Alkuperäinen kirjoittaja katariina07:
Olisin vielä kysynyt, että silloin kun teillä on löytynyt sopiva, niin eikö ole siis tullut mitään oireita.
Kyllä meidän pojalle on tullut joistakin sopivistakin alkuun hyvin lieviä lasta haittaamattomia oireita.
Esim. uuden seelannin lampaasta tuli pyllyn punoitusta. Iho ei ollut rikki eikä punoitus haitannut lasta. Tosin tuolloin alla ennen sitä oli maitoaltistukset ja antibioottikuurit, joista iho oli ollut ärtynyt ja tuo sama paikka ärtyi uudesta kiinteästä. Oire meni ohi aika pian.
Perunan otin käyttöön hivutustaktiikalla. Peruna aiheutti paukuttelua, joka oli jo hieman lastakin häiritsevää ja myöskin mielestäni pieniä vatsakipuja. Otin sen kuitenkin käyttöön, mutta aluksi tooosi pienillä määrillä enkä päivittäin annettuna sekä lisäksi pakastettuna bataatin kanssa. Tarkkailin koko ajan sietorajaa ja pysyttelin oireiden alapuolella. Vähitellen hivutin perunan määrää ylöspäin kun sietokyky näytti nousevan. Nyt muutaman kuukauden jälkeen voi käytännössä perunaa antaa rajoituksetta ja suoraan kattilasta keitettynä.
Vehnä altistettiin valvotusti kahden viikon ajan ja se aiheutti silloin päivittäin annettuna ja kaksi kertaa päivässä annettuna turhankin löysää kakkaa ja levottomuutta todennäköisesti vatsavaivoista johtuen. Otin sen käyttöön siten että noin max. 3 kertaa viikossa vehnää voisi antaa. Vieläkin vehnä on tarkkailussa.
Jos oireet ovat hyvin lievät ja käytännössä lasta haittaamattomat sekä pystyn kiinteän annon määrällä vaikuttamaan oireisiin, olen ottanut kiinteän käyttöön pienillä määrillä. Näissä tapauksessa ollaan onnistuttu vähitellen lisäämään annettavaa määrää. Jos oireet ovat jo pienistäkin määristä selvät, olen hyllyttänyt kiinteän.
Lisään vielä, että ei tosiaankaan kannata masentua, kun ensimmäiset kiinteät eivät sovi vaikka ne olisivatkin ns. hyvin siedettyjen listalta. On meillekin tullut epäonnistumisia siitä listasta.
Vähitellen oppii lapsen oireilutavan ja osaa laittaa kokeilun poikki pienemmistäkin allergiaoireista. Sopeutumisoireita voi ja saa tulla, mutta lasta selvästi haittaavia oireita ei saa olla. Sopeutumisoireille on tyypillistä, että ne lähtevät jossain vaiheessa lievenemään. Allergiaoireille on tyypillistä, että ne vaan pahenevat altistuksen jatkuessa.
Kyllä mäkin olen monta kertaa pähkäillyt noiden oireiden ja niiden tulkintojen kanssa. Sitten on soudettu ja huovattu välillä noiden kiinteiden kanssa. Alkuun mä saatoin joissakin kohdin liiankin helposti laittaa kokeilun poikki. Jokainen allergialapsen vanhempi käy omat oppijaksonsa kokeilujen toteuttamisessa ja oireiden tulkinnoissa. Vähitellen oppii ja huomaa että ei tämä kokeileminen ja tulkintojen tekeminen oman lapsen voinnista ole enää niin hankalaa kuin alkutaipaleella.