Kierukka poistunut?

  • Viestiketjun aloittaja k,tu
  • Ensimmäinen viesti
sitäsattuu
No ei se sieltä huomaamatta poistu. Mutta on tullut todistettua, että nainen on tullut raskaaksi vaikka kierukka onkin ollut. Että lapsi syntyi kirjaimellisesti kierukka kädessä..
Tarkistuta tilanne, jos huolestuttaa..
 
Tositarina
Tapasin parikymmentä vuotta sitten naisen, jolla oli ollut tooosi kauan kierukka. Sitten yhtenä päivänä alkoi hurjat kivut ja verenvuoto. Ja niin oli kierukka tullut pois. Vertasi kipuja synnytyskipuihin.

Mutta olikohan se sama kierukka ollut hänellä 10 vuotta tai jotain sitä luokkaa. Ei ollut tiennyt, että pitäisi joskus käydä gynellä näytillä.
 
kierukasta
mulla oli pari vuotta sitten kierukka, kunnes alkoi ihan kamalat kivut. Niinkuin menkkakivut mutta paljon pahemmat. Pari vrk odottelin ja menin sit gynelle... ultrasta näki että kierukka oli puhkaissut kohdun seinämän. Se (siis kierukka) nykäistiin irti siellä gynen vastaanotolla, ja voin sanoa että kipu oli sitä luokkaa että sitä ei kyllä voisi jättää huomaamatta. Mulla siis oli ollut tässä vaiheessa kierukka vaan pari kk.
 
Kyl se voi!
Kierukka voi poistua kokonaan, jolloin sen yleensä huomaa kivuista ja siitä, että se tulee ulos (kohtu supistelee kierukan ulos) tai sitten kierukka voi mennä pois paikaltaan kohdunsuulta, jolloin voi tulla raskaaksi!
 
voi "poistua"
Keskustelin aiheesta viime kesänä lääkäriveljeni kanssa ja hän sanoi, että erityisesti synnytyksen jälkeen laitettavien kierukoiden osalta on melko suuri riski, että kierukka luiskahtaa omia aikojaan pois ja että siksi kierukkaa ei pitäisi laittaa vielä jälkitarkastuksessa jossa paikat ovat vielä kovin "löysät". Kierukka voi joko tulla ulos alakautta, jolloin se harvoin tapahtuu huomaamatta tai sitten joutua jonnekin muualle elimistöön. Yhdellä tutulla synnytyksen jälkeen laitettu kierukka löytyi reilun puolen vuoden kuluttua mahalaukusta, jonne se oli päässyt "luiskahtamaan".
 
voi käydä niinkin
No ei ole kehuskelun paikka, mutta kerronpa kuitenkin. 2 lasta synnytettyäni otin kierukan, joka laitettiin varmaan liian aikaisin, olin vielä siis löysä. Menin parin vuoden päästä poistattamaan kierukkaa, niin naisgynekologi ei löytänyt sitä!!! Hän kutsui mieskollegan paikkalle, joka ei myöskään löytänyt sitä. Sanoivat että joskus se lähtee vaeltamaan. Ellei kipuja ole, se ei ole vaarallista. Nyt odottelen aikaa röntgeniin, jossa kierukka kuulemma paikannetaan. Ulos se ei ole missään vaiheessa tullut, siitä olen varma.
 
voi "poistua"
Alkuperäinen kirjoittaja Edelliselle kirjoittajalle:
Voisitko selventää miten ja mistä kierukka voi mennä mahalaukkuun (paitsi nielaisemalla)?? Tarkoitatkohan kuitenkin vapaata vatsaonteloa?
Juu, sori. Vatsaontelosta minunkin piti puhua.
 
Normaaliako?
Eli kierukka voi poistua ihan huomaamattakin? Mulla ollut nyt 2 viikkoo ensimmäinen hormoonikierukka, en ole koskaan synnyttänyt. Aluks oli 2 ekaa päivää hirveet kivut ja vuosin tosi paljon sit tuli viikon verran ihan vähän vuotoo ja nyt kolmatta päivää taas ihan hirveet vuodot ja mahaa / selkää polttaa kuten kuukautisissakin. Eli onko tää ihan normaalia vai kannattaisko olla huolissaan?
 
siskosi28
[Elävästä elämästä ja totta ! Sisarellani kierukka poistui ja putosi vessanpyttyyn tosiaan yli 25 jälkeen laitosta.Hän ei tänä aikana käynyt kertaakaan gynegolokilla,asia selvisi vasta tapauksen jälkeen.
Ihmeellistä,mutta totta !
 
Mea
Äsken suihkussa plopsahti verihyytymän ympärilleen kehittäneenä. Ei ees sattunut. Onneks ei menny niiden aiempien hyytymien mukana pytystä alas niin huomasin. Kuopus on vuoden vanha, mulla 2 lasta. Mirena ehti olla 3kk...
 
freija
jos pyörii humppaa samaansuuntaan liian pitkään,se voi pudota

Minulle laitettiin Mirena-kierukka puoli vuotta sitten. Vuotoa ollut kuukaudessa kolme viikkoa, viikko vuodoitta. Pari kuukautta sitten alkoivat kuukautisten yhteydessä todella ankarat kivut. En ole synnyttänyt, joten en osaa suhteuttaa niitä synnytyskipuihin. Kipu oli kuitenkin niin kovaa, että pyörrytti ja oksennutti. Pari viikkoa sitten kävin gynekologilla joka teki kaikki mahdolliset sisätutkimukset ja sanoi, ettei mikään näyttäisi olevan vialla. 10 minuuttia sitten, kolme päivän kovien, ajoittaisten kipupiikkien ja pahoinvoinnin jälkeen kierukka tuli ulos itsestään. Eli kyllä, kierukka voi tulla itsestään ulos! Ja kuten sanoin, en ole synnyttänyt, joten en usko myöskään teoriaan siitä, että lähtisi ulos kun on laitettu liian pian synnytyksen jälkeen "paikkojen ollessa vielä löysällä".
Luottakaa siis omiin tuntemuksiinne ja menkää ajoissa lääkäriin!
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Minulla on ollu nyt kyleena kierukka noin pari kk, nyt noin kahden vkon aikana on ollut hirveät alavatsa kivut, huimausta, huonoa oloa, hajuherkkyyttä, ummetusta ja ruokahaluttomuutta. Voiko nuo edellä mainitut olla kierukan oireita vai pitääkö soittaa gynelle
 
vierailija
Onko ihan pelkkää legendaa, että kierukka voisi poistua itsestään?
Tämä on vanha ketju, mutta pakko vastata. Ei ole legendaa. Itselle kävi näin, en ollut synnyttänyt ja olisiko se tullut vielä menkkojen/vuotojen mukana ulos niin etten huomannut. Tulin raskaaksi ja sain keskenmenon huomaamattani, eikä gyne meinannut alkuun uskoa että jokin voisi olla pielessä. Ultrassa kierukkaa ei löytynyt, vaan kohdussa oli kuollut sikiö. Röntgenissä kierukkaa yritettiin etsiä tuloksetta. En sitten tiedä, mitä tapahtui,mutta keskenmenon yhteydessä mulla diagnosoitiin 2-osainen kohtu. Kierukkaa ei olisi ikinä saanut laittaa mulle, se aiheutti järkky kipuja ja varmaan supisteli itsekseen pois.
 

Yhteistyössä