kierukan laitto nukutuksessa?!

  • Viestiketjun aloittaja nalle22
  • Ensimmäinen viesti
nalle22
mä olen yrittäny kysellä toisella keskustelupalstalla tästä samasta asiasta koska se hiukka mietityttää mua, mutta en ole saanut vastausta nii kokeilen täällä, vasta tänään kun tän keskustelupalstan löysin.
ongelma on siis se, että mulla on ollut aina kuukautiskivut, tosi pahat sellaset, ja nyt kun vuosi sitten kävin ekaa kertaa gynellä, niin se määräs mulle minipillerit (ylipainon takia ei yhdistelmää)..noh, niitä käytin noin puol vuotta, mutta kun se sekotti mun aiemmin niin säännöllisen kierron ihan täysin, saatoin vuotaa kolmekin viikkoa putkeen, niin sit ne lopetettiin..noh jonkin aikaa sen jälkeen alko tulla alavatsakipuja, menkkamaisia ja kovempiakin, myös muulloin kuin kuukautiskierron ekana pvänä.
on löytynyt kystaa useamman kerran, ne on kuitenkin ittekseen hävinnyt, niinkuin ne yleensä tekee..noh, kivut on vaan jatkunu ja ruvennut menemään täysin kierron mukaisesti, puolivälissä pahat kivut ja pari päivää ennen vuotoa alkaa kauheet kivut...useemman kuukauden lääkärissä juoksemisen jälkeen mua ja mun kipuja vihdoin uskottiin, ja jo se oli niin ihana tunne että on vaikea kuvaillakaan, kun on joutunu taistelee lääkäreiden kanssa siitä että sattuuko mua vai ei...noh, siis nyt viimeisimmällä kerralla n.2kk sitten väläytettiin endon mahdollisuutta, ja tällä hetkellä syön keltarauhashormonia jatkuvasti, ja onpahan olo pysynyt oikein hyvänä :) ja sitten mahdollisesti seuraavalla kontrollikerralla keskustellaan hormonikierukan laitosta, tosin se täytyisi tehdä nukutuksessa, kun yksikään sisätutkimus ei ole kipujen ja jännityksen takia onnistunut (olen neitsyt)...eli siis jos täältä löytyisi joku niin ihana ihminen jolla olisi tästä kokemusta ja vielä viitsisi vastata, niin olisin tosi kiitollinen, kun tää asia hiukan mietityttää, mutta toisaalta kyllä voittaa sen jokapäiväisen pillereiden syömisen 2krt päivässä, varsinkaan kun sitä ei oo ihan helppo muistaa, vielä samaan kellon aikaan...mutta kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastata! :)
 
nalle22
panadolia on annettu jopa 1,5g, buranaa ei allergian takia voi ottaa, eikä paljon mitään lihasrelaksantteja tai muutakaan.... mutta ei toi nukutuksessa laittaminen mun idea ole, vaan lääkärit on ite sanonu, että jos se päätetään laittaa, niin se täytyy laittaa nukutuksessa...eli ei tosiaan oo mun idea...ja se tosiaan ei tuu onnistumaan muuten kun ei ne tutkimuksetkaan onnistu..ja sille mä en yksinkertasesti voi yhtään mitään, jos se oikeasti sattuu niin paljon, vaikka kuinka haluais että onnistuis..ja vaikka olis kuinka tuttu ja ihana lääkäri niin ei se silti onnistu..
mutta siis jos jollain on kokemuksia kierukan laitosta nukutuksessa, syynä pelko tai ihan mikä vaan, niin olisin kiitollinen asiallisista vastauksista :)
 
kevytnukutus
Kokemusta ei ole juuri kierukan laitosta nukutuksessa, mutta muuten kevyessä ja lyhyessä nukutuksessa tehdystä toimenpiteestä. Eipä siinä mitään - voit saada ensiksi miedon rauhoittavan kuten Diapamin (tai joku muu mille et ole allerginen) tai sitten suoraan suoneen nukutusaineet. Taju lähtee nopeasti ja yleensä nukutus tehdään ennen kuin mitään muuta hirveästi itse toimenpiteeseen liittyen tapahtuu, eli en osaa sanoa mitä siinä nukkumisen aikana tapahtuu. Minulla ei tullut nukutuksesta paha olo, ja pääsin pois sairaalasta ehkä parin tunnin päästä juotuani kahvit hoitsujen kanssa ja käytyäni veskissä.

Minulla on kaksi kertaa leikattu endometrioosi ja nyt hoitona on hormonikierukka, joka auttaa aika hyvin. Panadol ei minulla auta 2 gramman annoksenakaan yhtään endometrioosikipuihin, oikeastaan ainut toimiva yhdistelmä pahimpina kipupäivinä on panacod+miranax. Miranax on ylipäätään paras lääke minulle ja suht nopeavaikutteinen. Sinänsä hormonikierukka ei ole mielestäni kovin kummoinen hoitokeino kun ei se useimmilla poista sitä vatsaonteloon kasvanutta endokudosta eikä estä sen edelleen kasvua. Parempi hoitokeino on laparoskopia eli tähystysleikkaus, jonka yhteydessä endokudosta poistetaan. Sitten on vähän aikaa hyvä, ja kun kivut alkavat taas olla kovat niin eiku leikkausjonoon taas. Minulla on viimeksi leikattu 2003 ja nyt olen vuoden alussa taas menossa.
 
Jonz8
Minulle on tulossa kyseinen toimenpide pelontakia nukutuksessa 11.10.2019. Minulla on myös runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Ja samalla tehdään ultraäänitutkimus ja gynetutkimus. Jännittää! :( Olen lievästi kehitysvammainen ja 29-vuotias nainen.
 
Jonz8
Kierukan laitto ja kohdun kaavinta sekä näytteiden otto ja gynekologinen tutkinus meni hyvin nukutuksessa ,mutta olin Zinacef antibiootille allerginen olevan penisilliinin vuoksi. Ja pahoinvointia tuli nukutuksen jälkeen. Kohdun kaavinnassa ei näkynyt kiinnikkeitä. Ei löytynyt mitään syytä miksi minulla on kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Kanyylin laitto meni emlan ja esilääkkeen avulla kivuttomasti. Mirena kierukka on auttanut niukentamaan vuotoa ja kipuja on nyt vähemmän. Ja minulla oli pinkki kanyyli kädessä. Leikkaussalin henkilökunta oli ystävällistä. Ja anestesiologi ja anestesiahoitaja osasivat harhauttaa minua kanyylin laitossa. En huomannut koko kanyylia kun se laitettiin. Mun gynekologikin ja sairaanhoitajakin oli ystävällisiä. Oli miellyttävää nukahtaa leikkaussalissa kun sain lämpimän peiton. Ja nukutuskaasu ei haissut pahalle. Se tuoksui miellyttävälle. Ei voi olla kuin tyytyväinen. Kierukan poistossa pyydän sedaatiota joskus 5 tai 7 vuoden päästä.
 

Yhteistyössä