Hae Anna.fi-sivustolta

kihomato-ongelma

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä pelottaa, 12.01.2006.

1. kodvo Vierailija

Kunnon hygienia käsipesuineen, yöksi reilut hanskat käteen niin räpelöinti ja raapiminen loppuu, eiköhän tartunta kierre lakkaa. Tehosi itsellä (tai ainakin oireet hävisivät;) ).

2. - Vierailija

Kihomato tarttuu vaan suun kautta? Eli jos lapsi vaikka laittaa sormen peppuun sisää niin niitä ei voi istuttaa sinne vahingossa jos niitä munia on sormessa?

3. mirra Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olettako muistaneet kukat suihkuttaa ja vaihtaa mullat, kuulin jostakin että viihtyvät niissäkin.
    Meillä kanssa toista kertaa matoja lapsilla, on aikamoinen rumpa jos aikoo päästä eroon, saas nähdä miten käy.
    Ilmoitimme kaikille sukulaisille, kouluun ja kavereille tästä mato ongelmasta, ajateltiin sitten että saatais katkaistuun omaltaosalta leviäminen.
    nyt vaan siivoamaan ja pesemään pyykki 60 asteessa, kaikki ylimääräiset lelut ja nallet varastoon ja matot lattiolta pois, kloriti liuoksella pyyhin kaikki, sohvan ja kengät myös.

4. vipeltäjä Vierailija

Jessus kuinka tämä aamu tai päivä alko....Otin salmonella testiä kertsikkakuppiin, tavaran tipahdettua tietenkin vilkaisin että piisaisko je jiesus siellä myllerti mato...YÖK
    Mulla ei ole ollut mitään peräaukon kutinoita eikä mitään oireilua, mutta nyt sitte on ofcorse. Mietin vaan että miten jukuliste oon niitä saanu, en pureskele edes kynsiä.
    Miten hysteeriseksi niiden kanssa on ruvettava? Resptin hain kaikille meille ja ekat tabut on syöty. Opastakaas nyt ensikertalaista....Kaunis kiitos jo etukäteen.

5. poju34535 Vierailija

Hassuja nää kihomadot,en oo käyttäny näitä vastaan mitään lääkkeitä,oireita on yleensä viikon jaksoissa,sitten ne häipyvät taas 1-2 kuukaudeksi.

6. yökkis Vierailija

Minäkin huomasin tätä yökötystä kantavani sisuksissani. En sitten tiedä kuinka kauan on ollut, ennen kun varmistui asia. Kyllä musta tuntuu, että oireita on saattanut olla jo hyvinkin pitkän aikaa, kunnes eräs ilta tunsin, kuin jotain luikertelisi. Ja heti rynnättyäni peilin kanssa katsomaan ehdin juuri nähdä kuinka mato pikaisesti luikahti takaisin sisään. HYI!

Nyt kauhistuttaa todella kun olen lukenut näitä kirjoituksia siitä, kuinka ei vaiva poistu sitten millään... Pyrvinit olen ottanut ja petivaatteita vaihdan päivittäin ainakin toistaiseksi. Tuntuu ettei tahtoisi liikaa pöllytellä näitä ympäriinsäkään hullulla siivoomisella koko ajan.

Asun kyllä yksin, joten itselläni on hygieniasta huolehtiminen ehkä helpompaa...? Olo vaan muuttuu jotenkin hysteeriseksi eikä tekis mieli koskea mihinkään ja käsiä pesen ihan joka välissä. Ja mä olen vasta vähän aikaa sitten saanut tietää tästä vaivasta ja nyt jo tuntuu, että lähtee järki. Huhhuh.

Toivon hartaasti, että häipyvät kerralla eikä sen koommin tarvitse enää näistä kärsiä. Lieneekö toiveajattelua...

7. lapsellako Vierailija

haluaisin tietää miten olette todenneet noin kolme vuotiaalla madon olemassa olon? meillä tyttö valittelee välillä että pyllyä kutittaa. tekee sitä useimmiten päivisin. parina iltana on nukkumaan käynnin jälkeen valittaunut siis pitkän aikavalin aikana kutinaa. en ole onnistunut mitään löydöksiä tekemään. pyllyn aukko näyttää normaalilta ja meillä muilla ei ole oireita.
    pitäisikö olla terveyskeskukseen yhteydessä ja kysellä testaus tarpeita vai miten tässä pitäis toimia?

8. kauhusta kankea Vierailija

Tässä on lueskeltu kaikkea mahdollista, kohta tuntuu, että pää leviää. Meillä teini ( 15-v)sai tartunnan ilmeisesti kaveriperheestään,jossa kaverin pikkususarruksilla tartunta päivähoidosta, kaverilla ei oireita)heti haettiin lääkkeet ja siivottu ollaan hulluna, useita kertoja päivässä pesen ja desnfioin kaikki ovet, pöydät jne veskit, ei pyyhkeitä, joka aamu pesulle, vaatteiden vaihto, pyyhe heti pesuun, kädet pestään joka välissä ja desnfioidaan päälle, pojalla 17-v ei oireita, eikä meillä vanhemmilla, eikä tytöllä enää, kolme päivää eka kuurista, petivaatteet pesty joka päivä, kaikkioli ulkona pakkasessa mitä irti sai. Nyt vaivaa vaan se, että entä jos niitä madon munia jossain vielä on ja onko meistä muista joku tai kaikkki saanu tartunnan ja missä vaiheessa, milloin ne madot muhii meissä muissa,kaikki syötiin samaan aikaan lääkkeet vaikka oierita vain tytöllä. milloin otetaan seuraava satsi vai otetaanko monta satsia lääkettä. Inhottaa, niin että ei uskalla koskea mihinkään, vaikka kuinka pesee ja puunaa käsiä ja kaikkea. mistä sitä tietää missä vaiheessa niitä munia on joutunu suuhun enne kuuria ja lääke ei auta kun sillä hetkellä oleviin matoihin, eli nehän voi sikistä joka päivä uusia ja uusia mitä on ehtiny niellä enne kuuria ja varotoimia.

9. kih Vierailija

Sain kihomatoja ala-asteikäisenä. Asia hävetti niin suunnattomasti, että en kertonut kenellekkään. Joskus muistan vanhempieni kysyneen kutiseeko pepusta, kun kiemurtelin istuessa, mutta kielsin kaiken. Etsin itse lääkärikirjoista tietoa, mutta apteekista en osannut lääkettä hakea. Tein kuitenkin perusteellisen siivouksen. Puhdistin varsinkin kaikki sängyn pinnat patjoja myöten. Pidin kynnet lyhyenä ja varoin kaivelemasta, toivoen, että lähtisivät itsestään pois. Sitten eräänä kauniina päivänä sain (anteeksi vaan) hirvittävän yksittäisen ripulikohtauksen. Koko suoli tyhjeni, eikä matoja ole sen jälkeen näkynyt. Sitä en muista, kuinka kauan vaivasta kärsin.

Myöhemmin harmitti, kun kaveri puhui ihan avoimesti kihomadoista ja siitä, kuinka koko perhe oli ottanut lääkkeet. Jotenkin kuvittelin, että olin ainoa maailmassa, enkä kehdannut pyytää vanhemmilta apua.

10. joskus vaivasi Vierailija

ennekin oli. Olen 50-luvun kasvatti ja silloin kihomadot hoidettiin ottamalla iltaisin 3 ruokalusikallista siirappia. Ainakin vaiva hävisi.

11. tie vie Vierailija

Olisko mahdollista, että madon munat tarttuvat aikuisten välillä suuseksissä..? Vaikka siis kuinka pitäisi huolen hygieniasta?? Samoin lasten nenänkaivamisesta pitäisi päästä eroon, koska ainahan (?) he laittavat sormenpäähän saadun löydön suuhunsa. Eli tapoja siirtää nuo inhat luikerot toiseen on.

12. kuurien aikana Vierailija

Jospa sekin auttaisi. Jostakin sen ohjeen luin, että kihis elää makeasta.
    Yhden kuurin olen itsekin syönyt. Lapsia oli kylässä, joilla matoja on ollut.
    Mieheni myös sanoo olevansa oireeton. Hän ei makeaa juuri käytäkään.
    Psyykepuoli joutuu koville, kun kuvittelee matoja olevan edelleen. Kutina voi johtua muistakin syistä, esim. hikoilusta. Siis itselläni. Pesen ahkerasti alaosastoa.
    Oikeasti minulla tuskin matoja enää on, se tunne kyllä kulkee mukana.

Päiväkodeissa ongelma onkin aika raju, sillä mahdotonta on kaikkien jäljiltä olla heti pyyhkimässä paikkoja, koska lapsia on paljon. Ainoa keino olisi sulkeminen ja yhtäaikainen hoito kaikille. Hoitajille, kuin perheillekin. Tyhjänä ollessa täydellinen puhdistus p.kodilla. Kesälomien aikana olisi otollinen aika.

13. Nonniis... Vierailija

Mulla on kihomatoja tälläkin hetkellä ! :'( Kamalaa,menee järki tässä.Oon ottanu lääkettä mut silti kutiaa ja niitä on ;/ Isolla tarpeella en uskalla käydä ku pelottaa ne madot mikä neuvoksi ??

14. Sitäkö tämä? Vierailija

Olen jo eläkeikäinen nainen ja minulla on ollut peräpukamat jo monta kymmentä vuotta. Kutinaa on ollut peräaukossa, mutta olen sen ajatellut johtuvan peräpukamista. Mikään lääke ei kutinaan ole kuitenkaan auttanut. Nyt sitten apteekissa farmaseutti kysyi, että olisiko mahdollista, että sinulla olisi kihomatoja, että jos kokeilisit Pyrviniä. No ostin lääkkeen ja toissa päivänä otin kaikki 6 tbl. Ihme ja kumma, seuraavana yönä odotin, että koska kutina alkaa, niin eipä se alkanutkaan, eikä viime yönäkään. Pientä tuntemusta on, mutta kun peräaukon seutu on ärtynyt, voi johtua siitäkin. Olen raapinut sitä yöllä vaatteiden läpi, kun kutina on ollut niin kova.

Nyt sitten olen ulostanut pottaan ja tutkin äsken tarkkaan, näkyykö siellä mitään. En löytänyt matoja ainakaan vielä. Pitäisikö löytyä kuolleita matoja tässä vaiheessa tai ylipäätänsä koskaan?

Olen tavattoman huolestunut, sillä hoidan usein pientä lapsenlastani, että jos minulla on kihomatoja, niin olenko tartuttanut ne häneen. Hän on niin pieni, ettei ole vielä päivähoidossa, ettei ole saanut tartuntaa ainakaan sieltä. Olen kyllä käsihygieniasta tosi tarkka, joka aamu ensimmäiseksi pesen käteni saippualla ja kynsiharjalla. Uskon, että jos matoja on, tilanne on vaikea, kuten olen täältä palstaltakin saanut lukea.

Lääkkeenoton seuraavana päivänä vaihdoin lakanat, tuuletin ja 'saunotin' petivaatteet ja nyt alkaa sitten tarkkailu. Kertokaa, joilla on kokemusta, löytyykö näitä matoja yleensä silmällä jostain? Minä en ole koskaan nähnyt, mutta en ole arvannut edes sillä silmällä etsiä.

15. Jusander69 Vierailija

Tänään 13.11.2009 kävin aamulla vessassa paperiin jäi vaalean ruskea madolta näyttävä juttu.Otin kuvan siitä ja menin terveyskeskukseen,näytin kuvaa tutulle vastaanotto virkailialle sano ettei ole mato pyysi käymään terveydenhoitajalla.Menin hoitajan luo joka vei kuvan lääkärille molemmat venäläisiä,matohan se siinä kuvassa oli määräsi pyrviniä.Ei ole ollut kutinaa tai muuta vaivaa,otin kuurin sitten kohta alkoi kutina päästä varpaisiin.Onko vika päässä vai lääkkeessä tai onko madot vallanneet koko ruumiini?.Helikopakteerin jälkitarkastus oli myös tänään.T.Paniikkihäiriö

16. äityliX4 Vierailija

heippa! täälä yksi toivoton mamma kyselee neuvoa.. meillä tälle vuodelle jo kolmannen kerran matoja.. ei kerrassaan enää jaksa tätä touhua. antakaa neuvoja miten saan ne hävitettyä??? pyrvin alotettu...

17. oheiskärsijä Vierailija

Voitto!!!!? ROHKAISUKIRJE KAIKILLE KIHOMADOISTA KÄRSIVILLE!:)
    Jee: jo toinen kerta 10 vuoden sisällä (2 tartuntaa siis 10 v sisällä ja siis 2 vaikeaa kierrettä jotka kumpikaan ei perinteisillä ohjeilla katkenneet vaan vasta kun aloin tehdä oman pään mukaan) kun olen ilmeisesti voiton puolella vaikeasta kierteestä. Vaikka perhettäkin oli lääkitty ohjeiden mukaan (Pyrviniä painon mukaan yhdesti ja toisen kerran 10-14vrk päästä)ja minua ja kun se ei tehonnut kaikille kahdet Vermoxit samalla aikavälillä: yhdet yhtenä päivänä jokaiselle ja toiset 10-14vrk päästä muut pääsivät oireistaan minä en.

Monet ovat kirjoittaneet että juuri naisilla ja tytöillä on näitä kierteitä. Meillä on enemmän poimuja? Synnyttäneillä naisilla (miehet ei synnytä:))on myös pukamia, joten niistäkin lisää poimuja. Tarvitsemme pitempää ja vahvempaa kuuria. Ajoin myös karvat, en näkyviltä paikoin, mutta läheltä emätintä ja peräaukkoa. Voimakas pidesuihku, välillä mäntysuopa pesu, varoen niin ettei munia joudu emättimeen, mäntysuopa ei kirvele eikä kuivata ja erinomainen myös käsipesussa.

Lisäksi: mulle 2 viikon ajan Vermox 3x päivässä, joka aamu ensimmäisenä varovasti housujen ja lakanan riisuminen ulkona puistelu ja 60-95 asteen pesu ja patjan imurointi ja lattian imurointi sängyn vierestä lattialta. Kerran/kahdesti päivässä oven kahvojen pesu, pöntön osien pesu aina jos käytän (laudat, vetonuppi, kraanan kahva), ostin myös käsipyyheitä, ei tavallisia pyyhkeitä. Aina suihkun jälkeen oma pyyhe yksin koneeseen esim lakanani kanssa 60-95 astetta.
    Hammasharjat roskiin, joka kerta ennen ja jälkeen hammaspesun oman harjan saippuapesu ja lisäksi desifiointi kuumalla vedellä/100% alkoholiliuoksella esim Klorhexidin kaupasta.
    VERMOXIA ymmärsin alkaa pureskella ja purskuttaa alun nielemisen jälkeen. Munia voi olla suussa ja kurkussa jos isot risat. Ei kannata niellä Vermoxia purskuttamatta ja kurlaamatta. Vettä suuhun vain kun kaikki Vermox-mössö on ollut ympäri suuta kauan.

TIskikoneen puhtaiden astioiden tyhjennys erittäin hyvin putsatuilla käsillä. Ei sormin ruuan syöntiä kuten purkkaa tai xylitoli-pastilleja tuosta noin käsilaukusta. Kaupassa käsineet kädessä. BOIKOTTIIN kauppa jossa paljon vierasmaalaisia. Ei rasismia vaan kihomatopelkoa, sieltä minä ne ostoskärryn kahvasta likaisista rahoista (käsipesu jos kotona koskettelet rahoja)tai hedelmistä olen saanut. Pesen kaikki vihannekset kuumahkossa vedessä, myös banaanit ja hedelmät heti kaupasta tultua (näin vältän myös banaanikärpäset). Laihdun myös kun mietin milloin ja mitä suuhun pistän. Pähkinöitä/irtokarkkeja syön lusikalla ja kahvilassa otan ensin servietin ja sen avulla pistän munkkia/sänpylää suuhun.

SILTI luulen että oleellisinta kaikessa on tuo pitkäkestoinen VERMOX eikä tämä hygienia. VALOA ON SYNKÄN TUNNELIN PÄÄSSÄ! VAatimuksia lääkäreille. Selittäkää tämä madon ja madonmunien kiertokulku niille tampukoille rautalangasta vääntäen. Eli 70 kiloiselle naiselle pitää saada 3tabl/päivä noin kahden viikon ajan eli tabletteja 14 kertaa 3 tekee 42 tablettia.
    Äiti joka ekan kerran kolmeen viikkoon pystyy hieman ajattelemaan muutakin kuin loputonta siivousta ja matoja!

18. oheiskärsijä Vierailija

Kannattaa tarkkailla kuukauden ajan peräaukon seutua onko siellä valkoisia liikkuvia matoja peilillä eikä vain odotella tuleeko tuntemuksia. Näin pääsee heti ekan havainnon tehtyään ottamaan kuurin eikä madot pääse suuriksi ja lisääntyviksi. Ei ole mitään järkeä arvella ja pohtia ja lähetellä lääkäreille kuvia. onhan meillä itsellä silmät päässä!)

19. Ärsyttää Vierailija

Miksi ihmeessä niitä ei voida tutkia tarkemmin ja tehdä uusia lääkkeitä, toimivia sellaisia. Mielenterveys pettää.....

20. vierailija Vierailija

Meillä on tällä hetkellä yhdellä lapsella kihomatoja, kolmas kerta perheessämme vuosien varrella, joka kerta eri ihmisellä.
    Siivottu on kädet karheana, kaikki talon tekstiilit hoideltu, ja paikat puunattu.
    Miten saataisiin varmuus, että niistä pääsisi kerrasta? Ihan uskomatonta, että viestiä asian vakavuudesta ei saada päiväkodissa eteenpäin lasten vanhemmille.
    Tälläkin kertaa olemme niitä ensimmäisiä, ketkä ilmoittavat lapsemme ryhmässä madoista.
    En kertakaikkiaan usko, että me olemme ainoita. Kyseessä on tosiaankin vaikea ja vakava asia, joka tulisi informoida jokaiselle vanhemmalle, vaikka kirjeellä kotiin. Ulkomaalaisten kanssa kirjeen voisi vielä lukea päiväkodissa henkilökunnan kanssa yhdessä, niin varmistettaisiin että viesti todellakin tulee ymmärretyksi. Pienellä pränttätty A4 täynnä vaikealukuista tekstiä ei välttämättä houkuta edessä yrittämään ymmärtämään pointtia.
    Tälläista epidemiaa ei todellakaan ollut 80 luvulla tarhoissa, tai kouluissa, harva edes oli kuullut asiasta. Ikävä sanoa, mutta taatusti maahanmuuttajilla on tähän asiaan jotain vaikutusta, valitettavasti!

21. tietämätön Vierailija

onko kihomadot jotenkin ''vaarallisia'' kun en ole perehtynyt asiaan?

22. 16 Vierailija

Kihomadot leviävät kun niiden munia menee suuhun. Kuten: jos jollakin on ollut pitkän aikaa matoja. Ne voivat levitä käsistä mm. busseihin, yleisiin paikkoihin, vessat jne. Eli tartuntoja vältetään käsihygienialla, nenän kaivelu ja sormen pistäminen suuhun ei kannata julkisilla paikoilla.
    Lasten kautta voivat levitä tarhoista, joissa jollakin voi näitä matosia olla. Eli kannattaa tiedottaa jollekin siellä, että vanhemmat kyselevät lapsiltaan näistä, ja tarkistavat.
    Pyllyä ei kannata raapia, koska kynsien alle joutuu munia ja kosketellessa esineitä ne jää siihen kiinni -> tulevat muihin.

Hoito:
    Pyrviniä/Vermoxia (reseptillä) muutama tabletti veden/jugurtin seassa. Kuuri toistetaan 10-14 päästä. Koko perheelle
    Perusteellinen siivous: Kaikki ovennupit, kaukosäätimet, pelikonsolien ohjaimet, vessa ja yleiset käytetyt esineet + vuodevaatteet (pakastimeen ainakin 3 tunniksi) puhdistetaan.
    Yrittäkää käyttää tiukkoja boxereita/alusvaateita ettei munia varise sänkyyn. Ja seuraavana aamuna petivaatteet/alusvaatteet pesuun.
    KÄSIHYGIENIA!! Muistakaa se. Saippualla.

Jos joku nuori lukee tätä. Niin ei muuta kuin kertokaa rohkeasti vanhemmille. Etteivät leviä kaikkialle..

23. PelleK Vierailija

Pari tärkeää seikkaa mitä täällä ei paljolti ole mainittu. Munat ovat niin kevyitä, että niitä leijailee myös huoneilmassa. Tämän takia on tärkeää että kaikki, myös oireettomat, hoidetaan. Sokeria tulee välttää, sillä tämä on mitä mainiointa ravintoa kihomadolle. Luontaistuotetta jos haluaa kokeilla, niin Papayaforce. Papaijansiemenet toimivat etelämmissä maissa loishäätäjänä.

Pariksi viikoksi jos voi muuttaa pois kotoa, ja ottaa kunnon kuuri esim. Pysrviniä ennen tätä, niin kaikki on kuollutta kun palaa. Munat eivät tämän kauemmi pysy elinkelpoisina. Huono ehdotus? ;) Ehkä, mutta jos on ihan toivoton tilanne :DD

Toisaalta, pitkän taistelun jälkeen kun keskittyminen taas herpaantuu, käsinpesu unohtuu, tai tartuttaja tulee viereen huitomaan munaisilla käsillän, ja kaikki alkaa taas alusta.

Kysykää muuten lähikaupastanne, miten usein pesettävät ostoskorinsa ja -kärrynsä!

24. Oon niin kyrpiintyny näihi kihomatoihi. Kyllä, olen myös uhri. Olis niin helvetin kiva elää ilman näit ällötyksiä mutta kun ei. Eivät tahdo millään lähteä suolistostani. Se nyt on muutenkin mun tilanteessa mahdotonta. Kun parhaalla ystävällänikin on näitä. Eikä hän tiedä asiasta mitään. Ja häneltä olen saanut tartunnankin.

En enää jaksa edes tehdä asialle mitään. Ajattelen vaan et ''No vittu pysykää sitte!''. Ei kukaan edes tiedä et mul on taas niitä. Eikä se hyödyttäis mitään. Ku niin ku kerroinki jo, parhaalla ystävällänikin on näitä. Joten vaikka nää häipyiski musta vähäks aikaa ni saisin taas uuden tartunnan. Vittu munikaa vaan munianne muhun!

25. ggft Vierailija

ei tarvitse käsiä enää kihomadoista,kunhan otat tätä pari viikkoa.
    Mene huutonettiin ja kirjoita hakusanaksi piioksidi.
    itselläni ei mikään muu auttanut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari