Hae Anna.fi-sivustolta

kihomato-ongelma

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä pelottaa, 12.01.2006.

1. pelottaa Vierailija

Mistä nämä lukuisat kihomatotartunnat ovat nykyisin alkujaan lähtöisin, olisko kenelläkään siitä mitään visiota ?
    Onko ne jotenkin yleistyneet ?
    Onko niitä yhtä paljon maaseudulla kuin kaupungeissa ?

Itse olen onneksi säästynyt (ja perheeni) -kop, kop- vielä toistaiseksi tältä, mutta saas nähdä miten kauan.

En ollut koskaan eläessäni vielä törmännyt kihomato-ongelmaan (olen vuosimallia -61 ja kaupunkiasuja vuoteen -95 saakka, tosin viettänyt enimmäkseen kaikki kesät maalla), ennenkuin muutettiin tänne maaseudulle ja kuulin asiasta. Meinasin juuri laittaa nuorimmaisen paikalliseen päiväkotiin, kun kuulin, että siellä on mato-ongelma.
    Tyttäreni nimittäin toi kyläkoulusta lapun kotiin, että päiväkodissa on ""mato (ja täi-)epidemia"", joka voi tarttua myös koululaisiin ja sen jälkeen sain kuulla, että kaikilla naapureiden lapsilla, jotka joskus olivat samaisessa päiväkodissa olleet, oli ollut matoja (mutta päässeet niistä onneksi lääkeillä eroon).
    No, muitakin vaihtoehtoja oli, joten poika ei sitten mennytkään päiväkotiin ja onneksi vanhemmat lapset eivät saaneet mistään tartuntaa.
    Nyt olen taas kuullut, että matoja on vaan edelleen ja edelleen, eli eivät ilmeisesti ole minnekään hävinneet viimeisen 15 vuoden aikana, vaan jylläävät yhä vaan paikallisessa päiväkodissa.

Olen aika matokammoinen ja en voi edes kuvitella alkavani yksin siivoamaan tätä vanhaa taloamme, joka on mahdoton siivota niin perusteellisesti kuin mahdollisessa tartunnassa varmaan pitäisi. Talo on tosi sokkeloinen, pieni ja ahdas. Tavarat on jouduttu tunkemaan mahdollisimman pieneen tilaan mahdollisimman kekseliäästi (mutta ei aina siivouksen kannalta niin kovin käytännöllisesti).
    Ja kämppä on täynnä myös miniatyyrikokoisia tavaroita (niiden kaikkien legopalikoiden sun muiden lisäksi), kun harrastan nukkekoteja (ja osaksi ne liittyvät myös kotona tekemääni työhön, työhuonetta ei ole vielä erikseen olemassa) -eli mahdollisimman hankalaa puhdistaa.
    Tavaraa meillä on muutenkin vähän liiankin kanssa, kun mies on sitä lajia, joka haluaa säästää kaiken... : /

Miten sitten jotkut kirjahyllyt ja sen sellaiset ?

Meillä on kirjoja (ja kaikki avohyllyissä, kun ei ole varaa ostaa kunnon umpihyllyjä) varmaan keskimääräistä enemmän kuin missään muussa kodissa, suurinosa omien vanhempieni perintöä (isäni keräsi niitä jo työnsäkin puolesta) ja mies, joka on kirjafriikki, kerää niitä lisää (eikä entisiäkään saa missään nimessä laittaa minnekään pois!). Miten sellaisenkin määrän pystyis puhdistamaan ? Eikä niille olis paikkaa edes missä olla pahvilaatikoissa...ulkona (tai lämmittämättömissä tiloissa) kostuvat piloille. Suurinosa kuitenkin melko arvokkaitakin teoksia.

Tekstiilitkin on ongelma, kun talossa ei ole komeroita, yksi avonainen vaatehuone vain yläkerrassa. Komeroita ei enää edes mahtuis minnekään.
    Vuodevaatteetkin on vaan avonaisessa vuodevaatelaatikossa sängyn alla...
    Olen kuullut, että tekstiilit vois desinfioida myös kuumentamalla ne saunassa ?

Entäs lemmikkieläimet ? Nekin sitten kait pitäis pestä koko porukka...? (miten desinfioida liuta kissoja,huh...!?)

Kuulin juuri äskettäin, että yhdellä ystäväni lapsella (samanikäinen kuin oma nuorimmaiseni, eli kohta 2 v) olis ollut ihan vähän aikaa sitten myös matoja. Tiedän heidän vanhemmalla lapsella olleen matoja, kun oli päiväkodissa.
    Nyt en uskalla mennä heille kylään (kohta tulee varmaan taas synttärikutsu, apua !), enkä pyytää heitä meille.
    En ole sen enempää nyt keskustellut tämän äidin kanssa noista madoista. Hän on sitä sorttia, että ottaa helposti nokkiinsa asioista. Tiedän hänen olevan myös niin jaksamaton siivoamaan, että epäilen vahvasti, että olis saanut madonmunat pois kämpästä (joka on lattiasta kattoon muutenkin niin täynnä tavaraa, että täyssiivous on jo mahdotonta).
    Miehensä on sitäpaitsi aikamoinen sotkija ja piha täynnä elukoita (n. yli 100 kpl), joiden madotus on laiminlyöty.
    En tiedä miten ottaisin tämän asian hänen kanssaan puheeksi ?

Ja kohta tulis ajankohtaiseksi laittaa nuorimmainen päivähoitoonkin, mutta minne...ei ainakaan tuohon päiväkotiin !...ja kehtaako alkaa kyselemään kaikilta perhepäivähoitajilta, onko mahdollisesti mato-ongelmaa ?

2. äitee Vierailija

Meillä vanhempi lapsi ei ollut ennen koulua varsinaisesti missään ""virallisessa"" toiminnassa. Nuorempi on ollut esim.kerhoissa ja siinä on tullut tutuiksi vatsataudit ja viimeksi täit. Kihomatojakin on kuulemma liikkeellä. Välillä tuntuu, että olisi parempi pysyä ""epäsosiaalisesti"" kotona.

3. Riepu Vierailija

Nyt sulla on kyllä lyönyt vähän ""yli"". Kihomatoja ja täitä ei todellakaan tarvitse hävittää kirjahyllyistä ja astiakaapeista. Ihmisen täit ei tartu koiraan eikä koiran ihmiseen. Täi ei elä ilman ""isäntää"" pitkiä aikoja joten esim. pehmolelut tiiviiseen muovi säkkiin ja viikoksi pois jne. Kihomato on suolistoloinen joka tulee yöllä peräaukolle munimaan ja aiheuttaa kutinaa. Lue nimim. Olkihattu aloittama keskustelu tältä palstalta.

Olen vuosimallia-61 minäkin eikä meilläkään ole ollut täitä eikä matoja (vielä) mutta olen tutustunut ""viholliseen"" jo etukäteen. Googleta lisää tietoa netistä. Taloa ei todellakaan tarvitse ""räjäyttää"".

4. Äiti minäkin Vierailija

Aivan turhaan etukäteen hätäilet, unohda koko juttu.

5. äiti myös Vierailija

Hei!

Minulla pyörii samanlaisia ajatuksia päässä kuin sinulla. Meillä on kihomatorumba parhaillaan päällä ja voin sanoa, että mielenterveys on lujilla. Lapseni ovat päiväkodissa. Syksyllä oli lappu, että yhdellä lapsella on ollut kihomatoja. Itse en etukäteen osannut olla hysteerinen. Meillä lapset ovat koko ajan olleet oireettomia ja madot huomattiin vasta, kun ne tulivat meihin vanhempiin. En halua pelotella, mutta meillä on mennyt jo satoja euroja lääkkeisiin ja mikään ei tunnu matoihin vaikuttavan. Saa nähdä kauanko joudumme niistä vielä kärsimään. Mietin mikä voisi olla syynä, kun mikään lääke ei tunnu vaikuttavan. Kaikki on siivottu katosta lattiaan ja monta kertaa. Nukumme lakanoilla ja vaihdan yövaatteista lähtien kaikki aamuisin. Lapset eivät käy yksin vessassa. Kaikki vaatteet on pesty jne..
    Olimme joulun ajan kotona, mutta nyt oli pakko viedä lapset hoitoon. Lapseni ovat vielä niin pieniä, että en edes tiedä, että onko heillä vielä matoja. Meillä aikuisilla niitä on.
    Päiväkodissa sanoivat, että matoja ei ole koskaan aikaisemmin ollut. Itse en usko tätä, koska vanhemmat vain eivät välttämättä kerro siitä päiväkodissa. Minusta ongelmasta pitää keskustella ääneen! Olenkin miettinyt, kun asiasta keskustellaan päiväkodissa kaikessa hiljaisuudessa aina jokaisen vanhemman kanssa. Monet ihmiset eivät edes tiedä mitä kihomadot ovat. Koska ongelma on todella yleinen niin voitaisiin mielestäni päiväkodissakin järjestää vanhemmille ilta jossa kihomadoista ja muista asioista kerrottaisiin, jos se on päiväkodissa suuri ongelma. Koska omat lapseni olivat suht oireettomia, olenkin miettinyt, että kuinka monen muun lapsi o oireeton ja matojen levitys sen kuin jatkuu.
    Parhainta oli huomata se, että kuinka urveloita lääkäritkin asian suhteen ovat. Suomessahan ei ole edes omasta takaa tehokasta matolääkettä. Saa nähdä kuinka pahaksi ongelma saa mennä, ennekuin siihen aletaan kiinnittämään enemmän huomiota. On helppo vähätellä ongelmaa, jos ne omasta perheestä ovat lähteneet yhdellä lääkityksellä ja toiset hoitavat niitä kuukausia pois.
    Olen sitä mieltä, että vaikka elämme hyvinvointivaltiossa ja meillä on kaikenlaiset rokotukset yms., niin me vanhemmat olemme unohtaneet sen asian mikä ennen oli monelle elinehto kulkutautautien ehkäisyssä ja se on käsienpesu. Hampulaisravintoloissa ei kovin usein näe, että kädet käytäisiin pesemässä ennen ranskalaisten syöntiä. Tämä koskee myös itseäni.

6. a.p. Vierailija

Voi olla, että menee jo vähän ylikin ; )

Juttu vaan kuulostaa niin kamalalta mitä enemmän siitä lukee, että haluan välttyä siltä keinolla millä hyvänsä, vaikka sitten pitäis linnoittautua suurinpiirtein tänne kotiin (no, onneksi asutaankin aika korvessa, enkä omista edes ajokorttia, mutta töitä vaan pitäis alkaa miettimään tässä ainakin vuoden päästä).

Ihmettelen vaan mistä ne madot alunperin ihmiseen tulevat, siis siihen ensimmäiseen tartunnan saaneeseen... ?
    Eläimistä niitä löytyy (vanhan eläinlääkärikirjan mukaan) hevosesta ja linnuista.
    Voiko niitä saada esim. kesällä maaperästä, kuten muistaakseni esim. suolinkaista ?

Vanhassa lääkärikirjasta katsoin vielä tätä matojuttua ja siellä sanottiin näin (sielläkään ei kyllä ollut mitään tuosta alkuperästä sen enempää):
    ""kaksi lääkekuuria n. viikon väliajoin ja hoidon aikana on tärkeää, että uusintatartunta lapsesta itsestään estetään"" (eli eliminoidaan täysin vaatteiden avulla takapuolen raapiminen). Ja tällaista tekstiä: ""hoito on vaikeaa, koska uusi tartunta tapahtuu niin helposti jopa lääkekuurin aikana. Jos uusi tartunta pystytään estämään matojen elinikää vastaavan ajan (5-12 viikkoa), madot häviävät itsestäänkin"". (??)

Mutta, mutta...miten sitten, jos ne munat voivat levitä huoneilmaankin...(vai)? Ja kukaan ei vissiin tiennyt, miten kauan ne siellä elävät, vai ?
    On kait niitä silloin vähän joka puolella muuallakin kuin sänkyvaatteissa ? Esim. makuuhuoneessa sängyn vieressä olevassa kirjahyllyssä jne. ?

Ja eikö niitä tarttune sitten lemmikkielukoiden paksuihin turkkeihinkin (siinä missä johonkin pehmoleluihinkin), varsinkin, kun lapset niitäkin lääppii ja jos eläimet vierailee sängyissä...(kuten esim. meillä on tapana) : /

Onneksi noita ei kuitenkaan ole kissoilla ja koirilla noin muuten ja onneksi edes kissat pesee suht ahkerasti turkkiaan.
    Ja ehkä ne sitten häviää viimeistään ulkona esim. sateessa eläinten turkeista kokonaan...
    (Miten kauan ne kestivätkään pakkasta...?)
    Mutta kuitenkin menis varmaan desinfiointiin kaikki eläinten petivaatteetkin ja sen sellaiset (?)

Olen saanut varmaan jo lapsena jonkun matokammon.
    Silloin meinaan jouduin tutkimuksiin vatsakipujen takia ja lääkäri päätti tarkastaa myös sen onko matoja, mutta onneksi niitä ei löytynyt. En kuitenkaan uskaltanut pitkään aikaan käydä kunnolla vessassa, kun pelkäsin, että takapuolesta tulee ulos matoja, samalla kun käy kakalla. Olinkin varmaan jonkun aikaa ummella, heh.

Lisäksi meillä oli aina sukulaisten luona maalla (jossa vietettiin kaikki kesät) kissoja, joilla oli silloin tällöin matoja, kun siihen aikaan maalaiskissoja ei juuri madotettu, ellei matoja paljain silmin havaittu. No, matoihin pääsi sitten usein tutustumaan oikein kunnolla luonnossa, kun kissat oksenteli niitä, hyi olkoon, vieläkin puistattaa.
    Ihme ettei ne tarttuneet meihin lapsiin, kun kissojen kanssa peuhattiin kaiket päivät ja hygienia oli mitä oli (ei edes juoksevaa vettä talossa) ja muutenkin pistettiin suuhun kaikennäköistä pöpeliköstä...

7. halooooo! Vierailija

herätkää äidit!ei tää maailma tähän kaadu!tää ei johdu siit et me ei pestä ja siivotaja puunata ja taas pestä pyykkiä ainii ja tehdään viel ruokaa koko perheelle!kaikki äidit kyl huolehtii minkä kerkii et pese kulta kädet!aina!teit mitä teit ja missäå!!!!!

8. noubadi mami Vierailija

pitäisköhän ne laittaa johonkin säilöön??tai desinfioida kunnolla?epätietoinen hysteerikko??entä voiko sairaala auttaa?voiko se tehdä äkkiä jotain asialle yleensä??

9. olen täällä muutaman paniikki viestin luettuani hieman huolestunut.En niinkään kihomadoista,vaan vanhempien pelkojen vaikutuksista lapsiin! lapset ovat fiksuja mutta tulkitsevat tunnetiloja usein herkemmin kuin asia sisältöjä,varsinkin jos asia on vaikea tai siitä yritetään puhua "salaa".jos sitten kuitenkin kannattaisi ottaa ensin yhteyttä esim. neuvolaan ja jos et ole tyytyväinen saamaasi tietoon tai palveluun saat varmasti yhteystietoja alan kuin alan asiantuntijaan.mitä kunnallisiin hoitopaikkoihin tulee on hygieniä asioista mahdollista keskustella muiden vanhempien että henkilökunnan kesken ja tarvittaessa ylempien instanssien kesken.meilläkin madoista on kärsitty. tytöillä oireet ovat tuntuneet voimakkaammilta kun taas pojat tuntuvat olevan lähes oireettomia."ihan eppaa"sanoi tyttäreni 8v.;)

10. Kihomadot EI tartu eläimistä Ihmiseen. pakkanen tai 'hot hot' ei tapa matoja, ellet ajatellut pitää niitä mainituissa tiloissa mooonta tuntii... Ite oon käyttäny kaks kertaa pyrwinii ja kahesti vermoxii. Hygienia ei oo oikee kohallaa : P...kädet sekä talon kaikki käsinkosketeltavat pinnat tulee desinfioida voimakkaalla mönjällä. Kädet ja wc tulee desata JOKA käynnin jälkeen. Ne tarttuu aiinoostaa ihmisestä toisee.

11. hepuli-kepuli Vierailija

Kihomato-rumba meneillään. Kahdella pienimmällä juuri, häädetty Pyrvinillä. Meillä muilla ei nähtävästi ole, ei ainakaan oireita eikä matoja näkynyt, mutta kuitenkin syöty kuuri. Käsien pesua tehostettu erittäin paljon, luututtu ja imuroitu, pesty pyykkiä. Illoin ja aamuin alapesu-suihkutus ja puhtaat alkkarit. Toivottavasti tällä saadaa talttumaan madot. Vanhasta lääkärikirjasta sain tiedon, että kihomadot saadaan likaisista vihanneksista, mutta en ymmärrä, kun netistä saa sen käsityksen että se elää vain ja ainoastaan ihmisessä. Eli miten se voi olla sitten likaisessa vihanneksessa. Netissä lukee, ettei tule liasta eikä mullasta, ei lumesta... siis mistä sitten vai pitääkö tuo todella paikkansa, että se ensimmäinen tarunnan saanut saa sen likaisesta vihanneksesta. Noo, näillä eväillä eteenpäin, ja reseptillä lääkettä, jos Pyrin ei tapa näitä pirulaisia. Mutta muistakaa, näihin ei kuole eikä ole vaarallisia, ajatuksena ällöttävä kylläkin, että matoja mahassa. Koettakaamme jaksaa!!

12. ikuisesti Vierailija

Meidän perheeseen kihomadot tuli, kun nuorimmainen aloitti 2 vuotiaana päiväkodin. Emme heti ymmärtäneet, miksi nukkui niin levottomasti yönsä. Oli todella sitkeessä eikä Pyrvinit ja siivoukset auttaneet. Useamman Vermoxin jälkeen loppui, kunnes tuli 1 vuoden kuluttua uudelleen. Itse sain tässä samassa hötäkässä tartunnan ja minulle ne jäivät "pysyvästi". 2 vuotta on koko perhe syöty vaihtelevasti Pyrvin- ja Vermox-kuureja. Muilla ei oireita, minulla koko ajan. Siivoan sormet ruvella, pesen lattioita, pyyhin pintoja ja ovenkahvoja. 5 henkisen perheen äidillä kun ei ole muuta tekemistä. Olisiko kellään mitään tietoa uusista konsteista? Kohta pettä mielenterveys. Lääkärit vain levittelevät käsiään!!

13. Tammikuun alussa esikoisella todettiin kihomatoja. Koko perheen voimin syötiin kuuri, siivottiin, sestiin pyykkiä yms. ja kahden viikon kuluttua uusittiin Pyrvin -kuuri, siis tammikuun lopulla. Muilta ei matoja havaittu.
    Tänä iltana esikoinen (11) itku kurkussa esitteli uusia matoja !!! Kiva vkonloppu tiedossa siis. Auttaisiko mahdollisesti kuurin uusiminen automaattisesti kolme-neljäkin kertaa oireettomana ? Pikkusen ottaa päähän !!! Perheessä kun on korostettu esim.käsihygieniaa aina ! Koskaan ei siis voi elää varman päälle....

14. meilläkin Vierailija

Meillä tuli matoja ensimmäistä kertaa nyt kun lapsi on jo 10-vuotias.
    Jotenkin tuntuu siltä, että tän ikäiselle kihomadot on inhottavampi juttu
    kuin ehkä pienemmälle lapselle. Ei silti ettei ne pieniäkin kiusais, mutta
    isommalta lapselta ei niin viitti mennä kurkkimaan matoja yöaikaan ym.

Toisaalta tietysti helpompi siltä kannalta, että lapsi ymmärtää paremmin hygienian
    merkityksen kuin pienemmät lapset.

Ei näköjään auta, vaikka perheessä korostetaan käsihygieniaa, kyllä ne madot vaan tarttuu jos sattuu olemaan läheisissä tekemisissä kihomadon kantajan kanssa.

15. hepuli-kepuli Vierailija

kihomadot veks, mutta miten kauaks aikaa, luoja tietää, muttei kerro. Syötin kyllä pienille pyrviniä eka kuurin jälkeen heti viikon päästä ja sitten vielä viikon päästä. Nyt ei ole näkynyt matoja eikä pyllyt punoita. Aamuin illoin pyllyn pesut, alkkareiden vaihdot, käsien pesu ennen nukkumaan menoa ja heti herätty. Ja tietenkin ennen ruokailuja. Kolmivuorotyötä tekevänä, käyttännössä yksinhuoltaja, ei jaksa siivota montaa kertaa viikossa, mutta kerran viikossa perusteellinen siivous, ja kerran viikossa välissä imurointi, on riittäneet. Toivottavasti eivät uusi. Mutta elämä on, mutta ajattelin että hulluks tulee, jos miettii koko ajan siivoamista ja luuttuamista. Hygienia hyvä, niin luulis riittävän. Lelut oli pannassa sen nelisen viikkoa ulkona parvekkeella ja hyvä että oli muutama kovakin pakkaspäivä. Koettakaahan jaksaa hyvät naiset! Ja kesän odottelua......

16. Tcossi Vierailija

Nyt kolmas Pyrvin-kuuri menossa, eikä madot tunnu lähtevän millään. Muissa perheenjäsenissä ei oireita. n.44 päivää edellisestä lääkekuurista (siis kuurista joka otetaan n.10-14 päivää ensimmäisen kuurin jälkeen) ja nyt tartunta tullut uudelleen. Tuntui, että hetkeksi ne hävisi mutta tuli taas uudelleen.
    Pää hajoaa.

17. matojako? Vierailija

Ollaan kyläilty 3kertaa vkossa sellasessa perheessä, jossa löytynyt nyt yhdeltä kihomatoja.
    Tietysti mulla alko heti kutiamaan ja yöllä ihan vainoharhaisesti kävin kattomassa peilin avulla,että onkohan meilläkin. Mulla hajoaa pää kans tähän odotteluun, että ollaanko saatu tartunta. Niin yököttää...

18. auroora69 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Löysin siis tajusin vasta eilen mennä nettiin keskustelupalstalle katsomaan onko aiheesta mitään.. ja sitähän löytyi.Ymmärrän sinua todella hyvin,olen itse elänyt tässä matohelvetissä jo 13v. Meidän esikoisemme oli silloin saanut tartunnan jostain, pian toinenkin lapsistamme alkoi oireilla. Itse sain tartunnan jossain vaiheessa.Nämä isoiksi kasvaneet lapsemme ovat olleet oireettomia tai ainakaan eivät tunne oireita sekin on kuulemma mahdollista jo usean vuoden ajan. Itse kannan koko ajan ja jatkuvasti matokantaa. Ei auta enää mikään lääkehoito, vaikka nytkin olen syönyt vermoxeja heinäkuun aikana yhteensä 12 taplettia toki en kerrallaan. Olemme olleet infektiopolin asiakkaita jo 8v ajan. Välillä minustakin tuntuu etten jaksa enää ahdistaa ja pelottaa. Oireet ovat välillä tosi pahoja poltetta ja kutinaa,peräaukko menee ihan verelle.. tiedät varmaan. Vitsaus tuntuu sietämättömältä.Kun ei pysty juuri enää edes perheenjäsenille asiasta puhua. Olen uupunut. *Tässäkin asiassa vaikken ymmärrä miksi pitää kärsiä, rukoilen ja toivon että tämä asia on jonain päivänä voitettu.Voimia sulle. oletko koittanut mitään luonnonlääkettä?minä en vielä...pitää lähtee kyselee.

19. kohtalotoveri Vierailija

Meillä ollut matoja helmikuusta. Itsellä koko ajan, lapsilla vaihtelevasti. Mies ainakin uskoo olevansa "madoton". Täysin en madoista päässyt, mutta uskoisin että lapsilla tämä auttoi: Papayaforce tabletit, kysy luontaistuotekaupasta. On myös homeopaattinen valmiste jokin Cina tms joka voi auttaa, itse en ole vielä kokeillut.
    Mutta kyllä tämä psyykelle on niin kova juttu, että joka ei ole kokenut ei tiedä. Ei auta, vaikka joku sanoo, että on paljon pahempiakin asioita maailmassa. Se vaan on tosi kamalaa. Itse olen onneksi pahemmilta oireilta säästynyt. Mutta voimia kaikille saman asian kanssa kamppaileville.

20. Meillä ollut samanlainen matohässäkkä nyt n. 8kk ajan. Kolme lasta joista kaksi päiväkodissa. Meillä on mato-ongelmalla selvä yhteys päiväkotiin. Lapset aloittivat päiväkodissa kun madot ilmestyivät. Nyt ollaan syöty 5-6 kuuria pyrviniä ja Vermoxia. Kalliiksi on viisihenkisellä perheellä tullut laskin että n 240€. Nyt lapset olivat kesän kotona mato-ongelaa ei ollut, päiväkotiin kun menivät takaisin madot taas ilmestyivät. Meillä näitä matoja on onneksi ollut vain lapsilla, me vanhemmat olemme niiltä viellä säästyneet. Miten ihmeessä tämän matokierteen saa katkaemaan. Olen siivonnut ihan hulluna ja tehnyt aina ohjeiden mukaan vienyt lelut varastoon ja pessyt kattoa myöden koko talon. Otin päiväkodissa puheeksi niin siellä eivät ota mitään vastuuta asiasta, sanoivat vaan, että kun ei muut vanhemmat ole valittaneet. Tämähän on sellainen asia josta ei haluta puhua ääneen. Välillä tuntuu että nämä matolääkket vaihtuvat pian psyykelääkkeiksi, mielenterveys on tässä aika kovilla.

21. tyynekaarina Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Pyrvinit ohjeen mukaan.
    Pesssyt kaikki vuodevaatteet +60 pyyhkinyt pölyt, ovienrivat, WC vetonupin ja kauluksen joka käynnin jälkeen, imuroinnut ja pyyhkinyt lattiat.
    Siivous ja lakanoiden vaihto heti lääkkeen oton seuraava päivä.

Nyt 3kk vaihtanut lakanat + tyynyt + tyynyliinat + päiväpeite + täkki viikottain.
    Alushousut vaihdan aina ulostuksen jälkeen ja pesen alapään. Pyykin pesen +60 ja mikä kestää se +90 (aluslakanat tyynyliinat alushousut)
    Kädet pesen saippualla + kynsiharja; kotiin tullessa ja aina WC-käynnin jälkeen...

Silti illalla peräaukko kutiseen... toisinaan muutenkin...
    APUA! Mikä menee väärin kun ei kihomato jätä mua...

22. tyynekaarina Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Siis tämä on jo elämän tapana (kädet on kuivat kuin rukkaset rasvaan ja pidän puuvilla käsineitä) Käytän etikkaa ovenripa pyyhkimisessä WC- nupin ja kauluksen pyyhin samoin etikalla, joka käytön jälkeen. Asun yksin
    Asunnon matot ovat pestyinnä rullalla ja lattiat pyyhin 2x viikossa. Lakanat vaihdan ainakin kerran viikossa ja parin viikon välein pesen myös tyynyn päiväpeiton ja peitteeni +60 astetta.
    Alushousut vaihdan aamulla ja illalla ja pesu +60..

Olen kahlannut kaiken mitä löysin Netissä ; Kihomato.
    Siis se pitäisi jo yliampuvalla siisteydellä loppua,,
    Mato ei lisäänny sisällä suolistossa vaa munat kiertää peräauko > ulostejäämien kautta > suunkautta takaisin...
    http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html
    Onko muille autanut Pyrvin vai onko parempi hakea lääkerin kautta; "Mebendatsoli estää kihomatoja suodattamasta glukoosia eli tavallaan tappaa ne nälkään."(kauppanimi: Vermox). onko kokemusta...

23. Tuorre Inkivääri Vierailija

olisiko lisäapua tuorreesata inkivääristä jos söis sitä yhtä aikaa tai samaan vrk kun lääkettä?
    Pyrvin kerran vie madot lötköiksi, jos tuo inkivääti polttaisi ne samaan sysyyn.

Mitä olette kokeileet muuta, kuin Pyrvin ja Vermox jota ei lääkäri anna.
    Tuntuu kuin terveyden huolto vain naureskelisi koko madolle..

24. miukulainen Vierailija

5-6krt kahdella lapsella, kesälomilla oli muutaman kk tauko, kun lapset kesälomalla tarhasta, siivousryhmä tilattu 3 kertaa 8kk aikana (suursiivous) ja itse joka päivä hinkkaan joka paikan mihin vain pienet sormet yltää, lattiasta kattoon. Silti tää jatkuu edelleen. Itse masennusta sairastan ja tämä asia on jotenkin toivoton, joskus tuntuu että maailma kaatuu päälle.

Lääkkeistä ei apua, niitä tullut syötyä ihan kiitettävästi ja edelleen niitä popsitaan. Vaihdan lakanat joka päivä, lasten vaatteet pari kertaa päivässä, pehmolelut pesen 1krt/vko ja tuuletan joka päivä, pyykkiä siis jatkuvasti. Muut lelut muutamaksi viikoksi pois ja nekin pesen yksitellen. Neuroottisena pesen hammasharjalla (melkein) vessan ja desinfioin joka käynnin yhteydessä. Ovenkahvat, ovet, seinät yms. paikat pesen parikin kertaa päivässä ja aina päiväkotiin mentäessä sama edessä, just kun saatu madot pois, niin uusi kuuri lääkkeitä alkaa.

Päiväkodissa ei oteta kantaa, meissä se on vika kun matoja tulee.

25. js 69 Vierailija

joo ei niissä lääkkeissä ole mitääntehoa itse olen kokeillut molempia taitaa olla pelkkiä värinappeja vaan lääketeollisuus huijaa pahemmen kerran.pyydystänyt olen niitä n.10 kpl.vuorokaudessa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri