kiiteiden aloitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymyksiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymyksiä

Vieras
kiinteitä alottelen toiselle lapselleni, neuvolassa asiasta keskusteltiin mutta unohtui saamatta perusohjeet alotusta varten elikkästä kyselen teiltä kanssasisareni vastauksia muutamiin juttuihin mitä en enää esikoisen ajoita muista

kuinka kauan itse tehty perunasose (keitinveteen laimennettu) säilyy jääkaapissa. Oliko se 2 pv vai miten?

KUinkas näitä ruokakertoja alettiin sit lisäillä, kun nyt oon siis antanu perunasosetta aamupäivällä. tuleeko seuraavaksi iltapäivän kasvissose, sit 5kk jälkeen puurot ja 6kk liha kuvioihin vai miten se meni?

Me aloitettiin 5,5kk ikäisenä kiinteät, ensin vain kerran päivässä. Viikon jälkeen annoin myös hedelmäsoseita lisäksi. Puurot ja lihat me aloitettiin vasta 7kk vanhana, koska viljoja ei suositella aloitettavaksi ennemmin. Mä tekisin joka päivä uudet ruoat tai pakastaisin.

Säilyypi omat soseet 1-2vuorokautta, kun huolella laittaa (jäähdytykset ja puhtaat astiat)

Kiinteet tuli kuvioihin ku poju 4kk. Potulla ja porkkanalla muutama päivä ja sit aika ronskisti kokeilin marja ja hedelmä soseita sekä kaiken sortin kasvis pöperöitä tein, Kaikki sopinu hienosti.5kk ikäsenä otettiin iltapuuro kuvioihin, kauraa vain. ja sit 6kk ikäsenä lihoja. Nyt poju 7kk syö noin 4 kertaa kiinteetä ja tisua aina kun haluaa. Nykys puurot voi tosiaan aloittaa jo 5-6kk ikäsenä,ennen oli se 7-8kk . Toki jos kiinteet alotetaan myöhemmin esim. 6kk ikäsenä,niin ei sillo viljoja vielä het aloteta.

Itse tykkään pakastaa monen sortin soseita minigrip pusseihin, kätevää!

Niin ja on kai aika vauva kohtasta kuinka nopeesti lisää kiinteitä ja kuinka moneen kertaan päivässä. Itse koittanu hissuksiin lisäillä kertoja kun olen ahkeraan koittanu imetelllä. 5kk iässä meillä tais olla vasta se yx pottu ruoka ja puuro. Marja ja hedelmä soseita annan vain esim. puuron kanssa ja jälkkäriksi. Välipaloja ei siis varsinaisesti ole, no mitä nyt tissittely... :)

Minäkin tein ihan alkuun joka päivä uudet ruuat, mutta eiköhän voi tarjota edellisen päivänkin keitoksia. Nyt tosin teen jo useammaksi päiväksi sapuskat valmiiksi. Tyttö siis kohta 8kk. Alkuun kannattaa aloittaa perunalla ja sitten lisätä hyvin hienonnettua porkkanaa. Esim. viikon päästä voit kokeilla vaikka kukkakaalta ja toiseksi "ruuaksi" hedelmäsosetta. Ruusunmarja ja luumu ovat hyvän mietoja :-) Toista pottuannosta aloin antamaan n. puolen vuoden iässä, jolloin liha tuli kuvioihin mukaan. Puurot aloitettiin 5kk, kaupan vadelmakaurapuurolla. Ihan alussa kun tyttö oli tottunut pottuun ja porkkanaan annoin illalla pullosta pottu-porkkana velliä, että jaksais nukkua kunnolla! Tietty noita vellejä on paljon muitakin.. Ja kun oppi syömään puuroa, syödään sitä nyt myös iltaisin.

Nykyäänhän suositellaan, että 6kk ikäisestä alkaen ensin parin viikon ajan maistellaan kasviksia, sitten vilja, eli puurot mukaan ja sitten seuraavalla viikolla mukaan liha kasvissoseen joukossa, ja sitten vasta makeat soseet. Mutta siis toki aiemminkin voi alkaa maistelemaan, sen mukaan miten vauva on vastaanottavainen - ensin aluksi siis yksi lusikallinen riittää, ja muutama päivä aina uutta makua (varsinkin jos epäilee että vois olla allergiaa).

Itse harjoittelin jopa kaksi kuukautta tavallaan turhaan kasvis- ja hedelmäsoseilla, kunnes vasta 6kk iässä alkoi maistumaan kun otettiin myös puuro mukaan.

Liha on vatsalle viljoja ystävällisempää. Omilleni olen aloittanut lihan viiden kuukauden iässä ja sitten kun maha on tottunut, niin olen antanut riisipuuroa. Kotimaiset viljat olen aloittanut puolivuotiaana, rauhallisesti kaurapuurolla.

Hedelmäsoseita olen antanut puuron päällä ja vasta myöhemmin pelkältään välipalaksi.

Yhteistyössä