kiinteiden aloitus 3,5 kk iässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
4 kk on suositus, mutta onko kahdella viikolla väliä? Meillä vauva katsoo minua suurin silmin kun syön, avaa suunsa lusikalle (vitamiinit annan näin) ja kerran annoin maistaa jo banaania pikkiriikkisen, tietty irvaili vähän makua mutta nieli. Syö tissiä 2 tunnin välein.

[QUOTE="vieras";27570080]4 kk on suositus, mutta onko kahdella viikolla väliä? Meillä vauva katsoo minua suurin silmin kun syön, avaa suunsa lusikalle (vitamiinit annan näin) ja kerran annoin maistaa jo banaania pikkiriikkisen, tietty irvaili vähän makua mutta nieli. Syö tissiä 2 tunnin välein.[/QUOTE]
Jos imetät on suositus 6kk eikä 4kk. Se että vauva katselee mitä teet on osoitus hänen älykkyydestään ja hyvistä vuorovaikutustaidoista, nälkä hänellä ei siis ole :)
Jos kuitenkin päädyt aloittamaan maistelun, pidä määrät pieninä ettei vaikuta vielä maitomääriin, tämä turvaa seuraavan "maitotilauksen". Puoleen vuoteen mennessä vauva on "tilaillut" maidot suurimmilleen, ja siihen päästessä imetys voi jatkua (määrien puolesta) hamaan tulevaisuuteen.

Se 2 tunnin syöttöväli on ihan hyvä, ja iän puolesta voisi olettaa että tulossa olisi vielä yksi tiehän imun kausi (tuntuu että maito loppuu, vauva lisää tilausta), siihen ei siis kannata vastata vielä kiinteillä.

Aloitin omalla lapsella kiinteät alle 3kk:n iässä, koska maito ei enää riittänyt pitämään lasta tyytyväisenä (ja mulla putosi paino lähes anorektisiin mittoihin, vaikka lihoin raskauden aikana 25kg).
Aiemmin suositus oli 3kk, EU:n myötä siirryttiin 4kk:n aloitusikään, kun mä olin pieni, liharuokien aloitusikä oli 6 viikkoa.

Vauveli on nyt tarkalleen 3 kk 2 viikkoa ja 5 päivää. Meinasin lähinnä että vaikuttaa kiinnostuneelta ja valmiilta maistelemaan, en niinkään mahan täyttämistä ajatellut. :)

Minulla oli muutama vuosi sitten sama tilanne , annoin lapselle maistiaisia ja maitoa rinta rinnan.
Ja maidon tulo vain lisääntyi ja maisteluannokset myös suureni , mutta lapseni otti rintaa pian
n. 3.5 tunnin välein - ja olin tyytyväinen .... sain yölläkin vähän paremmin nukuttua.

Eli olimme molemmat tyytyväisiä.

Yhteistyössä