Kilpirauhasarvo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tillu79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tillu79

Jäsen
23.01.2011
610
0
16
Minulla siis 3km takana ja kaikki tutkimukset tehty.
Kesällä otettiin tsh joka oli silloin 1,9. Viime viikkoina on ilmennyt hirvittävää hiusten lähtöä, palelua, iho on kuiva kuin sahara ja väsyttää tosi paljon. Lääkäri määräsi kilpirauhaskokeet ja arvot oli nyt tsh 2,2 ja t4v 11,85. Voiko tuollainen nousu aiheuttaa noita kilpirauhasenvajaatoiminnan oireita? Lisäksi askarruttaa tällainen, kun eräs lääkäri sanoi, että toistuvien km jälkeen kilpirauhasarvon pitäisi olla alle kaksi tai lähempänä yhtä yrittäessä seuraavaa raskautta. Pitääkö tämä paikkaansa?
Minulle sanottiin paikallisessa sairaalassa, että ei nuo oireet voi johtua kilpirauhasesta, kun arvot ovat viitteiden sisällä. Mutta tiedän useammankin, joka on saanut kilpirauhaslääkityksen, vaikka arvot olleet viitteiden sisällä, koska oireita ollut niin paljon ja lääkitys on auttanut.

T4v on surkea. On varmaan jollekulle ihan sopiva arvo muttei kaikille vaikka onkin vielä viiterajoissa. Onko T3v mitattu? Entä vasta-aineet? Jos epäilet kuitenkin, että kilpirauhanen on keskenmenojen syynä, selvitä se asia ettei jää vaivaamaan. Itsellä takana kaksi keskenmenoa, nyt menossa rv 8. Saa nähdä kuinka käy. Pyri pääsemään endokrinologin vastaanotolle. Täältä http://www.kilpirauhas.info/foorumi/ varmasti löydät vinkkejä lääkäreistä. Itse käyn Treella Koskiklinikan endolla. Onnea matkaan!

Hei "Tillu79"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Kyllä nuo sinun lievästi noususuuntaiset kilpirauhasarvot voivat viitata mahdollisesti ainakin alkavaan kilpirauhasen vajaatoimintaa, vaikka toki vielä ovatkin viiterajoissa. Toinen huomion arvoinen seikka on hemoglobiini, joka laskiessaan voi aiheuttaa juuri noita mainitsemiasi oireita, joten sekin kannattaisi tarkistuttaa.
Ainakin silloin kun on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja käytössä on lääkitys, tuon arvon olisi hyvä olla reilustikin alle kahden.
Sinun kannattasi olla yhteydessä mahdollisesti suoraan lapsettomuuslääkäriin, joilla saattaa olla myös endokrinologian pätevyys, heiltä saat varmasti neuvoja tai apua tilanteeseesi.
Onnea matkaan!