Kihomadoista

  • Viestiketjun aloittaja Ralliina
  • Ensimmäinen viesti
Ralliina
Hei!

Bongasin tänään lapseni kakasta kihomatoja, yäks! Koko perheelle ilmeisesti kuuri ja kaikki petivaatteet pesuun jne. mutta kuuluuko tapoihin ilmoittaa päivähoitoon löydöksestä?
 
tittelituux
Päiväkotiin on aina ilmoitettava.Luultavimmin tartunta on sieltä peräisin. He joutuvat sielää myös suursiivoukseen.Jos ette ilmoita päiväkotiin, tartunta tulee uudestaan ja uudestaan ettekä pääse madoista eroon.

Kynnet kannataa leikata kaikilta.Madot leviävät kynsien alustoissa.

Muistakaa toistaa kuuri 2 vkon kuluttua.
 
Ison perheen isä
Kihomato on ulosteessa näkyvä 3-12 mm pitkä valkoinen mato. Kun niitä on runsaasti, niin uloste mitei "kihisee" matoja, ts. niitä on pökäleessä kymmeniä. Vaaraton otus kaikkisiltään, mutta kiusallinen. Aiheuttaa peräaukon kutinaa ja kun lapsi iltayöstä raapii pyllyä ja vaatii pyllyn pesua, niin asia on sillä selvä.

Parhaat lääkeet löytyvät käyttäytymistavoista ja apteekista. Ekaks koko perhe Pyrvin lääkitykselle. Huomioikaa, että kahden viikon kuluttua on otettava uusi lääkitys, jotta kaikki poistuvat elimistöstä. Toinen apteekista saatava on Kynneli eli jos muksu syö peukkua, niin nyt on sitten korkein aina lopettaa se vaikka sitten väkisin. Kihomato leviää "kädestä suuhun" eli peukut pois suusta ja vikkelään, vaikka sitten huudon kanssa. Kolmas lääke on saippua ja käyttäytymistavat eli käsien pesu KOKO PERHEELLE aina veskissä käynnin jälkeen sekä aina ennen ruokailua!! Nykyinen "napostelukulttuuri" on pitkälti syyllinen kihomatoihin, koska syötävää ruokaa kosketaan omilla käsillä. Siispä napostelut kontrollin alle (koskee sitten myös äitejä ja isiä, sorry vaan) ja mieluiten ruokaa (oli sitten vaikka naposteltavaa) syödään aterimilla että vältetään käsikontakti ruokaan. Naposteltaviin soveltuu monesti esim. hammastikut tms. Jos halutaan syödä välttämättä käsin, on sitten huolehdittava saippuapesusta myös silloin. Käyttäytymistavoista vielä sen verran, että hampurilaispaikat tms., missä syödään käsin, eivät välttämättä tässä valossa ole niitä lapsiperheiden parhaita paikkoja syömiseen.
Kotona riittää ns. normaali hygienia ja siisteys. Kihomato leviää todellakin kädestä suuhun. Sen lisääntymismekanismiin kuuluu peräaukon kutina, jotta se saisi isäntänsä raapimaan pyllyään ja sitämyöten käsien ja sormien välityksellä taas uudelle kierrokselle.
Joo vielä kolmas juttu: Kynsien pureskelu edistää loistavasti kihomatoja eli pois se tapa (valitettavasti koskee taas niin lapsia kuin vanhempia). Kynnet ovat syytä pitää puhtaana ja lyhyenä. Saunan varusteena wanha kunnon kynsiharja (käsi sydämmelle: kuinka monella perheellä on sellainen?) ja kynten harjaus esim. saunomisen yhteydessä saippuan kanssa loistavasti estää kihomatojen leviämistä.
Nää kaikki puhtausjutut on sellaisia perusasioita, että kotona niitä on moni oppinut. Nykyinen napostelukulttuuri yhdistettynä "hampurilaiskulttuuriin" tuottaa vain sen, että entistä tarkempi meidän vanhempien pitää olla jo opittujen asioiden parissa. Vanhempani ainakin minulle opetti: 1) ruoka syödään ruokailuvälineillä, käsin ei kosketa ruokaan 2) kädet pestään ennen ruokailua saippualla 3) kädet pestään wc hommien jälkeen saippualla 4) kynsien pesu kuuluu puhdistautumiseen 5) lakanat vaihdetaan riittävän usein 6) vuodevaatteet tuuletetaan usein 7) kynsiä ei pureskella 8) peukun paikka ei ole suussa. Noilla "äidin opeilla" kihomadotkin pysyvät loitolla.
Sit vielä vanhemmille, kun jokaisella on omat yhteiset tapansa: jos perheessänne on kihomatoja, välttäkää sellaisia pyllyjuttuja yhteisessä rakkauselämässänne kunnes madot ovat perheestänne poissa ;) Sit taas voi harrastaa mitä vaan, kun ei ole enää matosia ;-)
 
Mariia*
Se on selvä että vessakäynnin/ulkoilun jne jälkeen pestään kädet mutten sitä ymmärrä että saippualla pitäisi pestä.. Me ei ainakaan pestä saippualla kuin erittäin likaiset/rasvaiset kädet. Lapsia kolme ja perheessä myös koira ja pari kissaa. Koskaan ei kenelläkään ole ollut mitään matoja. Yleisestä hygieniasta huolehditaan ja lapset on tottuneet pesemään käsiään usein (aivastelun ym jälkeenkin jne.) eli muutenkin kuin ed.mainittujen juttujen jälkeen.

Ruokia ollaan kyllä silloin tällöin syöty käsin.. =D
 
Dubbaduulix
Saippua sisältää natriumhydroksidiä eli lipeää. Se on luonteeltaan vahva emäs ja pöpöt eivät viihdy emäksisessä. Vesi puolestaan on loistava kasvualusta kaikille pöpöille. Saippuan käytöllä on kaksi etua: se poistaa tehokkaasti lian ja rasvan (välillä liiankin tehokkaasti, onneks on myös mietoja saippuoita), toisaalta se luo epäsuotuisan elinympäristön pöpöille. Olen "ison perheen isän" kanssa samaa mieltä saippuan käytöstä mut pitää valita saippua sieltä miedosta päästä, jos sillä usein pestään. Vahvat saippuat kuivattavat ikävästi ihoa kun myös ihon luontainen rasva poistuu. Muutoin toi "ison perheen isän" ohjeet oli kyllä aika hyviä.
 
Mariia*:lle
Oletko ihan tosissas, ettette edes vessakäynnin jälkeen pese käsiä millään pesuaineella? Pelkällä vedellähän ei kyllä mitkään pöpöt lähde. Kyllä olette olleet onnekkaita, ettette ole sairastuneet ko. asian vuoksi. En kannata myöskään liikaa puunausta, mutta toi on jo aika huolestuttavaa, anteeksi vain.
 
YÖKS
No hyi, kyllähän järkinkin jo sanoo että vessakäynnin jälkeen pestään kädet saippualla!

Niin mutta sellanen kysymys: Voiko vauvalta (8kk) pestä kädet sillointällöin saippualla? ja jos voi mikä saippua olisi hyvä?
 
natusan
Olen itsekin pessyt omia käsiä Natusanin saippualla, joka ei kuivata käsiä. Ja sillä samalla siis voi pestä vauvankin käsiä. Mutta itse olen vauvan kädet pessyt pelkällä vedellä toistaiseksi. Enkä minäkään välttämättä saippuaa käytä jos olen käynyt vain pissalla. Enkä ole mihinkään sairastunut sen asian vuoksi. Ja kyllä tiedän monia, jotka eivät joka kerralla saippualla läträä ja ihan siistejä ihmisiä silti ovat. Toki meillä tehdään perusteellinen viikkosiivous kloriittia käyttäen, eli meillä ei noita pöpöjä pahemmin ole.
 
top to toe
Mä olen käyttänyt Natusanin "Top-to-Toe" tuotetta. Ei kuivata ihoa ollenkaan eikä kirvele silmiä. Voi käyttää myös kylpyvedessa, mutta öljyn vuoksi tekee kylpyvedestä "maitomaista", mutta tää on vain ulkonäköjuttu. Olen pyrkinyt välttämään liiallista kosteusvoiteiden käyttöä ja muksujen iho on voinut oikein hyvin. Tietenkin jos taipeet tms. näyttää kovin ärtyneeltä, niin perusvoidetta olen hieman sipaissut, mutta en ollenkaan säännöllisesti. Top-to-toe tuote ei näyttäisi ärsyttävän edes jo valmiiksi ärsyyntynyttä ihoa. Muitakin hyviä varmasti löytyy.
 
YÖKS
Niin siis kylpyjutut ihan erikseen;) Mutta meinaan että onko pahasta pestä myös päivällä (röymivän) vauvan kädet saippualla sillointällön... Meillä on myös koira, joten olis kiva tehdä KUNNON pesu ainakin kerran päivässä;) Kylpy vain joka toinen päivä. Täytyypä kattela vauvaosastolta jos vaikka toi "Top-to-Toe" löytyis niin kai sillä sitten voi kädetkin ihan hyvin pestä;) Kiitosta vaan. ps.Ja meillä ei siis ole matoja ja en todellakaan niitä haluakkaan!
 
meillä oli
Kutina loppui itseltäni vajaan vuorokauden kuluttua lääkkeen ottamisesta. Olin saanut siis tartunnan lapseltani. Sitten ne kuolleet tulivat kakan mukana ulos seuraavana aamuna. Lakannoita kyllä vaihtelin joka toinen päivä sen kahden viikon ajan ja yöpukuja kanssa, alushousut aamuisin ja iltaisin. Sitten kun otettiin uusintakuuri, palattiin "normaali"elämään. Onneksi vauva säästyi madoilta, koska alle vuoden ikäiselle ei suositella sitä lääkettä. Lääkärissä olis sit pitänyt käydä, jos olis vauvalla huomannut matoja. Kakkaa kyllä tutkin molemmilta lapsilta ihan hysteerisenä pitkän aikaa. Nyt kun tartunnasta on kolme kuukautta, alan pikkuhiljaa relata noitten matojen suhteen, eli en enää mieti kokoaikaa, että mitäs jos ne tulee takas. Sitä kun ei ikinä voi tietää mistä ne on saanut. Mutta oli siis ihan järkyttävä kokemus noi matoset.
 
epäilyä
2v. tyttäreni heräsi yöllä kolmen aikaan itkemään ja valitti virtsarakon seutua pipiksi ja yritti hieroakin sitä. Käytiin pesulla ja kuivatessani häntä huomasin peräaukon suulla kolme sellaista vajaan 2mm:n pitkää valkoista ihoon kiinnittynyttä niinkuin rasvavanaa tai jotakin. Seuraavana iltana juuri ennen nukkumaan menoa löysin samanlaiset molemmilta lapsilta peräaukon suulta. Netistä katselin tartuntatautiliiton sivustoilta kuvaa kihomadosta. Ne mun löydökset näytti ihan samalta kuin siellä valokuvassa valkoiset lyhyet viivat, ainut vaan et se valokuva taitaa olla jonkin asteinen suurennos.. Ja siinähän näkyy lisäksi oikein kihomatokin. Mitään liikkuvaa en ole löytänyt. Neuvolasta sanottiin vain et onkohan ne sitten jotain minikihomatoja, et hae pyrvix apteekista. Itseäni mietityttää et kannattaako ottaa tuota lääkettä ihan vaan varmuuden vuoksi? Poika valittaa aina joskus pyllyn kutinaa ja tytöllä on ennenkin ollut kutinaa virtsarakon seudulla, vatsakipuja (joskin 2 vuotiaan kipu voi olla mitä vaan ja allerginenkin hän on) ja kesällä oli outoa ripulia viikon välein kolme kertaa peräkkäin. Kakassa en ole nähnyt mitään kummallakaan. Paikkakunnalla oli keväällä kihomatoja liikkeellä mut nyt en ole kuullut et olis. Mainittakoon vielä että olen nyt kahtena yönä tehnyt salapoliisityötä tuon löydökseni jälkeen ja pyllyt on olleet ihan puhtaat.
Voiko siis diagnoosia tehdä muuten kuin näkemällä jotain liikkuvaa peräaukon suulla? Netin mukaan voi. Neuvolasta en oikein saanut vastausta kuin että mahdollista on et tehdään labrakokeita, mutta hae pyrvin apteekista. Kuuluuko tollaiset valkoiset 2mm valkoiset "vanat" peräaukon suulla taudin kuvaan? Vai epäilenkö ihan turhia? Olen pitänyt lapset pois perhepäivähoidosta nämä päivät mut työt alkaa viikon päästä ja sit on pakko viedä hoitoon..
 
kurkkaa kakkaa
jos niitä kihomatoja tosiaan on, niin ne kyllä näkyvät tutkimalla kakkaa. ja ne ovat pidempiä kuin 2mm, joten erottuvat valkoisina eläiväisinä matoina sieltä kakasta ihan selvästi.
 
matosia (ko)
Meillä ei nytkään kenenkään kakassa ollut kihomadon kihomatoa,vaikka tartunta olikin. Ja kutina voi olla myös niin vähäistä ettei sitä osaa välttämättä epäillä.
Eli paras keino myöhään illalla tai aamulla käydä taskulampun kans kurkkaamassa lapsen peppua tai sitten omaansa..
Näin löytyi meillä :X
 
ei kihomatojen ystävä!!
siis mulla on kauhee kutina ja niitä näkyy ulostees jotain 13. ku katoin... ja meinaan nyt hankkii sitä Pyrvin nimistä lääkettä... sen pitäisi auttaa...
 
Marmuttaja
Olen ymmärtänyt, että kihomadot voivat tarttua myös hengitysilmasta nenän tai suun kautta hengittäessä? Pitääkö paikkansa? Käytin itse kasvosuojainta ja vaihdoin kertakäyttökäsineet uusiin aina kun siirryin seuraavaan siivottavaan huoneeseen. Totesin nimittäin päiväkodissa käyvällä pojallani kihomatoja kakassa. Myrkytin koko perheeni ja vasta 2 vrk:n kuluttua sain itse ulostettua seuraavan kerran, ja omassani oli nyt ENSIMMÄISTÄ KERTAA matoja ja runsaasti! En ymmärrä, olenko saanut vasta siivotessani tartunnan itselleni poikani madoista vai onko mulla ollut oireeton kihomatokanta itelläni?
Joku kertoi pesevänsä etikalla kotiaan. Voisiko niitä kihomatoja estää tulemasta peräaukoille munimaan esim. voitelemalla paikat etikalla iltaisin? Itteäni ärsyttää ja väsyttää tämä kaikkien lelujenkin desinfiointi mukaanlukien tietysti neljän hengen perheen petivaatteiden puhdistusrumba ja sen uusiminen sen verran paljon, että olisin valmis kokeilemaan vaikka jotakin etikka-tamponia peräaukkoon, jos se auttaisi tappamaan oman "kantani" lopullisesti.
Jostain syystä vasta Pyrvin-kuurin jälkeen mieheni alkoi valittaa kutinaa ja vatsakipua. Itellänikin tuntui lääkkeen oton jälkeen vatsakipua. Kuitenkin oltaisiin saatu tartunta jo pari kuukautta sitten munista? Eikö niihin muniin sitten ole mitään "muna-lääkettä"? Eihän kierteestä pääse koskaan eroon, jos parin viikon välein madotetaan perhe ja jostain yhdestä, näkymättömästä munasta lähtee taas uusi epidemia käyntiin.
 
madon metsästäjä
olen tuossa toisessa ketjussa kysellyt näistä asioista koska meilläkin näitä pirulaisia on nyt löytynyt käyppä sieltä lukemassa.
munat ei kuole desifioitiaineella.
meillä käsipyyhkeet on poistettu, oven kahvat kannattaa pyyhkiä joka päivä ja kaikki kosketus pinnat ja vessasta hanat vessan pöntön nupit ym. meillä käytettiin kaikki petot, tyynyt ym ja kaikki sellaiset mitä ei pesukoneeseen voi laittaa esim sohvan irtotyynyt ulokona pari yötä ne sielä viettivät sisään ollaan tuotu vasta kun kaikki paikat on puunattu.
itse sain ammatti siivoojalta jolla on myös laitossiivoojan koulutus ohjeet oikeasta hygieenisesta siivoamisesta. eli pyyhyntä liinojen taitteluun ja kuinka pyyhintäpinnalla edetään ja milloin vaihdetaan taitekohtaa liinassa. likaista liinaa ei kasteta koskaan pesuaine sankoon vaan kun kaikki taite kohdat on käytetty niin se heitetään pesukoneeseen. munat ja madot kuolee 60 asteessa ja jos haluaan desinfioida liinat lakanat ym niin sitten lämpötilan tulee olla 75 astetta jossa tapahtuu desinfektio.
mutta ennen kaikkea käsien pesu ja vessan hanojen ja nuppien käyttö vaikka ne olisi kuinka puhtaita on kaiken aa ja oo.
meillä pestään kädet aina ennen vessaan menoa ja hana avataan käsivarrella ja suljetaan paperilla. kun vessassa on käyty niin hana avataan taas käsivarrella kädet pestään kynsi harjalla ja otetaan talouspaperi kuivataan kädet, suljetaan sillä paperilla hana ja vedään vessa paperia käyttäen. lapset ei käy yksin vessassa. ennen syöntiä ja syönnin jälkeen pestään kädet. lapsella kynneliä. kädet pestään muutenkin vähintään kerran tunnissa. petivaatteen ulos aina aamulla lakana vaihdetaan ainakin viikon. yö vaatteet joka yön jälkeen pyykkiin ensimmäisenä aamulla käsien pesu kynsiharjalla vaikka lapsella onkin pitkä mekkoyökkäri joka on tungettu pyjaman housuihin sisään ettei pääse raapimaan. suihkuun seuraavaksi ja sellaiset vaatteet ettei käsi vahigossakaan pääse eksymään housuihin. muistutellaan sormien suuhun laitosta moneen kertaan päivällä.helvetin työlästä mutta haluan näistä kerralla eroon. sori vähän hankalasti kirjoitettu.
 
Marmuttaja
Kiitos hyvistä vinkeistäsi edelliselle kirjoittajalle.

Mulle tuli mieleen hassu juttu. Jos kuitenkin pesukoneessa pesisin vaatteita 60 tai vain 40 asteessa, eivätkö ne munat irtoa kuitenkin ja huuhtoudu viemäriin? Eihän mua sitten enää kiinnosta, ovatko elossa vai eivät. Tietysti desinfiointiin tarvitaan korkeammat lämpötilat, että munat saadaan tapettua, ymmärrän hyvin, mutta eivätkös ne irtoa pesuaineella ja vedellä ihan hyvin ja huuhtoudu pois???

Luen juuri eräästä vanhasta papaija-tutkimuksesta: http://www.ebm-guidelines.com/d-htm/articles/1954_4_305-312.pdf
Mietin tässä, että jos kokeilisin itselläni tuota papaija-entsyymiä, ihan varmaan luontaistuotekaupasta jotakin saa. Tutkimuksessa on sitten paastottu ja otettu reilusti laksatiivia. Ei ehkä kauhean terveellistä, mutta olisikohan tuollainen parin päivän papaijadieetti kokeilun arvoinen. (juuri mitään muuta ei sitten saisikaan syödä)

Minusta kaikkein paras olisi saada lääkkeettömästi ja lopullisesti madot kukistettua, ja siksi aion ensisijaisesti kokeilla tuota voitelupuolta. Hurjiakin ehdotuksia ja jonkun toisen kokemuksia on jo löytynyt täältä palstalta. Lähden varmaan sinkkipastalla liikkeelle. Ehkä joku ilmatiivis tulppa voisi olla hyvä, hah hah. Silikoni-korvatulpat peppuun? Niin, mahtaakohan madot pelätä valoa ja olisikohan siitä taskulamppu peiton alla nukkumisesta hyötyä?

Mikähän se valkokaali oikeastaan on? Tunnen kyllä kiinankaalin, keräkaalin, punakaalin, ruusukaalin ja kyssäkaalin, mutta mikä ihme se valkokaali on, kiinankaaliko sitten kuitenkin? Sitä voisin muuten koettaa, muttei suositella "papaija-dieetin" kanssa.
 
Marmuttaja
Kiitos hyvistä vinkeistäsi edelliselle kirjoittajalle.

Mulle tuli mieleen hassu juttu. Jos kuitenkin pesukoneessa pesisin vaatteita 60 tai vain 40 asteessa, eivätkö ne munat irtoa kuitenkin ja huuhtoudu viemäriin? Eihän mua sitten enää kiinnosta, ovatko elossa vai eivät. Tietysti desinfiointiin tarvitaan korkeammat lämpötilat, että munat saadaan tapettua, ymmärrän hyvin, mutta eivätkös ne irtoa pesuaineella ja vedellä ihan hyvin ja huuhtoudu pois???

Luen juuri eräästä vanhasta papaija-tutkimuksesta: http://www.ebm-guidelines.com/d-htm/articles/1954_4_305-312.pdf
Mietin tässä, että jos kokeilisin itselläni tuota papaija-entsyymiä, ihan varmaan luontaistuotekaupasta jotakin saa. Tutkimuksessa on sitten paastottu ja otettu reilusti laksatiivia. Ei ehkä kauhean terveellistä, mutta olisikohan tuollainen parin päivän papaijadieetti kokeilun arvoinen. (juuri mitään muuta ei sitten saisikaan syödä)

Minusta kaikkein paras olisi saada lääkkeettömästi ja lopullisesti madot kukistettua, ja siksi aion ensisijaisesti kokeilla tuota voitelupuolta. Hurjiakin ehdotuksia ja jonkun toisen kokemuksia on jo löytynyt täältä palstalta. Lähden varmaan sinkkipastalla liikkeelle. Ehkä joku ilmatiivis tulppa voisi olla hyvä, hah hah. Silikoni-korvatulpat peppuun? Niin, mahtaakohan madot pelätä valoa ja olisikohan siitä taskulamppu peiton alla nukkumisesta hyötyä?

Mikähän se valkokaali oikeastaan on? Tunnen kyllä kiinankaalin, keräkaalin, punakaalin, ruusukaalin ja kyssäkaalin, mutta mikä ihme se valkokaali on, kiinankaaliko sitten kuitenkin? Sitä voisin muuten koettaa, muttei suositella "papaija-dieetin" kanssa.
 

Yhteistyössä