Kierukan poisto kun langat tosi lyhyet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kristiina83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kristiina83

Vieras
Onko kokemuksia, miten hormoonikierukka on saatu pois, jos langat leikattu liian lyhyiksi? Mulla lankoja leikattiin, koska ne pisteli miestä. Nyt vauva haaveissa ja haluan kierukan pois. Luin,että kierukkaa on vaikea poistaa jos ne ei rittävän pitkät..pitää turvautua jopa kaavintaan! Kierukan laitto oli hyvin kivulias..pelottaa paljon miten sen saa pois..

Näin mulle kävi kun kierukkaa yritettiin pois saada. Langat oli nimittäin leikattu aivan liian lyhyiksi. ÄLÄ PELÄSTY!! Näin käy tosi harvoin!!!

Ensin puol tuntia ehkäisyneuvolassa gyne ronkki, eikä pois saanut. Se sattui ihan mielettömästi. Kipeä olin ptkään. Sain lähetteen polille, sairaalaan, mutta sitäkin piti oottaa ja kivut mahassa vain paheni. Pääsin aiemmin kun sitten itkin ja huusin hoitajalle puhelimessa että nyt koskee jo niin kovin ettei voi seisoa. Polilla sitten sain ihan ensin kivun pelon takia kunnon kipulääkkeet + rauhoittavat. Sitten alkoi taas yli puolentunnin ronkkiminen. Oli 4 naista häärimässä että mites tuon tuolta pois saa. Loppujen lopuksi se tuli ulos ettei sitten tarvinnutkaan mennä leikkaukseen asti. Oli aiemmasta ronkkimisesta siirtynyt jonnekkin peräseinään niin pitkälle kuin mahdollista. Onneksi ei kohtua rikkonut.

Miksi ihmeessä te aikuiset ihmiset käytte jossain ehkäisyneuvoloissa tai terveyskeskuksissa näiden asioiden kanssa? Oliko tuokaan lääkäri gynekologi, epäilen. Ne on niin tärkeitä paikkoja meille naisille pitää terveenä ja kunnossa, että satsatkaa nyt hyvät ihmiset yhden kampaajakäynnin hinta kerran vuodessa ja käykää naistentauteihin erikoistuneen lääkärin pakeilla hoidattamassa itsenne.

Meil on rahat todella tiukassa, et kampaamoreissut yms. muut mahdolliset on jo karsittu, eli yksityiselle ei ole varaa mennä, vaikka kuinka haluaisin. Nyt pelottaa entistä enemmän, mut ei se auta muu kuin toivoa parasta, et ne saa sen pois ilman et rikkovat paikkoja. Apua..

Ainakin mulla toi gyne oli ihan OIKEA LÄÄKÄRI, gynekologi. Ja ihan oikeasti työskentelee naistentautien poliklinikalla, keskussairaalassa!
Täällä on vain niin, että kaikki ehkäisyasiat hoidetaan ehkäisyneuvolassa, oli minkä ikäinen tahansa! 15 vuotias menee sieltä hakemaan ekat pillerit ja 50 vuotias menee sinne otattamaan pois viimeisen kierukkansa! Täällä ei edes huolita terveyskeskukseen enää jos mainitsee aikaa varatessa sanan "ehkäisy". Kaikki ohjataan samantien ehkäisyneuvolaan! Ja muutamalta yksityseltäkin on kuulemma jo tuonne pistetty, niillä kun on muutakin tekemistä kun uusia pillerireseptit.
Toi OIKEA gyne tulee 1-2 krt/vko neuvolaan ja asettaa/poistaa kierukat, uusii pillerireseptit, kirjoittaa lähetteet "piuhojen katkaisuun", koska se terveydenhoitaja ei näitä saa tehdä. Th:lta saadaan ohjeita, tarkastaa tilanteita, ottaa papat ym. näytteet jne.
Vaikka noin kävikin, silti kävin ehkäisyneuvolassa laitattamassa uuden kierukan äskettäin.
NIMITTÄIN (unohdimpas mainita) että e-neuvolassa ei sitä ekaa kierukkaa laitettu, vaan se laitettiin synnytyksen jälkitarkastuksessa äitiysneuvolassa! Se ekan kierukan laittanut lääkäri taitaa nykyään työskennellä tavallisessa terveyskeskuksessa!

Onko kokemuksia, miten hormoonikierukka on saatu pois, jos langat leikattu liian lyhyiksi? Mulla lankoja leikattiin, koska ne pisteli miestä. Nyt vauva haaveissa ja haluan kierukan pois. Luin,että kierukkaa on vaikea poistaa jos ne ei rittävän pitkät..pitää turvautua jopa kaavintaan! Kierukan laitto oli hyvin kivulias..pelottaa paljon miten sen saa pois..

moikka

mulla oli todella lyhyeksi leikatut langat enkä niitä koskaan tunetunut. kävin laitattamassa vekottimen yksityisellä ( sattui aivan järkyttävän paljon sillä en ole synnyttänyt).
sama lääkäri poisti sen kun laittoikin. pieni nipistys ja hetkessä se oli pois. tosiaan laittaminen sattuu mutta poisto ei lainkaan.
itselläni oli 9 kk mirena. alkuun 2 kk jatkuvat menkat joka jälkeen ei enää ollenkaan. tilalle tuli huono-olo koko ajan, naamassa näppylöitä ( ei koskaan ole aikaisemmin ollut), hiukset rasvottouivat ja jatkuva alavatsakipu ( 2 buranaa pv).
nyt onnellinen kun vempele positettu. olen varmasti kyllä yksi harvoista joille se ei sovi. ihanaa saada pillerit takaisin. p.s lääkäri katsoi että kierukka oli ennen poisto oikein ja hyvin paikallaan ja kystiä, yms tulehduksia ei ollut. ei vaan ollut minun juttuni.

Viimeksi muokattu:
Epäilen, että ap:n tapauksessa ehkäisyneuvolan lääkäri on kertakaikkiaan töpeksinyt ja työntänyt sen kierukan entistä syvemmälle ja sitten joutunut antamaan lähetteen oikealle gynekologille (polille) kun ei enää asiasta selvinnyt, jolla on ollut sitten epätoivonen tehtävä saada se ulos.

Minulla on kolmas kierukka menossa ja poisto ei kun nipistää hetken. Tottakai langat leikataan niin lyhyiksi ettei ne tunnu.

Itselläni nyt toinen hormonikierukka (ikää 51) enkä pois antaisi. Kuukautisia ei ole ollut 10 vuoteen ja vaikka joku lupaisi sillä siunaamalla kymppitonnin tilille kun tämän poistatan, en pois antaisi. On tämä niin mukavaa kun ei ole sitä rättirumbaa, ei kuukautiskipuja eikä kalenteria tarvi katsoa milloin voi lähteä vaellukselle, etelään tms.

Moikka. Minuylta poistettiin kierukka. Langat ei näkynyt, vaikka yleensä kuparikierukassa vuodon takia langat näkyy. Pari vihlaisua tuntui kun lankoja yritettiin etsiä. Ei paha lainkaan. Sitten lääkäri tuli ja pyöräytti jotenkin ja sai langat näkyviin, sitten meni 1 sekuntti ja kierukka oli pois Itse poisto tuntui sekunnin kestävänä paineena kohdun yläreunassa. Ei siis paha kokemus lainkaan.

Terkka sanoi että jos minusta tämä ei ollut kauheaa ni hyvä koska yleensä poistoon menee sekuntti. Ja niin varmaan menisikin jos langat olisi olleet näkyvillä. Eli ei ongelmitta sujunut mutta ei sattunut juurikaan. Se oma jännitys on se mikä saa huippaamaan ;)

Tampereella on tosi pätevää väkeä julkisella.

Yhteistyössä