Kiinteä ruoka ei pysy vauvan suussa? (voe taivas mitä minä taas kyselen)

Villi viisikko

Aktiivinen jäsen
04.12.2006
3 360
0
36
Kuopus on pian 6kk ja soseita on syöty pitkään.

Ajattelin ensin että laitan vauvan liian pystyyn ja ruoka valuu sen takia ulos (vauva istui bumbossa), vaihdoin asentoa ja nyt vauva jo osaisi istua syöttötuolissa mutta aina vain ruoka valuu ulos, vauva ei tee suullaan "syömisliikettä", eli se mikä menee "imemällä" /itsetään menee alas, ja loput tulee ulos.

Ja todellakin tiedän että ainahan sitä ruokaa tulee ulos, eikä puoli vuotias syö siististi, mutta että tässä mittakaavassa? Ei syömisliikettä? Vauva avaa suunsa lusikan nähdessään ja mielellään ottaa ruokaa suuhun..

Älkää nyt saako mitään hepulia tyhmästä kysymyksestä, meillä on 4 isompaa lasta erityislapsia joten tuo vauva on ehkä hivenen suurennuslasin alla.
En muista tälläistä tilannetta vanhempien lasten kohdalta, yhdellä sisaruksista on isoja puheenkehityksen ongelmia.

Voe voe tätä uusavuttoman äidin elämää...
Ajattelin kysellä täältä näin ensin, jos tähän alle tulee naururyöppy ja pilkkapino niin ei varmaan kannata neuvolan tätiä vaivata asialla :D

En pilkkaa enkä naura, vaan totean, että kyllä sitä tuli meidänkin tytön suusta tosi paljon ulos, murto-osa siitä suullisesta meni mahaan asti. ja kyllähän tuo on aikanaan oppinu nielemään. Elä hätiäile, kaikki ajallaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
En pilkkaa enkä naura, vaan totean, että kyllä sitä tuli meidänkin tytön suusta tosi paljon ulos, murto-osa siitä suullisesta meni mahaan asti. ja kyllähän tuo on aikanaan oppinu nielemään. Elä hätiäile, kaikki ajallaan. =)

Ehkä minä sitten maltan vielä hetken :D
Kiitos Sisu =)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Tekeekö vauva ollenkaan syönti liikettä, vai imeekö pelkästään? Kauanko kiinteiden syömistä on harjoiteltu?

Ei tee, siis sellaista maiskutusta tms.
Kiinteitä harjoiteltu noin 3kk.

*muoks* pistää kyllä suuta kiinni, mutta ruoka jää sinne kielen päälle.

Osaako lapsi itse ottaa ruoan lusikasta suuhunsa? Eli siis kosketat lusikalla kieltä ja tuot lusikan pois suusta ja lapsi itse ylähuulellaan ottaa ruoan suuhunsa. Vai "kippaatko" ruoan lapsen suuhun?

Osaako lapsi itse ottaa ruoan lusikasta suuhunsa? Eli siis kosketat lusikalla kieltä ja tuot lusikan pois suusta ja lapsi itse ylähuulellaan ottaa ruoan suuhunsa. Vai "kippaatko" ruoan lapsen suuhun?[/quote

Kosketan kieltä mutta kippaan silti välillä, erittäin hankala selittää.
En osaa sanoa osaako ottaa tarkoituksella ruuan itse suuhunsa vai sulkeutuuko suu vain sopivassa kohdassa, ei siis onnistu joka kerralla.

Ja mie ihmettelin ystävääni, joka syötti lapsensa sillai, et se makas selällään lattialla (vähänkö vaikea niellä siitä asennosta itelläki) mutta niin vain kävi, että kuopuksen kohdalla totesin kaikista parhaimmaksi vaihtoehdoksi kyseisen oudon syöttämisasennon. :laugh: :) Siitä mukavasti ja helposti ilmeisesti ruoka valui alas. :D

Itse pyytäisin neuvolan kautta arviointikäynnin puheterapeutille. Jos vauva kerta ei ollenkaan osaa tehdä syömisliikettä. Kolme kuukautta kiinteiden syömisën opettelua on kuitenkin aika pitkä aika.
Ja siis tarkoitan siinä tapauksessa, että lapsi ei todellakaan osaa syödä. Tavallinen sotkeminen on asia erikseen, sitähän ilmenee vielä aikuisillakin ;)

Itse pyytäisin neuvolan kautta arviointikäynnin puheterapeutille. Jos vauva kerta ei ollenkaan osaa tehdä syömisliikettä. Kolme kuukautta kiinteiden syömisën opettelua on kuitenkin aika pitkä aika.
Ja siis tarkoitan siinä tapauksessa, että lapsi ei todellakaan osaa syödä. Tavallinen sotkeminen on asia erikseen, sitähän ilmenee vielä aikuisillakin ;)

Me käymme puheteraputilla säännöllisesti isompien lasten toimesta (ensi viikollakin kahdesti ), joten kysäisen asiasta sopivassa välissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:

Me käymme puheteraputilla säännöllisesti isompien lasten toimesta (ensi viikollakin kahdesti ), joten kysäisen asiasta sopivassa välissä.

Kannattaa tosiaan kysyä, eihän siinä mitään menetä ja saat ainakin itselleen mielenrauhan.