kihomadot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matoisa Lankku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Matoisa Lankku

Vieras
täällä on varmasti ollut juttua näistä ennekin, mutta en jaksa kahlata läpi kaikkia, soory..!
Eli mun 10 vuotiaallapojalla oli tossa marraskuussa kihomatoja, syötiin koko revohka pyrvin kuuri kahteen kertaa. Ekan pyrvin annoskosen jälkeen huomasin myös omassa kakassa kihomatoja, joten olin ollut kantaja, mutta oireeton. Nuorempi poika ja iskä eivät kutisseet, eikä näkyny matojakaan. Nyt mulla on kutissu takapuoli pari viikkoa ja isäntä raukka on saanu kurkkia mun anukseen harva se ilta, mutta ei oo kuulema matoja. Kunnes lakanan vaihdon yhteydessä toissa iltana näin aivan selkeästi pari matoa (vaalen sininen lakana). Eilen vedettiin vermoxia joka uusitaan kahden viikon päästä. Tänään käyny siivojat, ja illalla vielä petien imurointi ja lakanoiden vaihto + muut jynssäykset. Mutta kertokaa mulle, että näistä pääsee eroon!!

Tämä ei ehkä haluamasi vastaus, mutta toisilla tuo kierre sitten vain kestää ja kestää.
Itse luin vaikka mitä juttuja muutama vuosi sitten kun meillä oli kyseisiä "lieroja", mutta vain pojallamme, ei muilla.

Tärkein asia ei ole niinkään siivous (toki tärkeä sekin) vaan ehdottomasti pitää katkaista matojenmunien matka peräaukon suulta suuhun.
Pienten lasten kanssa tämä ongelmallisempaa, mutta teillä ei liene enää kovin pieniä (vai?).

Kaikki ns. sormiruokailu tulisi lopettaa teidän joksikin aikaa. Kynnet hyvä pitää lyhyenä ja olla esim. pureskelematta kynsiä tai siis yleisestikin ottaen ei sormia suuhun.
Ja vielä kaiken A ja O= Hyvä käsihygienia.

Joo paojat ei oo enää pienia. juniorikin 9-vuotta. Mutta sehän tässä ihmettyttääkin, kun meillä syötiin porkkanoista lähtien kaikki haarukalla. Mitään ei laitettu kuukauden aikana sormin suuhun. Kädet pestiin aina kun tultiin kotiin ja aina ennen ruokailua. Kynnet leikattin lyhyeksi ja käytettiin pari kynsiharjaakin loppuun. :) Kaikki siis KAIKKI vaatteet pestiin 95 asteessa, lakanat vaihdettiin päivittäin samoin pyyhkeet aina käytön jälkeen suoraan pesuun. Kaikilla oli omat käsipyyhkeet, jotka pantiin päivän päätteeks pesuun. Mä en tajuu miks ne uusi mulla! :(

Jos uusi kuuri ja edellä olevat ohjeet ei tehoa, niin pyydä lääkäriltä eri lääke. Tai no, johan teillä on Vermoxin. Se oli meillä tehokas kun Pyrvin ei tehonnut.

niistä pääsee helposti eroon pesemällä jatkuvasti käsiä ja kynsiharjan kanssa!
koska ainoastaan suun kautta ne lisääntyy. Eli kertaakaan ei saa sormet käydä suussa, ruoassa, leivässä jos ei ole ensin jynssännyt saippuan ja kynsiharjan kans puhtaaksi.
ja kannattaa hommata vermoxin lääkekuuri, on halvempi ja tehokkaampi.

kyllähän se niin on, että voi niitä olla oireettomana muillakin kuin sinulla. Jos esim. poika syö koulussa käsin näkkäriä, kun on just lainannu kaverinsa kynää tunnilla, jolla on hoitamattomat madot, niin tartunta tulee aina uudelleen. Ilmoittakaa siis tutuille, joille ootte saattaneet tartuttaa. Opettajalle kouluun. Ja muistitteko pestä käsineet?

Alkuperäinen kirjoittaja Ja:
kyllähän se niin on, että voi niitä olla oireettomana muillakin kuin sinulla. Jos esim. poika syö koulussa käsin näkkäriä, kun on just lainannu kaverinsa kynää tunnilla, jolla on hoitamattomat madot, niin tartunta tulee aina uudelleen. Ilmoittakaa siis tutuille, joille ootte saattaneet tartuttaa. Opettajalle kouluun. Ja muistitteko pestä käsineet?

Kaikille on ilmotettu, niin kouluun, kuin kaikille lasten kavereille ja naapureille, ketkä täällä käy. Tosiaan en voi olla varma, ettei muilla ole, mutta ei ole kutissut, eikä kakassa näkynyt Pyrvinin jälkeen, mutta on toki mahdollista.
Kaikki muut hanskat on pestu, paitsi mun autossa olevat nahkahanskat, joita ei paljoa pestä, ja isännän nahkahanskat, joita ei pajoa pestä :(
Koulussa on onneksi

Meidän tytöllä oli viime kesänä.kaikki syötiin Pyrvin kuuri,petivaatteet kolmena iltan saunassa.käsiä pestiin jatkuvasti ja vessan pesin viikon ajan kloriitilla.Eroon päästiin,mutta yllätys yllätys,kolme viikkkoa sitten tytöllä oli niitä taas.taas tehtiin sama rumba,saa nähdä miten käy.älytön homma kun meitä on kuusi henkeä.ihmettelen vaan mistä tyttö ne aina saa kun on 3v. ja kotihoidossa.varmaan kaupankärryistä,nyt ollaan kyllä pidetty rukkaset kaupassakin.

Yhteistyössä