kiinteiden syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sosemylly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sosemylly

Vieras
Heips! Mielipiteitä kaivataan...!

Meillä on syöty kiinteitä (soseita, vellejä, puuroja) kunnolla noin kuukausi. Ikää kaverilla on reilu viisi kuukautta. Toisinaan kun vauvalla on oikein kova nälkä, kelpaa hälle vain maito tai velli, jonka saa pullosta. Haluaa siis nopeasti masuun täytettä tutusti imemällä. Olen näissä tilanteissa antanut suosiolla maitoa ja sitten meneekin enään ehkä yksi lusikallinen äidin tekemää herkkusosetta päälle.

Vauvathan osaavat vaatia aika nopeasti mitä haluavat. Olisiko siis ihan väärin yrittää vaan sinnikkäästi tarjota sosetta huutavaan nälkään ja näin opettaa vauva saamaan masu täyteen kiinteällä ruoalla? Vai onko parempi edetä vauvan tahdissa ja antaa sitä mitä hän haluaa, eli maitoa kovaan nälkään ja makuannoksia sitten pienempään nälkään? Maitoa toki tarjoan joka tapauksessa joka aterialla. Mitään kiirettähän tässä ei todellakaan ole kun vauva on vasta viisi kuukautta.... Mielipiteitä ja kokemuksia?

Mielestäni vauvan ehdoilla kun ikää on vielä noin vähän. Itselläni on samanikäinen ja neuvolasta sanoivat että ensin maidolla maha täyteen ja sitten soseita sen minkä jaksaa. Tosin itse imetän, että varmaan vähän eri asia, mutta kuitenkin. Vauva vaan tietää mitä tahtoo ja me äidit täytämme heidän toiveet=)

Kannattaa varmaan vaan antaa sitä maitoa ensi nälkään, ja vaikka vähän vähemmän, että maistuu sitten sosekin. Kyllä se vauva oppii pikkuhiljaa että sosekin täyttää masua. Ja voisit ehkä yrittää ajoittaa syömisen niin, ettei ehtisi tulla niin kova nälkä, eli antaisit sosetta vaikkei iha normaali ruoka- aika olisikaan, näin malttaisi syödä paremmin eikä huutaisi vaan nälkäänsä.

Mä annoin soseet aina eri aikaan maidon kanssa.Onhan se silloin alussa vähän jatkuvaa "syömistä",aina jotain tarjotaan.Annoin hiukan sosetta ennenkuin vauvalle kerkesi oikein kova nälkä tulemaan just siksi että malttoi maistella eikä mennyt huudoksi.Sitten noin tunnin päästä imetin.Onhan se selvä ettei sose heti maistu jos vatsa täytetty maidolla.

Yhteistyössä