KIERUKKA JA RASKAUS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa alle 18 vee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa alle 18 vee

Vieras
auttakaa, näkyisikö raskaustestissä raskaus jos on kierukka. olen laittanut kierukan kuukausi sitten ja tulee koko ajan vuotoa ja plajon se ei ole verta vaan jotaki muuta... eräs nainen oli tullut raskaaksi kun hällä oli ollut kierukka.. milloin vuodon ja kioujen pitäisi loppua... olen yhtä äkkiä myös lihonnut kummasti... voiko olla mahd. ettei testi näytä raskautta kun on kierukka...

kierukka, niinkuin muutkin hormoniehkäisyt, voi aiheuttaa tiputteluvuotoa, turvotusta, ärtyneisyyttä ym. Ota rauhassa vaan. Kyllä ne siitä tasottuu ja oireet loppuu. Jos ei lopu, kokeile jotain muuta ehkäisyä tai vaihda merkkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
siis sulla on jo lapsi? Kierukkaa ei juurikaan laiteta synnyttämättömille.

No mun yks synnyttämätön kaveri ei suostunut ottamaan mitään muuta ehkäisyä kuin hormonikierukan, niin gyne sit laittoi hänelle sen. Ja sitä oon itekkin ihmetellyt.

Alkuperäinen kirjoittaja =O:

No mun yks synnyttämätön kaveri ei suostunut ottamaan mitään muuta ehkäisyä kuin hormonikierukan, niin gyne sit laittoi hänelle sen. Ja sitä oon itekkin ihmetellyt.
mä nyt vaan esitän et ap on provo.
Harvassa on Suomessa lääkärit, jotka asentaa alle 18-vuotiaalle kierukan... Ja unohtaa kertoa että se asennus aiheuttaa vuotoa.
Täällä on joku provoilija , vastaavia aloituksia pyörii tässä vaikka kuinka monta.

On joo lapsi. Voiko olla kuitenkin mahd. että odotan toista lasta? tein testin ennen kierukan laittoa,en ollut raskaana. mutta en käyttänyt mitään ehkäisyä jotenka epäilen jos raskaus olisi vasta niin alussa ettei näy :S olen todella herkkä jäämään odottamaan :S voiko olla mahd ettei testissä näy raskaus kierukan takia

HEI!

Mä laitatin kierukan joulukuussa 08, ensin oli tiputtelu vuotoa PÄIVITTÄIN 3kk, sitten se loppui ja pientä vuotoa tuli kerran kuussa (ei edes sidettä tarvinut laittaa)...Mutta nyt viikko sitten loppui vuoto joka kesti 2-3 viikkoa!! On tullut naamaan näppylöitä, en ole pudottanut tämän kuukauden aikan painoa vaikka muuten on lähtenyt 1kg/kk. Epäilin olevani raskaana. Mutta nyt taas olo normaali. Tosin välillä tuilee paksua kellertävää vuotoa ja alavatsakivut ovat kaameat. Huomasin myös että jos teen vatsalihaksia, seuraavana päivänä tulee punertavaa vuotoa.

Olen tässä miettinyt että onko mulla joku vakava sairaus, olenko raskaana, vai eikö kierukka todellakaan sovi minulle =o

Alkuperäinen kirjoittaja =O:

mä nyt vaan esitän et ap on provo.
Harvassa on Suomessa lääkärit, jotka asentaa alle 18-vuotiaalle kierukan... Ja unohtaa kertoa että se asennus aiheuttaa vuotoa.
Täällä on joku provoilija , vastaavia aloituksia pyörii tässä vaikka kuinka monta.

Anteeks, mutta mikä on "provo"
Ja olen 17 yhden lapsen äiti joka jää todella herkästi odottamaan lasta
ja minulle laitettiin kierukka.. lääkäri sanoi että muutaman päivän tulee vuotoa.

olen aloittanut tämän keskusteun aikaisemminkin mutta en voinut/kerennyt jäädä lukemaan vastauksioa

Kierukan laiton jälkeen voi olla useamman päivän runsaampaakin vuotoa. Onko sulla kupari- vai horminikierukka? Kuparikierukka yleensä vielä lisää kuukautisvuotoa noin kolmanneksen/puolet, ja menkat voi olla kivuliaammat. Hormonikierukka taas saattaa alkuun sotkea kierron, mutta aika monelta kuukautiset jäävät lopulta pois kokonaan. Ilmeisesti sulla on on ollut vaikeuksia muistaa ottaa pillerit tai käyttää kondomia, joten lääkäri on suosittanut sulle kierukkaa, mutta tämä nyt vain on mun oletus. Kierukan laiton yhteydessä annetaan mukaan pini kirjanen, jossa on tietoa juuri sinulle laitetusta kierukasta, joten lukaisepa se.

Lääkärit ovat haluttomia laittamaan kierukkaa synnyttämättömille, koskapa riskit ovat suuremmat. Kohdunkaula on todella tiukka, joten toimenpide todella sattuu. Myös mahdollisuus, että kierukka menee kohdusta läpi, on suurempi. Mutta kaikille ei hormonaalinen ehkäisy todellakaan sovi, ja kondomien kanssa värkkääminen vakisuhteessa on vaivalloista, joten kierukoita asennetaan myös synnyttämättömille.

Alkuperäinen kirjoittaja kkk:

Kyllä laitetaan... tiedän moniakin joilla kierukka vaikka ei synnyttänyt. mutta monet lääkärit ei oikeen halua laittaa...

Suomessa on jo 90-luvvun puolestavälin asenettu synnyttämöttömille naisille kierukoita. Kierukkaa ei aiemmin haluttuu laittaa synnyttämölle naiselle, koska luultiin sen joissakin tapuaksissa hankalaoittaa myöhemmin raskaaksi tulemista. Sitten huomattiin ettei se vaikuta.

Läheskään kaikki lääkärit ja terveydenhoito henkilökunta ei ole tästä tietoisia joten ihan kaikissa terveyskeskuksissa ei-synnyttämättömälle laiteta kierukkaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kierukka

Yhteistyössä