kiinteiden aloittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietiskelijä"

Vieras
Vauvani täyttää ensikuun alussa 4kk ja neuvolassa neuvottiin aloittamaan kiinteät.

Nyt kysyisinkin teiltä kokeneemmilta että miten ne kannattaa aloittaa?
Kuinka paljon päivässä? Kuinka monta kertaa? Milloin aletaan antaa enemmän?

Bataatilla ja porkkanalla ajattelin aloittaa. Ja tosiaan esikoinen kyseessä niin ei ole havaintoa näistä asioista :)

Kiitos jo etukäteen!

Meillä sama edessä ja aloitan bataattisoseella, 1 teelusikka ensin pari päivää, sitten nosto kahteen jne. Seuraavaksi sitten porkkana ja siitä se sitten lähtee. Esikoinen oli herkkämasuinen, sen takia en uskalla isompia annoksia antaa kerralla tällekään.

Hedelmäsoseella en aloittais, ettei totu makeaan makuun pelkästään, ne kyllä ehtii sitten myöhemmin.

Peruna muuten ärsytti esikoisen mahaa niin, ettei sietänyt sitä kuin vasta vuoden ikäisenä. Saman teki maissi. Jännä nähdä, miten tämä toinen reagoi.

Meillä poika nyt 5 kk.. 4 kk:n neuvolassa sanoivat, ettei ole kiirettä kiinteiden aloituksella kun kasvaa niin hyvin äidinmaidolla. Olen kuitenkin aloittanut maistattelun tällä kertaa luumulla, mangolla, ruusunmarjalla ja maissipuuroa olen tehnyt maissijauhoista äidinmaito/vesi seokseen. Perunaa on maistanut pari kertaa äidinmaitoon soseutettuna ja tykkäsi. Esikoisen kanssa aloitin 5,5 kk:n iässä ja kauheata takkuilua oli aloitus ekan kuukauden.. Nyt ajattelin jos vähän aikaisempi aloitus helpottaisi makuihin ja syömiseen opettelua. Tosin tämökin on varmasti persoona kysymys.

En maistattele millään tietyllä tarkalla päivärytmillä, ainoastaan maissivelli on saanut iltaisin ja tykkää siitä aivan höpelönä. Tähtään siihen, että 6 kk:n jälkeen olisi säännöllinen ateriarytmi päivässä. Nyt maistatan aamusta jos on jokin uusi maku ja muuten saa iltapäivästä välipalana ennen iltapäivä päikkäreitä.

Minusta on ihan sama millä aloittaa.. Ei vauva opi liiaksi makean perään jos aloittaakin hedelmäsoseilla. Se vauvan saama maitokin on aika makeaa ;)

heh, meilläkin ekat sai varmaan jotain perunaa ja porkkanaa, nuorimmainen sitten sattui saamaan ex tempore ekaksi kiinteäksi grillattua banaania vissyn kera :D Hyvin maistui.

mä kyllä aloitin hedelmäsoseilla, mutta jo viikon päästä otin rinnalle perunaporkkanan, eli tyyliin aamulla pari lusikallista hedelmää, sitte iltapäivästä lämmintä ruokaa.. mutta vauvathan on kaikki erilaisia, ja varmasti jos ensin viikkotolkulla antaa vaan makeaa, niin voi vaikeuttaa sitten "oikean ruoan" oppimiseen :)

Niin siis ei välttämättä tuo hankaluksia, vaikka aloittaakin makealla, itse vaan halusin antaa ensimmäisenä ns. oikeaa ruokaa enkä välipaloja, joiksi marjat ja hedelmät miellän.

Kun nuin pienestä kyse alottelisin pienillä määrillä ja muutaman päivän yhtä makua, niin että makuja olisi useampi kun oikeat syömishommat alkavat. Onko teillä pieni kokoinen vauva kun neuvolasta suositteli soseita jo?

[QUOTE="vieras";28533113]Kun nuin pienestä kyse alottelisin pienillä määrillä ja muutaman päivän yhtä makua, niin että makuja olisi useampi kun oikeat syömishommat alkavat. Onko teillä pieni kokoinen vauva kun neuvolasta suositteli soseita jo?[/QUOTE]

Vaikka vauva kasvaa ihan normaalikäyrillä, kiinteiden aloituksesta 4kk iässä on tutkitusti hyötyä allergiaterveyden kannalta. Meillä lapsi ihan normaalisti kasvaa, silti aloitetaan kiinteät kunhan 4kk tulee ikää.

Meillä vauva kasvoi pluskäyrällä kun sai tissimaitoa, silti suositeltiin tuota 4kk;n aloitusikää. :) Allergiariski pienenee.

Aloitin banaanilla, sit porkkana-perunaa, bataattia, mangososetta jne... 1-2 uutta makua per viikko, alussa sitä menee ihan 1 tai 2 lusikallista, nopeesti kuitenkin määrät lisääntyi. Minusta voi hyvin alussa antaa sitä mikä parhaiten maistuu, vaikka olis hedelmäsosetta. Kyse on maistelusta ja koostumukseen tottumisesta, ei masun täytöstä niinkään. Pääasia että lapselle tulee pos. kokemus kiinteistä! :) Meidän poika on nykyään jo ihan kaikkiruokainen, ikää 10 kk.

[QUOTE="vieras";28533113]Kun nuin pienestä kyse alottelisin pienillä määrillä ja muutaman päivän yhtä makua, niin että makuja olisi useampi kun oikeat syömishommat alkavat. Onko teillä pieni kokoinen vauva kun neuvolasta suositteli soseita jo?[/QUOTE]

Ihan normaalikokoinen vauva on mutta meillä mennään pelkällä korvikkeella ja sitä menee aika paljon niin neuvolassa sanoi että vois hyvin alkaa siinä 4kk paikkeilla alkaa antaa kiinteitä jo :)

Mä aloitin kans vauvalla kiinteiden maistelun, kun oli 4kk. Kasvoi todella hyvin, mutta olikin rinnalla jatkuvasti ja söi yölläkin useita kertoja. Päättelin, että maito ei riitä pitämään kylläisenä. Vauva oli syntyessään alle 3kg ja kasvoi yli kilon kuukausivauhtia (ja 3-4cm).

Aloitin ensin perunalla, mutta se ei kelvannut ollenkaan alkuun. Sitten vaihdoin sen bataattiin ja jo alkoi suu käymään. Nopsaa bataatin maistelun rinnalle otin päärynäsoseen tavallaan houkuttelemaan syömisintoa. Vauva tajusi sen avulla, miten syöminen on kivaa, vaikka ei kyllä ihan alkuunkaan mitenkään lusikkaa tai ruokaa vieroksunut. Todella nopeaan olisi tahtonut isoja annoksia, mutta en alkuun uskaltanut antaa, kun pelkäsin vatsavaivoja. Neuvolasta sanottiin, ettei tarvitse ruokamääriä rajoittaa.

Imetän vielä ja vauva kuulemma ottaa sen maitomäärän, mitä tarvitsee. Nyt olen tehnyt niin, että lounaan ja päivällisen perään imetän, jotta silloin saa mahansa täyteen soseista. Mutta taas ennen välipalaa imetän siksi, kun se välipala (hedelmäsose) ei ole niin tärkeä ateria. Iltapalalla saa puuroa niin paljon kuin haluaa ja ennen nukkumista imetän. Aamupuuroa meillä ei vielä syödä, joten aamusta saa pelkkää rintaa, kun tuppaa rinnat olemaan täynnä, kun ei enää syö öisin kuin kerran. Päivän mittaan imetän sitten, jos vaikuttaa siltä, että tarvitsee.

Olen tehnyt uusien ruokien kanssa niin, että ekana päivänä 1tl, toisena 2tl, kolmantena tyyliin 30% uutta ja 70% vanhaa ja neljäntenä päivänä saa syödä jo niin paljon kuin haluaa.Nuo kaksi ekaa päivää maistaa uutta makua ihan itsekseen. Uusi maku testataan lounasaikaan, jos tuleekin jotain oireita, niin ei vaikuta öihin. Ihan ekat 2 viikkoa alusta meni hitaammalla tahdilla. Eli parina päivänä 1tl, seuraavina parina 2tl jne. Lähinnä vain sen takia, että tajuaa, mitä on syöminen. Meidän vauvalle ei ole tullut mistään mitään allergisia oireita ja me vanhemmat olemme allergittomia, niin olen uskaltanut käyttää tuota 4 päivän taktiikkaa.

En tiedä, oliko mitään iloa kellekään. Mutta itse mietin ja pähkäilin näitä asioita tuossa pari kk sitten. :) Näin tehdään meillä ja kyllä sen oman rytmin sitten oppii huomaamaan.

Yhteistyössä