Kierukka

  • Viestiketjun aloittaja Ehkäisypähkäilijä
  • Ensimmäinen viesti
Ehkäisypähkäilijä
Kokemuksia kierukan laitosta? Onko kivuliasta ja saitteko jotain lääkitystä? Tuntuu ehkä hullulta että pelkään kierukanlaittoa, vaikka kohdunsuu on auennut kyllä synnytyksessä (joka päätyi kuitenkin keisarinleikkaukseen erinäisistä syistä).
Entä poistaminen?
 
Mii83
Kun muisti hengitellä, niin laitto tuntui lieviltä jälkisupistuksilta. Poisottamista en juurikaan edes huomannut. Sattumisen vähyydessä paljon tekee laittajan ammattitaito sekä oma taito rentoutua.

Eli musta ei ollut kivuliasta (vaikka mielestäni mulla aika matala kipukynnys), vain hiukan inhottavan tuntuista (kuten gynetutkimukset muutenkin). Ja ei tullut mieleenkään mikään lääkitys. Kierukanlaitto on nopea toimenpide, joten ei se kauaa edes tunnu.
 
heinis07
Ennen sen laittoa suositellaan ottaa 1-2 buranaa. Mä en ottanu, ku ajattelin ettei se voi niin paljo sattua. Alkuun nippaili ja tuntu inhottavalta, paikalleen ampuminen mua sitte sattuki. Meinasin pyörtyä laiton jälkeen, ku paineet romahti. Mulla on muutenki alhanen paine ja se kierukan laitto laski sitä entisestään. Kotona jouduin ottaa särkylääkettä ja olo oli vähä heikko. Seuraavana päivänä ei enää mitään. Muutaman kuukauden tiputteli (siis että phs:llä pärjäs) ja nyt on ollu jo pidempi jakso ilman mitään. Välillä vieläki tiputtelee. Mulla laitosta vissiinki kolmisen kuukautta.
 
---
On todellakin laittajan ammattitaidosta kiinni. Mä kerroin pelkääväni, jolloin keski-ikäinen lääkäri totesi tehneensä toimenpiteen miljoona kertaa ja taatusti niin nopeasti, etten huomaa mitään. Totta puhui. Ainoastaan kohdunkaulasta kiinni ottaminen vihloi, mutta homma oli hetkessä ohi. Inhottavaahan se on, kuten tosiaan kaikki gynehommat.
Kannattaa valittaa runsaita menkkoja, jolloin saa hormonikirukasta kelakorvauksen. Säästyneellä rahalla pääsee ammattitaitoiselle yksityiselle! Minä en anna yleislääkärin puoskaroida alapäätäni enää koskaan, sen verran rankkoja kokemuksia on.
 
kata..
Heinis-07,ei tuo kierukan laitto varmastikaan alentanut sun RR vaan se jännitys...

Joo,mulla sama meininki.-mut ihmettelen että ihmiset sitä sattumista pelkää,hyvänen aika me ollaan kärsitty vaikka mitä kipuja...
=)

VÄhän vihloi mutta olin ottanut buranaa etukäteen.
Se kohdunsuuta avaava lääke tuntui oudolta,vähän kuin puutuneen tuntusta alapäässä.

Mitään tiputtelua ei ollut,vähän vuosi sen päivän ja supisteli vähäsen,mutta laantui kyllä.

Mulla oli aiemmin se 5 vee ja olin tosi tyytyväinen ja siks sen nytkin otin.
Suosittelen!!

Ja hinnasta,edullinenhan tuo on kun voi olla 5-6 vuotta.
 
Tuisku ei kirjautuneena
Minäkin suosittelen kierukkaa.

Mua sen laitto ei sattunut juuri ollenkaan. Tuntui samalta kun papa- kokeen ottaminen.
Mä olin tosi hermostunut kun menin sinne ja mua jännitti aivan sairaasti..hyvä kun pystyin hengittämään.
Mutta se oli tosi nopea juttu ja olen tosi tyytyväinen ollut.
menkat jäi kokonaan pois.
 
heinis07
Nimenomaan lääkäri sanoi, että se paineiden lasku on elimistön tapa laittaa ihminen makuulle. Mulla meinaa lähteä taju verikokeistaki ja oon luullu, että se johtuu siitä että jännitän/pelkään. Lääkäri kuitenki näki tilanteen ja sano että se on toisilla ihmisillä ihan fysiologinen juttu. Ei vaan korvien välissä ;) Paineet laskee, kun sörkitään sinne minne ei pitäis. Lääkärin mukaan siitä tiedän tulleeni vanhaks, kun ei enää verikoe pyörrytä. Se ei johdu siitä, ettäkö siihen olis niin tottunu, vaan siitä että se verenpaine ei enää vanhemmiten laske jokaisesta vieraasta esineestä. Viimesen kerran ennen kotiinlähtöä kierukanlaitosta paineet oli 93/52. Normaalisti 120/60.
 
Kiitos vastauksista, ap
Juu mäkin olen kokenut rajun synnytyksen, mutta silti pelkään, koska mm. yksi paljon leikattu ym. kaverini huusi siellä kierukan laitossa ja oli hiki päässä! Eli tosi positiivista, että monella on ollut hyviä kokemuksia. Ehkä hänellä vaikutti tosiaan se, ettei ole synnyttänyt alakautta.
 
~Miisa
Minulle hormonikierukka laitettiin ennen kuin olin edes synnyttänyt (ja kyllä, laittaa ne lääkärit kun vaatimalla vaatii) Minulla laittaminen ei meinannut onnistua ensimmäisellä yrityksellä, lääkäri piti siinä sitten tauon ja antoi minun puhallella rauhassa viitisen minuuttia. Toisella yrittämällä kierukka saatiin paikalleen, ja ei minun mielestäni se kipu ollut sietämätöntä. Paljon pahemmat on mulla olleet menkkakouristukset ennen kierukkaa! Ei se todellakaan hyvältä tuntunut kun kohdunsuuta auottiin, mutta sitä kipua kesti ehkä puolisen (?) minuuttia sitten. Eli jos on synnyttänyt niin kyllä nyt yhden kierukan laiton kestää, onhan se synnytys niin paljon suurempi kivun aihe! Eikun rohkeasti vaan, osaavalle lääkärille niin kyllä se siitä!
 
ashfhs
Mutta mites seksihalut???Mä taas olen kuullut että hormonikierukan jälkeen ei seksi kiinnostanut enää ollenkaan??!!On varmaan yksilöllistä, mutta silti kiinnostaaa.... :)
 
mii83*
Mulla pillerit aiheuttivat masennusta, kierukalla ei ole ollut samanlaista vaikutusta. Mulle gyne sanoi että sivuoireita vähemmän, kun hormoneita kulkeutuu muualle elimistöön vähemmän. Kierukka siis paikallinen ehkäisykeino, toisin kuin suun kautta otettavat pillerit.
 
kierukkailija
Minulle e-pillerit eivät sopineet ollenkaan ja tavallisesta kuparikierukasta alkoi loppuvaiheessa tulla kuukautisvuotoa liikaa, joten päätin kokeilla hormonikierukkaa.

Kierukan laitto sattuu vähemmän, kun ottaa 1-2 Buranaa tuntia ennen toimenpidettä ja yrittää hengittää rauhallisesti ja rentoutua. Ekalla kerralla sattui ja pelkäsin ihan liikaa. Toki aina sattuu enemmän kun on keho ihan jäykkänä! Tokalla kerralla psyykkasin itseäni etukäteen, rauhoituin ja homma meni ihan kivasti. Laiton jälkeen tuntui sellaista nipistelyä ja arkuutta, joka meni vuorokaudessa ohi.

Kierukan laittaminen ei ole onneksi vaikuttanut itselläni seksihaluihin eikä muutenkaan ole ollut mitään negatiivista sanottavaa. Tiputteluvuotokin oli tosi minimaalista, mutta liekö sitten siihen auttanut se, että laitto sujui niin hienosti ja se, että laitto tehtiin juuri kuukautisvuodon alettua (suositellaan laittamaan kuukautisten aikana), kun vuoto oli runsaimmillaan.

Nyt takana on vuosi käyttöä ja kuukautisvuotoa ei ole edes joka kuukausi ja "pahimmillaankin" pärjään 2-3 päivän vuodon ajan pikkuhousun suojalla. Olen ihan älyttömän tyytyväinen, kun kuukautisia ei juurikaan ole ja ei tarvitse miettiä ehkäisyä lainkaan. Kertahinta on kova, mutta 5 vuoden ajalle mitoitettunahan se taitaa olla halvin ehkäisymuoto (mulla kierukka maksoi 160 euroa eli se tekee viidelle vuodelle reilut 8 senttiä per päivä).
 
heinis07
Ensimmäinen hormoonikierukka on ilmainen ja synnytyksen jälkeen sen voi laittaa, vaikkei menkkoja oliskaan vielä viisi kuukautta synnytyksestä. Sen jälkeen alkaa paikat olee niin kiinni, että laitetaan vaan menkkojen aikana. Elikkä siis kannattavaa, jos oikeesti meinaa olla ainakin 5 vuotta tekemättä lapsia.
 
-Eloveena-
Mun käsittääkseni hormonikierukka maksaa kyllä aina.PAitti jos sikarunsaat ja kipeet menkat.Taviskierukan saa ilmatteeks.
Eli kuparikierukan.

Mä en ainakaan ole saanut ilmatteeks enkä ole kuullutkaan moisesta.
 
heinis07
Nykyään ensimmäinen kierukka on ainakin julkisella puolella ilmanen. Ja ainakin meilläpäin melkein automaattisesti laitetaan hormoonikierukka. Mulla mirena, joka taitaa olla yleisin.
 
Mii83
Tuo kierukan ilmaisuuteen vaikuttaa kunta, ei kaikissa kunnissa saa ilmaiseksi. Joissakin kunnissa saa vain kuparikierukan ilmaiseksi, toisissa molemmat ja kuten meillä ei kumpaakaan.

Mulle eka kierukka laitettiin menkkojen aikaa, tiputtelua kuukausi (minimaalista kuitenkin). Tää toka laitettetiin pari kuukautta synnytyksestä, kun menkkoja ei vielä ollut ollut. Tiputtelua oli pari viikkoa.

Ekan kierukan kanssa menkat muuttuivat lähes olemattomiksi, parina päivänä tarvi pikkuhousun suojaa. Merkkiä en tiedä, sillä olin tutkimuksessa mukana ja mulla oli sellainen kierukka jossa oli huomattavasti vähemmän hormonia verrattuna esim. Mirenaan. Tutkimuksessa etsittiin pienintä riittävää määrää hormonia kierukkaan.

Nyt toisella kerralla merkkinä on Mirena. Kahdet menkat ollut (ilmeisesti hormonit käynisti menkat). Pikkuhousun suojilla pärjäillään.
 
Flexi-T 300
Minulle asennettiin Flexi-T 300 joka maksoi 61e. Malli on pienempi ja synnyttämättömille tarkoitettu. Asennus ilmainen ehkäisyneuvolassa mutta valintaani jouduin selittelemään.
Asennus ei juuri sattunut. Kipua aiheutti vain mittaaminen sondilla ja kohdunsuuhun asetetut "pihdit". Tämä siis vaikka ahdasta kohdunsuutani jouduttiin availemaan hetki. Itse kierukan asennnus ei siis sattunut eikä sen jälkeenkään ole ollut kipuja.
 
Ene
Mulla oli kuparikierukka, joka sinänsä sopi ihan hyvi, poistettiin vauvatoiveiden takia. Laitettiin aikoinaan vajaat 4 kk synnytyksen jälkeen ja mun mielestä epämiellyttävin osa hommaa oli etukäteen otettu papa. Kierukan laittoa varten otin etukäteen särkylääkettä eikä laittaminen sattunut. Samana päivänä tuntui pientä tunnetta alavatsalla, ei kuitenkaan kipua. Pientä tiputtelua oli pari päivää. Kierukka laitettiin ja poistettiin terveyskeskuksen ehkäisyneuvolassa, enkä ainakaan tuon kokemuksen perusteella tunne tarvetta hakeutua muualle seuraavalla kerralla.
 
Nors
Vielä jos joku muukin näitä vastauksia jälkikäteen googlailee... Itselleni laitettiin hormoonikierukka 2kk synnytyksen jälkeen. Hyvin vähäkipuinen toimenpide, erittäin nopea. Seksihalujen vähenemisen luulen johtuvan enemmänkin muuttuneesta perhetilanteesta, väsymyksestä, jonka vauva tuo yms. kuin kierukasta, alkuvaiheen ongelma jota ei enää ole. Ongelmana ovat olleet ainoastaan tiputteluvuodot, joita tulee noin viikon välein ja kestävät päivän. Ovat hieman kipeätkin. Onkohan se normaalia, ja asiaan kuuluvaa...kierukka on ollut nyt 5kk.
 
kierukkakiemura
Siis mitkä kriteerit vaikuttavat tähän kierukan ilmaisuuteen/alennettuun hintaan?
Itse olen helsingistä, ja menossa hormonikierukan laittoon terveyskeskukseen, en siis yksityiselle.
Syynä kierukkaan ovat pillereiden aiheuttaman masennus ja seksihalujen totaalinen katoaminen.
 
tyytyväinen..
Alkuperäinen kirjoittaja kierukkakiemura:
Siis mitkä kriteerit vaikuttavat tähän kierukan ilmaisuuteen/alennettuun hintaan?
Itse olen helsingistä, ja menossa hormonikierukan laittoon terveyskeskukseen, en siis yksityiselle.
Syynä kierukkaan ovat pillereiden aiheuttaman masennus ja seksihalujen totaalinen katoaminen.
Kannattaisi laittaa ennemmin kuparikierukka, koska hormonikierukassa sivuvaikutukset ovat samoja kuin hormonaalisessa ehkäisyssä.

Vantaalla synnyttänyt nainen saa ensimmäisen kierukan (kuparisen) ilmaiseksi, jos on alle 40 vuotias. Helsingin tilannetta en tiedä. Soita ehkäisyneuvolaan ja kysy.

Minä laitatin kuparikierukan kesäkuun alussa. Ihan hyvältä vaikuttaa. Kahdet menkat olleet. Pari ensimmäistä päivää normaalia runsaammat menkat, välivuotoa oli hitusen ekassa kierrossa.
 

Yhteistyössä