Hae Anna.fi-sivustolta

Kihomadot veivät mielenterveyden

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä uniikki, 26.09.2011.

1. uniikki Vierailija

Olen 17v tyttö ja pienenä minulla oli kihomatoja melkeimpä kerran kuussa. Lähtivät aina pois, mutta en jaksanut pitää huolta käsihygieniastani ja aina sain jostain kaverilta uudet. Tämä sama rumba jatkui siihen asti kunnes menin ylä-asteelle. Siellä näitä kiusankappaleita ei ollut ja olinkin jo siihen asa ihmettelimmti tullut ihan neuroottiseksi asian kanssa. Sitten viime vuoden kesänä sain tartunnan ja vanhempieni kanssa ihmettelimme että mistä hemmetistä tulivat. Madot lähtivät yhdellä kuurilla pois ja olin vielä kuukausia matojen jälkeen sairaalloisen neuroottinen asian kanssa ja aina kun tuntui pepussa jonkinlaista kutinaa menin heti taskulampun kanssa tiirailemaan ja loppujen lopuksi siellä ei muuta ollutkaan kun kutinaa, kun tirkistelemiseni oli aiheuttanut kamalat haavaumat ja pukamat. Sitten unohdin asian ja jatkoin onnellista elämää ilman matoja, kunnes sitten tämän kesän lopussa olin sitten ystävälläni viettämässä iltaa ja jäin yöksi. Ystävälläni sattumoisin oli pikkusisko joka oli 6 vuotias. Muutin tässä välissä poikaystäväni kanssa yhteen ja sitten noin parin viikon päästä tästä yökyläilystä tunsin myöhään illalla kutinaa peräaukossani ja mikäs muukaan kuin mato se siellä oli. Menin täysin paniikkiin ja en nukkunut seuraavana yönä lainkaan vaan jo kuudelta aamulla aloin siivoamaan kämppää hullun lailla ja heti kun apteekki vaan aukesi menin ostamaan pyrviniä 2 pakkausta. Teimme tehosiivouksen ja olen vieläkin neuroottinen asian kanssa. Söin pyrviniä 3 kertaa ja nyt matojen tulemisesta on kuukausi ja voin sanoa että jos ne tulevat takaisin minulta menee mielenterveys. En vain jaksa enää näiden kanssa, tuntuu että olen joku matomagneetti jonka perseeseen kaikki madot haluavat. Ja joku vielä kehtaa väittää, että harmiton vaiva!!!! Joudun kohta hoitoon!! Löytyykö muita jotka ovat samassa tilanteessa?

2. mummo Vierailija

Minä.

Saan aina takaisin lapsenlapselta jonka vanhemmat eivät välitä ja kieltävät asian kokonaan.
    Ole syöttänyt "salaa" pyrviniä lapsenlapselle, nyt tuli tieto että koko perheellä on kihomatoja pikkuveljellä äidillä ja isällä..
    Ehkä nyt tulee armo matoasiaan...

3. 12 vuotias Vierailija

Moi vaikka olen 12 vuotias mulla on kerran kuukaudessa kihomatoja ja nyt vanhempanikaan eivät usko minua että minulla niitä on. Mulla on ollu niitä koko ikäni melkeinpä kerran kuussa. Ahdistavaa. Nyt en saa edes lääkkeitä kun kukaan ei usko mua:( muutenkin pesen kädet hyvin huolellisesti aina kun pitäisi.

4. Varmaan vanha keskustelu, mutta vastaan nyt kuitenkin. Englanniksi kun hakee aiheesta niin saa paljon kattavampaa tietoa kuin suomeksi. Osa lähteistä sanoo, että kun kerran tartunnan saa, ei madoista enää pääse, vaikka välillä matokanta pysyisi huomaamattomana. Kuulostaa ainakin omalla kohdallani erittäin uskottavalta. Osa taas on kokeillut kasviperäisiä hoitomuotoja, jotka lamauttavat madot, eivätkä tapa niitä vapauttaen kaikkia munia kantajan sisään. Ovat sanoneet, että madot lähtivät kokonaan ikuisesti. Piperazine Phosphate mainittiin tällaisena toimivana lääkkeena.
    Itselleni madot aiheuttivat aiemmin voimakasta ahdistusta ja melkeinpä masennusta ja olin todella neuroottinen asian suhteen ja yritin ties mitä, minulla on siis matoja noin kerran kuussa. Sitten vain päätin, että en enää välitä asiasta. Että ihan sama, olkoot sitten saatana jos ei niille mitään voi. Sen jälkeen, kun päätin olla huomioimatta madot täysin, eivät ole oikeastaan enää vaivanneet ollenkaan. Pieni ahdistus iskee joka kerta, kun tunnen pienen tutun kutinan, mutta yleensä se kestää kerrallaan vain pari päivää. En edes muista matoja ennen kuin taas tunnen kutinan, ja tietoisesti "unohdan" ne joka kerta. Toimii todella hyvin!!
    Ei tää kyllä mikään kestävä ratkaisu oo, ja onhan siinä vaarana, että tarttuu muille eteenpäin. En tosin tiedä, mitä muutakaan tehdä, kun en haluaisi eristäytyä autiolle saarelle loppuelämäkseni, etten tartuttaisi muita. En kyllä ole kuullut, että kenelläkään näitä olisi tarttunut, vaikka melko avoimesti tällaisista asioista lähipiirissä puhutaan. Itselleni tämä on todella arka paikka ja varmaan rehellisesti sanottuna suurin salaisuuteni, josta tietää ehkä yksi tai kaksi ihmistä. Miten typerää se onkin, hävettää minua niin paljon, että en ole pyytänyt siihen apua saatikka rahallista korvausta lääkkeisiin äidiltäni. En kehtaa myöntää olevani niin sairas, ällöttävä syöpäläispesäke jonka perseestä ei vaan madot tappamallakaan lähde, vaikka nimenomaan aiheesta avoimesti puhuminen edistäisi yleisesti ihmisten mahdollisuuksia päästö niistö eroon. En ole seurustellut kahteen vuoteen, (ei liity näihin matoihin) joten en tiedä, miten se vaikuttaisi intiimeihin suhteisiin. Varmaan sitten ois menkkapäivät ja matopäivät erikseen :::):):) vaikka eiköhän ne tarttus sitten kuitenkin. En ole ollut ahdistunut asiasta pitkään aikaan, koska en anna sen pilata elämääni, koska ei niille madoille mitään voi. Tutkimusten mukaan varmaan yli puolella briteistä on matoja, joten mitä suotta ahdistumaan ja pinnistelemään, kaikilla on matoja! :) Tahdonvoimalla voi oikeasti tehdö ihmeitä, ja tuntuukin, ettei matoja oikeastaan olekaan ja että vähentyisivät kerta kerralta; ehkä siksi, että en ole niitä enää kaivelemassa ja tutkimassa=levittelemässö munia tai ehkä siksi, että en vain aio enää välittää niistä. Se on vähän niin kuin kohtaamasi toisten ihmisten arvostelu; sen voi joko antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tsi sitten antaa sen pilata elämänsä. Unohdan aina että minulla edes on näitä, kunnes kuulee jossain puhuttavan ja alkaa googlailla asioita.
    Mutta kannattaa niitä englanninkielisiä ohjeita ettiä, threadworms googlata, sieltä löytyy hyviä ohjeita. Katsotaan, jos yrittäisi asialle jotain tehdä. Olen vakavasti harkinnut tulevaisuuden uras uudelleen: miksi maailmassa ei ole ketään pätevää kihomatotutkijaa?

5. hermot menee Vierailija

Kihomadot nimenomaan eivät ole harmittomia naisihmiselle! Ne voivat aiheuttaa kohtutulehduksen ja siihen voi KUOLLA. Puhumattakaan lapsettomuudesta kun ne pääsevät tuhoamaan munasarjat. Ei ole todellakaan mikään harmiton lastentauti!!!!

6. elsakk Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Last edited: 17.08.2017
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä