Hae Anna.fi-sivustolta

KIITOSPÄIVÄN VIETTO

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä outi58, 25.11.2009.

1. outi58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Strawberry Fields

Tuli mieleeni, että kun asut USA:ssa, niin siellähän vietetään Kiitospäivää marraskuun neljäntenä torstaina, joka on huomenna, niin olisi kiva kuulla miten vietät kyseistä päivää?
    Amerikkalaisissa elokuvissa ja sarjoissahan syödään perheen ja ystävien kanssa täytettyä kalkkunaa ja sitten katsotaan jalkapalloa, onko teillä näin? :)
    Mukavaa KIITOSPÄIVÄÄ!

2. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Se on vuoden tärkein juhla täkäläisille ja kyllä me suomalaisetkin sitä vietämme. Meidät on kutsuttu jo useampaan paikkaan illalliselle, mutta tällä kertaa taitaa mennä päivä ihan kotona, emme taida ehtiä kyläilemään. Jotakin parempaa laitan illalliseksi huomenna, en kuitenkaan kalkkunaa, jonka ymprille yleensä kiitospäivän ateria rakennetaan. Kalkkuna, stuffing, gravy, mashed potatoes, cranberry sauce, pumpkin pie, green bean casserole, sweet potato casserole ym. ovat ainakin täällä tyypillisiä perinneruokia. Kaikkia olen maistanut, mutta en järin paljon niihin ihastunut, en ainakaan niihin kaupan valmiisiin tuotteisiin. Täällä saattaa kiitospöydässä joskus olla kaikki "eineksiä", mutta sitten on niitäkin jotka panostavat kunnolla illalliseen ja kaikki on made from scratch.

Itse en ole vielä koskaan järjestänyt illallisia, koska meillä on ahdasta ja pienet tilat, ei ole oikein tilaa entertaining at home, kuten täällä sanotaan :). Tämä entertaining on muuten hyvin tärkeää ja siinä hoidetaan niitä sosiaalisia suhteita ympäröivään yhteisöön, ja tämä on tärkeä asia. Mitään pakkoa ei tietenkään ole. Thanksgiving on osaltaan perhejuhla kuten meillä joulu.

Eilen kaupassa oli todellinen hässäkkä (ja millainen on tänään!) ja ihmisten kärryt pursuivat ruokaa. Minua hymyilytti kun ostin maidon ja kaksi avokadoa ja limea. Kassapoikakin katsoi minua pitkään, että noillakos meinaat pärjätä kiitospäivän. No, me käymme kaupassa tänään illalla, saa nähdä miten on silloin tungosta.

Mies on vitsillut minulle, että mitenkähän meidän jouluruokailun taas käy tänä vuonna, kun minä alan jo puolivälissä ensimmäistä jouluateriaa puhumaan, että kyllä nyt alkaa jo riittää nämä jouluruuat :). Mies haluaisi viettää perinteistä joulua suomalaisittain eli ähöttää kotona kynttilänvalossa ja syödä jouluruokia monta päivää.

3. outi58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    KIITOS OIKEIN PALJON VASTAUKSESTASI!:)
    Minua on aina kiehtonut toi Kiitospäivän vietto ja oli kiva kuulla siitä!
    ps. Katsotteko jalkapalloa? :)

4. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mies katsoo joskus jalkapalloa ihan hetken yleensä uutisten urheiluosuudesta, minua ei kiinnosta tippaakaan. Täkäläisille se on hirveän tärkeä asia, mutta taitaa olla niin, että enemmänkin miehet sitä katsoo telkkarista ja naiset kokkailee tai lähtee shoppailemaan :). Ei tietenkään kiitospäivänä, sillä yleensä silloin kaupat ovat kiinni. Kiitospäivä ja joulupäivä taitavat olla ainoat päivät jolloin kaupat ja ravintolat ovat pääsääntöisesti kiinni.

Pidän täkäläisestä systeemistä siksi, että täällä ei pakoteta monen päivän pakkolepoon, vai itse saa päättää vetäytyykö retriittiin vai lähteekö maailman meininkiin mukaan. Nytkin amerikkalaisilla on mahdollisuus levätä monta päivää ja syödä kiitospäivän ruokia, mutta kiitospäivän jälkeen koittaakin se kauan odotettu black friday eli vuoden kuumin ostospäivä. Ihmiset metsästävät ja löytävät hyviä tarjouksia ja perjantaina on hyvä päivä ostaa mahdolliset joululahjat ym. Jotkut kaupat aukeavat jo aamuyöstä ja ihmiset menevät jonottamaan jo illalla kauppojen eteen. On teltat ja eväät ym. :).

Kiitospäivän aikana monet matkustavat lomalle tai sukuloimaan eli tänään taitaa olla kiihkein matkapäivä sekä autoillen että lentäen. Kiitospäivä onkin sitten hiljaisempi tältä osin, vaikka vielä silloinkin matti ja maija myöhäiset matkustavat. Monet ottavat kiitospäiväviikon lomaa, niin mekin os joskus tehty ja lähdetty jonnekin lomalle. Nytkin oli alunperin tarkoitus lähteä jonnekin merenrantaan, mutta suunnitelmat muuttuivat.

5. Apple Pie Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Itse valmistettuna kalkkuna, stuffing, gravy, mashed potatoes ja cranberry sauce ovat hyviä, ainakin minun mielestäni. Tai no, cranberry saucen ostan kyllä kaupasta. :)
    Pumpkin pie on varmaan herkkua myös itse tehtynä, en ole koskaan tehnyt enkä maistanut kaupan valmiita. Green bean casserole kuulostaa mielenkiintoiselta.. Täytyykin netistä käydä kurkkaamassa ohjetta, vai löytyykö sinulta Strawberry Fields (tai joltain muulta)?
    Sweet potato casserole myös voisi olla kiva, täytyy googlettaa sekin. Ehkä pääsee uutuutena meidän joulupöytään tänä vuonna...

6. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ruoka kuin ruoka on hyvää kun sen itse valmistaa, ja kyllä kelpaa kalkkunat sun muut. Kalkkunan ja kinkun kanssa minulla on vähän sellainen juttu, että kerran tai pari niitä syö ja sitten voi jo siirtyä muihin ruokiin. Jouluruoka on mahtavan hyvää kohtuudella, ja yleensä se ensimmäinen jouluateria on aivan ihana, varsinkin jos on panostanut sen eteen. Suomalaistyyppistä joulukinkkua emme täällä saa valmiina. Tai saa, jos viitsii itse alkaa suolaamaan. Kinkkuja on muuten tarjolla monenlaista, menneinä jouluina tilattiin aina swedish ham, mutta emme enää. Laitamme jotakin muuta jouluna.

Green Bean casserolea en ole tehnyt itse, googlaamalla löytyy varmaan reseptejä. Ostin eilen green beans (haricot vert), ovat ohuita vihreitä papuja ja todella hyviä ja helppo laittaa lisukkeeksi. Ensin leikkaan päät pois ja keitän n. 3 min jonka jälkeen jäähdytän ne nopeasti jäävedessä. Kuivaan ja laitan jääkaappiin odottamaan jatkovalmistusta. Sekin on helppo eli pannulle voita ja sipulia (valkosipulia), annetaan sipulin hautua pehmeäksi, siihen sitten pavut, suolaa, pippuria ja vähän voi puristaa sitruunan mehua ja yrteillä voi maustaa. Voi käristää myös sienten tai muiden kasvisten kanssa.

Eilen katsoin kaupassa, että ei taida kukaan itse leipoa kun kaikilla oli ostoskärryissä valmiita leivonnaisia eli erilaisia piirakoita. Pumpkin pie, pecan pie, apple pie jne.
    Täällä ei kanneta huonoa omaatuntoa siitä jos ei jaksa itse tehdä kaikkia juhlaherkkuja. Varmaan joku ajattelee, että miksi tehdä itse kun valmiinakin saa. Minä olen sikäli friikki, että en pidä näistä kauppojen piiraista, ne ovat usein niin teollisia ja tuntuu että niissä ei ole mitään aitoa.

7. oii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Onkohan Amerikassa jokin leivonnainen, joka vastaisi suomalaista pullaa? Eilen leipoessani tuli kysymys mieleen ja heti ajattelin, että pitääpä Strawberrylta kysyä...

Siksikin tuli mieleen kysyä, kun joskus aikaa sitten kävin Kreetalla ja siellä söivät suomalaista pullaa vastaavaa leivonnaista leipänä, nimeä en muista. Siinä kardemumman simenet olivat kokonaisia toisin kuin meillä pullassa. Silloin käsitys suomalaisesta musiikista oli Karita Mattilaa...

8. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    American-Baking Recipes - Fine Cooking

Löysin netistä tälläisen linkin ja ainakin etusivulla on yksi leivonnainen meidän pullan näköinen juttu.

9. ode58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan takuulla Yhdysvalloista löytyy pullaa! Siellähän on iso "pullaketjukin", Cinnabon, josta nimenomaa saa korvapuustin tapaisia pullia. Jos laitat hakuun "cinnamon roll", löydät paljonkin reseptejä, jos sellaisia kaipaat.

10. Reissuliisa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä olen jo muutamana vuonna järjestänyt kiitospäivän päivällisen täällä Suomessa. Löydettiin amerikkalainen keittokirja, jossa oli hyvät reseptit ja tarjolla on joka kerta ollut alkuruokasalaatti, kokonaisena paistettu kalkkuna, bataattilaatikko, karpalokastike, pavut ja kurpitsapiirakka vaniljajäätelön kanssa. Kaikki muut paitsi jäätelö tehdään alusta lähtien itse. Toki vievät aikaa, mutta eivät ole mitenkään kovin vaativia gourmesuorituksia.

Nyt tosin ostin WTC:n kaupasta kalkkunan täytettä, johon lisätään vain vesi. Saas nähdä millaista on.

Juhlana kiitospäivä on ollut ihan hauska tapahtuma; suosittelen kokeilemaan!

11. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
  12. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
  13. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    On täällä yksi leipä, challah, joka näyttää suomalaiselta pitkolta, mutta se on todellakin enemmän leipää kuin makeaa pullaa.

Meillä on täällä saksalainen leipomo joka tekee suomalaista ruisleipää ja pullaa yhtenä päivänä, olikohan se keskiviikkoisin.

Eiköhän ne skandinaavit ole tuoneet tänne tuon kanelipullan joskus aikoinaan. Ostoskeskuksissa on näitä paikkoja, josta voi ostaa tuoreita pullia. Makeitahan ne ovat.

14. oii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos Jx ja ode58, mutta kysyin Strawberrylta ihan mielenkiinnosta tätä pulla-asiaa. En mitään reseptejä kaipaa, utelin vaan huvikseni ja laajensin samalla omaa tietouttani. Strawberrylta siksi kysyin, kun hän siellä asuu ja tietää varmasti paremmin kuin mikään linkki, minkälaisia ne pullat siellä Ameriikassa ovat. Vastaisuudessakin varmaan kyselen Srawberrylta joitain asioita juuri siksi koska hänellä on "ensikäden" tietoutta.

Kiitos Strawberry vastauksestasi. Onko muuten Ameriikan joulupiparit saman makuisia kuin Suomessa?

15. ode58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Suo anteeksi oii, että vastasin. En ymmärtänyt kysymyksestäsi, että se oli tarkoitettu Strawberry Fieldsille henkilökohtaisesti. Kuvittelin, että oma muutaman vuoden USA:ssa asumiseni toisi myöskin jotain "ensikäden" tietoa - siitä tosin on jo lähes 20 vuotta aikaa.

16. oii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ode hyvä, et ole tehnyt mitään anteeksipyydettävää. En tiennyt, että olet asunut USA:ssa, mutta 20 vuodessa voi tosiaan jopa pullamuoti muuttua tuolla kehityksen ihmemaassa. No hard feelings :)

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri