Hae Anna.fi-sivustolta

Kihla-ja vihkisormuksen arvo

Viestiketju osiossa 'Häähumua' , käynnistäjänä Osku B., 04.05.2007.

1. Phöh... Vierailija

14 000 euroa yhteen sormuksen räppänään on typeryyttä. Olkoon miten hyvätuloinen ihminen tahansa, siinä jo hämärtyy pahasti. Sillä rahalla voisi oikeasti tehdä jotain vähäosaisten hyväksi. Pistää se nyt yhteen sormukseen, voi elämä. En missään nimessä hyväksyisi moista älyttömyyttä, vaikka rahaa olisi kuinka paljon.

Tonnin sormuksen ymmärrän, jotenkin vielä kahdenkin, mutta siitä yli menevä jo on silkkaa hölmöyttä. Sormuksen ulkonäössä se ei näy mitenkään, eikä laadussakaan. Rahan heittämistä taivaan tuuliin.

2. HannaHe Vierailija

Phöh...ille: Kateelliset puhuu. Sehän on ihan sama mitä sinä hyväksyt. Sääli on sairautta ja kateus täytyy ansaita. Revi siitä...

3. Phöh... Vierailija

No niinpä niin tietenkin, se kateus se kateus. Just joo. Sitä kai tässä moni toivookin, että voi kun olisi kateuden kohteena, voi kun olisi!

Ei ole ihan se ja sama, mitä minä hyväksyn, jos kyse on minun sormuksestani. Muut tehkööt mitä tykkäävät, siihenhän ei voi kukaan vaikuttaa. Mutta hulluutena on oikeus sitä pitää, ja sitä se todella on.

Tuota repimisjuttua en oikein ymmärrä, sori nyt vaan. Tässä nyt en juurikaan tunne sääliä, enkä kateutta lainkaan.

4. halpisnainen Vierailija

No, kyllä täytyy köyhänä opiskelijana sanoa, että tuhansien eurojen tuntuu kyllä helposti brassailulta. Asia ok, jos siitä ei kenellekään mainitse, mutta jo sormuksen hinnan esittely tuntuu niin snobimeiningiltä että ihmetyttää.

Oma sormukseni tulee maksamaan muutaman satasen. En voisi kuvitellakaan olevani kateellinen ihmiselle jolla on yli kymppitonnin sormus, ajattelen vain että hölmöt ovat ihmiset...

5. valmissarjalainen Vierailija

Sillä ei ole kuules mitään herttasen väliä laatuun, tekeekö se kultaseppä niitä koruja yhden vaiko valmissarjamaisesti 50 kpl. Valmistusmetodi on ihan sama.

6. spesiaaaaali Vierailija

Aivan :). Mikä ihme pätemisen tarve ihmisillä oikein on? Oma sormukseni teetettiin kultasepällä, mutta ei siksi, että se olisi jotenkin hirmuisen paljon hienompaa vaan siksi ETTÄ SE ON HALVEMPAA! Hieno ja yksilöllinen tuli, vähän niin kuin bonuksena :).

7. Timanttinen sen sanoi aimmin: Kyse on kahden asian summasta = taloudellinen tilanne + kauneuskäsitte eli maku. Siihen ei ole juuri lisäämistä.

Eli edelleen, kukin makunsa ja rahojensa mukaan - siihen ei liity mitenkään pätemisen tarve. Minua ei tulla rengastamaan minkään satasen pikkurinkulan kanssa - koska minä olen varsin isojen perintöjen päällä istuva korkeasti koulutettu neito. Yksi mies oli kuvioissa ja hah - nimenomaan rahojeni perässä. Sai lähteä, kun tajusin kuvion. I'm gonna have the breakfast at Tiffany's. :) Ja jos ei, pärjään todella hyvin itsekin.

8. spesiaaaaaaali Vierailija

Kyllä se mielestäni on jotain ihme pätemisen tarvetta, jos "ei voi ymmärtää niitä valmissarjojen helyjä", kun ne tosiaan kuitenkin tehdään ihan samoin menetelmin kuin yksilöllisetkin helyt, ja vieläpä maksavat enemmän kuin suoraan kultasepältä tilatut vastaavat. En minäkään löytänyt mieleistäni valmissarjoista, mutta ymmärrän kyllä mainiosti, että joku niistä pitää, eikä niissä laatu ole yhtään sen huonompi kuin omassa teetetyssä rinkulassanikaan.

Se vielä, että usein tai ainakin joskus se kauneuskäsitekin tulee ihan ulkopuolelta, toisin sanoen halutaan vain näyttää muille, että meilläpä sitä pätäkkää piisaa kuin näin komean sormuksen sormeeni sain...

9. Toyota ja Mersu Vierailija

Toiset ajaa Toyotalla ja toiset erikoismersulla tai Jaguarilla. So...? Sama erohan siinä on massan ja erottautujan välillä. Massalle kelpaa tavallinen, erottautuja on se, jolla on varaa ja halua tulla nähdyksi.

10. massaa Vierailija

Juu se erottautuja on sekä muiden että omasta mielestään niin mitätön otus, että ainoa tapa erottua massasta on yrittää löytää jotain ylihinnoiteltua mukapersoonallista materiaa muille näyteltäväksi.

11. Massalle: Niin, noh, minä en ottaisi Toyotaa perheen ykkösautoksi edes ilmaiseksi, no thanks. Enkä miehen autoksi. Naisen kauppakassi se just ja just kehtaa olla, mutta ehdottomasti parempia autoja täytyy olla taloudessa. Ilman Toyotaa mieluummin kuin sen kanssa.

Sama sormuksissa ja esim. kelloissa. Joko kunnon tavaraa tai ei ollenkaan. Allaoleva sormus on esim. jo alkeisriittävä kihlaksi:

http://www.tiffany.com/Engagement/Item.aspx?sku=22190296

(kolmas vasemmalta).

12. Niin ja Vierailija

.. olisi minullekin "kelvannut" valmissarjan sormus, mutta kun kihlasormuksen muodon (rungoltaan melko korkea) vuoksi ei kertakaikkiaan löytynyt siihen täydellisesti viereen istuvaa vihkisormusta. En pidä yhdistelmistä jossa sormukset ovat muodoltaan "eri paria", joten oli käytännön pakko teettää kihlan viereen istuva sormus. Kallishan siitä tuli (3500 euroa), mutta aivan uskomattoman kaunis.

Mitä tulee sormuksen arvoon; itse halusin laadukkaan sormuksen, onhan se niitä harvoja asioita jotka ovat pysyviä mitä häihin tulee, ja se ilahduttaa minua edelleen joka päivä. Toiset kaatavat vastaavan rahamäärän vieraiden kestitsemiseen, minä jätin bileet väliin. Eli ihan on omasta valinnasta kiinni mihin haluaa naimisiin menon yhteydessä satsata.

Ja koska meitä on niin monenlaisella taloudellisella tilanteella siunattuja, ei varmaan kannata arvostella liikaa jos joku nyt sen 14 000 euroa sormuksen "räppänään" haluaa ja kykenee laittamaan.

13. Naimisiin kohta Vierailija

Tuossa hääkyselyssä on kysymys mm. sormuksen arvosta:
    http://unelmahaat.blogspot.com/

14. sormusten wal-mart Vierailija

Ja Tiffanyn globaalit sarjavalmistesormuksetko ovat sitten jotain erityisen laadukasta, yksilöllistä ja ihanaa? =D=D=D

15. --- Vierailija

Eiii... nyt mä kävin katsoo noita Tiffanyt helyjä ja tahtoo semmoisen... Ihan sama, mikä mies siinä kaupan päälle tulee =D

(ja ihan hetken verran mä tosissani ajattelin näin)

16. Niin, no, se sormus, josta mainitsin, oli, kuten kirjoitin, alkeisriittävä kihlaksi: ja alkeisriittävällä oli alkeishinta 7500 USD noin. Eli siis siitä lähdetään ylöspäin. Juu ja helyjä toki on paljon parempiakin, mutta otin tuon joka jenkkikulman T:n esimerkiksi.

17. Massaa Vierailija

Hei, jos se tekee sut onnelliseksi ja sulla on siihen varaa niin siitä vaan. Ei se ole multa tai naapurin lissulta millään lailla pois.

Itse käyttäisin tuon summan mielummin kettiön kalusteiden päivittämiseen kuin halvan näköiseen sormukseen. Kukin tekee valintansa omien arvojensa perusteella.

Tää on aika makee sormus.

http://www.shopnewzealand.co.nz/en/cp/Ring_Bratz_Sterling_Silver

Eikä maksa liikaa :D

18. Massaa: Hihii, no tuohan se vasta halvan näköinen sormus onkin! Mutta kuten totesit, kun makunsa ja arvojensa mukaan. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. Mukavaa kesäpäivän iltaa!

19. Tuo kyllä kertoo sinusta aika paljon... Valitettavasti! Tuo on oikeasti jo melkoisen typerää. Mistä olet tuollaisia ajatuksia mahtanut päähäsi saada? Ai niin, siitä ympäristöstähän ne =).

20. Näinpä. Minkäs teet? Valittavasti täällä pitkien välimatkojen Suomessa kehä kolmosen ulkopuolella joutuu väkisinkin luottamaan laatuautoihin, kun perheessä kerran on varaa; Säästöpossu-palsta on tietenkin ihan väärä paikka puhua asiasta. Anteeksi paheemme. Me rakastamme laatua, yksilöllisyyttä ja turvallisuutta. Meillä vielä on varaa ja halua maksaa paheestamme, joten suokaa se meille. :)

21. Sinitii Vierailija

Suodaan varmasti, mutta silti olen samaa mieltä kuin tämä toinenkin kirjoittaja: tuollainen on typerää.

Monilla on rahaa, erittäin monilla, mutta harvoille suodaan sivistystä ja fiksuutta.

22. Kummasti niitä laatuautoja vaan näkee liikenteessä. Saksalainen tähtimerkki näkyy tulevan useimmiten vastaan tiellä. Tohtorin arvon verran on sivistystä ja saksalaisella laadulla on hyvä ja luotettava ajaa. Mitä se kenellekään kuuluu, millä ajaa. En vaan huoli Toyotaa eikä meillä sillä ajeta, ja en huoli pikkuhiluja killumaan korviini tai muualle minua "koristamaan". Less is more, ja korut ja kellot pitää olla nekin sitten laatua. Minulle on opetettu, että parempi ostaa vähemmän laatua kuin enemmän roskaa. Lopetan harhateille ajautuneen (auto)keskustelun tähän osaltani.

23. Ei voi sitten muuta sanoa kuin että toivottavasti et joudu koskaan tilanteeseen, jossa joudut valitsemaan joko täysin arvottoman Toyotan ajamisen tai nälkäkuoleman pirtissäsi Kehä III:n ulkopuolella kun kauppa-autokaan ei enää kulje. Rahoistaan voi jokainen joutua eroamaan, ja silloin tuollaiset puheet eivät enää edes naurata. Ehkä olet niin nuori, ettet muista viime lamaa, mutta voin kertoa, että aika moni "vain laatuun luottanut" hyvinkin rikas ihminen joutui myymään viimeisenkin menopelinsä, eikä edes siihen Toyotaan ollut varaa. Eikä ole vieläkään.

24. Ja hölö hölö Vierailija

Hölö hölö. Miten riihikuivasta vakaasti pankissa istuvasta rahasta sekä kiinteästä omaisuudesta joutuu eroon? Idootti pitää olla. Siinä ei lama haittaa, kun on järkevästi asiansa hoitanut.

25. Ja pölö pölö Vierailija

Kummasti vaan ihmisille näitä sattuu, tiedä sitten syytä. Elämästä kun ei aina voi tietää. Mitä jos vaikka joutuu lopettamaan työnteon syystä tai toisesta - harvalla NIIN isoja säästöjä on, että ne loppuelämän riittää. Lisäksi AIVAN MITÄ VAIN voi maailmassa tapahtua. Silloin on ikävää, jos omakuva rakentuu ulkoisten statussymboleiden varaan. Tämä autokeskustelu nyt on joutunut ihan sivurateille, mutta mun mielestäni se on ihan kiinnostavaa. Autohan on hyödyke, joka kuljettaa ihmisen ja tavarat paikasta A paikkaan B. Hyvä ja kunnollinen auto on sellainen, joka toimii tässä tehtävässä. Toisin sanoen luotettava Toyota on hyvä auto. Jos rahaa riittää, niin onhan se toki mukavampi kulkea autolla, jossa on jotain rahalla saatavia lisäherkkuja (joskaan en ikinä lukisi esim. Mersua miksikään luksusautoksi... heh...), eikä se mielestäni ole mitenkään tuomittavaa tms. On kuitenkin aivan naurettavaa sanoa, ettei huolisi kulkevaa autoa edes ilmaiseksi, siis siinä tapauksessa, että sellaista tarvitsee. Ja Helsingin ulkopuolella tasan tarkkaan tarvitsee, itsestänihän sen tiedän. Ihminen, joka tällaisia "suustaan" päästelee, on joko uskomattoman typerä tai aivan käsittämättömän riippuvainen ulkoisista statussymboleistaan, syystä tai toisesta. Ongelmia itsetunnossa tms.?

Olen todellakin koulutuksen puolestapuhuja, mutta näköjään ihan vain maisterin arvo riittää sivistyksen hankkimiseksi. Tai no, niinhän se on, että sivistystä ei koulutuksella edes hankita. Pakko heittää, että en kyllä todellakaan usko tämän "Toyotaa en kelpuuta" -tyypin edes olevan mikään tohtori - oliskohan miehensä korkeintaan? =)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri