outo tunne ja jotenkin vaistomaisesti vaan varoo paikkojaan. Ja sitten yks kaks vaan on huomannu, että hitto, täähän käy vähän kipeetä, ja kohta vielä kipeempää...

Kivaa tosiaan kun on keskustelua. Tuo kevään yrittäjien ketju hiipuu uhkaavasti kun porukat raskautuu rytinällä!
 
tsakadi
Ex-jolly: Minä olen tuosta "ilma-oireesta" puhunut. Sain sen gyneajan ens kierron n. kp 10 paikkeille. On kyllä hyvä sinne päästä kertoo tilanne. Mutta ootpa sinä saanu rankkaa palautetta lääkäriltä... Miten ihmeessä se uskalsi jo nyt ehdottaa noin radikaalia toimenpidettä? Minusta kyllä vähän epäilyttävän raju tuomio?!

Äläs vielä ajattele itse noin rankkaa hommaa, eiköhän se kirurgi osaa jotain lisävaloa tuoda. Ja tokihan tuo raskautuminen ois enemmän kun hieno juttu teille! Tsemppiä, mehän emme luovuta!! Häntää pystyyn!
 
tsakadi
Ex-jolly: Minä olen tuosta "ilma-oireesta" puhunut. Sain sen gyneajan ens kierron n. kp 10 paikkeille. On kyllä hyvä sinne päästä kertoo tilanne. Mutta ootpa sinä saanu rankkaa palautetta lääkäriltä... Miten ihmeessä se uskalsi jo nyt ehdottaa noin radikaalia toimenpidettä? Minusta kyllä vähän epäilyttävän raju tuomio?!

Äläs vielä ajattele itse noin rankkaa hommaa, eiköhän se kirurgi osaa jotain lisävaloa tuoda. Ja tokihan tuo raskautuminen ois enemmän kun hieno juttu teille! Tsemppiä, mehän emme luovuta!! Häntää pystyyn!

Ainiin, omaa napaa: Menkat alkamassa, menkkasärkyä ollut ilmassa tänään. No, näinhän se menee... Gyne on nyt mulla seuraava, mitä odottaa.
 

Yhteistyössä