Kiinteiden aloittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myy-72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Myy-72

Vieras
Hei,

minulla on vähän yli 3 kk ikäinen tyttönen ja neuvolassa suositeltiin, että alettaisiin antaa kiinteitä, nimittäin meisulä alkoi menemään maitoa todella valtavia määriä vuorokaudessa. Vauva on kasvanut korvikkeilla koska minulla ei maito koskaan noussut rintoihin.

Kysyisinkin neuvoja kiinteiden antamiseen, olemme nyt parina päivänä kokeilleet perunaa, mutta se on aina sellaista itkemistä tytöllä ja sitä en haluaisi. Voisitteko muut äidit antaa vinkkejä, pitäisikö ensiksi antaa esim. juoda maito että vatsa olisi hiukan täydempi, mutta ajattelin, että sitten ei välttämättä enään peruna maistu, jos vatsa on maidosta jo tullut kovin täyteen. Olen aina päivällä 11 kieppeillä antanut perunan ennen päiväunille menoa. Mitenkä teillä muilla on lähtenyt onnistumaan kiinteiden syöminen ja kuinka kauan on mennyt ennenkuin on alkanut vauva ihan mielellään popsimaan.

Kiitokset etukäteen !

kokeile ensin vaikka pelkällä porkkanalla kun se on hiukan makean makuista.Kärsivällisyyttä vaatii meillä kävin aivan samoin tuttelia meni noin 1.2 litraa vuorokaudessa joten kiinteät aloitettiin 3kk ikäisenä.Maitoa annoin vasta soseen jälkeen.Nyt poika on 5kk ja on mahtavat ruokahalut! Kyllä se siitä lähtee sujumaan.

Jos viitsit lukea muita ketjuja ihan samasta aiheesta, niin löydät tiedon, että bataatti on perunaa vatsaystävällisempää ja pehmeämmän makuista. Kannattaa aloitella sillä. Soseestakin tulee paljon sileämpää, ja sitä voi pakastaakin paremmin kuin perunasosetta.

Heippa!

Meidänkään neidille ei pottu(keitetty peruna,soseutettu ja äidinmaidolla soseutettu) maistunut, hän ihan värisi inhosta... Peruna-porkkanavelli taas maistui,mutta tuli hirveesti ilmavaivoja ja puklautteluu. Nyt ollaan syöty 3 pvää maissisosetta,siitä vaavi tykkää tosi paljon!

Niin,vauva täytti just 4 kk

Moi! Meillä sama juttu, eli kovan maidonjuonnin vuoksi suositeltiin kiinteiden aloitus jo 3kk ikäisenä. Aloitin antamalla muksu maissivelliä sekoitettuna tutteliin, 20 ml illalla ja sillä saatiin korvikkeen määrä tippumaan lähes puoleen, eli 12-13 desistä/pv noin seitsemään. Pikkuhiljaa lisäsin maissivellin määrää ja nyt vauva syö illalla jo lähes desin velliä, uni tulee mukavasti, eikiä tartte heräillä öisin:) Pari päivää oon nyt lounaalla antanut myös pottua, vielä osaa syödä. Tuskin saa sitä t-lusikallistakaan, jolla on suositeltu aloittaa. Paremmin kuitenkin on joka päovä maistunut. Ennen pottu-tuttelimuusia annan normaalin annoksen tuttelia. Oon järkeillyt, ettei minkään uuden maistelu nälkäisenä ole mukavaa. Jotkut sekoittavat pottua isompaan määrään tuttelia ja syöttävät sitä aluksi pullosta. Näin varmaan vauva tottuu perunan makuun ja sitä olisi helpompi syödä myöhemmin myös lusikalla.

En ole vielä mitään kiinteitä tytölleni antanut, mutta ajatus on ollut, että kun pottua aletaan maistamaan, annan ensin tissiä että maha on täynnä ja sen jälkeen tarjoan lusikasta pottumössöä. Ajattelen, että täydellä mahalla jaksaa kiinnostua uudesta elämyksestä paremmin ja eihän ensimmäisten kokeilujen tarkoitus kai olekaan saada mahaa täyteen uudella ruualla. Yhdenlainen elämys meidän vauvalle näyttää olleen jo pelkkä lusikan suuhun laittaminen;(d-vitamiinin anto) tavallinen teräslusikka vei naaman vinoon, ensilusikka näytti jotenkin liian suurelta ja koveralta pieneen suuhun ja naperokerhon muovinen kapea lahjuslusikka oli niin kiva että sitä imeskelee ihan joka puolelta. Vai liekö harjoitus tehnyt tehtävänsä, saapa nähdä kuinka käy potun kanssa...

jos teet ite niin tee perunasoseesta toooosi löysää ensimmäisillä kerroilla. Mä jatkoin joko keitinvedellä tai korvikkeellakin voi jatkaa, siten siinä on jo tuttua makua. Mä oon taas sitä vanhakantaista koulukuntaa että peruna on se mihin pitää lapsen oppia, meillä edettiin kiinteiden kanssa hitaasti hissutellen mutta hyvin meni. Siivilän läpi painelin hyvin keitetyn perunan ja sit tosiaan jotain jatkeeksi, tuli sopivan sileätä. sauvasekoittimella mä sain vain sitkeätä liimaa aikaseksi.

Yhteistyössä